Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anna ei halunnut käyttää aurinkosuojaa ja katuu nyt: Olen pilannut ihoni

Vierailija
18.06.2024 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010489918.html

Ja huuletkin on jäänyt kivasti tolleen tötterölle, koska aurinko? 😂

Kommentit (134)

Vierailija
61/134 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi 70-luvulla ei iho mennyt pilalle vaikka ei oltu edes kuultu aurinkosuojasta ja oltiin aina pihalla kesällä

Vierailija
62/134 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi 70-luvulla ei iho mennyt pilalle vaikka ei oltu edes kuultu aurinkosuojasta ja oltiin aina pihalla kesällä

Miten niin ei mennyt?? Kaikki setäni ja tätini ovat selkeästi auringon ennenaikaisesti vanhentamia. Yhdellä oli ihosyöpäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/134 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aurinko pilaa ihoa jos osaa ottaa oikein. AAmu ja ilta aurinko on tuhoisin, keskipäivän aurinkoa 10 min kerrallaan niin ei mene iho pilalle. Toki huono ravinto voi myös vaikuttaa

Vierailija
64/134 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen koko ikäni pysynyt visusti pois auringosta ja jos on pakko olla ulkona kesällä niin aina rasvaa, hattu jne. Ja nyt 42-vuotiaana näytän kyllä heittämällä 15 vuotta nuoremmalta kuin kuvan nainen. Kyllä se aurinko vaan vanhentaa, ei siitä mihinkään pääse. 

Minä kyllä valitsisin paljon mieluummin näyttää vanhemmalta kuin olisin sisällä ihanan kesän ajan. Eikö tuo tunnu surkealta? 

Vierailija
65/134 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei ole linkki.

Mutta siitä saa linkin.

Ohis 

Vierailija
66/134 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen koko ikäni pysynyt visusti pois auringosta ja jos on pakko olla ulkona kesällä niin aina rasvaa, hattu jne. Ja nyt 42-vuotiaana näytän kyllä heittämällä 15 vuotta nuoremmalta kuin kuvan nainen. Kyllä se aurinko vaan vanhentaa, ei siitä mihinkään pääse. 

Minä kyllä valitsisin paljon mieluummin näyttää vanhemmalta kuin olisin sisällä ihanan kesän ajan. Eikö tuo tunnu surkealta? 

Ei tunnu. Aurinko tuntuu ikävältä ja ulkona vietetyn päivän jälkeen olo on yleensä huono. Minyllaon myös sairaus joka on sata kertaa pahempi kesällä kuin talvella, joten on ihanaa pysyä viileämmässä ja kivuttomana. Se että en ole saanut pahoja ihovaurioita auringosta on kiva plussa myös.

Vierailija
67/134 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli väität näyttäväsi 21 vuotiaalta? Okei.

En. Kuvan nainen näyttää  45-50-vuotiaalta. Minä näytän siihen verrattuna n. 30-35-vuotiaalta.

Sulla on kyllä vääristynyt kuva miltä ihmiset näyttää eri ikäisinä. Ei tuo nainen näytä 45-50v. Todennäköisesti itsekin näytät ihan ikäiseltäsi. 

Vierailija
68/134 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon ottanut aurinkoa 55 vuotta. Lapsesta lähtien ollut paha atooppinen ihottuma ja lääkärit käski vaan aurinkoa palvomaan. Eikä silloin mitään aurinkorasvoja laitettu. Enkä ole laittanut aikuisenakaan....

Nyt 60 vuotiaana ei kyllä ole mitään maksaläikkiä tullut eikä iho ole mitenkään rypistynyt muihin ikäisiin verrattuna.

Mutta nykyään laitan kyllä aurinkorasvaa.

Syöpävaara kuitenkin on ja se tulee auringon säteilystä vaikka et palaisikaan.

Ruskettuminen on jo ihovaurion merkki!

Ottakaa selvää asioista. 

Vierailija
69/134 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, onko se sitten sen arvoista, että on kesät sisällä ja "menee ulos vaan jos on pakko". Itse olen kesällä ulkona niin paljon kuin ikinä voin, kasvot rasvalla suojattuna. Jos vähän kasvot sen läpi aurinkoa saa, niin saakoon. Kuollaan tässä kuitenkin, ja yllätys yllätys, myös vanhetaan!

Vierailija
70/134 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee ennenaikaisia ryppyjä ja kenties aikaa myöten melanooma

Vierailija
71/134 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää itseruskettava syöpyneen suun yläpuolelle.

Vierailija
72/134 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On 36 v ja ei omasta mielestään näytä 50 vuotiaalta. 

Näyttää 55- vuotiaalta. Järkyttävä rusina.

Vierailija
73/134 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisen jäljen saa, kun poistaa ihokarvoja niin että ihon pinta rikkoutuu ja sitten laittaa itseruskettavan. Se itseruskettava "tatuoituu" ihoon. Olisi kannattanut odottaa viiksien ajamisen jälkeen.

Vierailija
74/134 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisen jäljen saa, kun poistaa ihokarvoja niin että ihon pinta rikkoutuu ja sitten laittaa itseruskettavan. Se itseruskettava "tatuoituu" ihoon. Olisi kannattanut odottaa viiksien ajamisen jälkeen.

Tuollaista tulee ihan ilman itseruskettavia ja viiksienpoistoa. Kutsutaan melasmaksi tai maksaläiskäksi ja yksi tyypillinen kohta sille on tuo ylähuulen alue. 

Vierailija
75/134 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon ottanut aurinkoa 55 vuotta. Lapsesta lähtien ollut paha atooppinen ihottuma ja lääkärit käski vaan aurinkoa palvomaan. Eikä silloin mitään aurinkorasvoja laitettu. Enkä ole laittanut aikuisenakaan....

Nyt 60 vuotiaana ei kyllä ole mitään maksaläikkiä tullut eikä iho ole mitenkään rypistynyt muihin ikäisiin verrattuna.

Syöpävaara kuitenkin on ja se tulee auringon säteilystä vaikka et palaisikaan.

Ruskettuminen on jo ihovaurion merkki!

Ottakaa selvää asioista. 

Vaurioittaa ihoa myös pilvien läpi.

Tuulisellakin säällä, kun aurinko ei tunnu lämmittävän kunnolla, sen säteet ovat vaarallisia.

Melanooman tärkein riskitekijä on UV-säteily.

Rusketus on kuitenkin ihon suojamekanismi, joka vastaa ainoastaan suojakerrointa 4. Se ei myöskään suojaa UV-säteiltä, palamiselta eikä lopulta ihosyövältä.

https://www.syopajarjestot.fi/ajankohtaista/blogit/arvaamaton-aurinko/

--------

Ruskettuminen on merkki siitä, että ihon soluissa on tapahtunut DNA-vaurio, kertoo ihotautilääkäri Kirsi Isoherranen.

Ruskettuminen on merkki siitä, että ihon soluissa on tapahtunut DNA-vaurio, kertoo ihotautilääkäri Kirsi Isoherranen.

Ruskettuminen on aina merkki siitä, että ihon soluissa on tapahtunut DNA-vaurioita.

Husin Iho- ja Allergiasairaalassa ja Ihosairaala-lääkäriasemalla työskentelevä Isoherranen kertoo, että moni suhtautuu ruskettumiseen edelleen huolettomasti, sillä ihosyöpäriskistä puhutaan usein vain palamisen yhteydessä.

Moni suomalainen pelkää melanoomaa, jonka suurin riskitekijä on ihon toistuva palaminen. On kuitenkin olemassa myös muita ihosyöpiä, joiden riskiä puolestaan lisää toistuva aurinkoaltistus eli ruskettuminen.

Isoherranen nostaa esimerkeiksi tyvisolusyövän ja okasolusyövän. Hän kertoo, että molemmat syövät ovat melanoomaa yleisempiä. Niiden määrä on viime vuosina kasvanut tasaisesti.

Moni uskoo, ettei auringolta tarvitse suojautua, jos iho ei pala helposti. Se ei missään nimessä pidä paikkaansa.

Isoherrasen mielestä on myös huolestuttavaa, että moni ihminen edelleen tavoittelee rusketusta.

Jatkuva altistuminen auringolle lisää syöpäriskiä, oli auringossa oleilun seuraus sitten palaminen tai ruskettuminen. Auringolta kannattaa aina suojautua.

https://www.is.fi/menaiset/tyyli/art-2000008111900.html

Vierailija
76/134 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitus leikkaa ja pitää huolen ettei ihmisillä ole rahaa lähteä kotoa mihinkään.

Mitä väliä sillä on nykyään miltä näyttää. Kotona ollaan sisällä ja siivotaan kotia.

Fillaroin, aurinkovoide 50, aurinkolasit ja mielellän pitkät hihat . 

Vierailija
77/134 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ihan idi ootti 

Tyh mä 

Vierailija
78/134 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäkää  että d-vitamiini suojaa auringon haitalliselta vaikukselta ja sitä ei saa kuin keskipävällä (varjon oltava itseä lyhyempi). 

Vierailija
79/134 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ihan idi ootti 

Tyh mä 

Hänhän suojaa ihonsa nykyään. Miten se kenestäkään idiootin tai tyhmän tekee?

Vierailija
80/134 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osalle tuota tulee, osalle ei. Mä olen 50 v, en ole koskaan käyttänyt aurinkovoiteita, otan joka kesä paljon aurinkoa, eikä minkäänlaisia värimuutoksia naamassa eikä muuallakaan. En yleensä pala enkä rusketu, vaikka mitä tekisin. Olen samanlainen keskivaalea beige aina, kesät talvet.

Sinulle tulee sitten suoraan ihosyöpä ilman mitään varoitusmerkkejä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi