Mitä ruokia kotonasi lapsuudessasi syötiin mitä nykyään saa vain harvoin?
Kommentit (68)
1. Leipäressua.
2. Lämpimiä voileipiä, päällä lihapullataikina ja paistettiin kypsäksi pannulla taikina pannulla vasten.
3. Talkkunaa
Maksalaatikko itse jauhamalla maksasta, veriletut veripullosta,
Keitetty naudan kieli.
Paistettu munuainen
Toki voisi kaikkea em koittaa kotona tehdä mutta olen lähes vegaaninen nykyään.
Kissalle ostan munuaista, harvoinnon tuoreena, pakasteena saa.
Naudan sisäfilettä oli usein. Nykyään ehkä kerran kuukaudessa ostan 2kg pötkön. Lohta ja muita kalaruokia lähes päivittäin, harvemmin itse viitsin ostaa.
Vierailija kirjoitti:
1. Leipäressua.
2. Lämpimiä voileipiä, päällä lihapullataikina ja paistettiin kypsäksi pannulla taikina pannulla vasten.
3. Talkkunaa
Olen tehnyt lämpimiä oopperavoileipiä uunissa ja paistanut siihen kananmunan päälle.
Häränhäntää, kesäkeittoa, haudutettuja nauriita, savulahnaa, poronlihavelliä.
Tulee kyllä tehtyä samoja ruokia paljon itsekin mitä 80 ja 90 luvuilla tuli syötyä mutta sellaisia perunamuusista tehtyjä lettuja tai "perunamuusiklönttejä" miksi niitä kutsuttiin ei tule itse tehtyä. Tai joskus kokeilin ja ihan hirveitä oli! Voi olla että makukin muutunut.
Sitten uppopaistettuja lihapiirakoita. Itse tehty taikina ja sinne väliin jauhelihaa ja riisiä ja mitä siellä nyt olikaan. Ei ikinä tuu ite tehtyä. Eikä itsetehtyjä rinkilä munkkeja. Tosin kerta vuoteen tulee munkkeja syötyä kun äitini niitä tekee ja muutaman vuoden välein myös lihapiirakoita.
Lihakeitto myös sellainen mitä meillä eila usein oli mutta itse tehnyt tasan 2 kertaa. Ei siis jauhelihakeitto vaan ihan savuluista ja keittolihasta tehty keitto.
Myös kasvissosekeitto jäänyt lapsuuteen ja nuoruuteen kun en edelleenkään omista sauvasekoitinta. Ollut kohta 20 vuotta ostoslistalla. Einesversiot ei oo yhtä hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silakkalaatikko, sitä kaipaan. Jos olisi ravintolassa listalla, lähtisin kauempaakin syömään.
Onko se poistettu s-marketin valikoimasta? En syö pahemmin eineksiä, mutta silakkalaatikko oli ihan ok valmisruoka. Tästä on jo aikaa kun viimeksi ostin. Olisikohan ollut Saarioisten tuote.-
Kiitos! Näyttää olevan edelleen tuotannossa. Nyt vaan vihjaisemaan omalle S-marketille, että tilaavat tätä. Saarioinen valmistaa eikä edes onneksi siällä pekonia, koska en nykyisin enää syö mitään lihavalmisteita. Meill' kotona valmistettiin myös ilman sianlihaa.
Tappaiskeitto, maitoperunat, tirri
-perunankuorivelli
-pepu (vettä ja talkkunoita)
-lahnanpääkeitto
-sellupuuro, keitetty veteen vehnänjyvän kuorista.
Niitä syötiin ja niillä pärjättiin eikä valitettu!
Vierailija kirjoitti:
-perunankuorivelli
-pepu (vettä ja talkkunoita)
-lahnanpääkeitto
-sellupuuro, keitetty veteen vehnänjyvän kuorista.
Niitä syötiin ja niillä pärjättiin eikä valitettu!
Mihin te laitoitte perunat, muun osan lahnoista ja vehnänjyvät? Kun teitte ruokaa vain kuorista ja päistä.
Vierailija kirjoitti:
Silakkalaatikko, sitä kaipaan. Jos olisi ravintolassa listalla, lähtisin kauempaakin syömään.
Samoin. Äiti teki hyvää silakkalaatikkoa, mutta itse en osaa. Saarioisten silakkalaatikko on sinne päin.
Teen paljon samoja ruokia, kuin lapsuudenkodissanikin, mutta on silti sellaisia, joita en tee koskaan.
Näitä ovat esim. maksalaatikko ja -pihvit, veriletut, peruna-ja makaronivelli, kyljykset ja gotletit.
Meillä oli sunnuntaisin yleensä isohko naudanpaisti lapsuudenkodissani. En laita sellaista koskaan.
Helpompi kääntää kysymys toistepäin. Teemme oikeastaan vain jauheliharuokia (lihapullat tms), jotka olivat tavallisia myös lapsuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Munuaismuhennosta en ole kuullut kovinkaan monen muun syöneen muksuna. Enkä ole aikuisena sitä nähnyt oikein missään tarjottavan.
Meillä oli usein munuismuhennosta ja samoin maksaruokia. Aikoinaan sisäelimet oli edullisia eli köyhien ruokaa. Munuaiset katosivat kaupoista joku 10 vuotta sitten lähes täysin, kun tuli jotain uusia määräyksiä eli niissä katsottiin vissiin olevan liikaa terveysriskejä, niin ei tuottajille ja kaupoille maksanut enää vaivaa ottaa riskiä myydä niitä. Pieniltä tuottajilta olen tilaillut, ja nytkin on pakkasessa odottamassa satsi. *slurps*
Grahammustikkapuuro. Muistuttaa vispipuuroa, mutta pehmeämmän makuista. Uuniohrapuuro. Uunijuusto ternimaidosta.
Keikauskakku, jos leivonnaisetkin lasketaan ruoaksi.
Voisihan noita tietysti itse joskus tehdä.
Nakki/makkarakastike. Ei tule ikinä syötyä tai tehtyä vaikka ihan ok ruokaa on.
Kesäytyneitä särkiä, pottuvoita, korppumaitoa, hernevelliä ja lihavelliä.
Itsellä talkkuna, mannapuuro, maksamakkara ja nötkötti, En muista milloin olisin viimeksi syönyt mitään näistä.
Sitten yllättäen ravut. Pyysimme niitä itse ja rapuja oli aina niin paljon, että piti keittää saunan vesipadassa.
Talkkunaa piimään sekoitettuna. Helmipuuro