Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vapaaehtoisesti mökittömien vertaistukiketju

Vierailija
15.06.2024 |

Onko teillä mökkeilyyn hurahtaneita sukulaisia tai ystäviä? Kuinka he suhtautuvat siihen, kun teillä ei ole mökkiä?

Oletteko mökkeilyn suhteen "totaalikieltäytyjiä", vai käyttekö esim. kyläilemässä läheistenne mökeillä (jos kutsutaan)?

Itse olen joskus vuokrannut mökin. Ihan OK majoitusratkaisu lomareissulla. Sukulaisten mökeillä olen vieraillut, mutta en jää yöksi. Anoppini osti mökin, ja kyseli ensimmäisinä kesinä, milloin me haluamme olla mökillä. Hän olisi varannut meille kokonaisen viikon, jolloin olisimme saaneet olla siellä omassa rauhassa. Ei kiinnosta lähteä viikoksi leikkimään 1800-lukua.

Itselleni ihanteellista olisi omakotitalo järven rannalla, oma uimaranta. Sijainti sellainen, että sieltä käsin voisi käydä töissä ja siellä voisi tehdä etätöitä = kunnollinen nettiyhteys, ja läpi vuoden ajokunnossa oleva tie.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan kiinnosta mökki. Ei ole eikä tule. Mieluummin otan lennon italiaan.

Vierailija
22/53 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on "mökki", lähinnä sitä varten kun kaipaa paikanvaihdosta. Vanha idyllinen talo pikkukylän keskustassa. Kaikki mukavuudet on. Mukava parintuhannen neliön tontti jossa isoja vanhoja puita, sellainen vehreä. Kauppa on alle 10min kävelyn päässä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua mökkiä, minulle riittää yksi koti. En sielläkään ehdi olla tarpeeksi. 

En halua mennä muiden mökeille. Siellä on kummalliset, epämiellyttävät tavat, se ei ole sama asia kuin käydä tapaamassa kaveria hänen oikeassa kodissaan. 

Joo niin on oudot tavat, huomattu on. Samoin odotukset. Tuo skumppaa, mansikoita ja maalaa mökkini kiitoksena siitä, että olet saanut oleskella mökkini pihalla... joo ei kiitos, skumpat ja mansikat maistuu paremmalta kaupunkiasuntoni parvekkeella. Ei ole kyitä ja itikoita. :D

Hahaa oletteko lukeneet noita mökkituliais-ketjuja😄 Niissä on suorastaan pyhäinhäväistys jos ei selkä vääränä kanna lahjuksia siitä armosta että on KUTSUTTUNA tullut vieraaksi mökille. Pitäisi viedä vähintään viinit ja kahvit ja keksit jos päiväseltään menee käymään, puhumattakaan jos yöksi jää niin kohtuullista on viedä pari kassillista ruokaa! 

Vierailija
24/53 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mökki-ihmisiä. Käyn tänään kahvilla isäni mökissä ja tulen parin tunnin kuluttua kotiin. Muiden mökeillä en käy ollenkaan. En kaipaa ok-talon lisäksi lisää talo- tai pihatöitä.

25/53 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on mökkiä tässä talossa ihan tarpeeksi. Kyllä en kaipaa toista. Joki ihan vieressä ja uimarannalle ajaa 15 min jos veden äärelle kaipaan...

Vierailija
26/53 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli mökki. Hajotti elämää liikaa. Asutaan rivitalossa, jossa tilava oma piha. Yksi koti riittää.

Vierailija
27/53 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota...mikä on tämän vertaistuen idea? Tuohan on vähän, kuin keskitysleirille joutumattomien vertaistuki. Selviytyneen syyllisyyden tunto?

Vierailija
28/53 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini asuu ok-talossa itikoiden keskellä. Siinä on mökkeilyä ihan tarpeeksi. Asuin lapsena siellä, joten ei jäänyt kaipuuta mäkkeilyyn. Kaunis luonto on ympärillä. Pihalla tuomi ja metsikköä. Järven rantaa ei ole.

Vierailija
29/53 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini asuu ok-talossa itikoiden keskellä. Siinä on mökkeilyä ihan tarpeeksi. Asuin lapsena siellä, joten ei jäänyt kaipuuta mäkkeilyyn. Kaunis luonto on ympärillä. Pihalla tuomi ja metsikköä. Järven rantaa ei ole.

Mäkkeily Mäkissä on sitäpaitsi hauskempaa kuin mökkeily. Tv.sama

Vierailija
30/53 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmillani oli kesämökki ja siellä tuli lapsuudessa monta kesää ja viikonloppua bietettyä. Alussa ei ollut edes sähköjä ja vesi piti kantaa kaivosta. Huusisda oli saavi johon jätköset tippuivat ja kaikki oli tosi työlästä ja hankalaa. Myöhemmin sinne vedettiin sähköt ja puhelinlinja ja vesikin saatiin sisälle, huusiin ekomakki, mutta silti se tuntui edelleen ankealta. Inhosin pitkiä mökkimatkoja, kamojen roudaamista ja kaikkia mökkitöitä, sekä iänikuisia ötököitä, varsinkin paarmoja. Teininä lopetin siellä köymisen ja jäin kaupunkiin, kun vanhemmat ja pikkusisko lähtivät mökille. Aikuisena kävin siellä enää kerran vuodessa, jos sitäkään. Siskoni rakasti mökkiä ja iäkkäät vanhempani antoivat sen lopulta siskolleni ennakkoperintönä. Se oli mielestäni oikein hyvä ratkaisu ja nyt hän perheineen omistaa mökin ja asia ei enää minua liikuta. Ei ole koskaan edes käynyt mielessä, että hankkisin oman, kun en vaan ole mökkeilystä kiinnostunut.

Vierailija
31/53 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä mökin pitäisi olla 1800-lukulainen? On olemassa myös niitä hirsihuviloita järven tai meren rannalla jossa on kaikki mukavuudet. 

Vierailija
32/53 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota...mikä on tämän vertaistuen idea? Tuohan on vähän, kuin keskitysleirille joutumattomien vertaistuki. Selviytyneen syyllisyyden tunto?

Nykyään ahdistutaan siitäkin, että joku kutsuu mökille käymään. Tai omat vanhemmat odottavat, että nuorempi sukupolvi tulisi auttamaan remontissa.

Tämä on suuren ahdistuksen ja vertaisterapian aikaa.

Vierailija
33/53 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveiset ryhmälle täältä mummonmökistä! Ei hyttysiä, mukavan rauhallista, vieläpä yksin saan täällä vetää lonkkaa. 

Piti tulla kova sade, mutta usein ne ennusteet kiertävät tämän paikan. Lokoisaa oleilua luonnon rauhassa, hengitän samaan tahtiin wanhan torpan kanssa.

Vierailija
34/53 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, kyllä se kateus tarvitsee tukiryhmän. Ihan vapaaehtoistahan se mökin hankinta tietenkin on.

Jostain syystä nämä eivät ole todennäköisesti mökkiä nähneetkään kymmeniin vuosiin. Eivät enää ole sellaisia kuin 50 vuotta sitten.

Monille mökillä puuhailu on mieluita puuhaa. Tekevät ihmiset eivät halua sammaloitua.

Monet saavat nautintoa siitä, kun näkee työnsä jäljen. Ja luonnossa oleilu tunnetusti parantaa masennustakin.

Luulen, että juuri tästä on kyse. Meitsi on niin vähäenerginen, etten jaksa edes ajatella mahdollisuutta, jossa joutuisin pitämään yllä jotakin muuta paikkaa kuin oma koti (asun tietenkin kerrostalossa). Lisäksi olen siinä mielessä myös totaalikieltäytyjä, etten mielelläni vieraile kenenkään muukaan mökillä, en ainakaan jää yöksi. Olen vamö ja ylpeä siitä!

Vierailija
35/53 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsen kotoani uimaan merenrantaan, muutama minuutti pyörällä. Ei ole öttiäisiä, ja pääsee kotiin suihkuun ja sisävessaan. 

Asuin jo 20 elämäni ekaa vuotta metsän keskellä, en kaipaa takaisin, vaan kaikki ne vuodet kaipasin pystymetsästä pois. 

Vuokramökeillä olen käynyt, mutta sielläkään ei ole ehtinyt kuin uimaan joskus yöllä, kun on pitänyt käydä moikkaamassa kaikkia lähellä asuvia sukulaisia. 

Vierailija
36/53 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole koskaan ollut mitään omaa tai sukumökkiä, enkä ole oikeastaan saanut koskaan kutsuakaan muiden mökeille, mutta edellistenkin kuvausten perusteella en tykkäisi. Vietin lapsuuteni köyhissä oloissa maassa, jossa ei aina tullut hanasta vettä, ei ollut vessapaperia tai muitakaan perusjuttuja, joten en todellakaan näe siinä mitään romanttista, enkä kaipaa takaisin menneeseen.

Ja onhan se tavallaan myös luksusta. Ärsyttää, että sitä koitetaan esittää jotenkin maanläheisenä juttuna. Mökki maksaa, ylläpito maksaa, auto maksaa ja pitää vielä olla sen verran hyväpalkkainen työ, että jää aikaa ja terveyttä tuollaiseen harrastukseen. Ja onhan sillä myös ilmastovaikutus, kun ylläpidetään useita asuntoja ja kiidetään edestakaisin.

Mökkeilijät ei myöskään auta mitenkään niitä pikkukahviloita ja -yrittäjiä siellä matkan varrella toisin kuin me, jotka muuten välillä harrastamme kotimaan matkailua.

Ei meillä ole autoa, eikä hyväpalkkaista työtä, eikä terveyttä enää isompiin mökkitöihin. Paikallisia yrittäjiä tuetaan silti parhaanme mukaan. Ei kaikki mökkeilijät ole rikkaita.

Vierailija
37/53 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheessäni kenelläkään (isovanhemmat, tädit, enot) ei ollut mökkiä kun olin lapsi joten en ole mökkielämään tottunut. Vuokramökeillä olen joskus ollut mutta viimeisestä edes kenenkään mökillä vierailusta on yli vuosikymmen.

Asun kerrostalossa ja tykkään helposta asumisesta. Voisin käydä muutaman tunnin vierailulla jos sellainen tilanne tulisi mutta muuten on hyvä näin.

Minäkin asun kerrostalossa ja tykkään helposta asumisesta. Mökki tuo sille vastapainoa.

Vierailija
38/53 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tietenkin että on ihan normaalia olla haluamatta mökkiä vaikka mökilliset muuta väittävätkin kovaan ääneen. Että on jotenkin epänormaali kun ei ole mökkiä eikä hingu jonkun mökille.

Vierailija
39/53 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylpeä vamö (VApaaehtoisesti MÖkitön) täälläkin! Ihanaa, että on muitakin samanmielisiä.

Mökkeily on kamalaa. En osaa tarkasti sanoa mikä siinä mättää, mutta en vain nauti koko konseptista. Oli mökki uusi tai vanha, oma tai vuokra, ilman nykyaikaisia mukavuuksia tai modernisuudeltaan lähes futuristinen avaruusalus... ei kiitos. En nauti, en halua! Käyn ystävän tai sukulaisen mökillä pelkästä kohteliaisuudesta, enkä jää yöksi. Juhannus kantakaupungissa on ihanaa aikaa, kun muut ovat mökeillä. Koko kaupunki on yksin minun!

Työpaikan kahvipöytäkeskusteluissa vamöyttäni on ihmetelty, osa jopa loukkaantunut tai järkyttynyt. Siis miten et muka tykkää?! Oletko suomalainen ollenkaan?!

Vierailija
40/53 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsin asua isossa kerrostalossa koska ei kiinnosta nurtsin leikkuut tai lumihommat. Ei myöskään arvuutella pitääkö tänä vuonna katto korjata ja ensi vuonna kylppäri vai toisinpäin.

Mökki. Muistan lapsuudesta sen kuinka äiti ensimmäiseksi pesi kaikki paikat hiirien jäljiltä. Ja sitten tuhat muuta hommaa. Lomasta ei tietoakaan, ettäkö äiti olisi kirja kädessä riippumatossa samanlailla kuin kotona sohvalla. Juu ei kato ollut aikaa kun kantaa vettä tai lämmittää vettä tai yhdellä levyllä tehdä perheelle ruokaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän