Toimeentulotuki ja käytettävissä olevat varat, apua!
Olen ihan järkyttynyt Kelan päätöksestä. Aluksi tiedoksi, että olen osatyökykyinen vaikeasti työllistyvä työtön, enkä tahallani työtön.
Sain toimeentulotukea maalis-, huhti- ja toukokuina. Kesäkuun alussa tein toimeentulotukihakemuksen kesä- ja heinäkuille. Kesäkuun alussa tililläni oli 400 euroa rahaa. Ilmoitin hakemuksessa, että kesäkuussa minulta menee 200 euroa opintolainan korkoa. Tätä varten varauduin kuukauteen niin, etten voinut antaa tilin olla nollilla kesäkuun alussa.
Päätöksessä KOKO tilillä oleva vara 400 euroa on laskettu minulle YLIMÄÄRÄISEKSI tuloksi (talletukseksi), ja tällä syyllä koko toimeentulotuki kesäkuulle on evätty. Mitään mainintaa päätöksessä ei ole ilmoittamistani opintolainan koroista ja niiden vaikutusesta kesäkuun kokonaistilanteeseeni, ei siis edes mitään "kieltävää" mainintaa. Opintolainaa on myös pakko maksaa kuukausittain, sitä on vielä muutamia tuhansia maksettavina.
Tarkoittaako tämä sitä, että toimeentulotuen "jatkumossa" olevana henkilönä, mitään varautumista ylimääräisiin menoihin ei voi tehdä, jotta tällaista varautumista ei lasketa hakijalle "ylimääräiseksi tuloksi". Ikinä ennen ei ole toimittu näin.
A) Kaalikeittohan on herkkua.
B) Onhan eläinmaailmassakin loisia.
t. Pers'läpivassari-69