Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten työssäkäyvät ihmiset järjestävät koululaisten loma-ajan?

Vierailija
14.06.2024 |

Omat lapset ovat tulossa kouluikään, ja ihmettelen, että miten lomista selvitään. Olen yh ja mulla on normaalit työ- ja loma-ajat. Jo syysloma tulee aiheuttamaan ongelmia, mutta iso kysymysmerkki on tietenkin kesäloma. Siihen jää oman lomani jälkeen kuusi viikkoa ratkaistavaksi. Meillä ei ole tukiverkostoa, ei mitään mummolaa, johon lapsia viedä. Tähän asti ollaan saatu arkielämä rullaamaan oikein hyvin, mutta nyt kyllä vetää vähän hiljaiseksi. Jotain leirejä voi toki ajatella, mutta ne ovat aika kalliita, eikä niitä muutenkaan varmaan ihan kuudeksi viikoksi löytyisi.

Mun mielestä tää Suomen systeemi on aika uskomaton. Jos opet tarvitsevat 10 viikon kesävapaat, niin sitten pitäisi olla kyllä lapsille fritidshemit kuten Ruotsissa.

Kommentit (368)

Vierailija
201/368 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen myös yh, jouduin jättämään lapsi kotiin. Ei muuta vaihtoehtoa. Nyt jo murrosikäinen, mutta eka kesä oli vaikea....

Miksi et laittanut lasta päiväleirille tai kesäkerhoon? Joka kunnassa on.

Ei ole joka kunnassa. 

Vierailija
202/368 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko nämä leirien hinnoista valittajat niitä, jotka ostavat lapsilleen merkkivaatteita? Ihmettelen, kun torissa ei mene hyväkuntoiset yhdellä olleet Lindexin ym. vaatteet edes pilkkahintaan kaupaksi, eurolla tai kahdella. Ostakaa lapsille tavallisia käytettyjä vaatteita, niin riittää rahaa leireihin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/368 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovatko nämä leirien hinnoista valittajat niitä, jotka ostavat lapsilleen merkkivaatteita? Ihmettelen, kun torissa ei mene hyväkuntoiset yhdellä olleet Lindexin ym. vaatteet edes pilkkahintaan kaupaksi, eurolla tai kahdella. Ostakaa lapsille tavallisia käytettyjä vaatteita, niin riittää rahaa leireihin. 

Joo, tottakai nämä ovat juuri niitä, koska kaikillahan on sama määrä rahaa käytettävissä ja samat kulut, joten ne, joilla ei ole rahaa maksaa 250 e viikon leiristä tietenkin ovat hassanneet rahansa lasten merkkivaatteisiin.

Vierailija
204/368 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti: Lomailen sen 4 viikkoa ja muutoin teen etätöitä. Sen yhden työmatkan ajaksi palkkaan MLL:ltä hoitajan.

Vierailija
205/368 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä itsekin poljettiin 6 ja 7 vuotiaana kaverin kanssa viettää kesäpäivää järvelle maalla joo, niin ne nykyään tekevät muutkin lapset, maalla edelleen. Ihan joo kamalaa.  

Ja kun joku meinaa hukkua, ne 6-vuotiaat sitten on hengenpelastajia? Yhdelläkään 6-vuotiaalla ei ole sellaista kykyä.

Enimmäkseen siellä ei kukaan huku. Uimataidottomia lapsia toki ei voi päästää uimarannalle. Jokainen fiksu vanhempi laittaa lapset uimakouluun.

Minun lapsuudessani lapset tiesivät itse omat rajansa ja että kuinka pitkälle veteen kukin halusi mennä. Eihän sinne edes uskalla mennä niin kuas ettei jalat ota pohjaan, jos ei osaa uida. En tiedä puuttuuko nykylaapsilta itsesuojeluvaito, vai eikö heidän anneta tehdä mitään ilman steriiliä ohjausta ja valvontaa.

ikä ennen vanhaankaan lapsia jatkuvasti hukkunut, tilastopiikki ovat aina olleet aikuiset kännissä hukkujat.

Vierailija
206/368 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkaat hoitajan jos lapsesi ei kykene ja osaa olla ihmisiksi sun työpäivän ajan. Ei 7v ole mikään vauva enää,  suomessa kohdellaan lapsia kuin aivottomia ja aletaan niitä "kasvattaa" vasta kun on liian myöhäistä. Suosittelen että KANNATTAA todella miettiä sitä, onko itsestä siihen että ottaa vastuu omasta lapsestaan, jos ei, ei niitä lapsia kannata tehdä.

Siis ei helvetti mikä kommentti :D Ystäväni 7 vuotiasta ADHD poikaa ei todellakaan jätetä 8h yksin! Se tekee kaikkea hullua. Aika nopeasti olisi poliisi ja lastensuojelu paikalla. Kaikki lapset ei ole samanlaisia IKINÄ! Vaikka joku marjaterttu ois pärjänny nii se ei tarkoita että JOKAINEN LAPSI OLISI VALMIS TUOSSA IÄSSÄ OLEMAAN YKSIN. Oliko tarpeeks selvästi sanottu?

Vierailija
207/368 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä varmaan tuo opettajien kesälomaviha syntyy, kun ihmiset joutuu ITSE hoitamaan lapsensa eikä yhteiskunta kirmaakaan heti apuun. Sitten levitellään käsiä ja syytetään opettajia. Noloa!

Kuka on opettajaa syyttänyt?

Vierailija
208/368 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien lasten ongelmanratkaisu kyky ei muuten ole samalla tasolla eikä kehitys ylipäätään. Joku 7v on kuin varhaisteini ja toinen kuin päiväkotilapsonen. Tiedän tämän koska siskoni on koulussa töissä. 

Vierailija
209/368 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoihin aikoihin lähdetään töihin, koululaisen päivä toisin vain 5 h ja se pärjää kyllä sen ajan yksinkin kotona. Kauniina päivinä se on tosin ajellut mönkijällään töistä suoraan rannalle.

Vierailija
210/368 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ekaluokkalainen on tullut koko viime vuoden koulun jälkeen kotiin ja viettänyt yksin muutaman tunnin ennen kuin muu perhe pääsee töistä/koulusta/päiväkodista. Mutta lapsi onkin täysjärkinen kaveri, eikä mikään uusavuton vässykkä. 

Vierailija
211/368 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat lapset ovat tulossa kouluikään, ja ihmettelen, että miten lomista selvitään. Olen yh ja mulla on normaalit työ- ja loma-ajat. Jo syysloma tulee aiheuttamaan ongelmia, mutta iso kysymysmerkki on tietenkin kesäloma.

Ja kuitenkin, jotenkin maagisesti, on koko muu Suomi onnistunut tässä n. 100 vuotta jo. Mikset sinäkin onnistuisi? Aloitetaan ihan perusjutuista: lapsillasi on isä?

Vierailija
212/368 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua hoiti isovanhemmat, vaikka omat olisi olleet lomallakin.

No, meidän lasten kesät on menneet niin (kun mun vanhemmat pitkin hampain auttoi), että oltiin miehen kanssa vuosia eri aikaan lomalla. No tämä ei tietty riitä, niin kun lapset oli päiväkoti ym ikäisiä, niin sitten siellä jokusen viikon mitä tarvi paikkaamaan. Tietysti niin, ettei ole jotain irtoviikkoa koska se on kallista. 

Ja kun olivat pieniä koululaisia, niin mun äiti katsoi jonkun viikon just ja just tatti otsassa niitä ja sitten mun kaverikin katsoi, koska kivuttomampaa niin. Eli mun loma saattoi olla 4-5vkoa ja miehen se 3-4, joten just ja just saatettiin pärjätä. Ja tietty vaati venkslaamista työnantajilta. 

Ja sitä ettei oikeastaan mitään lomamatkoja voitu tehdä kesällä, ainoastaan muulloin sitten taas koulun luvalla ja sitäkään ei aina meinannut herua.

Vierailija
213/368 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten ollessa kouluikäisiä, jäin kotiin juurikin näiden lyhyiden kolupäivien ja pitkien lomien takia. Mies teki töitä18 tuntia vuorokaudessa.

Vierailija
214/368 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aina ajatellaan ja oletetaan, että lapset voi tiputtaa mummolaan, kun ei muutakaan keksitä. Nykypäivän mummot haluaa tulla ja mennä omien menojensa mukaan tai jopa käydä itsekin välillä töissä, kun siltä tuntuuu. Ei ne ole enää pehmeitä pullantuoksuisia hopeahapsia, vaan ne lentää kuin pyryharakat ja käy kampaajalla värjäyttämässä hiukset sinisiksi ja lähtee muiden ikäkavereiden kanssa kesällä interrailille tai festareille. 70 on uusi 50.

Naapuritkin on mahdollisesti myös töissä ja lomalla samaan aikaan kuin melkein koko muu Suomi.

Vierailija
215/368 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saikutetaan puolisoni kanssa vuorotellen koko kesä. Meillä on sen verran vikaa joko päässä tai kropassa, että aina tulee vähintään viikko saikkua, kun menee sanomaan lääkärille, että nyt tuntuu "siltä".

Vierailija
216/368 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastenhoitopalstalta tai kaupunginosaryhmästä voi Facebookissa kysyä lastenhoitoapua. 

Palkaton loma?

Mun työnantaja ei myönnä kesälomakuukauksiksi palkatonta. Tajuton työvoimapula nytkin.

Vierailija
217/368 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me saikutetaan puolisoni kanssa vuorotellen koko kesä. Meillä on sen verran vikaa joko päässä tai kropassa, että aina tulee vähintään viikko saikkua, kun menee sanomaan lääkärille, että nyt tuntuu "siltä".

Ei kannata saikuttaa liikaa, kun sitä seurataan ja voi päästä esihenkilön kanssa ns. "varhaisen välittämisen keskusteluun" ja siinä voidaan arvioida koko työkyky ja ura uusiksi kokonaan.

Nimim. Terveisiä HR:stä

Vierailija
218/368 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastenhoitopalstalta tai kaupunginosaryhmästä voi Facebookissa kysyä lastenhoitoapua. 

Palkaton loma?

Mun työnantaja ei myönnä kesälomakuukauksiksi palkatonta. Tajuton työvoimapula nytkin.

Ei koululainen mitään hoitajaa tarvitse.

Vierailija
219/368 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä varmaan tuo opettajien kesälomaviha syntyy, kun ihmiset joutuu ITSE hoitamaan lapsensa eikä yhteiskunta kirmaakaan heti apuun. Sitten levitellään käsiä ja syytetään opettajia. Noloa!

Opettaja sen sijaan laittaa lapsensa päiväkotiin.

Tunnen useamman opettajan ja kukaan heistä ei pidä lasta lomansa aikana päiväkodissa, vaan näillä lapsilla on aina ollut myös pitkät lomat. Ihmeellistä opettajavihaa.

Vierailija
220/368 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummola,etätyöt ja päiväleirit.

Jos sitä mummolaa ei ole? Miten teet etätöitä esim. sairaanhoitajana tai vaikka kaupan kassana? Päiväleirejä ei suinkaan joka kunnassa ole.