Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko joku käyttänyt Duolingoa pitkään, ootko oikeesti oppinuy hyödyllisiä asioita?

Vierailija
17.06.2024 |

Oon rookie 10 tasolla ja alkuun dualingossa oli ihan hyödyllisiä juttuja, ruokasanoja, tervehdyksiä ja eläimiä. Nyt tuntuu, et mooooonta tasoa on ollut vain the artikkelia ja monikkoa ja sanat ja lauseet ovat tyyliin "ampiainen syö hyönteisiä" "lepakko ei ole lintu" "valas on iso ja vahva".

Missä oikean elämän tilanteessa käyttäisin noita :D

Alkuun duolingo tuntui hyvältä, mut nyt on jumahtanut. Vai onko eroja mitä kieltä opiskelee?

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut apua. Eikö siitä pääse pomppaamaan ylemmälle tasolle, kun läpäisee sen ko. tason testin?

Vierailija
2/62 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole tullut lainkaan tuollaista sanastoa vastaan, espanjassa olen menossa Section 4: Unit 14 "Describe your childhood" eli mitä kieltä yrität siellä opetella? Tässä espanjassa on mahdollisuudet aina B2 viitekehykseen asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis siellä opeteaan "hauskalla tavalla" asioita, irti todellisuudesta, jää paremmin mieleen!

Hyödytön sinänsä koko duolingo, jotain sanoja ehkä oppii

Vierailija
4/62 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelet englantia alkeista vai mitä kieltä?

Vierailija
5/62 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä saa unohtuneen kielen palauteltua mieleen.

Vierailija
6/62 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ollut apua. Eikö siitä pääse pomppaamaan ylemmälle tasolle, kun läpäisee sen ko. tason testin?

En oo huomannut tota pomppaamista, luulin et se on vaan maksulliselle duolingolle. Pitää testata. On ollut turhauttavaa toistaa niitä samoja hyönteisiä ja eläimiä monta tasoa putkeen.

Vierailija
7/62 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis siellä opeteaan "hauskalla tavalla" asioita, irti todellisuudesta, jää paremmin mieleen!

Hyödytön sinänsä koko duolingo, jotain sanoja ehkä oppii

No ei siellä kylläkään yksittäisiä sanoja opetella vaan ihan kielioppia. Mitähän versiota te käytätte ja mitä kieltä jos pelkät sanastoharjoitukset riittävät?

Vierailija
8/62 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole tullut lainkaan tuollaista sanastoa vastaan, espanjassa olen menossa Section 4: Unit 14 "Describe your childhood" eli mitä kieltä yrität siellä opetella? Tässä espanjassa on mahdollisuudet aina B2 viitekehykseen asti.

Romanian kieli ja section 1 unit 10 menossa. Ehkä kieli on niin harvinainen, et siks duolingon taso siinä on heikko.

Vierailija
9/62 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on takana 2 vuotta, ja täällä ollaan nytkin Norjassa sompailemassa sillä + työväenopiston tarjoamalla kielitaidolla. Hyvin pärjää kun sanoo että puhukaa hitaasti ja selvästi. Mun lempikäännöslauseeni on "kasvihuoneessa on taas ollut hirvi" (det har vært en elg i drivhuset igjen), ja sillä en ole vielä päässyt tekemään vaikutusta paikallisiin. Huumorin varjolla oppii ihan vahingossa, mulla on tosi paljon viitteitä popkulttuurin ja sitten yhtäkkiä "colourless green ideas sleep furiously" (Chomsky). Ja tietysti "lenge siden i en galakse langt, langt borte".

Vierailija
10/62 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oo huomannut tota pomppaamista, luulin et se on vaan maksulliselle duolingolle. Pitää testata. On ollut turhauttavaa toistaa niitä samoja hyönteisiä ja eläimiä monta tasoa putkeen.

Olen kreikan viimeisellä tasolla. Se on suppeampi kuin moni muu kieli, unit 108 menossa. Maksuttomana on pystynyt hyppäämään vaikka kuinka monta unitia ylemmäs, kun vaan läpäisee sen testin. Nyt en voi katsoa, mitä siinä lukee, kun ei ole enää ylempiä tasoja itsellä. Ehkä Level up?

Vierailija
11/62 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italia section 3 ja unit 14  olen oppinut paljon uutta ja hyödyllistä. Lähdin nollasta tiesin sillon  sanat Si, no, pasta, pizza, latte ja senza. Olen oppinut yli tuhat uutta sanaa ja kielioppiakin ihan mukavasti. Englannin kielioppi ja sanasto kertautuu kätevästi samalla. Verkkainen opiskelu tahti. Duolingo on ollut minulla vuoden kaksi käytössä, välillä ilmainen, mutta yleensä premium. Italian lisäksi kertaan jo osaamiani muita kieliä sekä opettelen monien muiden kielten alkeita virkistykseksi aina innostuksen mukaan. Lisäksi käyn erikseen vielä italian kursseilla, missä olen havainnut osaavani asioita jo pelkän duolingon käytön vuoksi, eli kyllä siitä on hyötyä.

Vierailija
12/62 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua alkoi häiritä espanjassa painotus latinalaiseen Amerikkaan. Esim. Duolingo jauhoi päähäni sanaa boleto, vaikka Espanjassa se on billete.

Vierailija
13/62 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä että nyt olen lämmitellyt ruotsia duolingolla. Siellä Rookiessa opetetaan Åh ja Mums sanat, ihan kuin niitä nyt ummikko mihinkään tarvii.  Åh, kaffe! Mums, tårta!

Äänitteiden laatu ei ole ehkä niin hyvä kuin italian  että veikkaisin myös että vähemmän 'suosittuilla' kielillä ei ole ehkä panostettu niin paljon 🤷🏻

Vierailija
14/62 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen saksaa. Olen sitä lukenut pari vuotta yläasteella, mutta en kauhean paljon silloin oppinut. Nyt Duolingossa olen oppinut sitä paljon enemmän muutamassa kuukaudessa.

Vierailija
15/62 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis etkö ikinä elämässä käytä sanoja kuten 'iso' tai 'vahva'?

Vierailija
16/62 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan mielestään onnistunut hankkimaan sujuvaa matkailutason kielitaitoa pelkästään Duolingolla?

Kiinnostaisi tietää, onko aktiivisella Duolingon käytöllä mahdollista saavuttaa sellainen kielitaito, että pärjäisi arkisissa matkailutilanteissa, kuten osaisi asioida ravintolassa ja hotellin respassa. (Jos aktiivisella käytöllä tarkoitetaan esim. 30-60 min. käyttöä vähintään kolmena päivänä viikossa.) 

Vierailija
17/62 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä lauseita olekaan tarkoitus opetella ulkomuistista, vaan niiden tarkoitus on auttaa ymmärtämään tiettyjä kielioppisääntöjä ja sanastoa. Näiden hassujen lauseiden avulla opit rakenteita ja sanoja, joiden pohjalta voit muodostaa omia, käytännöllisempiä lauseita. 

Vierailija
18/62 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korea menossa. Valitsin sen matkailuvauhtoehdon kurssin alun kysymyksiin. Aika paljon on sanastoa, jota en usko tarvitsevani, mutta kai se kattaa vähän sitä sun tätä, koska ihmiset puhuvat eri asioista. Mielestäni esimerkiksi jotkut planeettojen nimet eivät kuitenkaan ole kovin tarpeellisia useimmille matkailijoille, mutta ehkäpä jotkut niistäkin puhuvat.

Muistan joskus erään deitin sanoneen, että meni tähtitieteen kurssille, koska naiset tykkäävät puhua tähdistä... Ei sitten tullut minun kanssani kyllä suhdetta!

Vierailija
19/62 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin ylävalyrian kurssin kokonaan läpi, ja siitä innostuin opiskelemaan jotain kieltä joka olis vähän haastavampi kuin romaaniset ja germaaniset kielet. Päädyin turkkiin, ja oon nyt kohta 600 päivää joka ilta tehnyt sen minimiharjoitteen. Viime talvena kävin lisäksi kansanopiston kurssilla, ja olinhan mä ihan eri tasolla kuin ne muut jotka oli lähinnä suullisesti oppineet joitakin fraaseja ennen kurssia. Tekstin lukeminen sujuu ihan mukavasti, joku päivä aattelin alkaa kirjoitella vihkoon turkiksi, sanastoa löytyy jo mukavasti. Taivuttamista ei opi, jos ei sitä tee 

Vierailija
20/62 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis etkö ikinä elämässä käytä sanoja kuten 'iso' tai 'vahva'?

?? 

Mums = nam.  Åh= Oh.

Jos siis minua tarkoitit.

Ja tuskin seuraavalla Tukholman reissulla menen kahvilaan ja sanon mums tårta= nam kakku  Åh kaffe= oh kahvi.

Ei mulla muuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän