Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asianajotoimisto kusetti?? Siis näinkö tämä homma toimii

Vierailija
06.02.2011 |

soitin viime viikolla asianajotoimistoon kyselläkseni alustavasti miten kannattaisi eräässä tilanteessa edetä. Keskustelin ystävällisen juristin kanssa, joka sanoi että hän voi ottaa tietomme ylös ja voimme sitten palata asiaan kun tilanne selviää tarkemmin. Keskustelimme varmaan noin 20 minuuttia. No, postissapa tuli sitten kirjallinen vahvistus toimeksiannosta, mukana hinnasto jossa lukee että toimeksiannon kirjaaminen maksaa 170 euroa.



MISSÄÄN VAIHEESSA asianajaja ei sanonut että "voin ottaa tietonne ylös, lähetämme siitä sitten laskun joka on näin ja näin paljon" tai "että jos otan tietonne ylös, laskutamme siitä". Siis miten ihmeessä minä olisin voinut tietää että tällainen tarkoittaa sitä että olemme nyt tehneet muka toimeksiannon???? Tiedustelin asiasta ja miten kannattaisi edetä jos asianajajaa tilanteessa tarvitaan.



Kommentit (135)

Vierailija
1/135 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt vaan vituttaa, kun ei saanutkaan kaikkea ilmaiseksi. Jos olisi joku oikea syy hakea juristin apua, ei siinä rahan määrää mietittäisi. Olisihan ne hälykellot pitäneet soida jo siinä vaiheessa, kun nimen lisäksi kysytään osoitetietoja, sosiaaliturvatunnuskin on varmasti kysytty. Sanoisin, että oma vika. Maksa tai ole maksamatta lasku ja mieti sitten kannattaako alkaa oikeustoimiin jos muukin ratkaisu on olemassa.

Vierailija
2/135 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

entäs kun minulla on vastaava tilanne, mutta tivasin puhelimessa useaan ketaaan asianajajan hintoja mitä mikin maksaa, asianajaja vain sivutti kysymykseni.

miinusta todella törkeää laskuttaa, yhdestä kysymyksestä ja kun hinnasta kysytään ei kerrota!

KEHTasi lähettää laskunkin!

mutta yhteyden ottoihin ei vastaa, vaikka lukuisia soittopyyntöjä! ihan selvää kusetusta!

ei ollut edes asianajotoimiston jäsen, joten huijari koko ukko

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/135 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyselisit alustavasti puhelimitse neuvonnasta, että kannattaako sinun mennä käymään lääkärillä/hoitajalla jonkun asian takia ja puhelu käännettäisiin sitten lääkärille, jonka kanssa keskustelisit tilanteestasi hetken aikaa. Lääkäri kirjaisi tietosi ylös ja lupaisi ottaa myöhemmin sinuun yhteyttä, niin olisiko sinusta oikein että lääkäri lähettäisi sinulle laskun tuosta puhelusta?

luulitko, että asiantuntija antaa ilmaiseksi puhelimessa neuvoja, esim. juuri 20min ajan? Luulisi tuon olevan itsestäänselvyys, että neuvot maksavat.

...Uhrasin kokonaista 20 min kun tein susta mt-diagnoosia, joten oot mulle velkaa 280e. Mun aika on liian kallista sunlaisiin idiootteihin tuhlattavaksi, siksi laskutan.

neuvoista, diagnooseista, arvioista etc. :) Eivät ne ilmaisia ole. Eli jos olisit ammattilainen ja tulisin vastaanotollesi mt-diagnoosia varten niin tottakai se myös maksaisi :) Puhelindiagnooseja eivät taas th-ammattilaiset tee.

t. nro 40

Vierailija
4/135 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletatko, että voit kampaajalla ilmoittaa, että et tiennyt sinne tullessasi, että värjäys ja leikkaus maksavat, halusit vain hieman jutella.

[/quote]




Naurettava vertaus :) ei se ihan niin mene, että lasku laitetaan ensimmäisestä soitosta. Vasta paikalla käynnin jälkeen kun toimeksianto on allekirjoitettu on laskun aika. Ei yhtään ennen. Tilausvahvistus eli allekirjoitus toimeksiantoon on vasta alkanut case.

Vierailija
5/135 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asianajajat kuuluvat Asianajajaliitoon. lakimiehet ei. Kannattaa siis miettiä millaista apua tarvitsee ja kenen puoleen kääntyy.



Lainaus Asiaajajaliiton sivulta:

"Nimikkeet asianajaja ja asianajotoimisto ovat lailla suojattuja ja niitä voivat käyttää vain Suomen Asianajajaliittoon hyväksytyt jäsenet. Asianajajaliitto valvoo, että sen jäsenistö tarjoaa laadukkaita oikeudellisia palveluja. Asianajotoimintaa Suomessa sääntelee laki asianajajista.



Lakitoimiston voi sitä vastoin perustaa periaatteessa kuka tahansa - myös Asianajajaliitosta erotettu lakimies - ja lakiasiaintoimiston nimissä voidaan harjoittaa muutakin liiketoimintaa. Asianajajaliitto ei valvo lakiasiantoimistojen toimintaa.



Suomi ja Ruotsi ovat ainoat EU-maat, joissa oikeudellisia palveluja voivat tarjota muutkin kuin ammatillisesti valvotut lakimiehet"

Vierailija
6/135 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on vastaava tilanne, mutta tivasin puhelimessa useaan ketaaan asianajajan hintoja mitä mikin maksaa, asianajaja vain sivutti kysymykseni.

miinusta todella törkeää laskuttaa, yhdestä kysymyksestä ja kun hinnasta kysytään ei kerrota!

KEHTasi lähettää laskunkin!

mutta yhteyden ottoihin ei vastaa, vaikka lukuisia soittopyyntöjä! ihan selvää kusetusta!

ei ollut edes asianajotoimiston jäsen, joten huijari koko ukko



mitä minun tulisi tehdä? asianajaja ei edes kysyttäessä kertonut hinnoistaan!

voiko silti laskuttaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/135 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sihteeri olisi yhdistäessään asianajajalle maininnut, että puhelusta laskutetaan. Varsinkin, kun kyse on noin isoista summista, niin luulisi, että se olisi tuon toimistonkin etu.

Vierailija
8/135 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan pyytävät varaamaan ajan. Ja silloin asiakas sanoo, että ei voi, kun se maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/135 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole lasku. Tietysti pitäisi nähdä paperi, mutta antamiesi tietojen perusteella se ei ole lasku.



Siinä on toimeksiantosopimus joka sinun täytyy vahvistaa, jos haluat tehdä toimeksiannon asianajotoimiston kanssa. Luonnollisesti lähettivät sinulle myös hinnaston, jotta tietäisit mitä mikin toimenpide maksaa.



Laskussa on yleensä laskun summa laskun numero eräpäivä, maksunsaajan tilinumero ja nimi kenelle pitää maksaa, viitenumero. Jos olet vieläkin epätietoinen, soita huoletta sinne asianajotoimistoon ja kysy onko kyseessä lasku. Ei ne siitä sinua veloita. Yleensä asianajotoimistoissa on ilmainen alkuneuvottelu toki se on toimistokohtaista.



Jos asianajajan kanssa tulee ongelmia ota yhteyttä asianajajaliittoon.



Terveisin, lakimies

Vierailija
10/135 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"työn hinta" jos on se "näkyvää". Jos joku ranketaa aidan, niin se aita on sitten siinä näkyvissä. Jos taas "vaan puhuu puhelimessa" niin sitä ei esim. ap näe "työnä" vaan jutteluna.

Kuitenkin ap olisi itsekin voinut vastaukset löytää tutkimalla llakikirjoja ja tutustumalla muihin materiaaleihin, miksi hän ei tehnyt niin? Koska häneltä puuttui ammatti- ja tietotaito siihen ja aikaa olisi ap:lla mennyt tuhottomasti samaan minkö juristi kertoi 20minuutissa.



Ja tuo keittiösuunnittelu hyvä esimerkki: joku nökee vaivaa ja käyttää aikaa siihen että kuuntelee asiakasta ja laatii hänelle toimivan keittiön piirrustukset. Ei ole kovin reilua että asiakas sitten nappaa maksutta mukaansa piirrustukset ja voikin sitten tilata keittiön (ko. piirrustusten mukaan) ihan toisesta liikkeestä.



Ja kampaamo esimerkki: täällä ainakin asiakas maksaa käytetyn AJAN mukaan hiustenleikkuun. On hinnasto jossa hiusten leikkuun hinnat määritelty kuluvan ajan mukaan. Ja tämä onkin hyvä juttu, sillä joku tilaa ajan hiusten leikkaukseen, ja se voi kestään toisella hetken ja toisella pitkän aikaa. On eroa leikkaako vähän latvoja ouhuista hiuksista vert. paksuista ja luonnonkiharista. Ja samaan tapaan joku tulee ja pyytää latvoista kuolleet pois, toinen haluaa jutella ensin 15min miten paljon ja millä tavalla leikataan ja vielä lopuksi pyytää vinkkiä kannattaako kammata harjalla vai kammalla, ostaa millaista hotiainetta jne. eli se "sama" hiustenleikkuu voi kestää 15min tai 60min, ihmisestä riippuen.



Ja veloittavathan yksityiset lääkäriasematkin ajan mukaan, nopea käynti on edullisempi kun pidempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/135 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaiset toimistot, joilla on maksuton alkuneuvottelu, yleensä mainostavat sitä maksuttomuuttaan.



Näin tehdään meidän toimistollamme.



Tiedustelupuheluita tulee vähintään kerran viikossa. Niiden puheluiden aikana nimenomaan kartoitetaan avustajan tarvetta ja jutun laajuutta.

Annamme myös neuvoja, mutta ihan turha on kuvitella, että neuvomme, miten perukirja laaditaan sanasta sanaan. Sellaiset neuvot maksavat.



Onhan teillä kaikilla oikeusturvavakuutus?!

Vierailija
12/135 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletatko, että voit kampaajalla ilmoittaa, että et tiennyt sinne tullessasi, että värjäys ja leikkaus maksavat, halusit vain hieman jutella.

Oikea vertaus olisi että soitat kodinkonekorjaajalle kysyäksesi korjaavatko merkkiä X, ja saat siitä hyvästä 170 euron laskun.

Kyllä jopa asianajajan pitäisi ilmoittaa kyselijälle että "vastaaminen maksaa niin ja niin paljon, jatketaanko?"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/135 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottahan asianajajat laskuttavat myös puhelimessa annetuista neuvoista.

Ja se on kallista. Kokemusta on.

Sen asianajajan olisi tietenkin pitänyt kertoa, että kysyy ne yhteystiedot laskutusta varten. Siis jos se oli lasku eikä vaan joku maksu, joka maksetaan vain silloin, jos tapaus otetaan käsittelyyn. Ei muuten myyntimieskään (tai -nainenkaan) ota maksua siitä, jos kertoo, mitä hänen tuotteella voi tehdä (tässä tuote on lakitietämys) ja autokaupastakin saa auton ilmaiseksi lyhyelle koeajolle.

Miksi ap ei palannut tänne ja kertonut, että miten kävi?

Vierailija
14/135 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kerroin kuka olen ja mitä varten soitan, aa neuvoi puhelimessa, kertoi mitä pitää tehdä ja missä vaiheessa ottaa uudelleen yhteyttä. Ja siis ihan itse kerroin nimeni jne.

ei tullut laskua, palkkasin kyllä kyseisen toimiston myöhemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/135 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei kyllä kukaan tiedä yhtään mitään mistään mutta kaikilla käy suu niin kuin olisi suurikin tietäjä. Vanha sanonta sanoo: ne joilla on vähiten asioista tietoa, pitävät suurinta meteliä.

 

Asianajajia sitoo niin kutsuttu hyvä asianajotapa, joka on heidän ammattietiikkansa määrite. Tietojen kysyminen puhelun alussa on välttämätöntä monissa tapauksissa, jotta tiedetään onko soittajan ja asianajajan tai edustamansa yrityksen asiakkauden välillä mahdollisia eturistiriitoja, eli tilanteita, joissa soittaja edustaa vastapuolta. Tällöin asianajaja olisi jäävi keskustelemaan soittajan kanssa, eikä voi ammattietiikkansa puolesta sitä tehdä.

 

Hyvä asianajotapa sanoo muun muassa tapaohjeiden kohdassa 4.1:

 

Huolellisuus ja tehokkuus

Tehtävät on hoidettava huolellisesti, täsmällisesti, tarpeellisella joutuisuudella sekä 

tarpeettomia kustannuksia aiheuttamatta.

 

Asiakkaan ja asianajaja välisistä kuluista ja palkkioista on tarkemmin kohdassa 5. Nämä löytyvät Suomen Asianajajaliiton sivuilta. Alan yleisiin käytäntöihin kuuluu, että ensimmäinen konsultaatio, oli sitten puhelimitse tai kasvotusten tapahtuva keskustelu, on maksutonta. Asianajaja tämän jälkeen ilmoittaa taksansa, sekä arvionsa kuluvasta ajasta, jotta asiakas tietää mitä on tilaamassa.

Vierailija
16/135 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 14:09"]Täällä ei kyllä kukaan tiedä yhtään mitään mistään mutta kaikilla käy suu niin kuin olisi suurikin tietäjä. Vanha sanonta sanoo: ne joilla on vähiten asioista tietoa, pitävät suurinta meteliä.

 

Asianajajia sitoo niin kutsuttu hyvä asianajotapa, joka on heidän ammattietiikkansa määrite. Tietojen kysyminen puhelun alussa on välttämätöntä monissa tapauksissa, jotta tiedetään onko soittajan ja asianajajan tai edustamansa yrityksen asiakkauden välillä mahdollisia eturistiriitoja, eli tilanteita, joissa soittaja edustaa vastapuolta. Tällöin asianajaja olisi jäävi keskustelemaan soittajan kanssa, eikä voi ammattietiikkansa puolesta sitä tehdä.

 

Hyvä asianajotapa sanoo muun muassa tapaohjeiden kohdassa 4.1:

 

Huolellisuus ja tehokkuus

Tehtävät on hoidettava huolellisesti, täsmällisesti, tarpeellisella joutuisuudella sekä 

tarpeettomia kustannuksia aiheuttamatta.

 

Asiakkaan ja asianajaja välisistä kuluista ja palkkioista on tarkemmin kohdassa 5. Nämä löytyvät Suomen Asianajajaliiton sivuilta. Alan yleisiin käytäntöihin kuuluu, että ensimmäinen konsultaatio, oli sitten puhelimitse tai kasvotusten tapahtuva keskustelu, on maksutonta. Asianajaja tämän jälkeen ilmoittaa taksansa, sekä arvionsa kuluvasta ajasta, jotta asiakas tietää mitä on tilaamassa.
[/quote]

Nostit sitten ikivanhan ketjun vaan kertoakses tämän.

Vierailija
17/135 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asianajajia ei kiinnosta pätkääkään, mikä on lopputulos. He saavat palkkansa joka tapauksessa, vaikka asiakas häviäisikin. He vedättävät minkä pystyvät ja pyrkivät saamaan asiakkaan jatkamaan syytettä käräjältä hoviin ja aina korkeimpaan asti, koska sitä kauemmin heille raha juoksee.

Vierailija
18/135 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä asianajajien joukossa on silkkoja hyväksikäyttäjiä. Siis sellaisia jotka käyttävät hyväksi yhteydenottajan ehkä jo valmiiksi tukalaa tilaa (esim. joku hämärätyyppi uhkailee tai vaikka tuttukin ja itse on epävarma, onko se laillista ja miten toimia).

Lisäksi voivat olla huonoja eivätkä edes aidosti asiakkaan puolella.

Vierailija
19/135 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

soitin viime viikolla asianajotoimistoon kyselläkseni alustavasti miten kannattaisi eräässä tilanteessa edetä. Keskustelin ystävällisen juristin kanssa, joka sanoi että hän voi ottaa tietomme ylös ja voimme sitten palata asiaan kun tilanne selviää tarkemmin. Keskustelimme varmaan noin 20 minuuttia. No, postissapa tuli sitten kirjallinen vahvistus toimeksiannosta, mukana hinnasto jossa lukee että toimeksiannon kirjaaminen maksaa 170 euroa. MISSÄÄN VAIHEESSA asianajaja ei sanonut että "voin ottaa tietonne ylös, lähetämme siitä sitten laskun joka on näin ja näin paljon" tai "että jos otan tietonne ylös, laskutamme siitä". Siis miten ihmeessä minä olisin voinut tietää että tällainen tarkoittaa sitä että olemme nyt tehneet muka toimeksiannon???? Tiedustelin asiasta ja miten kannattaisi edetä jos asianajajaa tilanteessa tarvitaan.

jos olisit ottanut juristiin yhteyttä, selittänyt tilanteen ja kysynyt, mitä tällaisen hoitaminen maksaisi niin se olisi luonnollisesti ilmaista.

Mutta - kuten itsekin kerroit - kyselit, miten tilanteessa kannattaisi edetä niin se on jo enemmän kuin pelkkä tarjouskysely ja luonnollisesti maksullista.

Eikä juristin palvelut ole verrattavissa katon korjaukseen tai autoremonttiin, juristin työstä kun iso osa on sitä neuvomista.

Vierailija
20/135 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että taisi asianajaja käsittää väärin, emme me mitään sopimusta puhelimessa tehneet, ei kukaan vielä päättänyt toimeksiannosta. Ei nyt aikanaan kannata mennä maksamaan, sehän on sitten se sinetti sille sopimukselle :D Ehkä se onkin vaan tarkoitus, heitti sulle syötin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kahdeksan