Miten työssäkäyvät ihmiset järjestävät koululaisten loma-ajan?
Omat lapset ovat tulossa kouluikään, ja ihmettelen, että miten lomista selvitään. Olen yh ja mulla on normaalit työ- ja loma-ajat. Jo syysloma tulee aiheuttamaan ongelmia, mutta iso kysymysmerkki on tietenkin kesäloma. Siihen jää oman lomani jälkeen kuusi viikkoa ratkaistavaksi. Meillä ei ole tukiverkostoa, ei mitään mummolaa, johon lapsia viedä. Tähän asti ollaan saatu arkielämä rullaamaan oikein hyvin, mutta nyt kyllä vetää vähän hiljaiseksi. Jotain leirejä voi toki ajatella, mutta ne ovat aika kalliita, eikä niitä muutenkaan varmaan ihan kuudeksi viikoksi löytyisi.
Mun mielestä tää Suomen systeemi on aika uskomaton. Jos opet tarvitsevat 10 viikon kesävapaat, niin sitten pitäisi olla kyllä lapsille fritidshemit kuten Ruotsissa.
Kommentit (368)
Vierailija kirjoitti:
On kyllä hyvin harvinaista että kaikki seuraavat ehdot täyttyvät lapsiperheessä, jonka huoltaja väittää olevansa "Totaali-yh"
1. Lasten toinen vanhempi on kuollut
2. Hänen vanhempansa ovat kuolleet
3. Huoltajan omat vanhemmat ovat kuolleet.
Harvinaista, mutta ei mahdotonta. Tiedän yhden tällaisen tapauksen.
Opiskelkaa kaikki opettajiksi. Jää nuo murheet pois :). Niin minä tein eikä koskaan mitään ongelmaa lasten kesäjärjestelyjen kanssa. Mukavia pitkiä lomia lasten kanssa takana jo 15 vuotta :). Ja päivääkään eivät ole hoidossa olleet, kun olen lomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin ENNEN ne lapset joita ei paapottu kuin aivottomia kanoja, ovat nykyään niitä joilla on vielä maalaisjärkeä päässä, ja AP ei kyllä lukeudu heihin tai heidän jälkeläisiin. Kyllä lapset kannattaa jättää tekemättä, kun niistä ei kyetä ottamaan mitään vastuuta ja kasvattamaan lasta, 7vuotias kykenee tekemään vaikka ja mitä jos häntä on pienestä asti opetettu ja opastettu elämään, eikä työnnetty älypuhelinta kouraan kun on tylsää.
Entäs jos on tehnyt lapsen parisuhteessa ja mies on kuollut?
elämä ei aina mene suunnitellusti.-eri
Siinä tapauksessa siitä kannattaa kertoa, eikä vain esittää, ettei muista isänkin olevan olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Onko ihmisillä oikeasti niin matala kynnys todellisuudessa kysyä naapureilta lastenvahtimisapua? Itse kokisin kiusalliseksi, koska naapurikin voisi kokea kiusalliseksi kieltäytyä palveluksesta. Ei lasten vahtiminen ole välttämättä rennointa puuhaa kuitenkaan! Ihan eri juttu sitten se jos naapuri tyrkyttää itse apuaan, hieman hassulta sekin tosin tuntuisi jos ei muuten ole tutustunut. Oon itse kyllä elänyt lapsuuden naapurustossa jossa oli lapsiperheitä ja kaikki tunsi toisensa ja lapset kierteli ovelta kysymässä ootko mun kaa ja sekin varmaan rentoutti aikuisia, mutta ei mun naapurustossa ole käytännössä kuin eläkeläisiä enkä mä omia vilkkaita lapsia viitsisi yhdelle perheelle sälyttää. Kun ajat on muuttuneet vaan eikä moni saa innostusta siitä, että vapaalla tai töiden jälkeen pyörii lapsia vahdittavana, kun suurperhekään ja sukulaissiteetkään eivät ole enää niin vahvoja. Sääli kyllä. Mutta itse en siis kokisi olevan pokkaa pyytää naapur
En todellakaan haluaisi pilata naapurin kesää vaatimalla sitä olemaan lapsenlikkana 6 viikkoa.
Meillä on ratkaistu lasten lomat, lasten hammaslääkärikäynnit kesken työpäivän, vanhempien lapsivapaat menot, jne niin, että minä teen opettajan töitä, joten olen lasten kanssa aina lomat. Isä vie lapset hammaslääkäriin kesken koulupäivän, sillä isällä työajat joustavat hyvin. Molempien isovanhemmat hoitavat lapsia vanhempien menojen ajan, jopa yön yli.
Jos nämä ratkaisut eivät sinulla toimi, niin ota vinkkiä muista viesteistä.
Vierailija kirjoitti:
Ap tuli kysymään miten muut järjestävät koululaisten loman. Ja kun muut tulevat vastaamaan, että luovat verkostot ajoissa ja käyttävät niitä, niin se ei ap:lle käy. Kun muut sitten sanovat, että vievät sukulaisille, niin sekään ei ap:lle käy, vaikka ilmeisesti niitä sukulaisia kuitenkin on jossain päin Suomea. Leirit eivät ap:lle käyneet, eikä hoitajan palkkaaminen. Ei etätyöt eikä se, että isäkin osallistuisi lapsensa hoitoon. Palkatonta vapaatakin ap voisi käyttää, mutta lukematta ihan kaikkia viestejä arvaan, että ap on tyrmännyt tämänkin ratkaisun.
Kun mikään ei käy, niin varmaan sinun sitten täytyy luopua lapsestasi. Noin me muut ollaan lapsemme hoitaneet kesälomalla, mutta sinä varmaan keksit vielä jonkin muun keinon, jota ei tässä ketjussa ole mainittu.
Siis mitä ihmettä riehut siellä? Lapsilla ei ole isää. Ja niitä tukiverkostoja luodaan kyllä koko ajan muuton jälkeen tässä, mutta ei nyt ole sellaisia, jotka lasta hoitaisivat. Meidän tutut lapsiperheet tekevät ihan omat suunnitelmansa kyllä, reissaavat paljon jne, eivät he ole täällä mun lapsiani hoitamassa kuin ehkä joitain yksittäisiä päiviä. Palkatonta vapaata saan ottaa viikon. En tiedä työnantajaa, joka antaa ottaa palkatonta vapaata esim. 6 viikkoa. Pitäisköhän sun mennä nyt johonkin muuhun ketjuun kiukuttelemaan ja jättää tänne juttelemaan ne ihmiset, joita tämä asia koskee?. Täällä on muutama oikein hyvä asiallinen vastaus ollutkin ihmisiltä, jotka ovat olleet samassa tilanteessa. Mä en nyt vaan voi sitä päättää itse, että lapsillani onkin isä ja mummola ja meillä on elämässä ihmisiä, joiden kautta hoito järjestyy viikkokausiksi. Pitää keksiä jotain muuta, ja siksihän tässä yritetään keskustella, että tulisi hyödyllisiä ideoita.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap tuli kysymään miten muut järjestävät koululaisten loman. Ja kun muut tulevat vastaamaan, että luovat verkostot ajoissa ja käyttävät niitä, niin se ei ap:lle käy. Kun muut sitten sanovat, että vievät sukulaisille, niin sekään ei ap:lle käy, vaikka ilmeisesti niitä sukulaisia kuitenkin on jossain päin Suomea. Leirit eivät ap:lle käyneet, eikä hoitajan palkkaaminen. Ei etätyöt eikä se, että isäkin osallistuisi lapsensa hoitoon. Palkatonta vapaatakin ap voisi käyttää, mutta lukematta ihan kaikkia viestejä arvaan, että ap on tyrmännyt tämänkin ratkaisun.
Kun mikään ei käy, niin varmaan sinun sitten täytyy luopua lapsestasi. Noin me muut ollaan lapsemme hoitaneet kesälomalla, mutta sinä varmaan keksit vielä jonkin muun keinon, jota ei tässä ketjussa ole mainittu.
Ap:n lapsella ei ole isää (syy siihen ei kuulu palstalaisille). Sukulaisia ei ole (erinäisistä syistä, voihan olla, että paska suku). Leirit eivät ehkä riitä kattamaan 10 viikon lomaa. Entäs jos ap on vaikkapa sairaanhoitaja - siinä ei paljon etätöitä tehdä.
Hoitajan palkkaaminen olisi varmaan se polku, mitä ap:n kannattaa pohtia. Yhdessä jonkun paikallisen porukan kanssa.
Ihan hyvin järjestyy jos pystyy oman loman pitämään suunnilleen siitä juhannuksesta alkaen. Alku- ja loppukesästä on jos jonkinnäköistä päivä- ja yöleiriä maun mukaan, moneen saa isot alennukset jos perusteluja löytyy. Eikä joka viikolle ohjausta tarvitse jos on normaali lapsi, innoissaan nuo jo alkavat harjoitella itsekseen oloa pieninä annoksina.
Sinänsä toki kannatan Ruotsin mallia, paremminhan lapset voisivat jos alakouluajan kesähoitoa olisi järkevästi saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ihmisillä oikeasti niin matala kynnys todellisuudessa kysyä naapureilta lastenvahtimisapua? Itse kokisin kiusalliseksi, koska naapurikin voisi kokea kiusalliseksi kieltäytyä palveluksesta. Ei lasten vahtiminen ole välttämättä rennointa puuhaa kuitenkaan! Ihan eri juttu sitten se jos naapuri tyrkyttää itse apuaan, hieman hassulta sekin tosin tuntuisi jos ei muuten ole tutustunut. Oon itse kyllä elänyt lapsuuden naapurustossa jossa oli lapsiperheitä ja kaikki tunsi toisensa ja lapset kierteli ovelta kysymässä ootko mun kaa ja sekin varmaan rentoutti aikuisia, mutta ei mun naapurustossa ole käytännössä kuin eläkeläisiä enkä mä omia vilkkaita lapsia viitsisi yhdelle perheelle sälyttää. Kun ajat on muuttuneet vaan eikä moni saa innostusta siitä, että vapaalla tai töiden jälkeen pyörii lapsia vahdittavana, kun suurperhekään ja sukulaissiteetkään eivät ole enää niin vahvoja. Sääli kyllä. Mut
Tukiverkkoa ei luoda siten, että mennään ennalta tuntemattoman naapurin ovelle kysymään voisiko tämä vahtia lasta. Tukiverkko luodaan tutustumalla ihmisiin erilaisissa yhteyksissä, lähentymällä näiden kanssa ja viettämällä aikaa yhdessä. Naapuri on vain esimerkki. Mitä laajempi tuttavapiiri on, sitä todennäköisemmin apua löytyy. Toisaalta täytyy myös itse auttaa muita. Tukiverkko ei sinänsä ole mikään itseisarvo, vaan tulee sen tuttavapiirin sivussa.
Tunnen minäkin naapureita jonkin verran, ja naapuriapua olen hyödyntänyt. Mutta on eri asia auttaa huonekalun siirtämisessä, käydä ruokkimassa kissa pari päivää ja kastella silloin tällöin ruukkukasvi, kuin olla kuusi viikkoa kesällä vastuussa naapurin lapsesta. Kai sinäkin eron näissä asioissa käsität? Lapsen hoito käy työstä ja vastuu on suuri.
Harva haluaa olla passissa koko omaa lomaansa naapurin lapsen takia. Itselläni on omakin lapsi ja meillä on kesällä omatkin tekemiset, jo päiväkin toisen perheen lapsen hoitoa olisi rasite. Kerropa rehellisesti, olisitko itse valmis hoitamaan naapurin lasta 6 viikkoa kesällä, palkatta?
Aloittaja, olet oikeutettu osittaiseen hoitovapaaseen tokaluokan jälkeisen heinäkuun loppuun asti. Jos mahdollista, vaihda lomarahat vapaaksi, jolloin saat 2 lomaviikkoa lisää. Jos kaikkea ei voi pitää kesällä, niin auttaa muihin lomiin kuitenkin. Itsellä oli myös liukuva työaika ja etätyömahdollisuus, eli lapsen ei tarvinnut olla tyhjässä kodissa yksinään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin ENNEN ne lapset joita ei paapottu kuin aivottomia kanoja, ovat nykyään niitä joilla on vielä maalaisjärkeä päässä, ja AP ei kyllä lukeudu heihin tai heidän jälkeläisiin. Kyllä lapset kannattaa jättää tekemättä, kun niistä ei kyetä ottamaan mitään vastuuta ja kasvattamaan lasta, 7vuotias kykenee tekemään vaikka ja mitä jos häntä on pienestä asti opetettu ja opastettu elämään, eikä työnnetty älypuhelinta kouraan kun on tylsää.
Entäs jos on tehnyt lapsen parisuhteessa ja mies on kuollut?
elämä ei aina mene suunnitellusti.-eri
Siinä tapauksessa siitä kannattaa kertoa, eikä vain esittää, ettei muista isänkin olevan olemassa.
Muistan oikein hyvin, ettei lapsilla ole isää. En koe aiheellseksi kertoa täällä asiasta tarkemmin, mutta sitä ei nyt vaan ihan oikeasti ole. Isä ei ole jossain piilossa esimerkiksi, enkä estä lasten yhteydenpitoa olemassa olevaan isään. Tämän keskustelun tarkoitus ei ole spekuloida sillä, valehtelenko tästä asiasta, tai miksi näin on. En usko, että kenellekään tulee uutisena, että kaikilla lapsilla nyt vaan ei ole sitä isää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja, olet oikeutettu osittaiseen hoitovapaaseen tokaluokan jälkeisen heinäkuun loppuun asti. Jos mahdollista, vaihda lomarahat vapaaksi, jolloin saat 2 lomaviikkoa lisää. Jos kaikkea ei voi pitää kesällä, niin auttaa muihin lomiin kuitenkin. Itsellä oli myös liukuva työaika ja etätyömahdollisuus, eli lapsen ei tarvinnut olla tyhjässä kodissa yksinään.
Kiitos! Tässä on oikeasti hyödyllinen vinkki! Ap
Ei ole mitään ihmeellistä pyytää naapuriapua. Tietysti ennen pyyntöä on tutustuttu siihen naapuriin vuosien ajan. Ei tuntemattomalta aleta pyytämään. Koulun aloitus ei tule yllätyksenä, joten tutustuminen kannattaa aloittaa saman tien, kun lapsi syntyy.
Ja naapuriapua saa, kun on itse vastavuoroisesti ensin itse auttanut naapuria. Ja luonnollisestikin avusta maksetaan myös, jos on noin suuresta tarpeesta kysymys. Eikä tuollaista pyyntöä esitetä sellaiselle naapurille, jolla ei ole lapsen vahtimiseen mahdollisuuksia. Sopivia avun antajia voisi tässä tapauksessa olla juuri eläköitynyt hyväkuntoinen naapuri, tai naapurin lukiolainen, jolla ei ole kesätyötä, tai toinen yksinhuoltaja, joka on samanlaisen pulman edessä. Silloin sinä puolestasi vahdit hänen lastaan toisen puolen kesästä, tietenkin.
Mutta luulen, että ap odottaa vain, että joku muu hoitaisi homman ilman, että hänen tarvitsisi vaivautua asian eteen mitenkään saati maksaa mitään. No niin se ei mene. Kaikki me muutkin olemme roudanneet lapsia mummolaan satojen kilometrien päähän tai maksaneet sille lukiolaiselle.
Onko niitä puistojuttuja vielä, joita oli omassa lapsuudessani ysärillä? Vietettiin osa päivästä leikkipuistossa. Siellä oli ohjaajat ja saatiin ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä hyvin harvinaista että kaikki seuraavat ehdot täyttyvät lapsiperheessä, jonka huoltaja väittää olevansa "Totaali-yh"
1. Lasten toinen vanhempi on kuollut
2. Hänen vanhempansa ovat kuolleet
3. Huoltajan omat vanhemmat ovat kuolleet.
Toi sun lista ei kata kaikkia mahdollisia tapauksia. Kaikilla vaan ei ole isää. Piste. Se ei ole tämän keskustelun aihe.
Kyllä se kattaa. Isä on kyllä olemassa, ellei hän ole kuollut tai lapsi hankittu lahjasoluilla. Aloittajan lasten isä lienee kuitenkin kuollut, joten hänestä ei apua nyt ole.
Siis mitä ihmettä riehut siellä? Lapsilla ei ole isää. Ja niitä tukiverkostoja luodaan kyllä koko ajan muuton jälkeen tässä, mutta ei nyt ole sellaisia, jotka lasta hoitaisivat. Meidän tutut lapsiperheet tekevät ihan omat suunnitelmansa kyllä, reissaavat paljon jne, eivät he ole täällä mun lapsiani hoitamassa kuin ehkä joitain yksittäisiä päiviä. Palkatonta vapaata saan ottaa viikon. En tiedä työnantajaa, joka antaa ottaa palkatonta vapaata esim. 6 viikkoa. Pitäisköhän sun mennä nyt johonkin muuhun ketjuun kiukuttelemaan ja jättää tänne juttelemaan ne ihmiset, joita tämä asia koskee?. Täällä on muutama oikein hyvä asiallinen vastaus ollutkin ihmisiltä, jotka ovat olleet samassa tilanteessa. Mä en nyt vaan voi sitä päättää itse, että lapsillani onkin isä ja mummola ja meillä on elämässä ihmisiä, joiden kautta hoito järjestyy viikkokausiksi. Pitää keksiä jotain muuta, ja siksihän tässä yritetään keskustella, että tulisi hyödyllisiä ideoita.
Ap
No en kyllä nähnyt sinun reagoivan yhteenkään ehdotukseen myönteisesti. Mitkä ehdotukset ovat olleet mielestäsi hyviä?
Ennen juhannusta seurakunnan kesäkerhot. Ei ne koko päivää kestä, aamulla alkaa kuten koulukin ja loppuu iltapäivästä. Siellä saa ruoan ja ohjattua tekemistä. Sen lisäksi on kaikenlaisia harraste-kerhoja aika samanlaisella periaatteellla. Elokuun alussa on taas noita harrastekerhoja. Heinäkuu on aina hankalin.
Naapuri palkkasi lapsensa kaverin teini-ikäisen vahtimaan. Käytännössä teini katseli oman sisaruksensa ja tämän kaverin perään päivisin.
Vierailija kirjoitti:
1-2-luokkalaisille on leirejä, niillä niin pitkään, kuin rahat riittää (vähintään satasen viikko/ lapsi)
Naapuruston kanssa jaetaan vähän vastuuta, joku päivä minä hoidan lounaat kaikille, muina päivinä muut.
Kyllä täällä ainakin kunta järjestää päiväleirin juhannukseen saakka, hintaa 50 e viikko. Sisältää ruuat, eli pidän käytännössä ilmaisena.
Miksi täällä on niin aggrea kommentointia?
Tunnen itsekin henkilön, joka on totaali-yh. Omat vanhemmat kuolleet, lapsen toinen vanhempi kuollut, samoin hänen vanhempansa. Sukulaisia ei ole oikeastaan (vanhoja ja huonokuntoisia). Töissä "duunari-alalla", eli ei mitään etätöitä todellakaan tehdä. Kesäloma on työnantajan määräämänä aikana (lomien pitoajat kiertävät yrityksessä).
Itseä ei voisi vähempää kiinnostaa jonkun naapurin mukuloita katsella, olisin ällistynyt jos sellaista ehdoteltiin.
Mutta ap:n kohdalla yrittäisin sitä "yhteistä hoitajaa" jonkun oman alueen porukan kanssa. Oikein muuta vaihtoehtoa en näe. Leirejäkään ei välttämättä riitä 10 viikoksi.
Eihän nyt siitä ollut kysymys. Vaan siitä, että ap tyrmää kaikki ratkaisuehdotukset, että kun tukiverkkoja ei ole, niin niitä ei voi myöskään luoda itse, ja siten niitä ei ole ja sillä selvä. Ei selvinnyt miksi ap ei voi luoda tukiverkkoja niin kuin me muut teemme. Tuollainen tyrmääminen ilman syytä nyt vaan on ärsyttävää, ja me normaalit ihmiset ihmettelemme ihan syystä, että miksi ap haluaa tehdä asioista niin tolkuttoman vaikeaa, että mikään ei onnistu.