Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko olemassa konkreettinen etuus, joka saisi sinut hankkimaan enemmän lapsia / sen ensimmäisen

Vierailija
18.06.2024 |

Mulla se olisi reilu määrä käytännön apua kunnalta. Siis paljon apua lastenhoitoon. Vastasyntyneen kanssa vaikka melkein joka päivä ja myöhemmin riittäisi vähempikin. Saisi nukkua ja ei olisi riskiä olla äärirajoilla vaikeankaan vauvan kanssa.

Yksi lapsi meillä on ja ollaan hänelle hyvät vanhemmat, kaksi helppoa lasta menisi kyllä. Mutta jos toinen olisi yhtään hankala, vaikka ihan koliikki tms tavallinen vauva niin ei meillä riittäisi resurssit. 

Ei ole turvaverkkoja. Suku on kaukana ja kaverit melkeinpä välttelevät vastasyntyneen äitiä ja isää, saati että auttaisivat.

Oikeastaan mikään muu etuus, raha tms. ei muuttaisi päätöstä päätöstämme pysyä yhdessä lapsessa, ellei sitten rahaa tulisi niin paljon että olisi varaa itse palkata apulainen

Kommentit (279)

Vierailija
221/279 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miljoona euroa per lapsi jos saisin niin voisin vaikka 5 lasta tehdä tänne onnelaan. 

Vierailija
222/279 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdallani asuminen oikeistolaisessa maassa vaikuttaisi eniten haluuni hankkia lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/279 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et huomaa eroa siinä, että tiskaa astiat käsin tai että tuuppaa ne koneeseen pyörimään ja koneen pyöriessä voitelee leivät? Tuskin kovinkaan moni nykypäivänä TEKEE leipää itse. Kyllä ne kaupasta valmiina ostetaan. Puuro laitetaan mikroon, jossa se valmistuu huomattavasti nopeammin kuin kattilassa. Jos nyt edes niinkään paljoa nähdään vaivaa. Saahan kaupasta valmista puuroaki. Sulla ei selkeästi ole mitään käsitystä nykyisten lapsiperheiden elämästä, jos kuvittelet että einekset ovat nou-nou ja leipäkin leivotaan itse :D

Ja varsinkaan sulla ei ole käsitystä 80-luvun äitien elämästä, koska olit silloin itse pikkulapsi ja kuvittelet, että äiti vain lepäili, kun sinä leikit pihalla. Minä olin 80-luvulla äiti ja tiedän siksi mistä puhun. 

Meidän perheeseen ainakin tuli tiskikone -80-luvulla. Monella ei ole silti nykyäänkään tiskikoneita. Vanhoihin kerrostaloasuntoihin ei kaiketi sellaista edes ole mahdollisuutta asentaa ja monissa on vielä pelkkä pesutupa, eikä mahdollisuutta edes omaan pyykinpesukoneeseen. Ihan kuule sitä -80-luvun meininkiäkin ihan konkreettisesti on siis olemassa. -80-luku ei ollut mitään 50-luvun meininkiä, jossa leivat leivottiin itse ja vartaita oli pitkin tupaa. Sekoitatko jo oman lapsuutesi ja äitiytesi? Meillä ja kaikissa lapsuuden ystävieni kodeissa oli ihan kaupasta ostettua leipää. Joista heti, kun vain veitsi kädessä pysyi tehtiin itse oma leipänsä.

Mikrossa valmistettu puuro kestää valmistua 2,5 minuuttia. Jos lapsia on perheessä 2 ja äiti itse syö myös isän kanssa, tulee paljon nopeammaksi valmistaa se kattilassa.  -80-luvulla oli hyvin yksinkertaisia ruokia, kuoriperunat kattilaan ja makkarakastike kylkeen aikaa n. 30 min.  jota tarjoiltiin kerran päivässä. Joskus sai spagettia, jonka keittämiseen meni 8min. ja ketsuppia kylkeen, verrattavissa täysin nyky mikroaterioihin. Paitsi ajallisesti mikroaterioiden lämmittäminen yhteensä jokaiselle vie paljon kauemman aikaa. Nyky vanhemmat kokkailevat monesti jopa 3 lämmintä ruokaa, joihin kuuluu salaatit jne. -80-luvulla salaatti ei kuulunut mihinkään perusruokailuun, vaan hyvin harvoin sitä oli.

Nykyajan lapsia kuskataan autolla harrastuksiin useita kertoja viikossa, tehdään lasten urheiluseuroissa talkootöitä viikonloppuisin. Meillä oli polkupyörät ja omat jalat eikä puhettakaan, että autolla oltaisiin harrastuksiin viety, jos niitä kaikilla edes oli. Saati, että vanhemmat olisi tulleet saattamaan harjoituksiin tai edes vaivaantuneet tulla seuramaan harjoituksia. Silloinhan sai kätevästi olla taas rauhassa ja harrastella sitä parisuhdeaikaa.  Lapsia viedään nykyään lääkäriin helposti, kun heillä on kipuja tai sairauksia, ennen lähinnä piti kärsiä hiljaa, ettei vain vanhemmat rasitu. Tarkasti katsottiin, onko se nyt rahan menon arvoista tuosta lääkäriin viedä, eihän lapset kipua tunne. Eikä sinne lääkäriin nyt huvita lapsen takia lähteä.  Nyky vanhemmat eivät voi mennä juhlimaan ilman, että lapset ovat poissa kotoa, muualla hoidossa. Estikö se teitä? Ei todellakaan, hoitaja saattoi joskus olla, joka lähti kotiin, kun juhlineet vanhemmat tulivat kännissä kotiin, ihan kuin me "nukkumassa" olleet lapset emme sitä olisi kuulleet ja pelänneet.  Huomaan sinussa samaa kuin omassa äidissäni, joka ei myönnä, miten monin tavoin helpommalla pääsitte. Ota pois ne marttyyrinlasit päästä, sinä et jaksaisi nykyajan vanhemmuuden vaatimuksia hetkeäkään, jossa jokainen kanssa ihminen on valmiina sormet näppäimistöllä valmiina tekemään lasun, jos pikkuisenkin lipeät nyky vanhemmuudelle asetetuista vaatimuksista.

Vierailija
224/279 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et huomaa eroa siinä, että tiskaa astiat käsin tai että tuuppaa ne koneeseen pyörimään ja koneen pyöriessä voitelee leivät? Tuskin kovinkaan moni nykypäivänä TEKEE leipää itse. Kyllä ne kaupasta valmiina ostetaan. Puuro laitetaan mikroon, jossa se valmistuu huomattavasti nopeammin kuin kattilassa. Jos nyt edes niinkään paljoa nähdään vaivaa. Saahan kaupasta valmista puuroaki. Sulla ei selkeästi ole mitään käsitystä nykyisten lapsiperheiden elämästä, jos kuvittelet että einekset ovat nou-nou ja leipäkin leivotaan itse :D

Ja varsinkaan sulla ei ole käsitystä 80-luvun äitien elämästä, koska olit silloin itse pikkulapsi ja kuvittelet, että äiti vain lepäili, kun sinä leikit pihalla. Minä olin 80-luvulla äiti ja tiedän siksi mistä puhun. 

Meidän perheeseen ainakin tuli tiskikone -80-luvulla. Monella ei ole silti nykyäänkään tiskikoneita. Vanhoihin kerrostaloasuntoihin ei kaiketi sellaista edes ole mahdollisuutta asentaa ja monissa on vielä pelkkä pesutupa, eikä mahdollisuutta edes omaan pyykinpesukoneeseen. Ihan kuule sitä -80-luvun meininkiäkin ihan konkreettisesti on siis olemassa. -80-luku ei ollut mitään 50-luvun meininkiä, jossa leivat leivottiin itse ja vartaita oli pitkin tupaa. Sekoitatko jo oman lapsuutesi ja äitiytesi? Meillä ja kaikissa lapsuuden ystävieni kodeissa oli ihan kaupasta ostettua leipää. Joista heti, kun vain veitsi kädessä pysyi tehtiin itse oma leipänsä.

Mikrossa valmistettu puuro kestää valmistua 2,5 minuuttia. Jos lapsia on perheessä 2 ja äiti itse syö myös isän kanssa, tulee paljon nopeammaksi valmistaa se kattilassa.  -80-luvulla oli hyvin yksinkertaisia ruokia, kuoriperunat kattilaan ja makkarakastike kylkeen aikaa n. 30 min.  jota tarjoiltiin kerran päivässä. Joskus sai spagettia, jonka keittämiseen meni 8min. ja ketsuppia kylkeen, verrattavissa täysin nyky mikroaterioihin. Paitsi ajallisesti mikroaterioiden lämmittäminen yhteensä jokaiselle vie paljon kauemman aikaa. Nyky vanhemmat kokkailevat monesti jopa 3 lämmintä ruokaa, joihin kuuluu salaatit jne. -80-luvulla salaatti ei kuulunut mihinkään perusruokailuun, vaan hyvin harvoin sitä oli.

Nykyajan lapsia kuskataan autolla harrastuksiin useita kertoja viikossa, tehdään lasten urheiluseuroissa talkootöitä viikonloppuisin. Meillä oli polkupyörät ja omat jalat eikä puhettakaan, että autolla oltaisiin harrastuksiin viety, jos niitä kaikilla edes oli. Saati, että vanhemmat olisi tulleet saattamaan harjoituksiin tai edes vaivaantuneet tulla seuramaan harjoituksia. Silloinhan sai kätevästi olla taas rauhassa ja harrastella sitä parisuhdeaikaa.  Lapsia viedään nykyään lääkäriin helposti, kun heillä on kipuja tai sairauksia, ennen lähinnä piti kärsiä hiljaa, ettei vain vanhemmat rasitu. Tarkasti katsottiin, onko se nyt rahan menon arvoista tuosta lääkäriin viedä, eihän lapset kipua tunne. Eikä sinne lääkäriin nyt huvita lapsen takia lähteä.  Nyky vanhemmat eivät voi mennä juhlimaan ilman, että lapset ovat poissa kotoa, muualla hoidossa. Estikö se teitä? Ei todellakaan, hoitaja saattoi joskus olla, joka lähti kotiin, kun juhlineet vanhemmat tulivat kännissä kotiin, ihan kuin me "nukkumassa" olleet lapset emme sitä olisi kuulleet ja pelänneet.  Huomaan sinussa samaa kuin omassa äidissäni, joka ei myönnä, miten monin tavoin helpommalla pääsitte. Ota pois ne marttyyrinlasit päästä, sinä et jaksaisi nykyajan vanhemmuuden vaatimuksia hetkeäkään, jossa jokainen kanssa ihminen on valmiina sormet näppäimistöllä valmiina tekemään lasun, jos pikkuisenkin lipeät nyky vanhemmuudelle asetetuista vaatimuksista.

Vierailija
225/279 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1000€/kk tukea siihen asti kun lapsi täyttää 18 vuotta olisi inhimillinen tuki.

Eikä. 5000 kuussa ja vuosilomat, yölisät ym. Se on kokoaikatyötä, helvette!

Vierailija
226/279 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen ne lapset, joita haluan ja voin. Ja olisi ollut mukava saada palkkiokin.

Vierailija
227/279 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä olisi saanut sinut haluamaan ja voimaan enemmän lapsia?

Vierailija
228/279 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla kohdallani asuminen oikeistolaisessa maassa vaikuttaisi eniten haluuni hankkia lapsia.

Joo, niitä ei tulisi. Natsithan tätä pakkosynnyttämistä naisille kuvittelee kun eivät mitään ihmisyydestä tajua.

Vierailija
229/279 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä olisi saanut sinut haluamaan ja voimaan enemmän lapsia?

Ei mikään.

Vierailija
230/279 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monissa maissa äiti palkitaan kun saa lapsen. Palkkio voi olla tuhansia euroja.

Luettelepa nämä monet maat ja laske, paljonko menee palkkio yli suomalaisten etuuksien lapsensaannista. 

Löydät tiedot itsekin. 

Eli sinä et tiedä.

lue vaikka näitä https://www.hs.fi/talous/art-2000010208561.html Eteläkorealainen yritys aikoo maksaa työntekijöilleen 70000 euroa lapsen saannista,

https://www.straitstimes.com/singapore/budget-2023-3000-more-in-cash-gi…

https://www.canada.ca/en/revenue-ag

Halusit, että etsin sinulle tietoja. Tässä oli esimerkkejä. Ole hyvä. 

Vierailija
231/279 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulisin tähän mielellään vastauksen nuorilta ihmisiltä! Tässä tilanteessa tietysti valtion tulisi kannustaa ihan kaikkia hankkimaan lisää lapsia, mutta yleisesti normitilanteessa tietysti mieluummin nuoria. 

Ap

Kun näitä viestejä lukee, niin pelottaa ajatellakin, josko joillakin todellakin on lapsia. Jotain sinnikkyyttä ja aikuiseksi kasvamista se vanhemmuus vaatii. Ei aina voi olla huutamassa ensimmäisenä tukea yhteiskunnalta. Kyllä se perhe pitäisi normaalitilanteessa pystyä itse huolehtimaan. Kriisit on eri asia ja niitä tulee mutta myös menee - ihan ilman terapioita. Se on elämää. 

Kova oli koulu itselläkin, kun mies oli reissutöissä ja käytännössä olin viikot yksin lasten kanssa. Ei ollut aina kivaa. Ei ollut koti siisti, ei oltu shoppailemassa muotivaatteita eikä juostu harrastuksissa suorittamassa elämää. Ei käyty kahvilo

Tässä keskustelussa ei kysytty, millä perusteilla SINUN mielestäsi ihmisten kuuluisi miettiä lapsilukunsa. Vaan mikä saisi heitä haluamaan enemmän lapsia.

Mikä saisi/olisi saanut sinut haluamaan enemmän lapsia? Ap

Vierailija
232/279 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen lapsia, mutta en suomalaisten naisten kanssa.

Kun muutan Etelä-Koreaan, niin teen siellä lapsia korealaisen naisen kanssa. M34

Vierailija
233/279 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen ongelmalliseksi sen jos jonkun päätös haluta lapsi riippuu taloudellisesta avustuksesta. Kyllähän se pitää kummuta halusta saada lapsi ja tunnistaa omat voimavaransa. Itselleni syntyy kohta neljäs, ei suunniteltu mutta toivottu lapsi. Lapsilisä on ainoa tukeni mutta en olisi jättänyt lapsia hankkimatta vaikkei sitä olisi. Ei ole varaa lähteä ulkomaille tai luksukseen mutta en toisaalta koe niille tarvettakaan. Olemme matalapalkkaisia molemmat mutta koen elämän hyvänä. On todella tärkeää tietää mitä elämältä oikeasti haluaa, merkitsee se sitten lapsia tai ei. 

Vierailija
234/279 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luettelepa nämä monet maat ja laske, paljonko menee palkkio yli suomalaisten etuuksien lapsensaannista. 

Löydät tiedot itsekin. 

Eli sinä et tiedä.

lue vaikka näitä https://www.hs.fi/talous/art-2000010208561.html Eteläkorealainen yritys aikoo maksaa työntekijöilleen 70000 euroa lapsen saannista,

https://www.straitstimes.com/singapore/budget-2023-3000-more-in-cash-gi…

https://www.canada.ca/en/revenue-ag

on paljon muitakin esimerkkejä. En ehdi hakea sinulle kaikkea. 

Vierailija
235/279 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiavustaja kuten 60-luvulla vielä oli.

Vierailija
236/279 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sä joku vammainen kun et kykenisi lasta hoitamaan?

Oletko sinä idiootti kun puhut ihmisille noin? 

Taisi sekoittaa Purraan.

Vierailija
237/279 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noissa maissa lapsi ei ole riittävä palkinto, toisin kuin sivistysvaltioissa.

Vierailija
238/279 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellinen äitiys valtion kustantaman sijaissynnyttäjän sekä ympärivuorokautisen lastenhoitajan avulla, myös valtion tulisi maksaa kaikki lapsesta aiheutuvat kulut.

Joten käytännössä mikään ei saisi minua tekemään lasta. 

Vierailija
239/279 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koen ongelmalliseksi sen jos jonkun päätös haluta lapsi riippuu taloudellisesta avustuksesta. Kyllähän se pitää kummuta halusta saada lapsi ja tunnistaa omat voimavaransa. Itselleni syntyy kohta neljäs, ei suunniteltu mutta toivottu lapsi. Lapsilisä on ainoa tukeni mutta en olisi jättänyt lapsia hankkimatta vaikkei sitä olisi. Ei ole varaa lähteä ulkomaille tai luksukseen mutta en toisaalta koe niille tarvettakaan. Olemme matalapalkkaisia molemmat mutta koen elämän hyvänä. On todella tärkeää tietää mitä elämältä oikeasti haluaa, merkitsee se sitten lapsia tai ei. 

No mikä lisää kenellekin niitä voimavaroja? Tuolla logiikalla voidaan lopettaa kaikki sosiaalituet

Vierailija
240/279 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ole vähän surullista, jos alkaa tehtailemaan lapsia saadakseen siitä vain rahaa? Olen ymmärtänyt, että motiivi vanhemmuuteen tulee muusta kuin rahasta. Ainakin sen pitäisi tulla muusta.

Kuvitteletko että edes muutaman tonnin palkkiolla vanhemmat jäävät plussalle? Lähinnähän tuo on pieni helpotus ja pahan päivän vara.