XXX 2006 ELOISTEN 1.ALLERGIAPINO XXX
No niin, eka allergiapino on sitten avattu! Pitää katsella, miten paljon tälle puolelle tulee juttua, eli kirjoitellaanko viikottain vai kenties kuukausittain uuteen pinoon...
Pitäiskö tehdä ensi alkuun pieni esittely? Mä en ainakaan muista, mitä kaikkea oli ja kenellä - ois sitten helpompi kommentoidakin muiden juttuja...
Onni on nyt reilu 5kk ja ekat allergiaoireet alkoivat n. 3kk iässä. Oli kuivaa ihoa ja ihottumaa, kakka epämääräistä liejua ja se haisi pahalle, ilmavaivoja ja vatsan kurinaa, mitkä pisti meidän yöt ihan sekaisin. Onni heräili pahimmillaan tunnin välein läpi yön.
Nyt on eka allergialääkärikin takana ja saatiin heti ekasta prickistä positiivinen tulos maitoallergiaan (tuttelilla tehtiin). Jatko jäi mulle epäselväksi, mutta mä olen anyways maidoton-munaton-viljaton-riisitön-soijaton-naudaton (mitähän vielä...) dieetillä ja viimein on saatu yöt kuntoon eli meillä nukutaan n. 2 syötöllä suht rauhallisesti.
Kiinteät pitäisi aloittaa mahd.pian, koska tänään nlassa Onnin painokäyrä putosi -1:lle - tietty rintaruokinnassa tämä ei liene tavatonta vaikkei allergiaa olisikaan. Yritän saada " pöydän" puhtaaksi ennen kiinteitä, ettei tarvitse sitten arvuutella onko jokin oire mun maidosta vai kiinteistä. Aloitamme todnäk maissilla, sitten peruna/bataatti, mustikka, vadelma, kesäkurpitsa ja sitä rataa.
Nyt päätän tämän ja ryhdyn leipomispuuhiin. Voitte kuvitella, että on aika hankala löytää kaupasta mulle sopivaa leipää, kun gluteenittomatkin on yleensä tehty riisijauhoon :( Samoin pitää saada jotain makeaa, joten aattelin leipoa tattaripikkuleipiä :P
Jäiköhän jotain olennaista mainitsematta? No, palataan uudemman kerran asiaan...
Kerttukasperi ja Onni 260806
Kommentit (83)
Tämä päivä menee näköjään netissä roikkumiseen. Nyt on taas niitä päiviä, ettei saa ajatuksiaan irti allergiasta.
Viivi, mennäänpä melkoisen samalaisessa tilanteessa, vaikka meillä tosiaan Almironia on joutu vasta reilu viikko. Mielenkiinnosta vielä kysyisin, että paljonko teillä menee korviketta päivässä? Meillä on nyt parina päivänä mennyt sellainen 7dl. Yöllä kyllä sitten tankailee tissiltä parin tunnin välein. 7dl ei missään nimessä riitäkään, koska pojalla on painoa jo yli 9kg, joten päiväannosta pitäisi saada suurennettua. Minusta vaan tuntuu, että poitsu syö juuri sen verran kerrallaan (n. desin), että saa vatsan pohjaan vähän täytettä ja sitten lopettaa. Sen jälkeen ei saa menemään yhtään mitään, vaikka miten houkuttelisi.
Kiinteitäkin olisi niin kiva aloitella, mutta siihen ei voi ryhtyä ennenkuin näkee, miten korvikkeen kanssa käy. Näiden allergiajuttujen kanssa pitäisi olla niin hitsin maltillinen.
-Pate06
Juu täällähän tämä päivä näyttää menevän sujuvasti :)
Meillä Almironia menee 6-10 dl /pv, yleensä 1,5-3dl/syöttö. Illalla yleensä onneksi tankataan. Jos jaksan yöllä sekoitella korviketta niin yhdellä syönnillä pärjätään, mutta rintamaidolla joutuu syöttämään yleensä aamuyöllä n. tunnin välein. Niin ja tytöllä tällä hetkellä painoa n. 6,3kg, nyt kiritään kiinni välillä pysähdyksissä ollutta painonnousua.
Kiinteiden aloituksessa kannattaa uskoa allergialääkäriä. Meillä ainakin oli selkeänä linjana se, että ekaksi täytyy löytyä allergian aiheuttaja ja sopiva maito ja vasta nyt sen jälkeen lääkäri antoi luvan siirtyä soseisiin. Soseisiinkin sain lääkäriltä selkeät ohjeet millä aloitetaan ja miten edetään.
-Viivi
Tänään ei ainakaan mitään ihmeellisempiä oireita ollu havaittavissa. Toisaalta tuo Toivon iho on muutenkin sellaista lehahtavaa sorttia et en itekään aina osaa sanoa tuleeko oireita korvikkeesta vai onko se nyt vaan pahentunutta ihottumaa. Meillä on ens viikolla lääkäri jossa puretaan sit noi päiväkirjat altistusajoilta. Pitää pyytää lääkäriltä sit resepti niihin rela-tippoihin jos kerran Tapiola ne korvaa.
Nyt oli itseasiassa taas vähään aikaan Toivon iho ihan hyvännäköinen, posket ja kaikki, kun illalla rasvasin. Toivotaan et yökin menis hyvin...
Onko teillä muilla muuten sukat tms. tumput vauvoilla käsissä yöllä? Meidän on pakko pitää Toivolla sukkia käsissä kun muuten on pää verinaarmuja täys :(
Ootteko muut atooppikko/allergiavauvat saaneet rasvausopastukset lääkäristä? Meillä näyttivät iho- ja allergiasairaalassa miten laitetaan vielä rasvan päälle puuvilla tms. siteet rasvan päälle että se varmasti imeytyy. Ostinkin yhtä putkiloa pateeksita jota käyttivät sairaalassakin mut on aika kallista jatkuvaan käyttöön. Mut silloin kun ihottumat pahenee niin on kyl ihan hyvä käyttää.
Nyt pitää mennä nukkumaan.
Peeveli
Kävimme neuvolassa tänään. 6kk täyttyi tänään; painoa 6800g (kuukauden lisäys 350g) ja pituutta 66,1 (1cm kuukaudessa). Pituutta ei eka mittauksen perusteella ollu tullu yhtään, joten uusimme mittauksen ja " venytimme" niin et saimme sen sentin pituuskasvun papereihin. Hieman huolissaa täti oli ja niin minäkin.
Meillä ei iho ongelmia lukuunottamatta outoa ihomuutosta vasemmassa kädessä. Puklaaminen on ihan kauheaa, eikä ole hellittänyt lainkaan kiinteiden aloittamisen jälkeen. Kävimme o kertaalleen 3kk ikäisenä keskussairaalassa asian tiimoilta, mutta tuolloin ei mitään jatkoa seurannut. Kiinteiden aloittamisen jälkeen uusi käynti uudella lähetteellä jos ongelmaa on. Kasvu siis ollut hidasta alusta lähtien. Elokuisemme on neljäs lapsemme, joten vertailu puhjaakin hieman on jos sanon että puklaaminen on erittäin runsasta.
Ja miksi allergia epäily kalvaa mieltä niin esikoisellamme on diagnosoitu suolisto-oireinen vilja-aine ja kananmuna allergia. Onneksi siis vain suolisto-oireinen MYÖTÄTUNTO HALI TEILLE IHO ONGELMIEN KANSSA PAINIVILLE! Huonompi homma on vaan oireiden aiheuttaien löytyminen ja todistaminen...
No nyt pitäisi testata viljat...sitten olisi paljon viisaampi..
Mitä mieltä allergialääkärit ovat olleet äidin ruoka-aine dieteistä? Minä ihmettelin kovasti kun keskussairaalan lastentautien lääkäri silloin 3kk sitten sanoi, että nyky tiedon perusteella äidille ei suositella diettiä, sillä niistä ei tutkimuksten perusteella ole katsuttu olevan juurikaan hyötyä. Toisaalta bona oppaassa sanotaan ett lapsi oppii äidin maison kautta mm. curryn maun siis jos mausteet imeytyvät maitoon niin miksi ei sitten gluteeni tai maitopoteinit?
pohdiskelee kretukka kera nekun
Täällä valvoskellaan vielä, kuten tavallista.. :( En ole ehtinyt lukea pinoja, kun viikonlopun pinon, joten olen sitte ihan pihalla kaikesta. Sen verran ku lukaisin, että Peeveli olit huhuillut tänne mua, ajattelin kirjottaa pikaisesti. Siis olin viikonloppuna reissussa ja koneelle pääsin vasta tänään vähän lueskelemaan.
Kiva, kun avasit pinon Kerttukasperi. Pyysit esittäytymään vähäsen, joten mainitsen sen verran, että 1009 poju on siis mun esikoinen, mutta allergioista olin aika tietoinen entuudestaan. Siskollani ja veljelläni on monta allergista lasta, joiden kanssa olen ollut läheisissä tekemisissä. Imetysdieetit oli jo sitä kautta tuttuja ennen omaani.
Dieettaan tällä hetkellä kananmunaa ja monia monia muita. Helpompi lienee ois luetella mitä uskallan syödä. ;) Alussa dieettasin kotim.viljat, kananmuna, maito ja paljon muita. Nykyisin syön maitoa sekä vehnää. Kananmunasta tulee todella pahat oireet. Jouluiset mausteet myös osoittautui tosi pahoiksi. En enää testaile mausteita ym. vaan tyydyn pariin mausteeseen suolan lisäksi. Ilmeisesti porkkana ei sovi. Onneksi maissi on vielä kuvioissa, koska en juuri mitään juureksia voi syödä, enkä kasviksia. Kesäkurpitsa, kurkku, salaatti ja viinirypäleet on turvallisia. Banaani on kysymysmerkki ja mansikka. Mustikka ilmeisesti sentään sopii. Vielä ihan hakusessa moni. Hidasta on tämä salapoliisityö.
Kävin hyvällä yksityisellä allergologilla, kun poika oli vajaa 4kk. Meillä ruoka-aineista tulee oireita laidasta laitaan; atooppinen iho ärtyy, peppuun tulee pahat ihottumat ja menee rikki, kovia vatsakipuja, pulauttelua, yöheräilyä, ilmavaivoja ja posket lehahtaa tulipunaisiksi heti imetyksen jälkeen.
Kretukalle; Me ollaa käyty tosiaan hyvällä yksityisellä allergologilla ja toki dieetille ohjeistaa, jos oireita on. Allergia tyyppejä kun on neljää sorttia, eikä niistä näy kun yksi näistä testeissä. Tällöin on paras tapa kokeilemalla testailla mikä sopii, mikä ei. Tärkeintähän on, että vauva ei kärsi. Runsas pulauttelu hitaan painon nousun kera on mielestäni hälyyttävä merkki, itse menisin hyvälle allergologille. Meillä allergologi neuvoi, että ei tehdä testejä tässä meidän tapauksessa pienelle turhaan, vaan testaan diettaamalla. Allergologeja kun on monenlaisia. Toiset ottaa vakavasti, toiset vähättelee oireita ja lapsen kärsimystä. Eihän turhaan pidä välttää monia ruoka-aineita, mutta jos oireita tulee, yritän jättää pois pahiksia, ettei pieni joudu kärsimään. Allergialistalla on paljon kokemusta pelkästään refluksioireilluista vauvoista. Mene ihmeessä vilkaisemaan ja kyselemään sieltä samankaltaisessa tilanteessa olevilta äideiltä, ellet jo ole siellä käynyt! :) Jaksamista pikku pulauttelijasi kanssa! Meillä kans pyykätään joskus useita bodyjä päivässä, vaikka muut oireet on monesti pahempia.
GALLUPPI; Kuinka moni muu on liittynyt allergialistalle? On tosi hyvä vertaistukipaikka ja saa paljon tietoa aiheesta. Siellä on pari hyvää konkaria, jotka tietää laajasti allergioista, omalla kokemuksellaan. :)
Jatkan joskus, kun ajatus kulkee paremmin... zzzzzzzzz... nyt nukkumaan.. Kaikille jaksamista toivoooo Villa ja poju
Anteeksi, kaikki muut täällä vissiin ovat ällänneet esittäytyä ja mää en ;( *nolona*
Aleksi on esikoiseni, kauan toivottu ja sitten NKL:lla hedelmöityshoidoilla alkuun saatettu. Itte oon tämmönen vuosimallia 66 muija joka ottaa mieluusti kaikkia vinkkejä vastaan tuon mahdollisesti tässä pakkasilla pahenevan atopian kanssa. Vielä meillä siis ei o mitään allergiaa todettu, mutta pidän erittäin todennäköisenä että jotain tulee.
Peevelille noista rasvausohjeista - ei saatu mitään ohjeita. Ite oon käynyt tuolla allergialiiton sivuilla lukemassa juttuja ja kysellyt sitte tutuilta ja puolikkailta neuvoja. Tosin meidän tilanne ei oo ollut vielä paha. Tosin nuo sääret edestä, reidet ja osa pakaroita alkaa ulkosivuilta mennä huonompaan kuntoon päivittäin nyt kylmillä :( Ja kun en mielelläni heti lähtis tuon kortisonin kanssa pelaamaan... Miten muuten muut täällä atopiasta kärsivät suhtautuu tuohon kortisoniin? Musta tuntuu, että tuohonkin on niin monta kantaa - joku sanoo että heti vaan kun menee huonommaksi niin kuuri päälle. Musta sit taas ei tunnu hyvältä " totuttaa" ihoa siihen aineeseen, eli yritän sinnitellä ilman kunnes iho menee semmoselle " ryhelölle" ?
ihmettelee nallu
villa mikä on allergialista? tyhmä minä ??! kiitos sinulle kommentista
minun olisi pitänyt dietata enemmän mutta kun... sitä jotenkin uskoi sitä lastenlääkäriä, joka sanoi ettei mitään vikaa ole.
No neuvolan th on kuitenkin onneksi kanssani huolissaan ja otimme tuon lisä punituksen, mutta kuukausikin on aika pitkä aika. Itse pelkään niitä viljoja ja munaa jotka olivat esikonkin ongelmana. Th neuvoi kokeilemaan nekulla itsellään viljoja alkaen nyt kaurasta, joten olisi varmaan viisainta tehdä niin. Sittenhän sen näkee käykö vai ei samalla minun pitäisi olla viljattomalla....voihan itku. Maidoton ei tuota ongelmia, mutta leivät...
Kasvu on hidasta, olinkin varma eli 7kiloa jää 7kk tavoitteeksi. Lisää epävarmutta tuo tuo pituuskasvun hiipuminen.
terveydenhoitaja pohti uutta lääkärikäyntiä ja uuden lähetteen kirjoittamista lastentautien polille. uskaltaisiko odottaa kk ja luottaa julkiseen (voisiko vaatia tiettyä lääkäriä). vai mennä yksityiselle. tuntuu vaan että yksityisellä pyörii samat nimet kuin keskussairaalassa. pitäisi kait matkata hkiin jos haluaisi vaihtelua.
kretu
Tässä allergialistalle linkki; :)
http://health.groups.yahoo.com/group/allergia/
Niin, mun mielestä kannattaa mennä yksityiselle allergologille, joka ns.kuuluisa siitä, että osaa homman ja ottaa tosissaan, varsinkin jos sun vauvalla on vain refluksioireita. Eli toisin sanoen, ettei sun tarvitse selitellä yhtään vaan allergologi heti ottaa tosissaa oireet ja uskoo sua. Kyllähän sulla on todisteena nyt jo se painon ja pituuden hidastuminen. Tee miten parhaaksi näet.
Jos haluat tulla pääkaupunkiseudulle, niin voin neuvoa hyviä allergologeja. (muuten allergialistaltakin löytyy kehuttuja lekureita) Mm.Pikkujätissä (Myyrmäki) löytyy paljon kehuttu allergologi Liisa Kuikka. Sitä voin itsekin lämpimästi suositella. :) Hyville lekureille kannattaa varata ajoissa aika, sillä niille ei saa niin nopeasti. Jos siis esim. olet tulossa jonkun viikon päästä pääkaupunkiseudulle, niin varaa jo nyt aika.
Tässä vielä linkki sinne sivuille;
http://www.medicity.fi/index.php?id=esittely&sub=pj_myyrmaki
Villa
Meillä pojulla atooppinen iho allergiaoireiden lisäksi. Iho pahenee selkeästi jos syön jotain mikä pojalle ei sovi. Meillä hoidellaan ihoa perusvoiteilla, ceridal lipogelillä ja peppuihottumaa myös sinkkivoiteella ja bepanthenilla. Ei olla kun kerran annettu parin päivän kortisonikuuri pahimmalle alueelle. En itse laita mielelläni kortisonia, mutta meillä ei olekaan kovin pahoja ihottumia, kun jätin kananmunan ym. pahikset pois. Menisin hyvälle yksityiselle ihotautilekurille, joka osais parhaiten sanoa mitä teidän tapauksessa kannattas tehä. Lääkäri ois hyvä olla myös allergologi, koska osais kysellä sulta kannattaisko kokeilla jotain diettiäkin tai allergiatestiä ym. vai onko syy vain atooppinen iho.
Villa ja atoopikko-allergikko
Meillä kans raapii poju naarmuja naamaan :( , mutta en ole käyttänyt suojana sukkia, yritän vain leikata usein kynsiä. Tuntuu, että tämän poitsun kynnet kasvaa ihan älyttömän nopeasti! Ongelmana on se, että tämä repii sukat jaloistaankin pois, siis käsissäkään ei pysyis...
Niin ja siitä rasvauksesta, meillä ihottuma sen verran hyvällä mallilla, ettei neuvottu muuten rasvauksesta, kun pesu ennen rasvausta ja ei pakkaseen heti rasvauksen jälkeen. Tosin tiesin tuon pesun tärkeyden jo muutenkin, kun itselläkin atooppinen iho. Teillä varmasti pahempi tuo ihottuma.. :( Toivottavasti pian löydätte hyvän korvikkeen niin oireet alkaisi helpottaa! Pidän täällä peukkuja kovasti!
Villa taas ja poju joka jo alkoi hermostua, kun äiti ei seurustele vaan toljottaa typerää tietokoneen ruutua!!
ÄÄH aina unohtuu jotain!! ;)
LEIPIÄ mä myös söin silloin kun diettasin kotim. viljoja, löysin luont.gulteenittomia esim. MOILAS tumma leipä, moilas tattarileipä... ja pirkalta löytyy pari erilaista myös ainakin.. Vinkiksi vain! :)
Moikka taasen uudet ja vanhat tutut. Kretukkakin löysi tiensä tänne, samoin Villa. Mä oon kanssa sillä yahoon allergiapalstalla, sain sieltä tukun hyviä vinkkejä kun aloin diettaamisen. Nyt takana allergologin käyntikin ja sitä myös suosittelen ehdottomasti! Nlalääkäri viis veisasi Onnin näpyistä (ei voi olla allergiaa...) ja käski antaa levottomiin öihin suppoa. Varasin samantein ajan allergologille, minkä seurauksena selvisi heti maitoallergia ja eilisen puhelumme perusteella b-lausunto on tulossa postissa Almiron-reseptin kera. Siihen liittyen tulen varmaan kyselemään kokemuksia Viiviltä ja Patelta...Oon aika vakuuttunut, että imetysdieetillä en saa Onnia oireettomaksi. Nyt on takana kolme järkyn huonoa yötä (masukipuitkun kera); hartaasti toivon, että syynä olisi sipuli, jota olen syönyt näinä kolmena päivänä (miten olenkin ollut niin tyhmä etten tajunnut sitä aikaisemmin) - ihmettelen vaan miten yksi sipuli voi aiheuttaa niin kovat oireet :(
RASVAUKSESTA: me rasvataan aamuin illoin perusrasvalla eli Essexillä yleensä (tiesittehän että esim. Ceralan ei sovi maitoallergikoille - Onni sai siitä kovat näpyt, kun rasvassa on milk lipids...). Kuivimpiin kohtiin Locobasea ja peppuun Bepanthenia. Sitä vaan ihmettelen, että pitääkö rasvan odottaa imeytyvän ihoon ennen pukemista vai imeytyykö sitä vielä vaatteestakin? Esim. kylvyn jälkeen on ikävä pitää poitsua puolialastomana ja odotella rasvan imeytymistä.
KRETUKKA: Onnille oli tullut kuukaudessa (tai 3 viikossa) painoa vain 150grammaa, pituutta sentti, mutta ei tästä vielä oltu kauhean huolissaan (mitat 5kk: 7235g ja 67cm)! Toisaalta Onni ei ole saanut vielä muuta ruokaa, joten ehkä senkin piikkiin menee jotain, samoin pitkän flunssan. Onni ei pulauttele juuri yhtään, joten meillä syytä pitää hakea maidon imeytymisestä tai yleensä sen riittävyydestä.
Olikohan vielä muuta? No, pitää alkaa lukea esikolle päiväunisatua.
Kerttukasperi ja Onni 260806 pitkillä päikyillä
Heippa,
Almironia menee nyt kymmenettä päivää ja suht hyvin näyttäisi sopivan. Pitäkää peukkuja, että sopiikin! En millään jaksaisi samaa rumbaa enää Neocaten kanssa. En uskonut Almironin sopivan, koska kokeilimme sitä pari kuukautta sitten ja siitä aiheutui ripuli jne. Voi tosin olla, että oli sattumaa ja oireet tulivatkin äidinmaidosta. Tuolloin almironia juotiin vain joitain kymmeniä millilitroja, kun nyt sitä on jo mennyt litratolkulla (siis yhteensä :) ) Päiväannos on nyt 7dl luokkaa. Mutta edelleen olen varpaillani ja yritän suhtautua sopivuuteen maltilla, etten tippuisi kovin korkealta, jos ei sovikaan. On muuten aikamoista opettaa lasta yhtäkkiä pullolle, kun aina on juotu tissistä ja maito on tosiaan ainut ravinnonlähde.
Tarkoituksena on kokeilla vieroitusta viikonlopulla. Hui. Nyt poika saa siis vielä öisin tissiä. Olisin niin kovin helpottunut, jos saisin purettua imetysdietin. Ottaa aika koville, kun on tosiaan maito, muna, kala, kotimaiset viljat jne jne. poissa ruokavaliosta. Ehkä tätä allergiaviidakkoakin jaksaisi paremmin, jos saisi edes itse syödä mitä haluaa. Ja tosiaan ehkä kiinteidenkin sopivuuden toteaminen olisi helpompaa.
Kretukalle piti kommentoida ainakin seuraavia juttuja:
- Imetysdieetti tosiaankin voi toimia. Sen voin omasta kokemuksesta taata. Ihan täysin oireettomaksi emme poikaa saaneet, mutta suurimmat ongelmat helpottivat hyvin pian sopivan dieetin löydyttyä. Tosin olen kokenut dieetin suht rankaksi, ja haluaisinkin sen purkaa. Minulla on siis dieettiä takana reilu neljä kuukautta.
- Olemme itse sekä yksityisellä että julkisella hoidossa. Julkisella (kuten tietysti yksityiselläkin) puolella on erityisen tärkeää, että voitte toimia osaavan allergialääkärin kanssa, ja nimenomaan allergologin ei pelkän lastenlääkärin. Muiden kommentit (esim. neuvolan) voi jättää omaan arvoonsa, vaikka toki sielläkin osa voi allergioista ymmärtää. Heidän tehtäviinsä ei kuitenkaan allergiatietämys kuulu. Teinä menisin hyvin pian yksityiselle, koska käynti osaavan lääkärin juttusilla helpottaa aika lailla. Voit tarvittaessa pyytää yksityislääkäriltä lähetettä julkiselle. Meillä se ainakin toimi.
- Viljattomista leivistä suosittelen myös Moilasen leipiä. Itse käytän Moilasen tummaa leipää ja pellavaleipää. Molemmat ovat oikein hyviä paahdettuna, kun päälle laittaa vielä kinkkua ja vaikkapa kurkkua. Ilman en olisi selvinnyt. Moilasia löytyy siis pakastealtaista. Yksi hyvä on myös Semperin näkkäri! Voin suositella.
T. Pate06
Moikka,
Peeveli, sulle piti vielä kertoa meidän kokemus Rela-tipoista. Ne pahensi pojan tilannetta oleellisesti, ilmeisesti sen sisältämien öljyjen vuoksi. Tosin meillä onkin suolioireita. Monelle ne ovat sopineet, mutta ajattelin kertoa meidän kokemuksen, niin tulet seuranneeksi myös niiden vaikutusta vointiin.
Pate06
Mukavaa että uusia aktivoituu mukaan, tervetuloa.
Kiitos KK että avasit pinon.
Tässä meidän tarina:
Eloisemme, 0908 joka on esikoistyttömme, sai juuri maitoallergia diagnoosin, lisäksi hän on atoopikko. Isänsä on ollut vauvana maitoallergikko ja atoopikko on vieläkin. Jos (paino sanalla JOS) sama tahti jatkuu on tytölle odotettavissa myös kala-, pähkinä- , omena-, siitepölyallergiat sekä eläin- ja proteiinikosketusallergiat, mutta ei niistä sen enempää. Mies siis moniallergikko, itselläni ei mitään allergioita.
Tyttäremme toinen poski alkoi kuivua tuossa 3 kk iässä, jolloin maistelimme maissivelliä. Neuvolassa siihen ei sen enempää kiinnitetty huomiota, käskettiin vaan rasvaamaan. Vartalolla oli kuivia ja punaisia länttejä, ranteet ja nilkat kuivat ja punaiset ja taiveihottumaa myös. Pulauttelua ja ilmavaivojakin oli mutta kuvittelin sen olevan ihan normaalia joten niitä en sen enempää elämää pitänyt.
4 kk lääkärintarkastuksessa sitten poski ja leuka olikin jo aivan ryhelmäiset ja vetistävät, mutta ¿hoono soomi¿ lääkäri vain käski jättää kaikki vellit ja makuannokset pois muutamaksi viikoksi. Ei olla paha¿Näin tietysti teimme mutta varasin yksityiselle ihotautilääkärille saman tien ajan.
Tämä ihotautilääkäri laittoi meidät heti prick-testeihin jotka näyttivät negaa kaikki (maito, kananmuna, kotimaiset viljat). Jälkeenpäin olen ymmärtänyt että nämä ei välttämättä ole ihan luotettavia ja että Kelakin vaatii altistukset jotta diagnoosin hyväksyvät. Tämän lääkärikäynnin tuloksena oli kortisoniresepti ja käsky vaihtaa Nan-korvike maissittomaan Tutteliin. Seurantakäynti sovittiin parinviikon päähän.
Samaan syssyyn tyttäremme sitten sairastui ensimmäiseen flunssaansa jota muutaman päivän parantelimme kotona. Koska itkuisuus lisääntyi halusin tarkistuttaa korvat ja saimme ajan ihanalle lastenlääkärille Mehiläiseen (tämä flunssa oli meille suorastaan onnenpotku että löysimme tämän lääkärin). Tämä lastenlääkäri huolestui välittömästi tytön ihottumasta. Kävimme vielä sovitun tapaamisen ihotautilääkärin luona mutta sen jälkeen siirryimme tämän lastenlääkärin hoteisiin.
Saimme almiron reseptin ensikäynnillä Mehiläisessä (olimmehan pelkällä korvikkeella olleet jo yli kk) ja sovimme että kirjaan ylös kaikki oireet. Näin tehtiin ja ihottuma lieveni ja parantui kortisonilla muutamassa päivässä kun tuttelilla ollessa kortisonista ei voinut pitää taukoa ollenkaan. Ihottumaa tuli kuitenkin pikkuhiljaa uudestaan, joten testasimme myös neocaten. Näillä ei sanottavaa eroa. Neocaten jälkeen altistimme Tuttelille B-lausuntoa varten ja naama lehahti muutamassa tunnissa vetistäväksi ihottumaksi. Yllätys sen sijaan oli se oksennuksen, pulauttelun ja ilmavaivojen määrä mikä alkoi välittömästi aloitettuamme tuttelin. Almironilla ja Neocatella ne kun olivat hävinneet kokonaan ja nyt siis tuttelilla se suorastaan läjähti naamalle että ¿hei, nämäkin oireet johtuu vain ja ainoastaan tuttelista¿.
No nyt juomme Almironia noin 950 ml/päivässä ja siten pärjäämme että voimme pitää kortisonista mukavasti n.4 pv taukoa. Ihottumaa korjataan kortisonilla sitten tauon jälkeen n. 3 pv. Yöllä ei syödä mutta muuten heräillään pari kertaa vähintään.
Tietysti sitten tytön painon nousu hidastui joten kiinteiden kokeileminen on nyt ajankohtainen.
Kävimme tällä viikolla ravintoterapeutilla (Vinkki! Tapiola korvaa ainakin meillä 1. käynnin jos lääkärin lähete) ja saimme mukavat ohjeet miten aloitetaan. Ensin pitää saada ruokavalioon yksi jokaista ainesta: kasvis, sitten liha, sitten vilja ja näiden jälkeen sitten marja ja hedelmä.
Aloitellaan nyt sitten perunalla jos se ei käy niin kukkakaali tai parsakaali, lihasta ekaksi possu (>kalkkuna), lihan jälkeen viljoista riisi (>kaura, hirssi, tattari), marjoista mustikka/vadelma ja ihan viimeisenä etsitään sopiva hedelmä päärynä tai banaani. Lähete on myös keskussairaalaan allergisten lasten pituus/paino seurantaan mutta sinne on pitkät jonot.
Tänään aloitettiin teelusikallisella perunaa. Oolannin luomu perunasoseesta tein kun terapeutti sanoi että tuoreperuna allergisoi helpommin ja suositteli aloittamaan tuolla pakasteperunalla.
Pitkästä sepustuksesta huolimatta tuntuu että pienellä tässä ollaan kuitenkin päästy vielä ja toivon että ei muuta isompaa tulekaan. Ravintoterapeutti kyllä varoitteli että kun näin pieni reagoi niin on suuri riski että on muillekin yliherkkä. No näkee sitten mitä aika tuo tullessaan, en murehdi etukäteen.
Kiitos jos jaksoit lukea meidän tarinan. Tuli tosi pitkä sepustus...sorry.
Kiitos Nallukka tuosta ¿relatipat vakuutukseen¿ jutusta. Pyysin minäkin nyt reseptin, niin saadaan sekin Tapiolan kustannettavaksi =). Ne oli meillä jonkin aikaa pannassa juuri näiden öljyjen takia mutta samanlaisena on jatkunut ilman niitäkin joten otamme uudestaan käyttöön.
Peeveli; en ole käyttänyt tumppuja vaikka välillä tyttö itseään raapii. Kynnet olen yrittänyt pitää viilaamalla lyhkäisinä, vaikka tuntuu että aina jää joku terävä kulma jonnekkin. Rasvausopastusta ei olla saatu, mutta ehkä sitten keskussairaalassa jos sinne joskus jononhänniltä päästään.
Kretukka: meillä ihottumat paheni vasta äm:n antamisen jälkeen joten tohon diettijuttuun en osaa sanoa.
Nallukka; meillä iho menee Almironillakin neljässä päivässä ryhelölle ja 5-6. päivänä jo vetistää joten kortisonit olen ottanut käyttöön tuossa neljäntenä päivänä. Tällöin ihottuma korjaantuu jo parissa päivässä. Muuten sitä saa käyttää monta päivää. Alkuun arastelin kortisonia, mutta nyt ymmärrän sen kuuriluonteisuuden. En kyllä käyttäisi jos olis mahdollista olla ilman.
Villa: allergialistalle olen rekisteröitynyt ja vähän ehtinyt käydä kurkkimassa.
Almironin käyttäjät: Pyytäkää lääkäriltä tai sitten suoraan nutricialta ¿Almiron pepti¿ vihkonen jos ette sitä ole saaneet, siinä on tietty perustietoa, mutta myös ruokaohjeita miten käyttää almironia ruoanlaitossa.
Mielenkiintoinen sivusto: www.pirkanmaanallergia.fi, käykääpä kurkkaamassa. Löytyy vilja-, muna- , maitoallergisille paljon tietoa ja ruokaohjeita.
t. Hanhikki joka lupaa kirjoitella ens kerralla vähän vähemmän
KRETUKALLE: [u]Mä en lähtis itse altistamaan noita kotimaisia viljoja[/u]. Varsinkaan kun niitä ei tarvitse antaa vielä aikoihin! Suoraan vauvalle annettu allergisoiva ruoka-aine kun aiheuttaa aina pahemmat oireet kun rintamaidon kautta saatu. Eikä sun tartte välttämättä kovin pitkään olla ilman kotimaisia viljoja kun huomaat jo onko vaikutusta. Mut varmasti kananmuna ja maito kannattaa jättää myös pois. Viikossa pitäis jo tuloksia näkyä. Sit voi koittaa syödä vaikka yhdenleivän tms. kun oireet on parantunut ja katsoa onko sillä vaikutusta (oireet tulevast varmaan noin vuorokauden kuluessa vauvalle).
ALLERGIALISTA: Olen kans liittyny sinne kolmosen aikoihin kun aiemmin ei konetta ja yhteyttä kotona ollut. Harvemmin tulee nykyään siellä kyl käytyä. Reseptejä olen käyny sielä katselemassa ja lisäaineluettelon kopsasin itelleni kolmosen aikana. Siinä siis kerrotaan mitä mikäkin lisäaine sisältää ja millasia oireita voi aiheuttaa.
PRICeistä: Meillä kakkoselle tuli selvät paukamat prick testeissä jo alle 6kk iässä ja veriseulassakin näkyi maito vahvasti. Kolmoselle ei nuo erityisemmin mitään tehneet ja Toivollekin prickistä tuli vain 3 kananmunanvalkuaisesta ja glandiinista. Sitä ei yleisesti pidetä vielä allergian merkkinä jos paukama jää pienemmäksi kuin histamiini.
KORTISONI: Mä olin kans vähän huolissani kun Toivolle sitä kortisonia meni viikkoja. Siitäkin huolimatta siis se iho meni sellaiseen kuntoon et kiireellisenä mentiin iho- ja allergiasairaalaan. Siellä sit siitä puhelin et mitä siitä voi seurata ja lääkärit sanoivat et 1% kortisoni on niin mietoa et vaikka sitä pidemmänkin aikaa käyttää niin ei ole mitään haittaa. Niin ja siellähän ne laittavat sitä kortisonia kans paksun kerroksen ja ohjeistavat tekemään näin kotonakin. Nykyään mennään samaan tyyliin kuin Pate? eli kuuriluontoisesti, vajaa viikko kortisonia ja sit samanverran kortisonittomia päiviä. Jos teillä on lapsella muutenkin kuiva iho niin suosittelen käyttämään Essex kortisonivoidetta, vihreää tuubia ei kuivata läheskään niin paljoa kun emulsiopohjaset kortisonit.
RASVAUS: Mä olen pukenu vaatteita päälle vaikka iho olis valkosena rasvasta. Usein vaate siinä päällä auttaa rasvaa vielä paremmin imeytymään ihoon, toimii vähän niinkuin sidekäärönä jota siis käytetään tuolla IA sairaalassa kun rasvaavat vauvoja/lapsia.
Mä en myöskään ole saanut koskaan näitä lapsia täysin oireettomiksi imetysdieetin aikana. Tähän mennessä iho on parantunut kun on siirrytty erityiskorvikkeisiin mut Toivolla nuo ihottumat on tiukemmassa. Ei tietenkään lähelläkään siinä kunnossa enäämitä oli ennen joulua.
SISARUKSET: Sitä tässä kauhulla odottelen et Toivo lähtee liikkumaan. Pakko hommata rikkaimuri kun tuo 2v on sen sortin sottaaja syödessään. Muuten tulee ehkä turhankin paljon vahinkoaltistuksia viljoille ja ties mille lattian kautta ;o)
Tulipa taas tekstiä!
Tervehdys kaikille!
Villalle kiitos tuosta allergialistavinkistä. Täytyy käydä kirjautumassa.
Meillä tytöllä siis atooppinen iho. Allergialääkärin rasvausohjeet oli että aamuin illoin perusvoiteella (meillä essex plus). Oon myös miettiny samaa kun Kerttukasperikin, että kuinka hyvin rasvan pitää antaa imeytyä ennen pukemista. Toi essex ainakin jättää ihon silleen tahmaseksi, että vähän kitkasta on pukeminen rasvauksen jälkeen. Kortisonia meillä ei oo tarvittu, joten siihen en osaa sanoa.
Meidän allergialääkärin puheista ainakin ymmärsin, että vauva äidinmaidon välityksellä altistuisi allergisoiville ruoka-aineille. Imetysdietin avulla yritetään siis saada iho kuntoon, jotta maitoaltistuksessa saataisiin kunnon tulos. Korjatkaa muut, jos oon väärässä.
Meillä tyttö on kasvanut koko ajan ihan normikäyrien mukaan ja melkoinen pullukka on myös (5kk 65,8 cm ja 7900g). Mitään vikaa ravinnon imeytymisessä ei tunnu olevan :).
Luin pinoa läpi ja aika hurjia oireita monilla oli. Jaksamista vaan kovasti kaikille. Meillähän nyt ei siis varmana vielä tiedetä onko atopian taustalla ruoka-aineallergia vai ei. Iho on siis paremmassa kunnossa, mutta johtuuko lisääntyneestä rasvauksesta vai äidin dietistä. Veikkaisin diettiä mutta tiedä häntä.
Tämmöistä tällä kertaa
Spode
Mamaspode... Siis jos äidinmaidon välityksellä ei altistuisi allergisoiville ruoka-aineille niin huvikseenko tässä kaikki imetysdieetillä ollaan?! Meillä ei ole maitoallergiaa ollenkaan ja tiukkaa dieettiä noudatetaan, sillä muutenhan ois kamalia oireita ja vauva itkisi kivusta, eikä voisi nukkua. Siis kyllä äidinmaidon läpi menee ruoka-aineet, yllättävän pienikin määrä. Esim. vahingossa murunen kananmunaa aiheutti meillä hirveät viikon kestävät oireet.
mamaspode:
Meidän allergialääkärin puheista ainakin ymmärsin, että vauva äidinmaidon välityksellä altistuisi allergisoiville ruoka-aineille. Imetysdietin avulla yritetään siis saada iho kuntoon, jotta maitoaltistuksessa saataisiin kunnon tulos. Korjatkaa muut, jos oon väärässä.
Spode
et äidinmaidon kautta tosiaan niille altistutaan ja siks imetysdieetti on. Aloititteko mamaspode rasvauksen samaan aikaan kun imetysdieetin? Ajattelin vain et jos olisitte rasvannu jo aiemmin ja nyt vasta imetysdieetin kautta iho on parantunut niin vois olla varma et johtuu just siitä. Ja uskoisin kyl muutenkin et jos selvä parannus ihossa on niin tuo sun ruokavaliomuutos saattaa olla se todennäköisin syy siihen.
Maitoaltistukseen mentäessä on tavoite että iho olisi mahdollisimman siisti juuri siksi että mahdolliset reaktiot maidosta havaitaan heti. Jos altistus on positiivinen niin todennäköisesti lääkäri kehoittaa sun jatkamaan maidottomalla dieetillä niin pitkään kun imetät.
Peeveli
Täällä ilmoittautuu " pinoon" äippä kahden allergikon kanssa.
Meidän esikoinen, tyttö melkein 4v., on ollut ruoka-aineallerginen syntymästään lähtien, onneksi " vain" iho- ja suolisto-oirein. Ensimmäiset 1½ vuotta olivat yhtä kaaosta: yöt kannoin itkevää lasta sylissä ja päivät elin horroksessa. Neuvolasta en saanut muuta apua kuin rasvausmääräyksen. Neuvolalääkäri oli sitä mieltä, ettei tyttö ole allerginen, vain hieman kuivaihoinen. Olimme miehemme kanssa niin lopen väsyneitä, ettemme jaksaneet tehdä asialle mitään. Kunnes tytön ollessa 10kk, sanoin neuvolassa, etten jaksa enää enkä voi enää vastata teoistani. Silloin alkoi tapahtua. Saimme lähetteen maitoaltistukseen, joka oli odotetusti positiivinen. Tytön täyttäessä 1½ vuotta maitona oli Neocate ja ruoka-aineita oli kolme: ylivuotiset pakastemustikat, maissijauho ja bataatti (joka ei sitten käynytkään). Tuota aikaa en pysty muistelemaan ilman ahdistusta ja itkua vieläkään. Nyt meillä menee jo mukavasti: ruoka-aineita on 16 ja maitona kaupan soijamaito.
Pitkään mietimme toista lasta ja sitten rohkaisimme mielemme. Tosin kuopus antoi jonkin aikaa odotuttaa itseään. Ja niin meille syntyi 1908 Ukkeli. Ukkeli oli kaksi ekaa kuukautta itkuinen. Käytin häntä vyöhyketerapiassa. Terapeutti totesi hänen olevan herkkävatsainen, muttei allerginen (vielä). Pari viikkoa olikin tosi ihanaa. Ukkeli nukkui jopa 6 tuntia yöllä putkeen. Kunnes täytti 3 kk, siitä alkoi pään raapiminen ja ihottumat. Kakka oli tummanvihreää ja aivan järkyttävän hajuista. Edellisestä kerrasta viisastuneena emme enää jääneet odottamaan vaan käytimme häntä yksityisellä allergialääkärillä. RAST-testit näyttivät maidon olevan normaalin rajoissa, kananmuna oli selvästi koholla. Muita ei katottukaan. Tutteli oli kokeilussa neljänä päivänä, 3. ja 4. päivänä (30 ml ja 40 ml) tuli ihan selvät iho- ja suolisto-oireet. Nyt odotellaan posti-Paten tuovan meille Almiron Pepti -reseptin ja kutsun maitoaltistukseen keskussairaalaan.
Imetin esikoista 1v 1kk ja noudatin tiukkaa imetysdieettiä. Kiinteät aloitin hänelle 4 kk iässä. Nyt Ukkelia olen täysimettänyt tähän saakka ja aion jatkaa imetystä tasan siihen saakka, kunnes sopiva korvikemaito löytyy. Imetysdieettini on jälleen niukka (kaura, maissi, hirvenliha, kurkku, salaatti, mustikka, bataatti), enkä ole poikaa täysin oireettomaksi saanut. Epäilen vahvasti kauraa. Kiinteitä aloittelen tässä pikkuhiljaa. Kun vain tietäisin millä aloittaisin... Lääkäri suositteli perunaa: " sittenhän se on kokeiltu" .
Ihanaa Kerttukasperi, että aloitit tämän!! Esikoisen kanssa meni pitkään, etten halunnut olla muiden allergisten lasten vanhempien kanssa tekemisissä ja koko allergiasana oli meillä lähes tulkoon pannassa. Nyt koen, että vertaistuki on tärkeää jo oman jaksamisen kannalta.
Kirjoittelemisiin!