Vapaaehtoisesti mökittömien vertaistukiketju
Onko teillä mökkeilyyn hurahtaneita sukulaisia tai ystäviä? Kuinka he suhtautuvat siihen, kun teillä ei ole mökkiä?
Oletteko mökkeilyn suhteen "totaalikieltäytyjiä", vai käyttekö esim. kyläilemässä läheistenne mökeillä (jos kutsutaan)?
Itse olen joskus vuokrannut mökin. Ihan OK majoitusratkaisu lomareissulla. Sukulaisten mökeillä olen vieraillut, mutta en jää yöksi. Anoppini osti mökin, ja kyseli ensimmäisinä kesinä, milloin me haluamme olla mökillä. Hän olisi varannut meille kokonaisen viikon, jolloin olisimme saaneet olla siellä omassa rauhassa. Ei kiinnosta lähteä viikoksi leikkimään 1800-lukua.
Itselleni ihanteellista olisi omakotitalo järven rannalla, oma uimaranta. Sijainti sellainen, että sieltä käsin voisi käydä töissä ja siellä voisi tehdä etätöitä = kunnollinen nettiyhteys, ja läpi vuoden ajokunnossa oleva tie.
Kommentit (53)
Mihin tarvitsee vertaistukea jos on muka vapaaehtoisesti mökitön?
Itse rakastan mökkeilyä, mutta en ympäristö- ja ilmastosyistä ikinä haluaisi kodin lisäksi erillistä mökkiä.
Sen sijaan odotan, että pääsen muuttamaan pois kaupungin hälinästä mökkimäiseen pieneen ja askeettiseen omakotitaloon. Nykyisessä kerrostalokodissani en oikein osaa tehdä muuta kuin löhötä sohvalla ja selata nettiä. Nautin kaikenlaisesta järkevästä tekemisestä, mutta täällä ei ole mitään. En ole ikinä nauttinut kotona tyhjänpanttina olemisesta. Jopa huussin tyhjennys on mielestäni ihan mukavaa hommaa tähän verrattuna.
Kenties tälle ketjulle sopisi paremmin nimeksi mökittömien kokemusketju vertaistuen sijasta.
Itse sain lapsena nauttia mökkeilystä siinä määrin, että näin keski-ikään jo ehtineenä ei ole tullut mieleenkään hankkia omaa mökkiä vaikka taloustilanne olisi sellaisen mahdollistanutkin.
Voin ihan rehellisesti todeta, että viihdyn kaupunkiympäristön tarjoamien palveluiden parissa paremmin ja mökin omistamisen sijasta matkustamme puolisoni kanssa mieluummin ulkomaille.
Toki tähän meidän tilanteeseemme vaikuttaa varmaan sekin. että asumme puolisoni kanssa sopivan tilavasti jo ihan vain kahdestaan ja omalle pihalle pääsee ihan vain takaoven avaamalla.
Muutamalla sukulaisella on mökki ja inhoan lähteä sinne käymään. Monta kilometriä kamalaa monttuista soratietä ja perillä odottaa neljä biljoonaa hyttystä. En ymmärrä miten voivat viihtyä siellä.
Vierailija kirjoitti:
Muutamalla sukulaisella on mökki ja inhoan lähteä sinne käymään. Monta kilometriä kamalaa monttuista soratietä ja perillä odottaa neljä biljoonaa hyttystä. En ymmärrä miten voivat viihtyä siellä.
Minä ymmärrän, aikuisuuteen mennessä ihminen yleensä oppii, että eri henkilöt nauttivat erilaisista asioista. Ehkä se valkenee sinullekin vielä jonain päivänä.
Minä haluaisin mökin, mutten voi sellaista saada. Mökilliset eivät ymmärrä miltä minusta tuntuu kuunnella heidän mökkijuttujaan. Vapaaehtoisesti mökittömät ovat mielestäni vähän keskenkasvuisia.
Jätin kesämökin eksälle avioerossa. Kiitos riitti. Veden kantaminen kaivosta, sähköttömyys, ulkohuussi, saunan lämmittäminen ja takkatuli olivat sinänsä ihan okei, ja pärjäsin oikein hyvin alkeellisissa oloissa, mutta eron jälkeen huomasin että viihdyn sittenkin paremmin kaupungissa. Elämä täällä on paljon yksinkertaisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ymmärrän, aikuisuuteen mennessä ihminen yleensä oppii, että eri henkilöt nauttivat erilaisista asioista. Ehkä se valkenee sinullekin vielä jonain päivänä.
Voi vitsi sä oot hauska, ota tästä palkinto.
En tiedä kuulunko tähän ryhmään kun minulla on osuus perikunnan mökistä, joka evvvk mutta käydään välillä katsomassa että se on pystyssä. Vierailut kestää enintään puoli tuntia. Se vaatisi ison remontin että voisi vuokrata mutta kyllä siellä yöpyä voisi. Ei ole hometta. Puretaan sitä vähän kerrallaan pois. Onneksi on vuokramaalla. Tänä vuonna tyhjennetään tontti.
En ole koskaan tykännyt mökkeilystä - lapsena piti olla kaikki kesät mökillä itikoiden syötävänä ja käärmeitä ja ukkosta peläten. Hädin tuskin jaksan kotona siivota tai hoitaa kolmea kukkaa parvekkeellani. Viihdyn hyvin kotona, en edes kaipaa grillausta, saunomista ym.
Mulla ei ole mökkiä, siskollani on. Mulla ei ole autoa eikä ajokorttia, siskollani on. Ei mun siskoni ihmettele, miksi en ole hankkinut mökkiä. Ei hän itsekään omalla mökillään kävisi, jos ei olisi autoa ja ajokorttia. En osaa sanoa, viihtyisinkö mökillä, jos mökki olisi mun omani ja mulla olisi auto ja ajokortti. Lapsuuteni kesät 1960-luvulla vietin maaseudulla ja aivan ihanaa oli, mutta ei mua sitten enää teini-iässä kiinnostanut. Eikä ole kiinnostanut aikuisenakaan. Siskoni mökillä olen muutaman kerran käynyt (viimeksi yli 10 vuotta sitten) ja onhan se kaunis paikka, mutta mulla on ihan sairaan tylsää siellä hyttysten syötävänä. Pari tuntia vielä menisi, mutta koska on sen verran kaukana, pitäisi olla koko viikonloppu.
Vierailija kirjoitti:
Jätin kesämökin eksälle avioerossa. Kiitos riitti. Veden kantaminen kaivosta, sähköttömyys, ulkohuussi, saunan lämmittäminen ja takkatuli olivat sinänsä ihan okei, ja pärjäsin oikein hyvin alkeellisissa oloissa, mutta eron jälkeen huomasin että viihdyn sittenkin paremmin kaupungissa. Elämä täällä on paljon yksinkertaisempaa.
Minäkin huomasin, että kerrostalokaksiossa ei ole oikein mitään tekemistä sen jälkeen, kun olin saanut muuton jälkeen sisustettua kaiken paikalleen. Elämästä tuli liian yksinkertaista. Samat rutiinit toistuvat päivästä toiseen. Muunlaisia ei oikein voi ollakaan.
Hankin sitten mökin. 😁
Täällä yksi. Eikö aina juhannuksena tule suru puseroon kun sitä mökkiä ei ole?
No vähän. Mutta olisinko halunnut ostaa mökin, en. En ainakaan näillä varoilla.
Ahaa, ongelma siis vain, koska ei ole ollut rahaa mökkiin?
Ei, koska jos valittavana joku tietty summa vapaa-aikaan, käyttäisin sen mieluiten matkoihin kun mökkiin.
Mökillä viihtyisin sellaiset muutamat muutaman päivän lomat vuodessa, jos sellainen olisi.
Ainoastaan jos rahat riittäisivät sekä mökkiin että matkoihin ostaisn mökin ja käyttöä olisi runsaasti ehkä vain silloin, jos se sijaitsi maltillisen ajomatkan päästä kotoa eli voisi käyttä myös viikonloppuisin, että pelkästään pidemmillä lomilla.
En ole ikinä ollut siis henkeä ja vereen möki ihminen. Jotkut oikein loukkaantuu, jos mainitsee, että en haluaisi tai osaisi kuvitella viettävänsä 1kk mökillä.
Eli jos taloudellinen tilanne parempi harrastaisin sekä mökki, että ulkomaanlomia. Mökki vuokrattuna ja voisi vähän vaihdella paikkoja. Jos ei riitä kumpaankin, niin sitten vain matkoja.
Jos taas rahalla ei niin väliä omistaisin ehkä mökin, mutta en viettäisi siellä sen enempää aikaa kun muutamat loma-ajat, matkojen ohessa