Toimeentulotuki ja käytettävissä olevat varat, apua!
Olen ihan järkyttynyt Kelan päätöksestä. Aluksi tiedoksi, että olen osatyökykyinen vaikeasti työllistyvä työtön, enkä tahallani työtön.
Sain toimeentulotukea maalis-, huhti- ja toukokuina. Kesäkuun alussa tein toimeentulotukihakemuksen kesä- ja heinäkuille. Kesäkuun alussa tililläni oli 400 euroa rahaa. Ilmoitin hakemuksessa, että kesäkuussa minulta menee 200 euroa opintolainan korkoa. Tätä varten varauduin kuukauteen niin, etten voinut antaa tilin olla nollilla kesäkuun alussa.
Päätöksessä KOKO tilillä oleva vara 400 euroa on laskettu minulle YLIMÄÄRÄISEKSI tuloksi (talletukseksi), ja tällä syyllä koko toimeentulotuki kesäkuulle on evätty. Mitään mainintaa päätöksessä ei ole ilmoittamistani opintolainan koroista ja niiden vaikutusesta kesäkuun kokonaistilanteeseeni, ei siis edes mitään "kieltävää" mainintaa. Opintolainaa on myös pakko maksaa kuukausittain, sitä on vielä muutamia tuhansia maksettavina.
Tarkoittaako tämä sitä, että toimeentulotuen "jatkumossa" olevana henkilönä, mitään varautumista ylimääräisiin menoihin ei voi tehdä, jotta tällaista varautumista ei lasketa hakijalle "ylimääräiseksi tuloksi". Ikinä ennen ei ole toimittu näin.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Velan maksua ei huomioida menona, eli sillä mitä kirjoitit ei ole Kelalle mitään merkitystä. Vain sillä paljonko ylimääräistä tilillä on.
Itse aika ajoin omistusasujana, mutta erittäin pienituloisena olen oikeutettu silloin tällöin toimeentulotukeen. Minulla on tìlillä aina 3x lainanmaksun verran rahaa, eikä tämä ole koskaan ollut ongelma, koska en käytä sitä ja se on pankin vaatimus. Tämän selitän tarkasti omissa hakemuksissani ja asia on ollut ok. Sitä vastoin bonustilille kertyvät s bonukset, jotka on yli 50e, katsotaan tuloiksi, vaikka ainakin joskus bonuksia ei saanut katsoa tuloiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa, kun kaupat taatusti tulevat asteittain luopumaan käteisen vastaanottamisesta, tulee toimeentulotukea saavien elämä vaikeutumaan entisestään. Oliko se Verkkokauppa.com, joka ei enää hyväksy yli 200 euroa käteisenä...? Mites sitten ostat pyykkikoneen, kun et voi maksaa käteisellä ja tilillä ei saa olla säästöjä?! Pakko ilmeisesti ostaa käytettynä joltain.
Mites yksityislääkärillä käynnit hoidetaan? Silmälääkärikäynti, jolla tehtiin vain tavalliset tutkimukset maksoi 190 € ja gynekologi ultran kanssa 340 €... Kävin Terveystalossa ja siellä ei voi maksaa käteisellä.
Tämä. Julkinen puoli on nyt siinä kunnossa, että köyhäkin voi joutua käymään yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
KHO: 2021:129 päätöksessä TTT-asiakkaallakin on oikeus kohtuulliseen likviditeettiin ja tilivaroihin, ja tuossa ennakkotapauksessa kohtuullisen ylittävien varojen raja oli tonni.
Eli Kelan pitäisi sallia noin kuukauden käyttömenoja vastaava saldo.
Ja tämän pitäisi olla jo ihan vakiintunut käytäntö.
Ilmeisesti käsky on käynyt ylhäältä, että kaikki myönnetään vain valituksen kautta.
Ongelma on edelleen tämä Kelan suuri kohtuulisuusharkintavalta, ja se kohtuullisuus tuntuu olevan käsittelijästä kiinni.
Eli "kohtuullista" voi olla mitä vain 0-1000 euron väliltä? Kyllä on jo niin järjestelmällistä toimintaa, että eiköhän se käsky ole käynyt...
Tämä on nyt vain näin, länsimaissa on itse kunkin pakko luopua elintasostaan, koska nyt on pakko ja ilmastohätätila. Kuolleella planeetalla ei ole sosiaaliturvaa, eikä palkammaksajia.
Vierailija kirjoitti:
Kiitä hallitusta!
Toimeentulotuen saajien määrä aiotaan puolittaa hallitus selvittää myös, voidaanko tuki evätä kokonaan
Myös velan otto piti taittaa. Suomen hallitus alkaa kuulostaa samalta kuin Kremlin herrojen puheet, pitää kääntää juurikin toisinpäin. 🤣
Sama juttu, kuun alussa oli 200e tilillä varattuna samassa kuussa tuleviin laskuihin ja ruokaan, kela tulkitsi säästöiksi eikä tt-tukea tullut.Vaikka edellisessä kuussa tuli toimaria.Toisaalta kela ohjeistaa varautumaan niin että tuet riittää koko kuukaudeksi.Joku uusi ohje niillä nyt on, pitää olla syömättä pari viikkoa niin täyttää normit. Pitäähän ne valtionvelat saada maksettua...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KHO: 2021:129 päätöksessä TTT-asiakkaallakin on oikeus kohtuulliseen likviditeettiin ja tilivaroihin, ja tuossa ennakkotapauksessa kohtuullisen ylittävien varojen raja oli tonni.
Ilmeisesti käsky on käynyt ylhäältä, että kaikki myönnetään vain valituksen kautta.
Ongelma on edelleen tämä Kelan suuri kohtuulisuusharkintavalta, ja se kohtuullisuus tuntuu olevan käsittelijästä kiinni.
Loiset töihin!
Sinäkö palkkaat? Myös työkyvyttömät?
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu, kuun alussa oli 200e tilillä varattuna samassa kuussa tuleviin laskuihin ja ruokaan, kela tulkitsi säästöiksi eikä tt-tukea tullut.Vaikka edellisessä kuussa tuli toimaria.Toisaalta kela ohjeistaa varautumaan niin että tuet riittää koko kuukaudeksi.Joku uusi ohje niillä nyt on, pitää olla syömättä pari viikkoa niin täyttää normit. Pitäähän ne valtionvelat saada maksettua...
Kela tosiaankin ohjeistaa varautumaan, mutta tällä toiminnallaan tekee sen täysin mahdottomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Säästää ei saa yhtään. Itseltäni ottivat huomioon jopa saman kuukauden aikana Kelasta maksettuja etuuksia uudelleen. Kelan toiminta on mennyt hyvin kyseenalaiseksi. Minun on pakko "säästää" alkukuusta maksettavaa vuokraa varten, koska suurin osa tuloista tuleen noin puolessa välissä kuuta (alkukuusta maksettavat eivät riitä vuokraan). Varmaan nekin rahat otetaan taas kahteen kertaan huomioon. Tästä seuraa vääjäämättä se, että kohta en pysty maksamaan vuokraa! Olen sairauslomalla eli edes sairaille ei anneta armoa!
Sun on tehtävä tästä oikaisuvaatimus Kelaan, että ovat ottaneet saman kuukauden aikana maksettuja etuuksia uudelleen! Ja sitten jos eivät korvaa tätä sulle, laita tiedot kanteluksi hallinto-oikeuteen! Tai ota jo nyt yhteys eduskunnan oikeusasiamieheen tai oikeuskanslerille! Ei Kela voi toimia noin.
Vierailija kirjoitti:
Tee tästä oikaisuvaatimus Kelaan. Jos ei mene läpi ja et saa korvattua takaisin itsellesi tuota säästöksi luettua toimaria, tee kantelu hallinto-oikeuteen:
https://www.kela.fi/hallinto-oikeuden-paatoksesta-valittaminen
Edellinen linkkisivukin Kelan nettisivuilla piilotettu niin, ettei sitä pysty yhdistämään toimeentulotukeen, vaikka koskee toimeentulotukea.
Tai sama homma kuin aikaisemmalle kirjoittajalle, ole jo nyt yhteydessä eduskunnan oikeusasiamieheen tai oikeuskanslerille:
Näihin pitää nyt jaksaa reagoida. Jaksakaa tehdä kanteluita ja yhteydenottoja näistä Kelan päätöksistä. Oikaisuvaatimukset Kelaan, yhteydenotot muihin viranomaisiin ja jos joku vaan jaksaisi nostaa toimintaa esiin median tutkittavaksi.
Jos tämä jatkuu Kelassa, pitää ryhmittyä ja ottaa mediaan yhteyttä näiden päätösten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa, kun kaupat taatusti tulevat asteittain luopumaan käteisen vastaanottamisesta, tulee toimeentulotukea saavien elämä vaikeutumaan entisestään. Oliko se Verkkokauppa.com, joka ei enää hyväksy yli 200 euroa käteisenä...? Mites sitten ostat pyykkikoneen, kun et voi maksaa käteisellä ja tilillä ei saa olla säästöjä?! Pakko ilmeisesti ostaa käytettynä joltain.
Mites yksityislääkärillä käynnit hoidetaan? Silmälääkärikäynti, jolla tehtiin vain tavalliset tutkimukset maksoi 190 € ja gynekologi ultran kanssa 340 €... Kävin Terveystalossa ja siellä ei voi maksaa käteisellä.
Gynelle pääsee myös julkiselle puolelle.
Hui kamala, ei ne mulle ole onneksi ollut toistaiseksi noin nihkeitä, mut nyt täytyy näköjään tyhjentää tili :S
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ilmeisesti käsky on käynyt ylhäältä, että kaikki myönnetään vain valituksen kautta."
Tämä olisi hirveää. Tarkoitetaanko tässä, että hallitus olisi käskyttänyt Kelaa toimimaan näin? Että otetaan säästöjä etuuksista niin, että tehdään mahdollisimman tiukkoja ja/tai virheellisiä päätö
Tuskin asia on niin pahaenteinen, vaan luonnolliset selitykset ovat:
- palkattu epäpätevää porukkaa
- liian vähän porukkaa ja laissa säädetty ehdoton käsittelyaika ymmärretään lähinnä suositukseksi
- yllä mainittujen vuoksi loputkin pätevät lähtevät.
Vierailija kirjoitti:
Älä jätä tilille mitään tälletuksia. Nosta kaikki rahat pois, käytä ne sitten ruokamenoihin ym ja sillä tilille tulevalla toimeentulotuella maksat opintolainaa. Mutta älä ikinä säästä tilille mitään.
kela loinen neuvoo kuunnelkaa tarkasti.
Jos bruttotulosi on alle 1500e/kk olet oikeutettu kelan korkotukeen opintolainaan varten. Googlaa korkotuki!
Täällä vastaavasti tehty toimeentulotukipäätös.
Mikä tässä nyt olisi kaikkein järkevin marssijärjestys, jotta korjauttamisella/kantelemisella olisi tehokkain vaikutus Kelan jatkotoimintaan? Hetikö yhteydenttoa jonnekin oikeuskanslerille tai eduskunnan oikeusasiamiehelle? Eli siis voiko laittaa heti päätöksen saatuaan Kelan ulkopuoliselle viranomaiselle kantelua, että tällaista touhutaan?
Entä Kelan kanssa, ensin korjauspyyntökö, ja jos ei korjata, niin oikaisuvaatimus? Sittenkö vasta voi ottaa oikeuskansleriin tms. yhteyttä, vai pitääkö olla tehnyt vielä hallinto-oikeuteenkin kantelu ennen kuin voi laittaa oikeuskanslerille tai eduskunnan oikeusasiamiehelle kantelua?
Pikkasen yli 300 euroa kuun alussa jäi vuokran jälkeen tilille alkukuussa, tätä edeltävät kuukaudet olen ollut toimeentulotuen saaja, valitettavasti, olen myös sairauden takia vaikeasti työllistyvä. En minä ole omasta halustani työtön. Tuo 300 vuokran jälkeen alkukuussa on summa, jota pidän aina turvassa kuun alkuun, jotta pystyn 100% varmasti maksaan vuokrani, vaikka asumistuki ei tulisi oikeana päivänä tilille.
Kela otti tuon 300 euroa minulle tässä kuussa tilitalletuksena laskelmaan, eli pitää sitä varallisuutenani. Ei helevata. Tullaanko minulta nyt jatkossa jokaisen hakemuksen yhteydessä nyysimään pois tuo 300 euroa, jos pidän sitä vuokraturvana kuun alussa tilillä. Pari päivää olen koittanut soittaa Kelaan, jonka puhelinlinja on tukossa, ja pyytää korjausta.
tuohan kertoo sitä että mikäli edelliseltä kuulta varaat seuraavan kuun johonkin laskuun pääomaa, se pyöritellään käänteisellä kalen logiikalla ylimääräiseksi.. ja sitten vieläkun se toimeenpano on lähtenyt sieltä verotoimistosta ja sinne on tullut käsky kirje vm ltä.
näin siis toimii maan ampuminen omaan jalkaan ja maan kaulan sahaaminen. erittäin onet maat ovat siinä ajassakun suomi on pudonnut puusta mikä kävi äkkiä, lisänneet t&k panoksiaa muuhun kuin ilmakivääriin niin että ovat menneet heittämällä ohi, eli tuokin asia on opittu siellä toisten maan virkailijoissa. mutta suomihan tekee tuloaan autoritääriseksi maaksi kovaa vauhtua; orjallistaminen ja sotatarvikkeiden vienti.kuulostaa joltain toiselta maalta, miltäköhän?
kun kukaan ei enää kukaan osaa maassa mitään..
Kaipaat aikaa, jolloin ihmiset tunsivat häpeää tarvitessaan apua?