Onko olemassa konkreettinen etuus, joka saisi sinut hankkimaan enemmän lapsia / sen ensimmäisen
Mulla se olisi reilu määrä käytännön apua kunnalta. Siis paljon apua lastenhoitoon. Vastasyntyneen kanssa vaikka melkein joka päivä ja myöhemmin riittäisi vähempikin. Saisi nukkua ja ei olisi riskiä olla äärirajoilla vaikeankaan vauvan kanssa.
Yksi lapsi meillä on ja ollaan hänelle hyvät vanhemmat, kaksi helppoa lasta menisi kyllä. Mutta jos toinen olisi yhtään hankala, vaikka ihan koliikki tms tavallinen vauva niin ei meillä riittäisi resurssit.
Ei ole turvaverkkoja. Suku on kaukana ja kaverit melkeinpä välttelevät vastasyntyneen äitiä ja isää, saati että auttaisivat.
Oikeastaan mikään muu etuus, raha tms. ei muuttaisi päätöstä päätöstämme pysyä yhdessä lapsessa, ellei sitten rahaa tulisi niin paljon että olisi varaa itse palkata apulainen
Kommentit (279)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa maissa äiti palkitaan kun saa lapsen. Palkkio voi olla tuhansia euroja.
Luettelepa nämä monet maat ja laske, paljonko menee palkkio yli suomalaisten etuuksien lapsensaannista.
Löydät tiedot itsekin.
Eli sinä et tiedä.
lue vaikka näitä https://www.hs.fi/talous/art-2000010208561.html Eteläkorealainen yritys aikoo maksaa työntekijöilleen 70000 euroa lapsen saannista,https://www.straitstimes.com/singapore/budget-2023-3000-more-in-cash-gi…
https://www.canada.ca/en/revenue-agency/campaigns/having-child-benefits…
Onko eteläkorealainen yritys ja Lestijärvi todella sinun mielestäsi maita? Tässähän puhuttiin MAISTA, jotka maksavat, ei yksityisistä tahoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika epäisänmaallista tai muuten vaan katkeraa porukkaa täällä. Tärkeintä on että vanhempien elämä ei voisi olla liian helppoa kun omassa päässäkään ei ole helppo elää :D viis siitä jos samalla katoaa koko suomalaisuus kun ketään ei kiinnosta synnyttää näin ilkeään ympäristöön..
Mutta mulle toimisi käytännön apu. En välttämättä tarvii apua, mutta tieto siitä että tarvittaessa saan paljonkin apua olisi tärkeää.
Onhan sitä jo nyt saatavilla. Kutsutaan nimellä päiväkoti tai neuvola tai sosiaalitoimi. Avun luonne määrittää sen, mikä noista on oikea paikka.
Ja kuvittelet näillä olevan hyvätkin resurssit?
Tarpeeksi hyvät, että jokainen voi lapsensa tuupata päiväkotiin 9kk ikäisestä lähtie
Tuo päiväkotiin laittaminen johtuu siitä, että äitiyden tuki on purettu. Nainen joutuu valitsemaan uransa ja toimeentulonsa tai lapsen edun. Miehet eivät kustanna edes raskauden kustannuksia, puhumattakaan kotiäidin tekemästä "tappiosta"
Suomalaiset naiset ovat katsoneet kollektiivina, ettei suomalaisista miehistä ole perheisiin. Miksi heitä pakotetaan nyt lailla äidinkorvikkeiksi? Kärsijöitä ovat vain lapset. Toki jos suomesta muovaillaan lapsituotantotehdasta, ratkaisut ovat täysin oikeita. Sama heittää lapset suoraan hoitoon kun vedetään imikupilla tai puukolla kohdusta, ja aloittaa aivopesu tuottavuuteen saman tien. Oksua mutta todellista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika epäisänmaallista tai muuten vaan katkeraa porukkaa täällä. Tärkeintä on että vanhempien elämä ei voisi olla liian helppoa kun omassa päässäkään ei ole helppo elää :D viis siitä jos samalla katoaa koko suomalaisuus kun ketään ei kiinnosta synnyttää näin ilkeään ympäristöön..
Mutta mulle toimisi käytännön apu. En välttämättä tarvii apua, mutta tieto siitä että tarvittaessa saan paljonkin apua olisi tärkeää.
Onhan sitä jo nyt saatavilla. Kutsutaan nimellä päiväkoti tai neuvola tai sosiaalitoimi. Avun luonne määrittää sen, mikä noista on oikea paikka.
Tarpeeksi hyvät, että jokainen voi la
Älä tee lapsia, jos et kestä olla niiden kanssa. Parempi, että kansa kuolee sukupuuttoon, jos noin avuttomaksi on meno mennyt.
No senhän takia niitä lapsia ei tehdäkään, tyhmäkö olet? Älä sitten osaltasi kitise syntyvyydenlaskusta, kun et halua, että asialle mitään tehtäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Kuulisin tähän mielellään vastauksen nuorilta ihmisiltä! Tässä tilanteessa tietysti valtion tulisi kannustaa ihan kaikkia hankkimaan lisää lapsia, mutta yleisesti normitilanteessa tietysti mieluummin nuoria.
Ap
Nuorilla on ilmastoahditusta yms sen verran paljon, etteivät todellakaan ole lisääntymässä ja täyttämässä maata, vaikka valtio tekisi mitä.
Ainoa mikä saisi, olisi että maailma muuttuisi paremmaksi
Vierailija kirjoitti:
Kuulisin tähän mielellään vastauksen nuorilta ihmisiltä! Tässä tilanteessa tietysti valtion tulisi kannustaa ihan kaikkia hankkimaan lisää lapsia, mutta yleisesti normitilanteessa tietysti mieluummin nuoria.
Ap
Laitetaan nyt alkuun vaikka mt-palvelut ja työllisyys kuntoon niin on jotain edellytyksiä edes harkita lastentekoa.
N25
En halua omia lapsia. Mutta voisin adoptoida lapsen, jos saisin vaikkapa 1 milj euroa rahaa. Näin voisin keskittyä turvaamaan lapselle hyvät eväät elämän alkutaipaleelle. Ja voisin siten lopettaa töissä käynnin tai edes vähentää työntekoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Nuorilla on ilmastoahditusta yms sen verran paljon, etteivät todellakaan ole lisääntymässä ja täyttämässä maata, vaikka valtio tekisi mitä.
Minkä ikäinen sinä olet? Montako lasta? Mikä saisi harkitsemaan lisää?
Vierailija kirjoitti:
Ainoa mikä saisi, olisi että maailma muuttuisi paremmaksi
Millä tavalla paremmaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minkä ikäinen sinä olet? Montako lasta? Mikä saisi harkitsemaan lisää?
40, 0, ei mikään.
Jos hinnoista sovitaan ja lakia muutetaan, voin synnyttää pari lasta jollekin toiselle kasvatettavaksi. Alusta saakka pitää olla selvää, että minä en ole lapsen elämässä mukana millään tasolla.
Minulla on yksi alakoulun loppupuolella oleva lapsi, mutta olen vielä ihan synnytysikäinen. Toisen tekisin, jos minulla olisi taloudellinen turva jäädä kokonaan kotiäidiksi.
Enempää lapsia ei olla tehty, kun ensin töiden ja päiväkodin yhdistäminen oli hirveä palapeli jo yhden kanssa, kun mies on työssä, jossa pitää olla paljon pois. Sitten lapsen harrastusten, omien harrastusten ja työelämän yhdistäminen on ollut vielä pahempi palapeli. Meidän spekseillä tähän ei vaan ole mahtunut toista lasta.
Meillä on yksi lapsonen. Yhden lapsen kanssa saa lapsiperhe-elämän hyvät puolet, mutta voi säilyttää enemmän omaa vapauttaan. Lapsella on läheinen serkku, joten on "sisaruksen korvaaja".
Ainoa syy toiseen lapseen olisi ns. yllätysraskaus sillä emme suunnittele lisää lapsia mutta tuskin keskeyttäisin vahinkoraskautta
Vierailija kirjoitti:
Jopa minun lapsuudessani -80-luvulla lapset tökättiin omin nokkinensa pihalle heti, kun vain pääsivät kävelemään vanhempien sisarustensa kanssa, jotka katsoivat tai sitten ei katsoneet perään. Äiti sitten lepäsi sen ajan.
Ei todellakaan levännyt :D Äiti teki sillä aikaa ruokaa, tiskasi ja siivosi. Ei ollut mikroruokia ja astianpesukoneita.
Nyt nyky äidit joutuvat tekemään nuo samat asiat lapset helmoissaan. Et huomaa eroa? Iltapala ja/tai aamupala leipää ne nyky äiditkin tekevät edelleen samalla tavalla ja puurokattilalla tehty puuro vie yhtä paljon aikaa. Lisäksi ruuanlaitto ei ole muuttunut mihinkään. Sähköhella on edelleen käytössä kuten jo -80-luvulla. Luuletko todella, että nykyäidit jotka ovat varsin terveystietoisia syöttävät lapsilleen mikroruokia joka päivä? Monen talous ei edes kestäisi sellaista. Sinä glorifioit ennen vanhaista äitiyttä, ymmärtämättä kuinka paljon helpompaa teillä oli, kun lapset hoitivat itse itsensä teidän huutaessa, että sisälle ei vielä tulla, nyt pihalle takaisin leikkimään! Lähinnä huudettiin jos jollekin oli käynyt jotain, "etko sinä nyt katsonut 2 vuotta nuoremman sisaresi perään" ja siitä sitten joko raippaa tai tukkapöllyä. Että tällaista se teidän äityis oli "ennen".
Lämpimämpi suhtautuminen raskaanaoleviin, lapsiperheisiin jne. Ei konkreettista etuutta sillä talous on kunnossa.
meidän suvussa päätettiin että kaikkien 7 perinnöt menevät parhaiten armeijassa ja työelämässä menestyneille 2 pojalle. pidot paranee kun väki vähenee voivat palkata tuomareita ja turva miehiä . kommari suomi niin pahassa syöksyssä ettei auta kuin aseet.
Rehellisesti? Ei. Suomessa on pakko olla hyvät tulot aivan omasta takaata. Et sä saa kunnalliselta puolelta juuri mitään apua. Terveysvakuutus pitää löytyä! Kouluiässä sitten mahdollinen terapiakassa. Sekä oma auto.. Lapsi täytyy kyetä hakemaan vaikka keskellä yötä kaveriensa luota, mikäli jotain sattuu. Kyllä se asiantuntijoiden heittämä 130 000 euroa menee aika lähelle.
Nyt nyky äidit joutuvat tekemään nuo samat asiat lapset helmoissaan. Et huomaa eroa? Iltapala ja/tai aamupala leipää ne nyky äiditkin tekevät edelleen samalla tavalla ja puurokattilalla tehty puuro vie yhtä paljon aikaa. Lisäksi ruuanlaitto ei ole muuttunut mihinkään. Sähköhella on edelleen käytössä kuten jo -80-luvulla. Luuletko todella, että nykyäidit jotka ovat varsin terveystietoisia syöttävät lapsilleen mikroruokia joka päivä? Monen talous ei edes kestäisi sellaista. Sinä glorifioit ennen vanhaista äitiyttä, ymmärtämättä kuinka paljon helpompaa teillä oli, kun lapset hoitivat itse itsensä teidän huutaessa, että sisälle ei vielä tulla, nyt pihalle takaisin leikkimään! Lähinnä huudettiin jos jollekin oli käynyt jotain, "etko sinä nyt katsonut 2 vuotta nuoremman sisaresi perään" ja siitä sitten joko raippaa tai tukkapöllyä. Että tällaista se teidän äityis oli "ennen".
Et huomaa eroa siinä, että tiskaa astiat käsin tai että tuuppaa ne koneeseen pyörimään ja koneen pyöriessä voitelee leivät? Tuskin kovinkaan moni nykypäivänä TEKEE leipää itse. Kyllä ne kaupasta valmiina ostetaan. Puuro laitetaan mikroon, jossa se valmistuu huomattavasti nopeammin kuin kattilassa. Jos nyt edes niinkään paljoa nähdään vaivaa. Saahan kaupasta valmista puuroaki. Sulla ei selkeästi ole mitään käsitystä nykyisten lapsiperheiden elämästä, jos kuvittelet että einekset ovat nou-nou ja leipäkin leivotaan itse :D
Ja varsinkaan sulla ei ole käsitystä 80-luvun äitien elämästä, koska olit silloin itse pikkulapsi ja kuvittelet, että äiti vain lepäili, kun sinä leikit pihalla. Minä olin 80-luvulla äiti ja tiedän siksi mistä puhun.
Ap