Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

XXX 2006 ELOISTEN 1.ALLERGIAPINO XXX

30.01.2007 |

No niin, eka allergiapino on sitten avattu! Pitää katsella, miten paljon tälle puolelle tulee juttua, eli kirjoitellaanko viikottain vai kenties kuukausittain uuteen pinoon...

Pitäiskö tehdä ensi alkuun pieni esittely? Mä en ainakaan muista, mitä kaikkea oli ja kenellä - ois sitten helpompi kommentoidakin muiden juttuja...

Onni on nyt reilu 5kk ja ekat allergiaoireet alkoivat n. 3kk iässä. Oli kuivaa ihoa ja ihottumaa, kakka epämääräistä liejua ja se haisi pahalle, ilmavaivoja ja vatsan kurinaa, mitkä pisti meidän yöt ihan sekaisin. Onni heräili pahimmillaan tunnin välein läpi yön.

Nyt on eka allergialääkärikin takana ja saatiin heti ekasta prickistä positiivinen tulos maitoallergiaan (tuttelilla tehtiin). Jatko jäi mulle epäselväksi, mutta mä olen anyways maidoton-munaton-viljaton-riisitön-soijaton-naudaton (mitähän vielä...) dieetillä ja viimein on saatu yöt kuntoon eli meillä nukutaan n. 2 syötöllä suht rauhallisesti.

Kiinteät pitäisi aloittaa mahd.pian, koska tänään nlassa Onnin painokäyrä putosi -1:lle - tietty rintaruokinnassa tämä ei liene tavatonta vaikkei allergiaa olisikaan. Yritän saada " pöydän" puhtaaksi ennen kiinteitä, ettei tarvitse sitten arvuutella onko jokin oire mun maidosta vai kiinteistä. Aloitamme todnäk maissilla, sitten peruna/bataatti, mustikka, vadelma, kesäkurpitsa ja sitä rataa.

Nyt päätän tämän ja ryhdyn leipomispuuhiin. Voitte kuvitella, että on aika hankala löytää kaupasta mulle sopivaa leipää, kun gluteenittomatkin on yleensä tehty riisijauhoon :( Samoin pitää saada jotain makeaa, joten aattelin leipoa tattaripikkuleipiä :P

Jäiköhän jotain olennaista mainitsematta? No, palataan uudemman kerran asiaan...

Kerttukasperi ja Onni 260806

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
02.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolo juttu mut mä luin sun teksistä yhen sanan eilen illalla väsyneenä väärin... siks pistin tuommosen viesti, et en ymmärtänyt... *vajoaa pää kainalossa häpeämään nurkkaan* Voi nolo... höh. Sori, siis tosiaan vastaukseni ois ollu ihan sama muuten, mutta ei mitää ihmettelemistä, eli ihan oikein olit ymmärtänyt. Tosiaan jos ei ole maitoaltistuksia eli maitoallergiaa ei tarvi epäillä niin silloinkin syytä olla yhtälailla dietillä. Äh, mitä mä tässä vielä selitän. Onneks tuo Peeveli laittoi viel vahvistuksen siitä et samaa mieltä olemme kaikki kuitenkin. Anteeksi mun sekoilut.

Viime yö meni paremmin ku edellinen! Nukuin peräti 5,5h putkeen!!! Edellisenä nukuin pätkissä muutaman tunnin vain. Nyt ei raaskis mitää uusia ruoka-aineita kokeilla, kun näin hyvin meni yökin. Taidan mennä vielä pojan kanssa lepäilemään tästä. Hyvät päivän jatkot kaikille! :o)

Nolo Villa (ps. ei pitäs väsyneenä lukea, saati kirjotella)

Vierailija
42/83 |
02.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös 5 kk napero, jolla todettu Prickeissä vehnä. Muita viljoja ei edes testattu. Ne kuulemma testataan sitten altistamalla. V' hän jännittää sillä tavalla testaaminen...

Ensimmäiset iho-oireet alkoi 2 kk jälkeen. Iho oli tosi punainen ja laikukas. Yöt meni raapiessa ja itkiessä. Kortisonilla iho saatiin kuntoon, mutta vasta 4 kk päästiin tarkemmin asian tiimoilta lääkäriin. Lastenpolilla päästiin hyvään hoitoon ja heti testeihin. Maitoaltistus tehdään parin viikon päästä ja sen jälkeen aloitetaan vilja-altistukset. Nyt olen ollut parin viikon ajan gluteenittomalla dieetillä. Vaikkakin meidän lääkäri sanoi, että äidinmaidon kautta ei nykytiedon mukaan allergeenit lapseen siirry. En ole kokenut dieetistäni mitään hyötyä... Kortisonihoidon loppumisen jälkeen iho kukkii jälleen.... Vaikka Prickit ei näytä maitoa ja munaa positiivisena, voiko silti olla niille allerginen?

Nyt odotetaan siis uutta käyntiä polilla ja uusia altistuksia...

Kertokaa, miksi vakuutusyhtiöt korvaa Rela-tipat ja miksi niitä annetaan atoopikoille, niin kuin yhdessä keskustelussa kerrottiin? Onko tyhmä kysymys...?

Huonoin yöunin porskutetaan... mutta elossa ollaan siitä huolimatta ja hyvillä mielin kohti kevättä! :)

Kerttukasperi:

No niin, eka allergiapino on sitten avattu! Pitää katsella, miten paljon tälle puolelle tulee juttua, eli kirjoitellaanko viikottain vai kenties kuukausittain uuteen pinoon...

Pitäiskö tehdä ensi alkuun pieni esittely? Mä en ainakaan muista, mitä kaikkea oli ja kenellä - ois sitten helpompi kommentoidakin muiden juttuja...

Onni on nyt reilu 5kk ja ekat allergiaoireet alkoivat n. 3kk iässä. Oli kuivaa ihoa ja ihottumaa, kakka epämääräistä liejua ja se haisi pahalle, ilmavaivoja ja vatsan kurinaa, mitkä pisti meidän yöt ihan sekaisin. Onni heräili pahimmillaan tunnin välein läpi yön.

Nyt on eka allergialääkärikin takana ja saatiin heti ekasta prickistä positiivinen tulos maitoallergiaan (tuttelilla tehtiin). Jatko jäi mulle epäselväksi, mutta mä olen anyways maidoton-munaton-viljaton-riisitön-soijaton-naudaton (mitähän vielä...) dieetillä ja viimein on saatu yöt kuntoon eli meillä nukutaan n. 2 syötöllä suht rauhallisesti.

Kiinteät pitäisi aloittaa mahd.pian, koska tänään nlassa Onnin painokäyrä putosi -1:lle - tietty rintaruokinnassa tämä ei liene tavatonta vaikkei allergiaa olisikaan. Yritän saada " pöydän" puhtaaksi ennen kiinteitä, ettei tarvitse sitten arvuutella onko jokin oire mun maidosta vai kiinteistä. Aloitamme todnäk maissilla, sitten peruna/bataatti, mustikka, vadelma, kesäkurpitsa ja sitä rataa.

Nyt päätän tämän ja ryhdyn leipomispuuhiin. Voitte kuvitella, että on aika hankala löytää kaupasta mulle sopivaa leipää, kun gluteenittomatkin on yleensä tehty riisijauhoon :( Samoin pitää saada jotain makeaa, joten aattelin leipoa tattaripikkuleipiä :P

Jäiköhän jotain olennaista mainitsematta? No, palataan uudemman kerran asiaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
02.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan meitä allergikkojen äitejä aika monta, mutta kiva kun mennään kaikki suht samassa tilanteessa.

MIRRI: prickit tai veritestit ei suinkaan näytä varmaa tulosta - ainakaan negaa. Mulle tosin allergologi sanoi, että viljoja ei kannata edes testata muuta kuin altistamalla, mutta Onnille sitä ei olla ihan heti edes tekemässä. Kai mun pitäisi ensin itse ottaa ruis, ohra ja vehnä mukaan ja katsoa mitä siitä seuraa (kaura kun oireili heti). MUTTA, voisko sulla Mirri dieetti olla tehoton siksi, että vauvasi oireilee just maidolle/munalle? Harvoin kai on pelkkä vilja-allergia, yleensä se on kytkeytynyt maitoallergiaan (allergologini mukaan kolmannes maitoallergikoista kärsii vilja-allergiasta ja yhdestä kirjasta luin että jopa 50-70 % maitoallergikoista on viljallekin allergisia). Mä olin tosiaan yli 2 viikkoa gluteenittomalla ja maidoton-munaton dieetillä ennenkuin tajusin jättää vielä riisin pois ja se tehosi. Tosin nyt on taas joku altistus päällä, kun viime yönäkin Onni heräili tunnin välein :(

Mä sain eilen postissa Almiron-reseptin ja b-todistuksen, pitäis viedä se vaan Kelaan. Almironia ostettiin varuiksi, mutta en tiedä miten kannattaisi edetä, kun oireet alkaa helpottaa. Eli on kaksi tietä: joko yritän viilata dieettiä vielä vähän ja aloitetaan kiinteitä Onnille tai sitten vähennän imetystä ja otetaan Almironia tilalle (jälkimmäinen vaihtoehto toteutunee, jos Onnin oireilu jatkuu tai mun painoni putoaa edelleen).

Vierailija
44/83 |
02.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä en sittenkään altista nekkua viljoilla vaan diettaan itse...tänään meille tulee vieraita, joten en ainakaan tänään aloita huomenna sitten..itsekäs kun olen (tarkoitus kyllä syödä salaatteja ja kalaa ja juustoja).

Niin mulle on tuttuja kyllä moilasen tuotteet ja gluteeniton leivonta (veljen vaimo ja naapurin poika ovat keliakikkoja). Kun muistia hieman kaivelee niin eiköhän nuo munattomat tattari-perunarieskat ja banaanimuffinssitkin ala onnistua taas, mutta tämä epätoivon tunne joutua tuohon " rääkiin" masentaa vaan ei auta itku markkinoilla.

Peeveli sinä kuvasit niillä ensimmäisillä kerroilla kun havaitsit Toivon allergian siitä toivetta ja uskottelua siitä ettei tämä ehä olisi allergiaa vaan jostakin musta johtuvaa i" hon kuivuutta" . Ehkä tämä on minun kohdalla myös sitä että eihän tämä ole allergiaa.... no on vaan otettava nyt asiasta selvä ja elettävä sitten sen mukaan

Esikko sietää nyt ekaluokkalaisena jo munaa, kauraa ja vehnää. Ohrakin menee sekaleivissä. Ruis on vielä sellaisenaan liian vahva ja saa kakan vihreäsi vaahdoksi. Ihotesteissä ainoastaan ohra sai pienen reation aikanaan, muuten on koko ajan oireillut suolella. Nyt siis tilanne jo hyvä - eihän muualla maailmassa kukaan ruista syö joten hyvin pärjää ilmankin vaikka meistä suomalaisista kuulostaa kauhealle ettei voi syödä ruisleipää.

kiitos kaikille kommenteista:) keskiviikon neuvolakäynissä on ollu sulattelemista kun omasta mielestä neiti on kasvanut hyvin - ehä se ohtu siitä että tyttö on kovin vilkas ja touhukas - siis muuten eloisa (ryöminen on nyt hanskassa).

kretukka

Vierailija
45/83 |
02.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lactobacillus reuteri -maitohappobakteerin ja LGG-maitohappobakteerin on todettu tutkimuksissa vähentävän atooppisen ihottuman esiintyvyyttä joko odotusaikana äidille annettuna tai suoraan lapselle annettuna. Eivät ole lääkkeitä, vaan ravintolisiä, riippuu varmaankin lääkäristä kirjoittaako reseptille ja vakuutusyhtiöstä, että korvaako. LGG:tä saa Gefiluksesta ja L.reuteria Relasta (tipat tai purutabletit). Rela-tipoissa 5 tippaa päivässä riittää annosteluksi allergioiden ehkäisyssä. Saa apteekista, pullo sisältää 250 tippaa- 50 päiväannosta, hinta 20 e. Voi antaa lusikalla suuhun tai sekoittaa ruuan tai juoman sekaan. Paljon tutkimuksia turvallisuudesta ja siedettävyydestä jopa keskosila. Käytössä HYKS lastenklinikan keskolassa.

Vierailija
46/83 |
02.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villalle: eipä hätiä mitiä, sellaista se on kun toinen ensin kiiressä kirjoittaa ja toinen sen sitten väsyneenä lukee.

Rasvauksesta vielä. Aloitin joo sen rasvauksen ja dieetin samaan aikaan. Siitä onkin näin jälkeenpäin vähän huono omatunto, kun en ite ollu tajunnu pikkuista tarpeeksi rasvata, vaikka toinen raapi itseään. Aikasemmin rasvasin vaan joka toinen päivä kylvyn jälkeen ja nyt siis kaks kertaa päivässä.

Mukavaa viikonloppua!

toivotteleepi spode

Vierailija
47/83 |
02.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirrille tervis. Tuohon sun kysymykseen jo ehti vastaus tullakin. Muista yhtiöistä en kyllä tiedä, mutta tuo Tapiola siis ainakin korvaa nuo Relat. Siis kun on lääkäri kirjoittanut reseptin. Ja siihen pitää kans pyytää maininta että ovat atopian / pitkäaikaisen ihosairauden hoitoon.

Villalle joudun oikaisemaan noista mun diettaamisista etten enää imetä =( valitettavasti. Kokonaan tuo oma maito loppui kiinnostamasta poikaa vähän ennen joulua.... Joten meillä siis ollaan noita kiinteitä aloiteltu ihan " puhtaalta pöydältä" . Vastikkeesta (nan ja baby semp ollu molemmat käytössä) ei oo oireita tullut. Tai siis yritän sanoa, että tuo iho on ollu samanlainen koko ajan. Josta sitten meidän..

..rasvaamiseen ja kysymyksiinkin. Meillä on käytössä Ceridalin lipolotion, Essexin plus (siis se lila), Ceralan, Apobasen creme (punainen siis) ja tietty Bepanthen (se paksumpi versio,vissiin vaal.pun). Edellä mainittuihin on siis resepti. Lisäksi kerran (pari viikkoa) rasvasin Basan 2:lla. MITEN USEIN VAIHDATTE RASVAA? Ajattelin, että kolme viikkoa - kuukausi oisi hyvä. Oon kyllä lukenut jostain että 2-3 viikkoa ois hyvä vaihtoväli...

Rasvan imeytymisestä - yritän maksimoida tuota imeyttämistä/ imeytymistä myös niin, että en ainakaan joka päivä vaihtais tuon pikku-ukon potkareita jos vaan ovat sillai puhtaat ettei o pakko. Meillähän oli nuo ongelmat nimenomaan jaloissa kasvojen lisäksi. Onneksi tuo pötkäle lisäksi tykkää kamalasti siitä kun sen koipiin jokuhieroo mömmöjä ja höpöttää samalla hassuja ;)

LOCOBASESTA kysyisin vielä niiltä jotka sitä käyttää, että mitkä Locobasen voiteet on ok käyttää tollaselle alle puolivuotiaalle. Ainakin se Repair-voide on meidän lääkärin mukaan liian voimakasta.

tämmöisiä tällä kertaa ihmetteli

nallu

Vierailija
48/83 |
02.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

meillä on käytössä Repair peppuihottumaa varten. Kumpikaan, yksityinen tai julkisen puolen, lääkäri ei ole maininnut mitään sen käytön rajoittamisesta. Eli eikö voikaan käyttää? Tiedän, että ainakin Jorvin lasten klinikalla se on käytössä muiden rasvojen ohella. Sieltä sainkin vinkin sen käytöön ja loistava rasva onkin ollut. Tosin meillä sitä siis käytetään vain pepun punoitukseen, jos sellaista on, eli ei koko vartalolle. Poitsu on siis suolioireinen.

-Pate06

Vierailija
49/83 |
02.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nallukalle heti tuosta rasvauksesta pitää kommentoida ;) Eli meille sanottiin jo tuon kolmosen aikana et rasvaa EI saa hieroa ihoon vaan se pitää taputella niin et sitä jää valkoinen kerros. Siitä sit annetaan sen imeytyä ihoon. Mitään haittaahan siitä ei tietysti ole muuten kun että nykykäytännön mukaan sillä hieromisella hierotaan se rasva pois siitä iholta kun sitä samalla imeytyy myös siihen rasvaavaan käteen.

Musta on muuten ihan outoa nyt tän sokkoaltistuksen kanssa. Tuntuu et nyt on toivon iho paras aikoihin! Ja kuitenkin Neocatea saanu tähän asti. Ja mä olin hajun perusteella ihan varma et tää on maitoproteiinipohjaista korviketta eikä kliinistä. Almironia se ei kyllä ole, juustonaksun haju ei ole niin voimakas =D.

Kerutukselle vielä tuosta puklailusta kun unohtu aiemmin mainita. Yhdellä tutulla oli lapsi joka " puklas" (oikeammin oksensi) pienenä hirveesti ruokailun jälkeen. Hänellä todettiin sit maito ja muita allergioita. Mut toivon tietysti et teillä olis vaan kuivaihoinen poika eikä allerginen. Vaikka olen huomannu et turha toivo vaikka poika olis Toivo ;o)

Vierailija
50/83 |
03.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Repairista: oma terveyskeskuslääkärimme (huom, ei siis yksityinen viisas allergialääkäri..) sanoi minulle että repair on Aleksille turhan vahvaa tuossa iässä. Että suosittelisi vasta yli 2-vuotiaalle. Samansuuntaista " tietoa" olen lukenut joltakin allergiapalstalta. En muista miltä. Näistä syistä kirjoitin mitä kirjoitin tuolla aikaisemmin. Muilla saattaa olla tilanne toinen.

Rasvaamisesta: kiitos Peeveli - en oikeesti oo mistään kuullut tuollaisesta. Tyhmä vissiin oon ku ei o osannut ees mitään rasvaamisohjeita käydä aiemmin kysymässä ;p Täytyypä jättää sitte tuo rasvan hierominen.

Ja anteeksi jos nyt nää jutut kuulosti " herneeltä nenässä" - en tarkoita täällä kellekään kiukutella, täällä ollaan kans vaan vähän väsyneitä..

kotioloihinsa hetkellisesti " tuttuuntunut" , väsy kodinhoitajasilittäjätiskaajasiivoojaruoanlaittajanallu >s

Vierailija
51/83 |
03.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdys!

On ihan ihmeellistä: ollaan Ukkelin kanssa kahdestaan kotona. Pappa haki Neidin jo aamusta mummolaan ja isäntä on harrastustensa (eli autojen) kimpussa. Muuten olisikin ihan täydellistä, joten olen näköjään syönyt jotain sopimatonta. Päiväunet ovat olleet pikkutorkkuja ja aina on Ukkeli herännyt itkun kanssa raapimaan itseään. Kun taas tietäis, mikä ruoka-aine se on!?

Hain eilen apteekista purkin Almiron Peptiä ja suunnittelin aloittavani kokeilun tänään. Enpä taidakaan. Ukkelin iho on sen näköinen, että pitää vissiin odottaa pari päivää. Minkälaisilla määrillä te olette aloittaneet kokeilun? Meille ei lääkäri antanut tarkkaa ohjetta. Ajattelin ekana päivänä antaa 10 ml. Onko liikaa tai liian vähän? Samalla reissulla tein " heräteostoksia" : Essexin rasvainen ihovoide (valkoinen 100g tuubi, jossa teksti vihreällä). Onko kokemuksia?

Jaahas, tämä tällä erää. Ukkeli istuu sylissä ja haluaisi myös kirjoittaa. Enter-nappula kiinnostaa eniten :)

Mukavaa viikonloppua toivottelevat

Nukie ja Ukkeli

Vierailija
52/83 |
03.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallinen sairaala-altistus meni meillä niin, että ekana päivänä annettiin 5ml-20ml-50ml-1dl puolen tunnin välein. Olisi tietty lopetettu, jos olisi tullut oireita. Seuraavana päivänä vähintään 2dl yhteensä ja sitten seuraavina taas lisäten. Kotona tehtynä kannattaa tehdä varovaisemmin ainakin ensimmäisen päivän osalta, mutta sen jälkeen määrää kannattaa kasvattaa suht nopeasti, jotta selviää sopiiko vai ei. Itse menimme viitisen päivää 2-4dl annoksilla ja sen jälkeen nostettiin jo 7dl. Nyt on 1,5 vuorokautta takana pelkkää korviketta. Vielä tuntuisi sopivan, mutta vieläkään en uskalla uskoa, että korvike oikeasti sopisi..

T.pate06

Vierailija
53/83 |
04.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pakko kysyä maitoaltistuksesta...

Meille tehdään se parin viikon päästä. Miten se tapahtuu? Luin äskeisestä viestistä, että ekana päivänä... ja toka päivänä... Tehdäänkö siis niin, että sieltä polilta pääsee kuitenkin kotiin? Taidan olla ihan pihalla... Luulin, että se tehdään vain yhtenä päivänä. Polilla kun sanoivat, että varaa pari tuntia aikaa sille.

Kiitos vielä kaikille vinkistä koskien Rela-tippoja. Soitin samantien allergialääkärillemme ja sain niistä reseptin ja siten vakuutukseen.

Kerttukasperi: Mistä päin Suomea olet??

Vierailija
54/83 |
04.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ekana lapsi saa tipan maitoa suun limakalvolle. Odotellaan 15-30min ja sen jälkeen annetaan 2ml suuhun. Odotellaan taas ½h tuleeko oireita. Jos ei niin sit 10ml ja katsotaan ½h tuleeko oireita. Taas jatketaan jos ei reaktiota ja seuraavaks 50ml. Jos senkään jälkeen ei tule ½ tunnis oireita niin seuraava annos on 1dl. Sen jälkeen tarkkailua ilmeisesti sairaalasta johtuen ½-2h. Iho- ja allergiasairaalassa joutuu odottamaan aina sen 2h altistuksen loputtua.

Altistusta jatketaan kotona jos mitään oireita ei ilmaannu noin viikon ajan. SAiraalasta saatte ohjeet mut noin 2 dl yhteensä seuraavana päivänä ja siitä eteenpäin määrät suurenee. Mut he siis kyllä ohjeistavat jatkon mikäli siihen tulee tarvetta.

Ilmeisesti noissa altistusmäärissä on jotain sairaanhoitopiiri eroja, mutta Toivolle ja kahdelle edelliselle lapselle on tehty tuon em. mukaan ja ollaan siis HUS:n alueella.

LINKKIVINKKI: Sellainenkin keskustelupalsta allergisille äideille on kun

www.histamiini.com

jossa on minusta kätsysti eri aihealueille omat otsikot jolloin löytää vanhojakin viestejä paljon helpommin kiinnostavasta aiheesta.

Peeveli ja Toivo

Vierailija
55/83 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvoista ja rasvanvaihdosta: käytän tytöllä Novalania. Aqvalanit yms. on liian vetisiä. Kuiviin, punoittaviin kohtiin mm. poskiin, käytän Ceridalin lipogelia. Näillä ollaan pärjätty. Meillä on resepti myös Ceralaniin ja kokeiltiinkin sitä mutta tytölle tuli näppyjä joko siitä (ne milk lipidit¿) tai sitten ne oli ihan vaan hikinäppyjä. Pitänee kokeilla vielä uusiksi, kun muuten oli hyvä rasva. Harmi ettei tota Novalania ole pumppupullossa, tosin voihan sitä ruutata johki toisen rasvan pumppuun¿

Rasvaa ei olla vaihdettu vielä muuten kuin tuo ceralan pois. Kohta varmaan kokeillaan jotain muuta. Tuo Essex Plus voisi olla kokeilemisen arvoinen jos on tarpeeksi rasvainen.

Voitteko uskoa, tyttärellämme on niin herkkä iho, että on pidettävä bodyja nurinpäin ettei saumat hankaa ihoa (olkapäät ja kyljet) rikki. Eikä niissä tietenkään saa olla mitään painatuksia ettei iho ärry sitten niistä. Toivottavasti tuo iho vahvistuu ikää myöden, ettei tytön tarvi joka luokkakuvassa olla takarivissä ettei näy väärinpäin oleva paita¿ =).

Monella on korvikekokeilut menossa , miten sujuu ?

t. Hanhikki ja tyttö 0908

Vierailija
56/83 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos peeveli vastauksesta!

Eiköhän ne jotakuinkin luulisi samaan tapaan tekevän kaikkialla. On ihan mukava tietää ennalta, mitä on suurinpiirtein tulossa. Meille ei muita ohjeita viimeeksi polilta lähtiessä annettu, kuin että minun pitää välttää viikon verran maitoa ennen lapsen maitoaltistusta. Toisaalta, mitäpä minun pitäisi muuta tietääkään... mutta ihminen kun on utelias ja tiedonhaluinen, niin minkäs voit... :)

Sitä tässä ihmettelen vielä, että jos vauvan pitää juoda jossain vaiheessa 100 ml maitoa kerralla, niin saas nähdä kuinka se meiltä onnistuu... Meidän vaaveli on muutaman kerran juonut pullosta miun lypsämää maitoa pakkasesta ja suurin määrä kerralla on ollut 70 ml. Muutamia kertoja vain siis juonut pullosta ja korviketta ei ole saanut ikinä tippaakaan. Joten varmaan siinäkin haastetta meille. Tosin mistä sitä tietää, minkä verran tissistä tulee kerralla maitoa (vaikka tulisi enemmänkin?) mutta pullosta ei ole ikinä mennyt satasta kerralla.

Vierailija
57/83 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Eipä meidänkään poika oikein juonut pullosta (tai siis ei oikeastaan suostunut juomaan lainkaan) ennen altistusta. En antanut pojalle altistuksen aikana muuta maitoa ja syötin vain kotona ennen lähtöä. Nälkä oli siis aika kova, kun pääsimme suurempiin annoksiin ja sen ansiosta korviketta meni edes joten kuten. Ei se helppoa ollut, mutta kanniskelemalla, suostuttelemalla, laulamalla jne. sitä sitten jotenkin meni. 50ml vielä onnistui, mutta desiä ei meilläkään mennyt. Lääkäri oli kuitenkin ihan tyytyväinen 80ml:iin. Ruiskullakin voi antaa maitoa.

Nyt kaksi viikkoa altistuksen aloituksesta olemmekin sitten kokonaan pullolla. Aika nopeasti pullo sitten kuitenkin opittiin :)

Niin ja altistustahan ei jatketa, jos tulee selkeät oireet vaikka heti 1ml:n jälkeen.

Meillä muuten jätettiin ihosively ja pienimmät annokset väliin, koska poika on vain suolioireinen ja ei ollut ilmeistä, että oireita heti tulisi varsinkaan iholle.

-Pate06

Vierailija
58/83 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä pöhkö vinkki, mutta me käytiin tuon pojanretaleen kanssa tuolla apoteekissa ruikuttamassa rasvanäytteitä. Laittoivat sitten semmoisiin pieniin rasioihin erilaisia rasvoja ja kirjoittelivat vielä laput notta mitä missäkin oli - päästiin kokeilemaan kotona eikä sitte tarvinnut ostaa " sikaa säkissä" . Ootte varmaan näin tehneetkin...?

nallu ja aleksi

Vierailija
59/83 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...rasvavinkistä. Mä olen vaan tyhmänä ostanu niitä pieniä ja sikakalliita pikkutuubeja. Tietysti niillä on näytteitä...täytyypä käydä kyselemässä.

t. Hanhikki

Vierailija
60/83 |
06.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

dodii... ikuna en ole allergiajuttujanne lukenut kun ei meillä mitään ole.... vai onkohan sittenkin... Hilla oli yhden yön hoidossa ja kun vuorokauden eron jälkeen tytön näin, alko miula allergiaepäilyt nousta pintaan ja kun tästä pinosta muutaman ensimmäisen viestin lukasin niin alan olla melko varma jo asiasta....

EKANA posket karahti kuiviksi (ajattelin että pakkasesta johtuu)

TOKANA posket alkoivat helahdella tulipunaisiksi ja kuumiksi (aattelin että tytöllä on kuuma ja kuivat posket reagoi noin)

KOLMANTENA takamukseen ilmestyi läntti joka täys paukamaa (aattelin että kone ei ole huuhdellu kunnolla pesuaineita vaipoista)

Sitten lukasin tätä teidän pinoa... Hillan kakka haisee TOSI pahalle (en muista et esikolla ois noin haissu) ja se on löysänä ollessaan semmosta vihreetä, pääsääntösesti kakka on kovaa miltei mustaa muovailuvahaa...

Nyt olen parina päivänä karsinu ruokavalioo. Jätin pois porkkanan, omenan, päärynän, luumun, kauran ja ohran.. maitona meillä on nan1, tyttö syö perunaa, bataattia, kukkakaalia, parsakaalia, riisihiutalepuuroa, ruusunmarjaa ja tänään ekan kerran persikkaa.. enää ei ole helahdellut, mutta ei tästä nyt vielä voi mitään sanoa... posket alkaa olla ok kortisonin ja bebanthenin jälkeen. Tyttö ei ole myöskään enää puklinut!

Hillahan on myös pieni verrattuna siskoonsa tässä iässä ja pituutta ei viime neuvolassa ollu tullu paljoo mitään.. olisiko tässä sitten syy siihenkin? mene ja tiedä. Muistissa on vielä ne meidän helvetin yöt sillon ennen 4kk kun syötin tytön 6-10 kertaa jne ja kun tyttö yhden yön oli papallaan hoidossa ja korvikkeella, se nukkuu tuhnutti ku enkeli. Sit otettiin kotonakin korvike käyttöön ja yöt parani huomattavasti....

Mie olen aina ajatellu et allergia lapset on kärttysiä jne. Meillähän tyttö nukkuu suht hyvin yöt ja päivälläkin on niin iloista että.. jotenkin olen koko allergia höpötyksen työntäny kauas pois mielestäni... ehkä siksikin kun esikoisella olen epäilly vaikka sun mitä, mutta mitään ei ole todettu testeissä (atooppistyyppinen iho, korvatulehdus kierre, kova kakka jne).

Itse olen allergioista kärsivä viaton inehmoinen ja molemmin puolin suvussa on ollu allergisia lapsosia.. joten näillä eväin mennään. 19.pvä on neuvola joten siellä pitänee ottaa asia puheeksi ja kysellä että mitä tehdään.

hanneli ja hilpsu