Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

XXX 2006 ELOISTEN 1.ALLERGIAPINO XXX

30.01.2007 |

No niin, eka allergiapino on sitten avattu! Pitää katsella, miten paljon tälle puolelle tulee juttua, eli kirjoitellaanko viikottain vai kenties kuukausittain uuteen pinoon...

Pitäiskö tehdä ensi alkuun pieni esittely? Mä en ainakaan muista, mitä kaikkea oli ja kenellä - ois sitten helpompi kommentoidakin muiden juttuja...

Onni on nyt reilu 5kk ja ekat allergiaoireet alkoivat n. 3kk iässä. Oli kuivaa ihoa ja ihottumaa, kakka epämääräistä liejua ja se haisi pahalle, ilmavaivoja ja vatsan kurinaa, mitkä pisti meidän yöt ihan sekaisin. Onni heräili pahimmillaan tunnin välein läpi yön.

Nyt on eka allergialääkärikin takana ja saatiin heti ekasta prickistä positiivinen tulos maitoallergiaan (tuttelilla tehtiin). Jatko jäi mulle epäselväksi, mutta mä olen anyways maidoton-munaton-viljaton-riisitön-soijaton-naudaton (mitähän vielä...) dieetillä ja viimein on saatu yöt kuntoon eli meillä nukutaan n. 2 syötöllä suht rauhallisesti.

Kiinteät pitäisi aloittaa mahd.pian, koska tänään nlassa Onnin painokäyrä putosi -1:lle - tietty rintaruokinnassa tämä ei liene tavatonta vaikkei allergiaa olisikaan. Yritän saada " pöydän" puhtaaksi ennen kiinteitä, ettei tarvitse sitten arvuutella onko jokin oire mun maidosta vai kiinteistä. Aloitamme todnäk maissilla, sitten peruna/bataatti, mustikka, vadelma, kesäkurpitsa ja sitä rataa.

Nyt päätän tämän ja ryhdyn leipomispuuhiin. Voitte kuvitella, että on aika hankala löytää kaupasta mulle sopivaa leipää, kun gluteenittomatkin on yleensä tehty riisijauhoon :( Samoin pitää saada jotain makeaa, joten aattelin leipoa tattaripikkuleipiä :P

Jäiköhän jotain olennaista mainitsematta? No, palataan uudemman kerran asiaan...

Kerttukasperi ja Onni 260806

Kommentit (83)

Vierailija
81/83 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi eloisa ilmoittautuu mukaan, jos mahtuu. Olen käynyt eloisien pinoja vauvapuolella lukemassa, mutta taustalla kuitenkin pysytellyt. En vaan ole saanut itsestäni irti sen vertaa, että kirjottelisin. Tänne voisin nyt kuitenkin yrittää.

Meillä on 1408 syntynyt Kaisa-tyttö, jolla epäillään jotain ruoka-aineallergiaa. Maito oli lääkärillä lähinnä mielessä. Kaisa on meidän kolmas lapsi. Vanhemmilla tytöillä (-99 ja -01) ei ole mitään allergioita, kuten ei meillä vanhemmillakaan. Samoin kuin Patella tämä allergiajuttu tuli meillekin yllätyksenä.

Kaisan oireet alkoivat noin kaksikuisena hormoninäppyinä, jotka eivät sitten lähteneetkään pois. Vähitellen iholle tuli kuivia laikkuja, jotka välillä lehahtelivat punaisiksi. Raapi myös ihoaan kovasti. Neuvolassa eivät olleet huolissaan, joten vein vauvan pari viikkoa sitten yksityiselle allergialääkärille. Tämä siis epäili maitoallergiaa. Prick-testi tehtiin, mutta siinä ei selvää reaktiota. Nyt olen sitten dietillä, ei maitoa, munaa, kalaa, soijaa jne. Iho nyt hyvä, joten jotain allergiaa varmasti on. Toivottavasti ei kovin montaa.. Kahden viikon kuluttua on maitoaltistus. Miten siitä eteenpäin? Ei mitään hajua. Jos joku tietää niin kovasti olen vastauksesta kiitollinen. Jos maitoallergia on niin aletaanko sitten testaamaan muita korvikkeita? Pikkuhiljaa voisin jo imetystäkin lopetella, mutta tietenkin tytölle pitää ensin löytää sopivaa ravintoa.

Tällaista omanapaista oli nyt aluksi. Onkohan meillä nyt sitten ainoa allerginen elokuinen tyttö? Mielelläni luen teidän muiden kokemuksia ja yritän tietysti myös vastailla, vaikka olenkin näissä allergiajutuissa ihan vasta-alkaja. Jaksamista kaikille näiden juttujen kanssa pähkäileville.

Spode ja kaisa

Vierailija
82/83 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdys Eloisat!

Viimeinkin hieman valoa tunnelin päässä: nyt ovat Ukkelin maitoasiat järjestyksessä. Eilen käytiin altistamassa Almiron Pepti sairaalassa ja jo 30 ml tuli ihan selvät oireet. Siispä lääkärisetä kirjoitti Ukkelille Neocate-reseptin.

Olo on jotenkin helpottunut: enää ei tarvitse arvailla ja ihmetellä maidon kanssa. Seuraava " urakka" onkin sitten opettaa Ukkeli juomaan pullosta ja vierottaa rinnasta.

Mitens muut eloisat jakselee?

Jaahas, työnantajat kutsuu ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/83 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime viikot ollu yhtä lentoa, joten en ole edes ehtinyt lueskella eloisten pitkiä pinoja. Täällä allergiapalstalla näemmä on myös ollut hiljaista. Missä kaikki on???

MAISTELUANNOKSET ALKOI; Meillä on tapahtunut paljon parissa viikossa. Piti puoleen vuoteen asti mennä äidinmaidolla, mutta pian 5 kuukauden jälkeen maitoa meni hirveitä määriä ja neuvolassakin oltiin sitä mieltä, että äidinmaidon ohessa voisi kokeilla varovasti ekaa kiinteetä. Edelleen mulla tiukka imetysdietti ja pääasiassa ruoka pojulla on äipän maito. Nyt vain on viime viikolla kokeiltu puhdasta riisijauhetta, josta teen velliä ja puuroa äidinmaitoon/veteen. Tällä viikolla kokeiltu maissinaksuja. Kyllä on sotkevaa puuhaa..! ;) Oirepäiväkirjaa joudun tekemään tarkasti ja oireita on ollut kyllä suhteellisen lieviä. Jatkan silti edelleen näillä eväillä, koska on sen verran lievät oireet ja kipeenä ollaan taas. Luulen että flunssa aiheuttaa oireita myös. Uusia pöperöitä ei oteta aikoihin, koska on selvitettävä käykö nämä kaksi varmasti. Flunssan aiheuttamaksi epäilen ainakin runsasta puklailua ja kitinää.

VESI ON PAHAA; Ekojen kiinteiden ohessa annan maistiaisiksi vettä pullosta ja kyllä irvistellään. Yritän vain opettaa, että sekin on juotavaa äidinmaidon lisäksi. Poika on sitä mieltä että mitä kammoa litkua se äiti tunkee mulle, liian laimeeta on vesi, ja irvistyksestä päätellen maistuu myrkyltä. Huonostihan tuo vielä syökin, puuro pulautetaan ulos suusta, mutta menee sitä sentään heti alusta asti muutama lusikallinen. Velli maistuu, tosin äidinmaitoon tehtynä lienee maku niin tuttu. Maissinaksut on hyviä, mutta keltainen limasotku on kamala. :D

Suht hyvin täällä siis menee vielä toistaiseksi, ALLERGIALÄÄKÄRILLÄ sovimme viimeeks, että varaamme ajan tuossa puolen vuoden tietämillä. Silloin katsellaan tilannetta ja allergiapäiväkirjaa. Mahdollisesti jotain testataankin tuolloin, koska testejä lykättiin toistaiseksi viimekäynnillä. Tosin tietyt ruoka-aineet on jo maidon läpi niin selviä allergianaiheuttajia, että niitä ei tarvitse edes turhaan testata.

KUIVA IHO on alkanut taas pahenevassa määrin vaivata (etenkin päälaki, kasvot ja polvet) ja epäilenkin, oisiko allergiaoire vai pakkasen aiheuttamaa?! Kivaa tämä arvailu, kun ei tiedä mikä aiheuttaa mitäkin..!

Kuitenkin tämä kuivuus on selkeästi pahempi kun on ollut väärät ruoka-aineet meillä. Iho on ollut todella hyvä, kun allergiaoireet olleet välillä kokonaan pois hetken. Näitä oireettomia hetkiä ei kyllä kauan olla saatu nauttia.

Jaksamista kaikille muille elo-allergisille vauveleille ja äideille!

K e r t o k a a kuulumisia muutkin! :)

Villa ja poju