Miten työssäkäyvät ihmiset järjestävät koululaisten loma-ajan?
Omat lapset ovat tulossa kouluikään, ja ihmettelen, että miten lomista selvitään. Olen yh ja mulla on normaalit työ- ja loma-ajat. Jo syysloma tulee aiheuttamaan ongelmia, mutta iso kysymysmerkki on tietenkin kesäloma. Siihen jää oman lomani jälkeen kuusi viikkoa ratkaistavaksi. Meillä ei ole tukiverkostoa, ei mitään mummolaa, johon lapsia viedä. Tähän asti ollaan saatu arkielämä rullaamaan oikein hyvin, mutta nyt kyllä vetää vähän hiljaiseksi. Jotain leirejä voi toki ajatella, mutta ne ovat aika kalliita, eikä niitä muutenkaan varmaan ihan kuudeksi viikoksi löytyisi.
Mun mielestä tää Suomen systeemi on aika uskomaton. Jos opet tarvitsevat 10 viikon kesävapaat, niin sitten pitäisi olla kyllä lapsille fritidshemit kuten Ruotsissa.
Kommentit (368)
Berliinissä Saksassa koululaisten kesäloma on kuusi viikkoa. 1.-3.-luokkalaiset saa laittaa vaikka koko kesän ajaksi joka päivä koulun kesähoitoon maksutta ja isommatkin koululaiset, jos on valmis maksamaan. Kesähoito järjestää kivaa ohjelmaa: pieniä retkiä, pelejä, leipomista, leikkejä koulun pihalla ja sisätiloissa, piknikkejä, yhteisen aamupalan nyyttäriperiaatteella. Lisäksi lapset saavat lämpomän lounaan.
Kesähoidon ohjaajat ovat koulutukseltaan kasvattajia (kolmen vuoden ammattikoulutus peruskoulun jälkeen), voivat työskennellä siis joko koulun iltapäivähoidossa tai päiväkodissa.
En ymmärrä myöskään, miksi kesäloman on oltava Suomessa niin järkyttävän pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Lasten ollessa pieniä koululaisia, niin ekat kaksi lomaviikkoa ratkaistiin päiväleireillä. Kouluilla järjestettiin tai paikalliset seurat.
Itse olin myös siis yh, suku kaukana ja isovanhemmat työelämässä.
Pientä tukiverkkoa olin kasvattanut huomaamatta. Sen huomasin, kun painin tämän asian kanssa. Oltiinhan me puistoiltu ja lettukestejä pidetty aiempina kesinä naapuruston vanhemman väen kanssa.
Heistä sitten pari tarjoutui auttamaan. Muutaman päivän viikossa. Lapset saivat lounaan ja välipalaa. Touhusivat puutarhassa, leipoivat, kävivät puistoissa.. vaikkei koko työpäivää olleet, niin helpotti omaa oloa älyttömästi, että lapsilla oli aikuiskontakteja ja paikka, mihin mennä jos oli turvattomuuta, yksinäistä..ennen kaikkea, kaikki päivät ei kuluneet ruutujen ääressä.
Kolme kesää tuolla sabluunalla ja sitten isäni eläköityi ja tuli avuksi tai vei muksut niille.
Yhä ovat nämä naapurustonväki
Kyllä tämä oli hyvä vastaus, kiitos! Mä uskon myös, että tukiverkko kyllä rakentuu, vaikka se ei ole aina niin helppoa. Tässä on ehkä ollut vähän sitäkin, että olen tosi hyvin pärjännyt ihan itse ilman apuakin, ja nyt sitten tulevaisuudessa on ekaa kertaa tällainen tilanne, ettei enää omat joustot riitä, niin pitää vähän miettiä. Aion siis ehdottomasti jutella aiheesta lähistöllä asuvien puolituttujen yh:iden kanssa, ja katsoa, mitä saadaan yhdessä aikaiseksi. Aikamoinen palapelihän tässä täytyy tietysti itse kunkin rakentaa, ja se ei ole ihan helppoa se. Elämässä ja vanhemmuudessakin tulee aina uusia tilanteita eteen, ja sitten pitää aina vähän miettiä, että miten asiat ratkaistaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä tämä ongelma tuli kun minä sain töitä niin ettei kesälomaa ollut ollenkaan. Äitini piti olla eläkkeellä ja hän olisi hoitanut siinä vaiheessa kun tämä tilanne olisi ollut. Näin oli suunnitelmissa että pojat saa mennä mummolaan. Mutta meni mokoma kuolemaan äkillisesti. Isä masentui äidin kuolemasta eikä isä nyt muutenkaan yksin olisi jaksanut. MLL oli meillä ratkaisu sekä leirit. Ei mun paljoa riittänyt mutta ei ollut muuta vaihtoehtoa. Toisessa mummolassa alkoholiongelma.
Huh, mikä tilanne teillä! Nyt kun MLL lopettaa Helsingissä, aika harvalla perheellä on muuten enää varaa lastenhoitajaan täälläkään. MLL maksoi sen 9 e/h ja nää yksityiset voi olla 25 eurosta ylöspäin tunti. Eihän sellaiseen ole kenelläkään varaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika. Ihmiset ajaa itsensä ihan ihmeellisiin tilanteisiin (lapsien hankkiminen, yksinhuoltajuus, rahattomuus, tukiverkoston puute) ja yhteiskunnan pitäisi hoitaa kaikki. Uskomatonta. Ja lapsista tulee tietenkin samanlaisia, eivät osaa suunnitella elämäänsä ollenkaan.
Kiitos palautteesta, me ollaan pärjätty ihan mielettömän hyvin. Oon tehnyt töitä, hoitanut lapseni hienosti, maksanut veroni, tehnyt uraa tässä ohessa, ja hankkinut meille omistusasunnon. Olen todella ylpeä siitä, miten ollaan pärjätty, ja tullaan pärjäämään jatkossakin. Jos ihmisten halutaan sekä olevan työelämässä että tekevän lapsia, sitten pitää voida keskustella siitä, mitä pienet lapset tekevät lomallaan vanhempien ollessa töissä. Se ei ole sama, kuin ettei kantaisi vastuutaan tai elämänhallinnassa olisi ongelmaa.
Ap
Oon aina miettinyt että miten niin Suomi on lapsivihamielinen maa, kun mä olen itse kokenut, että kaikki on tosi ystävällisiä, kun liikkuu lasten kanssa. Mutta ehkä se käsitys tuleekin näiltä palstoilta, kun täällä on aina muutama näitä randomeita riehumassa ja haukkumassa vanhempia, tekivät ihan mitä tahansa. Ihan jo siitäkin, että menivät tekemään sen lapsen, voi haukkua. Ja yhtenä päivänä siitä, että meni töihin eikä hoida lastaan kotona, ja toisena siitä, että hoitaa lastaan kotona, eikä mennyt töihin. Että ehkä nää lapsivihaajat on vaan näitä palstatrolleja.
Mun vanhempi lapsi oli ekan ja tokan luokan välisenä kesänä päivisin kaupungin järjestämässä leikkikenttätoiminnassa. Osasi mennä sinne ite aamuisin, kun se oli lähellä. Muutaman päivän oli leirillä. Näillä saatiin kesäkuu menemään niin, että hänen ei tarvinnut olla kotona yksinään kuin vähän aikaa. Ainoa ongelma vain, että muksu vihasi näitä aktiviteetteja ja olisi mieluummin ollut yksin kotona. Seuraavana kesänä hän totesi, että ihan oikeesti hän haluaa olla rauhassa yksin kotona, eikä mene minnekään "typeriin päivätoimintoihin". Esikoinen on ollut aina sellainen, että tykkää olla itsekseen.
Nuorempi oli myös ensimmäisen ja toisen luokan välisenä kesänä leikkikentällä, kun ei haluttu että vanhemmalla lapsella on sellainen olo, että hänen pitää vahtia (lapsilla on 4 vuotta ikäeroa). Nuorempi lapsikin totesi sitten tokaluokan keväällä, että hän kyllä pärjää kotona, eikä halua minnekään leikkikentälle.
Puolisoni kertoi, että hän oli lapsena ollut samanlainen, että kesälomat olivat vaan olleet ihan juhlaa, kun oli saanut kotona päivät lukea Aku Ankkaa ja katsoa videoita, kun vanhemmat oli töissä. Minä olen maatilalta, niin mullahan ne kesät meni pyöriessä hommissa mukana, eikä oikeastaan ikinä saanut olla yksin kotona, joten osaan kyllä kuvitella, että omassa rauhassa lomailu voi olla lapsesta ihan kivaa.
Meillä lapset olivat viikon leirillä, minun ja miehen lomat kattoivat yhteensä viisi viikkoa ja muuten olimme sitten joko molemmat tai toinen meistä vuorotellen etätöissä. Vapaa etätyöoikeus (ja työhuoneet kotona) pelastaa kyllä paljon.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä hyvin harvinaista että kaikki seuraavat ehdot täyttyvät lapsiperheessä, jonka huoltaja väittää olevansa "Totaali-yh"
1. Lasten toinen vanhempi on kuollut
2. Hänen vanhempansa ovat kuolleet
3. Huoltajan omat vanhemmat ovat kuolleet.
Itse en ole yh mutta:
1. voi olla tilanne, että toinen vanhempi on lähtenyt lätkimään kun on ilmoitettu raskaudesta tai toinen vanhempi ei ole edes tietoinen lapsesta tai toista vanhempaa ei tiedetä
2 ja 3: isovanhemmat voivat asua toisella puolella Suomea tai jopa toisessa maassa tai toisella mantereella. Tai he voivat olla niin huonokuntoisia, ettei ole lastenhoitajaksi - ehkä ovat itsekin avun tarpeessa.
Toki tämä on ihan mahdoton tilanne, koska kaikkien vanhemmathan asuvat max. kilsan päässä ja ovat koko ajan valmiudessa auttamaan vaikka olisivat itse töissä. Tämä fantasiahan palstalla elää.
Siis sinun mielestäsi opettajien täytyy hoitaa sinun lapsesi, mutta sinun ei? Miten päädyit juuri opettajiin? Miksi ei vaikka lähikaupan kassan tai hammaslääkärin? Lastenhoito ja perusopetus eivät liity mitenkään toisiinsa. Lomat ovat vapaa-aikaa, josta sinä olet vastuussa. Itse asiassa olet ihan aina vastuussa lapsistasi. Jos lapsesi on lukioikäisenä yksinäinen, onko sinusta lukion opettajien tehtävä pitää hänelle vapaa-ajalla seuraa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä hyvin harvinaista että kaikki seuraavat ehdot täyttyvät lapsiperheessä, jonka huoltaja väittää olevansa "Totaali-yh"
1. Lasten toinen vanhempi on kuollut
2. Hänen vanhempansa ovat kuolleet
3. Huoltajan omat vanhemmat ovat kuolleet.
Harvinaista, mutta ei mahdotonta. Tiedän yhden tällaisen tapauksen.
Kaikki voivat olla erittäin elossa, mutta sellaisessa kunnossa, että lapsien vahtiminen ei onnistu. Esim. alkoholismi, mt ongelmat tai ikä tekee jo omat ongelmansa.
-ohis
Yllättävän vähän on tullut palstan perusargumenttia "tätä sinun olisi pitänyt ajatella jo ennen kuin teit lapsia"
Oletteko koskaan kuulleet tällaista selitystä sille miksi jollain ei ole lapsia:
"Me mietittiin asiaa perinpohjin ja sitten todettiin, ettei meillä ole mitään paikkaa minne sijoittaa lapsia tokaluokan syysloman ajaksi, niin päätettiin sitten jättää se lapsi tekemättä"
Eikö paikkakunnalla ole mitään kesätoimintaa esim järjestöillä? Pyydä sossusta tukea leireihin. Todennäköisesti saat, jos olet vähävarainen.
Ja tuohon ei isää -juttuun, niin lapsella ei ole siis mitään kontaktia myöskään isän sukulaisiin? Ei isää voi tarkoittaa monta eri asiaa, joten se varmaan hämmentää vastaajia.
Meillä tehtiin niin, että äiti laittoi eväät valmiiksi että saimme syödäksemme, eikä siinä muuta tarvittu. Silloin ei ollut kaikki vielä niin hysteeristä, vaikkei ollut edes kännyköitä vielä. Lapset viettivät kesälomaa leikkien naapuruston kavereiden kanssa, kävivät uimassa ja mitä sitä nyt oli. Ei tosin ihan pieniä oltu, ala-asteikäisiä kaikki ja lisäksi vanhemmat kävivät ihan tavallisessa päivätyössä ettei ollut mitään yövuoroja tai muuta, mutta en tiedä olisiko se muuttanut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Onko teidän kunnassa pienille koululaisille kesäkerhoa? Meillä on 1-2 lk:lle kesäkuun ajan ja se on todella pelastus.
Loma toivotaan heinäkuusta alkaen ja laitetaan kädet ristiin, että työnantaja ja työkaverit suhtautuu loma-ajankohta toiveeseen suotuisasti. Elokuun alkuun ehkä palkatonta/ lomarahavaihtoja jos onnistuu.
Ei meilläkään juuri tukiverkkoja ole, mutta on onneksi kaksi huoltajaa. Sympatiani on puolellasi ja ymmärrän huolesi, ap.
Täällä kerho on vain 2 viikon ajan ja sinne pitäisi jonkun viedä se lapsi. Ja hakea pois.
Kyllä pitäisi AP:lla olla "varaa" maksaa lastenhoitajalle, jos hän mainostaa että on ostanut omistusasunnon ja tekee uraa. Rahaa pitää jäädä elämiseen joten palkkaa ap se Nanny ja lopeta täällä vinkuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teidän kunnassa pienille koululaisille kesäkerhoa? Meillä on 1-2 lk:lle kesäkuun ajan ja se on todella pelastus.
Loma toivotaan heinäkuusta alkaen ja laitetaan kädet ristiin, että työnantaja ja työkaverit suhtautuu loma-ajankohta toiveeseen suotuisasti. Elokuun alkuun ehkä palkatonta/ lomarahavaihtoja jos onnistuu.
Ei meilläkään juuri tukiverkkoja ole, mutta on onneksi kaksi huoltajaa. Sympatiani on puolellasi ja ymmärrän huolesi, ap.
Täällä kerho on vain 2 viikon ajan ja sinne pitäisi jonkun viedä se lapsi. Ja hakea pois.
Miten te kykenette muuten liikkumaan paikasta toiseen siinä kunnassa? Siitä pohdinnasta voisi aloittaa.
Uusavuttomuus huipussaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tämä ongelma tuli kun minä sain töitä niin ettei kesälomaa ollut ollenkaan. Äitini piti olla eläkkeellä ja hän olisi hoitanut siinä vaiheessa kun tämä tilanne olisi ollut. Näin oli suunnitelmissa että pojat saa mennä mummolaan. Mutta meni mokoma kuolemaan äkillisesti. Isä masentui äidin kuolemasta eikä isä nyt muutenkaan yksin olisi jaksanut. MLL oli meillä ratkaisu sekä leirit. Ei mun paljoa riittänyt mutta ei ollut muuta vaihtoehtoa. Toisessa mummolassa alkoholiongelma.
Huh, mikä tilanne teillä! Nyt kun MLL lopettaa Helsingissä, aika harvalla perheellä on muuten enää varaa lastenhoitajaan täälläkään. MLL maksoi sen 9 e/h ja nää yksityiset voi olla 25 eurosta ylöspäin tunti. Eihän sellaiseen ole kenelläkään varaa.
Helsingissä on valtavasti edullisia päiväleirejä koululaisille. Ihan joka puolella kaupunkia.
Varmaan AP:n puolesta on joku synnyttänytkin ne lapset, niin on taas avutonta toimintaa, ja nimenomaan aivotoimintaa.
Tuo suunnitellaan 7+ -vuotta aiemmin, ennen kuin painetaan pohjaan asti.