Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kelan mielivaltaiset päätökset

Vierailija
18.06.2024 |

Vanhempani joutuivat maksamaan vuokran puolestani muutaman kerran alkuvuodesta, sillä työttömyysturvahakemuksen käsittelemisessä meni kohtuuttoman kauan. Lopulta tuli päätös, etten ole oikeutettu työttömyysturvaan. Tämän jälkeen jouduin hakemaan toimeentulotukea, jolloin vanhemmiltani tulleet vuokraan varatut rahat katsottiin tuloiksi, vaikka selitin tilanteen.

Nyt olen lähes 1500 e velkaa vahemmilleni, sillä kela ei huomioinut sitä, että ainut vaihtoehto oli silloin turvautua vanhempiini ja rahat eivät olleet minulle mitään ylimääräistä käyttörahaa, vaan jäin velkaa vanhemmilleni.

Voiko tästä tehdä valituksen? Pääsen pian töihin, mutta todella pienen palkan vuoksi tulee olemaan kohtuuttoman tiukkaa velan maksun takia.

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun olisi pitänyt silloin heti hakea tttukea, kun odottelit työkkäripäätöstä. Velkoja ei huomioida menona.

Ihan järjetöntä. Kuka osaa toimia noiden sääntöviidakossa? Jos saa tttukea, eikö silloin evätä työttömyysturva? Vai lähteekö se rullaamaan jotenkin jatkossa?

Joku professori sanoi, että tukea tarvitsevien pitäisi olla lukenut lakia, jotta osaisi toimia kelan kanssa. Nyt ymmärrän miksi.

Ei evätä työttömyysturvaa. Toimeentulotuki on viimesijainen, eli se evätään, jos saa työttömyysturvaa, tai lainaa vanhemmilta. Ap ei saanut odotusaikana työttömyysturvaa, joten hänellä olisi ollut oikeus toimeentulotukeen. Eipä hakenut vaan lainasi.

Vierailija
22/78 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikille tiedoksi: Voi hakea toimeentulotukea, jos ei ole mitään tuloja/riittäviä tuloja ja samalla, kun työttömyysetuhakemus on vielä vireillä. Odotusajalle saa toimeentulotukea. 

Kaikki ei saa toimeentulotukea. Itse odotin 3kk kelan päätöstä ja sain vain lapsilisät tuolta ajalta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikille tiedoksi: Voi hakea toimeentulotukea, jos ei ole mitään tuloja/riittäviä tuloja ja samalla, kun työttömyysetuhakemus on vielä vireillä. Odotusajalle saa toimeentulotukea. 

Silloin sitä toimeentulotukea olisi pitänyt hakea. Vuokraan saa toimeentulotukea, mutta ei velan maksuun.

No eipä missään ole ollut tähän mitään ohjeita. Ei tullut mieleen, että voisi hakea kahta tukea päällekkäin. Ap

Vierailija
24/78 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun joutuu vippaamaan rahaa, niin sitä ei oteta pankkitilin kautta. Vanhemmat olisivat tarvittaessa voineet maksaa sen vuokran suoraan vuokranantajalle. Miten tämä on niin vaikeaa, kun tämän tietää minunlaiseni töissäkäyväkin, joka ei ole koskaan hakenut toimeentulotukea.

Jaa, no eipä käynyt mielessä kelläkään meistä. Sitä ajatteli, että päätöksissä käytettäisiin vähän maalaisjärkeä, mutta ilmeisesti se ei toimi niin.

Onneksi sinä olet noin viisas. Ap

Eipä  käynyt mielessä hakea toimeentulotukea silloin, kun ei ollut tuloja.  Etkö todellakaan ymmärtänyt, että vuokra on välttämätön meno ja olisit voinut siihen saada? Tämä on minun mielestäni täysin selvä asia, vaikka en ole lakia paljon lukenutkaan.

Vierailija
25/78 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tämäkin on muiden vika. 

Tunnut olevan ärsyttävä tyyppi, mitä sun vastauksia lukee. 

Vierailija
26/78 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei saa toimeentulotukea. Itse odotin 3kk kelan päätöstä ja sain vain lapsilisät tuolta ajalta. 

Juuri tätä tarkoitan. Mistään ei voi koskaan etukäteen tietää mitä päättävät. Ap

Vierailija
27/78 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat siis antoivat nuo rahat sinulle vuokran maksuun? Ei noin - vaan heidän olisi pitänyt maksaa se vuokra suoraa niin mitään ongelmaa ei olisi tullut toimeentuloasiaakkaana (eikä lahjavero yms mielessä). Mutta toki hankala tuossa tilanteessa varmaan oli tietää joutuvansa toimeentulotukiasiakkaaksi. 

ne on vähän eri summat toista luokkaa mistä lahjaveroa alkaa edes mennä ja eri onko vieraalle vai omalle.

Vierailija
28/78 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on aivan sama minkälaisena tyyppinä minua pidät, et tunne minua. Koen, että minua (tai muitakaan tukea tarvitsevia) ei asiasta olla tiedotettu tarpeeksi selkeästi, jotta osaisimme toimia oikein. Ap

Vierailija
29/78 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin sitä toimeentulotukea olisi pitänyt hakea. Vuokraan saa toimeentulotukea, mutta ei velan maksuun.

No eipä missään ole ollut tähän mitään ohjeita. Ei tullut mieleen, että voisi hakea kahta tukea päällekkäin. Ap

Totta kai haetaan kahta tai useampaakin tukea päällekkäin! Toimeentulotuki on nimenomaan TÄYDENTÄVÄÄ siinä tapauksessa, että työttömyyskorvaus, eläke, palkka , sairauspäiväraha tai mikä tahansa tulo ei riitä välttämättömiin menoihin.

Ja eihän sinulle vielä silloin työttömyystukea edes maksettu, joten ei olisi ollut päällekkäin.

Vierailija
30/78 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joutunut olemaan kelan kanssa tekemisissä paljon pitkäaikaisen sairauden takia ja osaan siksi monet säännöistä, mutta on totta että kelan päätökset ovat usein järjettömiä, väärin tehtyjä ja vievät aikaa sekä ovat mutkikkaita. Lisäksi lainsäädäntöä muutetaan aina välillä, jolloin vaikea pysyä mukana. 

Monesti on käynyt niin, että olen tiennyt paremmin kuin kelan työntekijä, kun hänellä saattaa olla 4v koulusta takana kun minulla taas vuosien kokemus tästä byrokratiahelvetistä. Toisinaan olen ottanut takkiin ja kela lätkäissyt takaisinmaksettavaa, vaikka olisin tehnyt kaiken "oikein". Monesti joku inhimillinen pieni  virhe kostautuu itselle, mutta joskus kela on myös pyörtänyt omia päätöksiä ja myöntänyt virkailijan olleen väärässä.

Ymmärrän hyvin ap:ta. Tässä tilanteessa neuvoisin valittamaan päätöksistä jos se on vielä mahdollista, ja hakemaan harkinnanvaraista toimeentulotukea elämiseen tarvitsemiisi asioihin myös työssäollessa perustellen sitä sillä, että se tukee pitkäaikaista selviämistä taloudellisesti aikaisemman kriisin tapahduttua.

Vierailija
31/78 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun joutuu vippaamaan rahaa, niin sitä ei oteta pankkitilin kautta. Vanhemmat olisivat tarvittaessa voineet maksaa sen vuokran suoraan vuokranantajalle. Miten tämä on niin vaikeaa, kun tämän tietää minunlaiseni töissäkäyväkin, joka ei ole koskaan hakenut toimeentulotukea.

huom, silloin se olisi näkynyt tiliotteestra, kuitista maksetusta vuokrasta kenen tililtä mennyt. ja hakijan omalta tililtä ei näy maksettua vuokraa,joka herättää selvityksen,mihin asumistuki mennyt,osa vuokrasta maksamatta, tai jos tosite maksetusta vuokrasta, näkyy toisen maksajan nimi.

Vierailija
32/78 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tätä tarkoitan. Mistään ei voi koskaan etukäteen tietää mitä päättävät. Ap

Sen luulisi jokaisen tietävän, että ei velan maksamiseen saa toimeentulotukea. Siksi kannattaa hakea silloin, kun sitä tarvitsee. 3 kuukautta odottaneella oli ilmeisesti puoliso, kun vain lapsilisät sai siltä ajalta eikä edes elatustukea.

Vierailija
33/78 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, no eipä käynyt mielessä kelläkään meistä. Sitä ajatteli, että päätöksissä käytettäisiin vähän maalaisjärkeä, mutta ilmeisesti se ei toimi niin.

Onneksi sinä olet noin viisas. Ap

ja vuokratositteesta joka kelalle, näkyy toinen henkilötaho maksanut sen, ei hyvä

Vierailija
34/78 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat siis antoivat nuo rahat sinulle vuokran maksuun? Ei noin - vaan heidän olisi pitänyt maksaa se vuokra suoraa niin mitään ongelmaa ei olisi tullut toimeentuloasiaakkaana (eikä lahjavero yms mielessä). Mutta toki hankala tuossa tilanteessa varmaan oli tietää joutuvansa toimeentulotukiasiakkaaksi. 

ne on vähän eri summat toista luokkaa mistä lahjaveroa alkaa edes mennä ja eri onko vieraalle vai omalle.

Ei, lahjavero on täsmälleen sama niin vieraalle kuin perheenjäsenelle. Ennakkoperinnössä on eri juttu, mutta siitähän tässä ei ollut kyse.

Vierailija
35/78 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

huom, silloin se olisi näkynyt tiliotteestra, kuitista maksetusta vuokrasta kenen tililtä mennyt. ja hakijan omalta tililtä ei näy maksettua vuokraa,joka herättää selvityksen,mihin asumistuki mennyt,osa vuokrasta maksamatta, tai jos tosite maksetusta vuokrasta, näkyy toisen maksajan nimi.

Totta. Ei ole kiellettyä ottaa vastaan elatusta, mutta periaatteessa on kai laitonta vastaanottaa tukea menoon, johon saa kelan tukea. Hyviä kohteita jonkun muun maksettavaksi on esimerkiksi puhelinlaskut ja kaikki ns ylimääräinen, mitä ei perustoimeentulotuessa oteta edes huomioon.

Vierailija
36/78 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä vuokranmaksukuittia olisi vielä ollut, koska aloittaja olisi hakenut toimeentulotukea nimenomaan vuokran maksuun. Hän olisi esittänyt Kelalle vain vuokralaskun. Onhan ap hakenut myös asumistukea?

Vierailija
37/78 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas hyvä esimerkki siitä, että ihmistä joka yrittää hoitaa omia asioitaan ei tueta yhteiskunnan puolelta.

Vierailija
38/78 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on aivan sama minkälaisena tyyppinä minua pidät, et tunne minua. Koen, että minua (tai muitakaan tukea tarvitsevia) ei asiasta olla tiedotettu tarpeeksi selkeästi, jotta osaisimme toimia oikein. Ap

Tässä tulee se tiedote: hae tukea silloin, kun sitä tarvitset. 

Yksinkertaista, eikö? Ja sama rautalangasta: hae toimeentulotukea vuokraan siinä kuussa, kun sinulla ei ole varaa maksaa vuokraa.

Vierailija
39/78 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja näitä saa__nan kelapummeja Suomi täynnä, hyi helvata.

Vierailija
40/78 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tulee se tiedote: hae tukea silloin, kun sitä tarvitset. 

Yksinkertaista, eikö? Ja sama rautalangasta: hae toimeentulotukea vuokraan siinä kuussa, kun sinulla ei ole varaa maksaa vuokraa.

Ei, ei ole yksinkertaista. Minua neuvottiin hakemaan työttömyysturvaa, eikä vihjattu mitään siitä, että myös toimeentulotukihakemuksen voisi laittaa samaan aikaan tulille. Miksi tämän pitäisi olla joku itsestäänselvyys? Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi