Miten työssäkäyvät ihmiset järjestävät koululaisten loma-ajan?
Omat lapset ovat tulossa kouluikään, ja ihmettelen, että miten lomista selvitään. Olen yh ja mulla on normaalit työ- ja loma-ajat. Jo syysloma tulee aiheuttamaan ongelmia, mutta iso kysymysmerkki on tietenkin kesäloma. Siihen jää oman lomani jälkeen kuusi viikkoa ratkaistavaksi. Meillä ei ole tukiverkostoa, ei mitään mummolaa, johon lapsia viedä. Tähän asti ollaan saatu arkielämä rullaamaan oikein hyvin, mutta nyt kyllä vetää vähän hiljaiseksi. Jotain leirejä voi toki ajatella, mutta ne ovat aika kalliita, eikä niitä muutenkaan varmaan ihan kuudeksi viikoksi löytyisi.
Mun mielestä tää Suomen systeemi on aika uskomaton. Jos opet tarvitsevat 10 viikon kesävapaat, niin sitten pitäisi olla kyllä lapsille fritidshemit kuten Ruotsissa.
Kommentit (368)
Vierailija kirjoitti:
Koululaisille rahaa kouraan ja he voivat mennä notkumaan kaupungille ostoskeskuksiin.
En lähettäisi alakouluikäisiä ainakaan Helsingissä hengailemaan ostoskeskuksiin keskenään. Sieltä jos etsivä sosiaalityö bongaisi, sen verran huolestuttavaa olisi, että lasu tulisi. Ja syystä. Mutta ehkä toi oli läppä.
Meillä lapset ovat 3 viikkoa seurakunnan päiväleireillä. Leirit ovat edullisia ja laadukkaita. Me kuulumme seurakuntaan, mutta sinne ovat tervetulleita myös seurakuntaan kuulumattomat.
Loppuaika lomasta hoidetaan siten, että vanhemmat lomailevat osittain eri aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä hyvin harvinaista että kaikki seuraavat ehdot täyttyvät lapsiperheessä, jonka huoltaja väittää olevansa "Totaali-yh"
1. Lasten toinen vanhempi on kuollut
2. Hänen vanhempansa ovat kuolleet
3. Huoltajan omat vanhemmat ovat kuolleet.
On myös hyvin yleistä nykyään että lapset ovat lahjasoluilla syntyneitä ja heillä siis EI OLE ISÄÄ kirjaimellisesti ollenkaan.
Miksi näissä ketjuissa aina sysätään vihat opettajien niskoille?
Esim. Amerikassa lapset ovat kesäsiirtoloissa vanhempien loman ajan. Eivät opettajat niitä siirtoloita ylläpidä.
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvä kun tähän herää vasta sitten kun lapsi menee kouluun. Tukiverkkoja voi myös luoda itse esim. tutustumalla naapureihin, vauvakerhotuttuihin, pitämällä yhteyttä sukulaisiin jne. Myös se lasten isä voinee hoitaa, jos on elossa. Pitkän tähtäimen suunnittelu on lapsiperheessä aika hyvä osata.
Näin puhuu vain ihminen, jolla on isovanhempien ja muiden sukulaisten tuki on aina itsestään selvyys. Kyllä tukiverkkoja voi luoda, mutta ei ihan oikeasti miltään vauvakerhotutulta pyydetä lapselle hoitopaikkaa kuudeksi viikoksi.
Hyvä kun tästä keskustellaan. Mä itse asiassa kysyin uudelta naapurilta joskus pari vuotta sitten haluaisiko joskus palkkaa vastaan vahtia meidän lasta yksittäisiä kertoja. Seurauksena naapuri lakkasi tervehtimästä. 😂
Monet ekaluokan päättävät lapset (varsinkin pojat) ovat sellaisia tapauksia ettei kukaan järkevä ihminen jätä niitä yksin kotiin. Silloin täytyy tehdä suunnitelma joka viikolle ja yrittää sumplia. Leiri, etätyöt, saldovapaat, voisiko työnantaja suostua palkattomaan lomaan tai jopa lomautuksen, puistotoiminta, onko kenelläkään lapsen kaverilla sama tilanne...
Ei kyllä Suomessa pääse vanhemmat liian helpolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvä kun tähän herää vasta sitten kun lapsi menee kouluun. Tukiverkkoja voi myös luoda itse esim. tutustumalla naapureihin, vauvakerhotuttuihin, pitämällä yhteyttä sukulaisiin jne. Myös se lasten isä voinee hoitaa, jos on elossa. Pitkän tähtäimen suunnittelu on lapsiperheessä aika hyvä osata.
Näin puhuu vain ihminen, jolla on isovanhempien ja muiden sukulaisten tuki on aina itsestään selvyys. Kyllä tukiverkkoja voi luoda, mutta ei ihan oikeasti miltään vauvakerhotutulta pyydetä lapselle hoitopaikkaa kuudeksi viikoksi.
Täysin samaa mieltä. Etuoikeutetuilta unohtuu aina tukiverkoista puhuttaessa, että 99-prosenttisesti se on Suomessa ihan tasan se oma lähisuku, joka auttaa, jos auttaa.
Itse olen myös yh, jouduin jättämään lapsi kotiin. Ei muuta vaihtoehtoa. Nyt jo murrosikäinen, mutta eka kesä oli vaikea....
Pitäisi löytää joku toinen vastaavassa pulassa oleva, joka voisi käyttää 2 viikkoa omasta lomastaan mun lapsen hoitamiseen, ja sitten mä käyttäisin puolet omastani hänen lapsensa hoitamiseen. Sitten jos saisi lapsen 2 viikoksi leirille (minkä jälkeen meillä ei olisi enää varaa tehdä kesälomalla mitään), jäisi enää 2 viikkoa ratkaistavaksi. Jos yrittäisi järkätä etätöitä siihen yhdeksi viikoksi, olisi jäljellä enää yksi viikko. Sitten varmaan antaisin lapselle rahaa kouraan ja lähettäisin hänet hengaamaan ostarille ja uimaan yksinään, ja toivoisin, että ei käy huonosti. Ehkä myös jotain maataloustöitä voisi tehdä, laittaa vaikka perunapellon meidän parvekkeelle. Siinähän se aika kuluisi kivasti. Jos ylimääräistä jäisi, voisi pelata ja hengailla yksinään netissä katsomassa, löytyykö sieltä kivoja setiä, jotka kehuvat kun laittaa heille hassuja kuvia ilman vaatteita.
Tää on sillä tavalla mielenkiintoinen kysymys, että vanhempiin kohdistuu tässä yhteiskunnan taholta kaksi vaatimusta, joita ei ole mahdollista toteuttaa yhtä aikaa: Hoida lapsesi ja elätä lapsesi. Useimmissa töissä ei voi olla 3 kk vuodesta lomalla, ei oikeastaan lähes missään. Ei ole myöskään yksilön vika, jos esimerkiksi isovanhemmat ovat kuolleet ja naapurit eivät halua hoitaa lasta kuutta viikkoa kesällä. Sekään ei ole yksilön vika, jos palkka ei riitä 25 e/h lapsenhoitoon kaikkien lomien ajaksi, tai leirejä on mahdotonta taloudellisesti tai muuten järjestää joka ikiselle lomaviikolle. Nämä olosihteet eivät ole mitään universaaleja totuuksia, vaan me ollaan rakennettu tällainen yhteiskunta ihan itse. Ei tarvitse miettiä sitten, miksi ihmiset eivät uskalla lisääntyä.
Ihan samalla logiikalla kuin täällä tarjotaan ilmainen koulutus ja erittäin edullinen peruskasvatus, yhteiskunnan tulisi joko järjestää koulujen lomat toisin tai järjestää niiden ajaksi Ruotsin kaltaista toimintaa.
Ekä-ja tokaluokkalaiset "päiväleirillä" nämä 3viikkoa ennen juhannusta. Päiväleiri on omassa koulussa 4h päivässä. Eli suurin piirtein sama aika kuin koulupäivinä.
Sitten perheen yhteinen lomaviikko. Heinäkuussa partioleiri ja elokuussa musiikkileiri. Muut ajat jompi kumpi vanhempi on lomalla.
Ei nyt ihan kaikesta koululaisiin liittyvästä voi opettajia syyttää.
Työssäkäyvä palkkaa lapselleen hoitajan, jos ei asiaa muutoin pysty järjestämään. Jos on liian kallista, on yhteiskunnalle halvempaa maksaa työttömyyskorvausta kuin järjestää lapselle laitoshoitoa esim. koulussa kesälläkin.
Kesäleirien hinnoista: Monissa maissa vanhemmat alkavat säästää lapsen opintoihin, kun lapsi syntyy. Parin vuoden kesäleirien hintoihin voi Suomessa myös alkaa säästää hyvissä ajoin.
Lapset olivat kouluikäisinä päiväleireillä kodin lähellä. Leirejä on tosi paljon kesäkuussa ja elokuussa.
Siinä menee jo osa päivästä, sitten kavereiden kanssa, kotona helppoa ruokaa mikrossa lämmittäen.
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvä palkkaa lapselleen hoitajan, jos ei asiaa muutoin pysty järjestämään. Jos on liian kallista, on yhteiskunnalle halvempaa maksaa työttömyyskorvausta kuin järjestää lapselle laitoshoitoa esim. koulussa kesälläkin.
Voi jessus kun ei kukaan ole syyttänyt opettajia. Se on niin pyhä lehmä se opettajien kesä, että ei saisi edes sanoa, että 10 viikon kesäloma on aika monelle perheelle todella vaikea järjestää. Heti loukataan muka opettajia.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole missään tapauksessa halvempaa pitää isoa osaa työvoimasta työttömänä tämän vuoksi, kuin esimerkiksi järjestää iltapäiväkerhon väellä toimintaa pariksi kuukaudeksi kesällä.
Olin peruskoulussa opettajana ne vuodet, kun lapset olivat pieniä. Loma-aika oli sama.
Kun lapset olivat isompia, pystyin siirtymään oikeisiin töihin, kun lapset pärjää hyvin keskenään. Oma loma-aika lyhyempi, mutta sillä pärjää, kun ei tarvitse olla koulun hullunmyllyssä töissä.
Ihan vain otsikon kysymykseen vielä vastatakseni:
Yleensä työssäkäyvät vanhemmat ovat lomilla limittäin. Tällä katetaan suurin osa kesästä. Lopun ajan lapset ovat kesäleirillä, mummolassa tai muulla sukulaisella tai kaverin luona. -Sulla ei ilmeisesti ole tätä mahdollisuutta, mutta näin se yleensä tehdään. Vähän isommat koululaiset taas osaavat olla itsekseenkin.
Olen kuullut, että jotkut ystävykset tai naapurit hoitavat lapsiaan ristiin loma-aikoina. Esim. Sinulla on loma kesäkuussa ja lapsen kaveri lomailee teidän kanssa silloin. Heinäkuussa taas sinun lapsi lomailee kaverin perheessä. En tiedä kuinka yleistä tämä on.
Meillä auttoi mummo, joka katsoi joinakin päivinä lasten perään. Joskus palkkasin jonkun tutun nuoren lapsenvahdiksi. Lisäksi lapset oli pieninä koululaisina nuorisopalveluiden järjestämässä kesäkerhossa 3 viikkoa. Meidän perheessä on 2 vanhempaa, ja pyrimme pitämään kesälomamme eri aikaan juuri sen takia että lasten ei tarvitsisi olla keskenään kesällä.
Muistan että tuo aiheutti minullekin päänvaivaa ja mietin miksi Suomessa ei ole pienten koululaisten lomille tämän paremmin kehitetty apuja. Nykyään omat lapseni ovat jo teinejä ja pärjäävät kyllä keskenään kotona meidän vanhempien työpäivien ajan.
Uusavuttomuutta kun asumme maalla missä tarvitsee autoa liikkumiseen?