Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten työssäkäyvät ihmiset järjestävät koululaisten loma-ajan?

Vierailija
14.06.2024 |

Omat lapset ovat tulossa kouluikään, ja ihmettelen, että miten lomista selvitään. Olen yh ja mulla on normaalit työ- ja loma-ajat. Jo syysloma tulee aiheuttamaan ongelmia, mutta iso kysymysmerkki on tietenkin kesäloma. Siihen jää oman lomani jälkeen kuusi viikkoa ratkaistavaksi. Meillä ei ole tukiverkostoa, ei mitään mummolaa, johon lapsia viedä. Tähän asti ollaan saatu arkielämä rullaamaan oikein hyvin, mutta nyt kyllä vetää vähän hiljaiseksi. Jotain leirejä voi toki ajatella, mutta ne ovat aika kalliita, eikä niitä muutenkaan varmaan ihan kuudeksi viikoksi löytyisi.

Mun mielestä tää Suomen systeemi on aika uskomaton. Jos opet tarvitsevat 10 viikon kesävapaat, niin sitten pitäisi olla kyllä lapsille fritidshemit kuten Ruotsissa.

Kommentit (368)

Vierailija
181/368 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on arvovalintoja. Yhtä hyvin voitaisiin rageta siitä, että maksa itse lapsesi koulutus, 10 000 vuodessa perusopetuksesta, kun itsehän lapsesi teit. Tai jää kotiin hoitamaan köyhyydessä sitä lastasi, kun itsehän sen teit. Meidän yhteiskunta on kuitenkin rakennettu sen varaan, että vanhemmat käyvät töissä, joten on aika uskomatonta, että systeemissä on tällainen bugi kesälomien suhteen. Missään muussa maassahan ei näin pitkiä lomia koululaisilla ole. Muualla ei myöskään ole tapana itsenäistää lapsia niin aikaisin kuin Suomessa. Ei tulisi kuuloonkaan, että lapsi pärjäilee itsekseen kotona.

Vierailija
182/368 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt ihan kaikesta koululaisiin liittyvästä voi opettajia syyttää.

Työssäkäyvä palkkaa lapselleen hoitajan, jos ei asiaa muutoin pysty järjestämään. Jos on liian kallista, on yhteiskunnalle halvempaa maksaa työttömyyskorvausta kuin järjestää lapselle laitoshoitoa esim. koulussa kesälläkin. 

Voi jessus kun ei kukaan ole syyttänyt opettajia. Se on niin pyhä lehmä se opettajien kesä, että ei saisi edes sanoa, että 10 viikon kesäloma on aika monelle perheelle todella vaikea järjestää. Heti loukataan muka opettajia.

Heti aloituksessa lukee: Jos opet tarvitsevat 10 viikon kesävapaat, niin sitten pitäisi olla kyllä lapsille fritidshemit kuten Ruotsissa.

Ja juu. Suomessakin oli ennen kesäsiirtolat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/368 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen myös yh, jouduin jättämään lapsi kotiin. Ei muuta vaihtoehtoa. Nyt jo murrosikäinen, mutta eka kesä oli vaikea....

Miksi et laittanut lasta päiväleirille tai kesäkerhoon? Joka kunnassa on.

Vierailija
184/368 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen myös yh, jouduin jättämään lapsi kotiin. Ei muuta vaihtoehtoa. Nyt jo murrosikäinen, mutta eka kesä oli vaikea....

Miksi et laittanut lasta päiväleirille tai kesäkerhoon? Joka kunnassa on.

No ei niitä nyt kuudeksi viikoksi ole.

Vierailija
185/368 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut samantapaisessa tilanteessa eli omat vanhemmat kuolleet, toisen puolen isovanhemmat etäisiä, asuneet kaukana ja toinen sittemmin jo hoivakodissa ja kuolivat hekin ennen kuin lapset aikuistuivat. Olin kokenut avioeron haluamattani ja lasten isän muuton kauas. Ei omaa sukua apuna. Lapset olivat kesäkuun ja elokuun alun päiväleireillä ja vähän isompana yöleireillä kesä-heinäkuussa. Laitoin lastenhoitovaihdosta ilmoituksen nettiin ja löysin yhden perheen jossa ei ollut isää. Hoidettiin lapsia vuorotellen niin ettei raha liikkunut. Esikoisen ensimmäinen kesä 7-vuotiaana oli pahin, joutui olemaan heinäkuussa  kokonaisia päiviä yksin. Yksi tuttu jolle olin maksanut pieniä summia lastenhoidosta sanoi että voi ottaa lapsen koko päivän retkelle, olen tästä ikuisesti kiitollinen. Tällä tietämyksellä ratkaisin asian muuttamalla asukaspuiston viereiseen taloon ja lapsella olisi koko kesä tekemistä ja aikuisia paikalla. En tiedä auttaako tämä sinua kun olet ehtinyt ostaa asunnon, mutta tämä on yksi ratkaisu. Olen huomannut että tukiverkolliset eivät yleensä halua auttaa ja monesti lastenhoitoapua ei saa edes rahalla.Suosittelen lasten laittamista partioon ja muihin edullisin harrastuksiin ja luomaan verkostoa sitä kautta. Usein yhden lapsen perheet haluavat ottaa lapselleen kaverin mukaan kesätekemisiin eli kannattaa kannustaa lapsia sosiaalisuuteen. Jos paikkakunnalla on yhden vanhemman yhdistys (googlaa) niin mene mukaan toimintaan. Teineillä on huonosti kesätöitä niin voit saada jonku teinin pikkurahalla auttamaan myös.

Vierailija
186/368 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyvä palkkaa lapselleen hoitajan, jos ei asiaa muutoin pysty järjestämään. Jos on liian kallista, on yhteiskunnalle halvempaa maksaa työttömyyskorvausta kuin järjestää lapselle laitoshoitoa esim. koulussa kesälläkin. 

Ei ole missään tapauksessa halvempaa pitää isoa osaa työvoimasta työttömänä tämän vuoksi, kuin esimerkiksi järjestää iltapäiväkerhon väellä toimintaa pariksi kuukaudeksi kesällä.

Oletko varma? Koulun ylläpitokulut esim. Lämmitys ja sähkö maksaa. Iltapäiväkerhon ohjaajien lisäksi maksetaan palkkaa siivoojille, ruuanvalmistajille, sen kuljettajille ja vahtimestarille. Siellä kerhossa pitää olla jotain toimintaakin. Kaikki välineet maksaa. Vaikka ne olisivat samat kuin koulussa, niitä kuluu enemmän. 

Vierailija
187/368 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut samantapaisessa tilanteessa eli omat vanhemmat kuolleet, toisen puolen isovanhemmat etäisiä, asuneet kaukana ja toinen sittemmin jo hoivakodissa ja kuolivat hekin ennen kuin lapset aikuistuivat. Olin kokenut avioeron haluamattani ja lasten isän muuton kauas. Ei omaa sukua apuna. Lapset olivat kesäkuun ja elokuun alun päiväleireillä ja vähän isompana yöleireillä kesä-heinäkuussa. Laitoin lastenhoitovaihdosta ilmoituksen nettiin ja löysin yhden perheen jossa ei ollut isää. Hoidettiin lapsia vuorotellen niin ettei raha liikkunut. Esikoisen ensimmäinen kesä 7-vuotiaana oli pahin, joutui olemaan heinäkuussa  kokonaisia päiviä yksin. Yksi tuttu jolle olin maksanut pieniä summia lastenhoidosta sanoi että voi ottaa lapsen koko päivän retkelle, olen tästä ikuisesti kiitollinen. Tällä tietämyksellä ratkaisin asian muuttamalla asukaspuiston viereiseen taloon ja lapsella olisi koko kesä tekemistä ja aikuisia paikalla. En tiedä auttaako tämä si

Kiitos! Tämä oli oikeasti hyödyllinen vastaus :) Ap

Vierailija
188/368 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole missään tapauksessa halvempaa pitää isoa osaa työvoimasta työttömänä tämän vuoksi, kuin esimerkiksi järjestää iltapäiväkerhon väellä toimintaa pariksi kuukaudeksi kesällä.

Oletko varma? Koulun ylläpitokulut esim. Lämmitys ja sähkö maksaa. Iltapäiväkerhon ohjaajien lisäksi maksetaan palkkaa siivoojille, ruuanvalmistajille, sen kuljettajille ja vahtimestarille. Siellä kerhossa pitää olla jotain toimintaakin. Kaikki välineet maksaa. Vaikka ne olisivat samat k

Kyllä, on aivan selvää, että on kalliimpaa pitää porukka työttömänä.

Vierailija
189/368 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenhoitopalstalta tai kaupunginosaryhmästä voi Facebookissa kysyä lastenhoitoapua. 

Palkaton loma?

Vierailija
190/368 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse tänäkin kesänä tyhjässä koulussa töissä. Siellä on paikalla vahtimestari, koulua ylläpidetään koko vuoden läpi joka tapauksessa. Lämmitys ollut pois päältä jo kuukausia, ilmanvaihto pidetään tietenkin päällä aina. Siivoojat tekevät työtään kesällä, isompia puhdistuksia hoidetaan nyt. Osa koulunkäynninohjaajista on lomautettu kesäksi, pitäisivät mielellään kesätoimintaa. Kaikki fasiliteetit on olemassa valmiina, ne ovat nyt vain käyttämättä.

Vierailija
191/368 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päin iltapäiväkerhotoiminta pitää koululla kesäkerhoa kesäkuussa ennen juhannusta, mukaan voi ilmoittautua viikoksi kerrallaan. Lapsi on ollut siellä nyt kahtena vuotena viikon. Samoin on ollut seurakunnan leireillä, tänä vuonna niihin meni 4 arkipäivää, viime vuonna kai kaksi. Kesäkerho maksaa 40 €/vko, samoin seurakunnan leirit, ihan kohtuullista, kun sillä saa ruuat ja vahdin.

Meillä on siinä mielessä onnellinen tilanne, että itse voin tehdä osittain etänä, ja mies on töissä niin lähellä, että voi käydä lounalla kotona. Nyt ensi viikolla ollaan niin, että mies syö kotona, ja minä olen etänä jos mahdollista. 

Lapsi itse jo odottaa niitä päiviä, kun ei ole mitään ohjelmaa ja saa olla itsekseen/kaverin kanssa. On tosin eri asia olla keskenänsä viikon kuin kuusi viikkoa.

Vierailija
192/368 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lähistöllä kesätöitä vaille jäänyttä teiniä joka kaipaisi taskurahaa? Tulisi vaikka muutamaksi tunniksi päivässä lasten kaveriksi. Koululaiset pärjää varmasti jo osan päivästä itsekseen. 

Ainakin pääkaupunkiseudulla on kunnan ilmaista puistotoimintaa ja päiväleirejä. 

Itse olin 10-vuotiaasta asti pikkusisarusten vahtina kun vanhemmat oli töissä ja hyvin meni. Sain jäätelöpalkkaa ja opin vastuunottoa. Naapurustoon kannattaa tutustua siellä voi olla joku nuori tai eläkeläinen joka mielellään auttaisi. 

Vierailija
193/368 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en todellakaan hoitaisi edes ystäväni lapsia koko kesän ajan. Ihan älyttömiä ehdotuksia nuo perhekerhot ja naapurit yms. 

Vierailija
194/368 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastenhoitopalstalta tai kaupunginosaryhmästä voi Facebookissa kysyä lastenhoitoapua. 

Palkaton loma?

ei sitä palkatontakaan lomaa niin vaan oteta kesällä kun pitää sumplia koko työyhteisön lomat. Kas kun se pienten lasten yh ei ole ainoa jolla on oikeus kesälomaan ja ehkä myös pieniä lapsia. 

muutenkin täällä joidenkin kommenteista saa sen käsityksen, että yhteiskunnan pitäisi järjestää lasten hoito ilmaiseksi, niistä leireistä kun pitää muutama kymppi maksaa

Vierailija
195/368 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingin seudulla on ainakin päiväleirit juuri tähän tilanteeseen. Eivät mitään hurjan kalliita käsittääkseni, ja jos palkka on pieni, ehkä voi anoa avustusta jostain?

Moni leiri on 200€/vk. Jos lapsia on esim. kaksi, se on jo 400-500€/vk. Enkä edes aloita sitä, että kaikille leireille ei pääse tuon ikäisistä lapsista molemmat eli joutuu ajelemaan (toivottavasti on auto, uskoisin) ympäri kaupunkia vieden toista päiväkotiin ja toista leirille.

Mulla tulossa sama tilanne kahden vuoden päästä. Samassa tilanteessa olevat tutut ratkaisseet asian leirien avulla, isovanhemmat saattavat hoitaa yhden viikon. Mulla isovanhemmat ei hoida kuin ihan pahimmassa hädässä pari tuntia. Mulla lapsilla on kyllä isä, mutta hän ei ollut koskaan sellainen vastuuta kantava vanhempi, vaan hoitaa jossei ole mitään muuta parempaa tekemistä. 99% ajasta on aina sitä muuta, eli olen 100% oletusvanhempi. Tänä kesänä hoitaa viikon. Nyt se ei päiväkodin takia vielä ole ongelma. Leirejä olen suunnitellut ja etätöitä. Muutaman viikon pystyn varmasti keplotella etätöissä, en kuitenkaan mitään kuutta viikkoa. 

Vierailija
196/368 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hui, lapset käy keskenään uimassa, siis ihan kamalaa. Ennenkuulumatonta, eihän ne missään maailmassa edes opeta uimaan lapsia ....ei ku miten se meni. Uimataito on halpa henkivakuutus, ja se pitää osata jo niin pian kuin mahdollista. Lapset jos elää ja kasvaa veden äärellä, ei tuollaista kukaan kauhistele, kun se vesi elementtinä on heti jo pihalla. Vaikeaa ymmärtää ihmisen jos asuu kaupungissa ja kerrostalossa, eihän siellä ole mitään miten opettaa normaaleja elämän tosiasioita. Eihän ne lapset edes aina tiedä mistä maito tai liha tulee.

Uimataitoinenkin lapsi voi hukkua. Edesvastuutonta päästää lapset yksin uimaan.

Vierailija
197/368 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uh, tajusin just, että jos olen kotona lapsen kanssa syysloman, kesälomaa jää pidettäväksi vain 3 viikkoa. Sitten pitäis keksiä jotain seitsemäksi viikoksi.

Vierailija
198/368 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää nuo kuuden viikon vinkujat. Ei kukaan oleta, että koko kuusi viikkoa pitäisi jonkun randomin lapsia hoitaa, äly hoi. Mutta jos onnistuu vaikka yhden kerran kesässä jollain noista viikoista niin sekin auttaa. Ymmärtäkää nyt!! Aika palapelin rakentamista se hoito on 1-2 luokkalaiselle järjestää.

Hyvä vinkki olisi myös työttömälle teinille (tai aikuiselle) ottaa pari kesähoidokkia, joiden kanssa kävisi pari tuntia puistossa. Sekin auttaisi ja teini saisi taskurahaa.

Vierailija
199/368 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa se vinkumisesta vinkuminen. Täällä saa keskustella, eikä se ole vinkumista.

Vierailija
200/368 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On leirejä, jotka maksavat muutaman kympin, ja on leirejä, jotka maksavat useita satasia. Eri paikkakunnilla on tarjolla sitä mitä sattuu olemaan, joillain ei mitään. Vanhempien on mentävä sillä mitä on.