Miten työssäkäyvät ihmiset järjestävät koululaisten loma-ajan?
Omat lapset ovat tulossa kouluikään, ja ihmettelen, että miten lomista selvitään. Olen yh ja mulla on normaalit työ- ja loma-ajat. Jo syysloma tulee aiheuttamaan ongelmia, mutta iso kysymysmerkki on tietenkin kesäloma. Siihen jää oman lomani jälkeen kuusi viikkoa ratkaistavaksi. Meillä ei ole tukiverkostoa, ei mitään mummolaa, johon lapsia viedä. Tähän asti ollaan saatu arkielämä rullaamaan oikein hyvin, mutta nyt kyllä vetää vähän hiljaiseksi. Jotain leirejä voi toki ajatella, mutta ne ovat aika kalliita, eikä niitä muutenkaan varmaan ihan kuudeksi viikoksi löytyisi.
Mun mielestä tää Suomen systeemi on aika uskomaton. Jos opet tarvitsevat 10 viikon kesävapaat, niin sitten pitäisi olla kyllä lapsille fritidshemit kuten Ruotsissa.
Kommentit (368)
Oi voi. Lapsi kirjoitti ylioppilaaksi ja olen työttömänä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä varmaan tuo opettajien kesälomaviha syntyy, kun ihmiset joutuu ITSE hoitamaan lapsensa eikä yhteiskunta kirmaakaan heti apuun. Sitten levitellään käsiä ja syytetään opettajia. Noloa!
Opettaja sen sijaan laittaa lapsensa päiväkotiin.
Tunnen useamman opettajan ja kukaan heistä ei pidä lasta lomansa aikana päiväkodissa, vaan näillä lapsilla on aina ollut myös pitkät lomat. Ihmeellistä opettajavihaa.
Juuri hiljattain joku opettaja tilitti lehdessä, kuinka vie oman lapsensa päivähoitoon kesällä.
Aloittaja on varmaan joku Vauvan kesätyöntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en todellakaan hoitaisi edes ystäväni lapsia koko kesän ajan. Ihan älyttömiä ehdotuksia nuo perhekerhot ja naapurit yms.
Naapureiden ja sukulaisten ei tarvitse hoitaa toisten lapsia.
Itse olen omani hoitanut ja nyt on omaa aikaa, en todellakaan hoida muiden lapsia, korkeintaan lapsenlapsia, jos sellaisia tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä varmaan tuo opettajien kesälomaviha syntyy, kun ihmiset joutuu ITSE hoitamaan lapsensa eikä yhteiskunta kirmaakaan heti apuun. Sitten levitellään käsiä ja syytetään opettajia. Noloa!
Eli kun tekee lapsia, pitää saman tien sitten ottaa loparit töistä, koska kukaan normaali työantajahan ei tosiaan anna lomaa kymmeneksi viikoksi kesällä.
Ei, vaan pitää jättää lapset tekemättä jos ei elämä ole siinä mallissa että niiden kanssa pärjää.
Oletko sinä se sama ihminen, joka myös halveksuu kotiäidin uran valinneita? Kun tuntuu, ettei koskaan mikään ole hyvä.
Minä tein lapset, koska elämäni oli ja on siinä mallissa, että ihan itse voin heitä hoitaa yötä päivää, kesät, talvet. Eli hyvin pärjään lasteni kanssa eikä tarvitse murehtia hoitopaikkoja, mutta useinmiten tälläkin palstalla valitetaan, että sitten vaan loisii miehensä palkalla. Entä sitten? Ei pitäisi ulkopuolisten napaa kutittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja sen sijaan laittaa lapsensa päiväkotiin.
Koululaisia ei huolita päiväkotiin
Useilla paikkakunnilla on joitakin apuja tähän tilanteeseen.
Esimerkiksi omassa kotikaupungissani on pikkukoululaisille (1-2 luokat) kesäkerho klo 9-13, jossa on ohjattua toimintaa sekä välipala. Toiminta alkaa kesäkuun alussa ja päättyy juhannukseen.
Monissa kaupungeissa tätä tarjontaa on. Nyt on tietysti jo myöhäistä, mutta ehkä kaikille, jotka tätä lukevat, kannattaa pistää mieleen.
Eskarin päättäneet saavat kesän ajan hoitoa päiväkodissa. Ekaluokan päättäneet (eli suurin osa jo 8-vuotiaita) pärjää vanhempien työpäivän ajan yksinään. Tuon ikäisillä on nykyään lähes kaikilla puhelimetkin, millä saa vanhemman kiinni tarvittaessa.
Sitten aina voi palkata hoitajan. Yläkouluikäisiä teinejä paljon ilman kesätyöpaikkoja. Ekaluokkalaisen vahtiminen olisi monelle teinille aika unelmaduuni. Potkit jalkapalloa, pelaat pleikkaria ja Afrikan tähteä koululaisen kanssa. Ei kovin vaikeaa, mutta hyvää työkokemusta teinille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en todellakaan hoitaisi edes ystäväni lapsia koko kesän ajan. Ihan älyttömiä ehdotuksia nuo perhekerhot ja naapurit yms.
Naapureiden ja sukulaisten ei tarvitse hoitaa toisten lapsia.
Itse olen omani hoitanut ja nyt on omaa aikaa, en todellakaan hoida muiden lapsia, korkeintaan lapsenlapsia, jos sellaisia tulee.
Ja jos on vakituinen työ ja vain 4 viikkoa kesälomaa niin kyllä se käytetään lepäämiseen eikä naapureiden ja sukulaisten lasten hoitoon varsinkin kun omat lapset on hoitanut kokonaan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat lapset ovat tulossa kouluikään, ja ihmettelen, että miten lomista selvitään. Olen yh ja mulla on normaalit työ- ja loma-ajat. Jo syysloma tulee aiheuttamaan ongelmia, mutta iso kysymysmerkki on tietenkin kesäloma.
Ja kuitenkin, jotenkin maagisesti, on koko muu Suomi onnistunut tässä n. 100 vuotta jo. Mikset sinäkin onnistuisi? Aloitetaan ihan perusjutuista: lapsillasi on isä?
Niin että sata vuotta sittenkö kaupunkilaisisä otti lomaa töistä kesällä hoitaakseen lasta? Oikeasti pikkulapset oli keskenään tai jonkun mummon tai isomman lapaen kanssa. Sata vuotta sitten aika monet lapset myös tekivät kesällä töitä esim. kotona maatilalla.
Sata vuotta sitten kaikila oli isä? No mun isoisällä oli vielä ekaluokkalaisena isä, joka makasi sängyssä ja yski verta. Sitten hän jo pian olikin totaaliyhärin poika.
Tapio Rautavaara syntyi jokseenkin 100 v. sitten. Tutustu hänen lapsuuteensa, niin tiedät miten työssäkäyvien lapsenhoito järjestettiin silloin.
Sillä tavalla, että perheessa, jossa kaksi vanhempaa asettavat lomansa niin peräjälkeen kuin mahdollista, ja ehkä viikko-max kaksi koko perheen yhteistä loma-aikaa: mahdollisuus yhteiseen mökkilomailuun, löhöilyyn tai ulkomaanmatkoille, katsoa telkusta MM-kisoja, nukkua pitkään tai jopa keskellä päivää yms.
Lapset ovat lapsia vain kerran.
Heille kesälomaa
Terv: äiti yhdelle (jo aikuinen)
Vierailija kirjoitti:
Eskarin päättäneet saavat kesän ajan hoitoa päiväkodissa. Ekaluokan päättäneet (eli suurin osa jo 8-vuotiaita) pärjää vanhempien työpäivän ajan yksinään. Tuon ikäisillä on nykyään lähes kaikilla puhelimetkin, millä saa vanhemman kiinni tarvittaessa.
Sitten aina voi palkata hoitajan. Yläkouluikäisiä teinejä paljon ilman kesätyöpaikkoja. Ekaluokkalaisen vahtiminen olisi monelle teinille aika unelmaduuni. Potkit jalkapalloa, pelaat pleikkaria ja Afrikan tähteä koululaisen kanssa. Ei kovin vaikeaa, mutta hyvää työkokemusta teinille.
En ikinä jättäisi 8v yksin 10h tunniksi. En jätä edes 3 tunniksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali 8-vuotias pärjää muutaman tunnin yksinään. On pärjännyt kautta aikain. Ei kaikilla paikkakunnilla ole tänäkään päivänä aamu-, ja iltapäivätoimintaa. Kyllä näiden lasten on pärjättävä koulupäivien jälkeenkin ihan yksinään. Ekaluokkalaisten koulu loppuu usein klo 12. Vanhemmat pääsevät töistä iltapäivällä tai illalla. Eli kyllä näiden lasten on silloin vaikkapa se mainitsemasi kolme tuntia ja enemmänkin pärjättävä itsekseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali 8-vuotias pärjää muutaman tunnin yksinään. On pärjännyt kautta aikain. Ei kaikilla paikkakunnilla ole tänäkään päivänä aamu-, ja iltapäivät
Meillä on juuri se 8v. Menen töihin vasta sitten kun lapsi on vähintään 10v.
Jos haluat "hoitaa" lasta 10-vuotiaaksi, niin se on sinun valintasi. Meillä lapset ovat ekasta luokasta lähtien pärjänneet muutaman tunnin yksinäänkin ja tiedän, että tarvittaessa pärjäisivät kokonaisen työpäivänkin ajan. Eli lapsen kehityksen tai hoidontarpeen vuoksi ei lasta tarvitse jäädä kotiin hoitamaan. Koululaiset pärjäävät kyllä muutaman tunnin ilman hoitajaakin.
Me joudutaan palkkaamaan palvelusetelillä tai MML:sta joku nuori. No saa joku nuori kesätyöpaikan..
Valitsin ammatiksi opettajan työn osittain tästä syystä. Itse vietin kesät mummolassa, mutta minun lapsillani ei ole sellaista mummolaa, johon olisi turvallista lähettää lapset hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat "hoitaa" lasta 10-vuotiaaksi, niin se on sinun valintasi. Meillä lapset ovat ekasta luokasta lähtien pärjänneet muutaman tunnin yksinäänkin ja tiedän, että tarvittaessa pärjäisivät kokonaisen työpäivänkin ajan. Eli lapsen kehityksen tai hoidontarpeen vuoksi ei lasta tarvitse jäädä kotiin hoitamaan. Koululaiset pärjäävät kyllä muutaman tunnin ilman hoitajaakin.
Työpäivä ei kestä muutamaa tuntia ellei tee osa-aikatyötä. Kokopäivätyötä tekevien lapset tarvitsevat aikuista vanhempien työpäivien aikana.
Vierailija kirjoitti:
Oliko ne sun lapsia, jotka koulun jälkeen tulivat aina meille, koska tiesivät, että meillä odottaa välipala, usein juuri leivottuja sämpylöitä ja pullaa ja kaakaota sekä juttuseuraa?
Yksinhuoltaja on myös silloin, kun lapsen isä on kuollut.