Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten työssäkäyvät ihmiset järjestävät koululaisten loma-ajan?

Vierailija
14.06.2024 |

Omat lapset ovat tulossa kouluikään, ja ihmettelen, että miten lomista selvitään. Olen yh ja mulla on normaalit työ- ja loma-ajat. Jo syysloma tulee aiheuttamaan ongelmia, mutta iso kysymysmerkki on tietenkin kesäloma. Siihen jää oman lomani jälkeen kuusi viikkoa ratkaistavaksi. Meillä ei ole tukiverkostoa, ei mitään mummolaa, johon lapsia viedä. Tähän asti ollaan saatu arkielämä rullaamaan oikein hyvin, mutta nyt kyllä vetää vähän hiljaiseksi. Jotain leirejä voi toki ajatella, mutta ne ovat aika kalliita, eikä niitä muutenkaan varmaan ihan kuudeksi viikoksi löytyisi.

Mun mielestä tää Suomen systeemi on aika uskomaton. Jos opet tarvitsevat 10 viikon kesävapaat, niin sitten pitäisi olla kyllä lapsille fritidshemit kuten Ruotsissa.

Kommentit (373)

Vierailija
21/373 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä varmaan tuo opettajien kesälomaviha syntyy, kun ihmiset joutuu ITSE hoitamaan lapsensa eikä yhteiskunta kirmaakaan heti apuun. Sitten levitellään käsiä ja syytetään opettajia. Noloa!

Ongelma ei ole lasten hoitaminen itse, vaan vapaan järjestyminen töistä. 

-ohis

Vierailija
22/373 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 7-vuotias varmaan kuole siihen, että on 10 h päivässä yksin kotona, mutta onhan se nyt selvää, ettei se ole lapselle hyväksi.

Ja silloin 20-30 vuotta sitten oli aika eri ajat. Ihan turha verrata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/373 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo paljon ihmisestä kun syytetään tästäkin yhteiskuntaa, töitä jne... Kun itse ollaan tehty se lapsi, mutta ei osata, kyetä / ymmärretä ottaa myöskin itse vastuuta siitä omasta lapsesta.

Vierailija
24/373 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meilläkään ole tukiverkkoja. En kysy naapurilta voisiko hoitaa lapsiani, aivan absurdi ajatuksin. Meillä lomat on otettu eri aikoihin, sillon jää viikko että lapset yksin. Nykyään tietysti etätyö helpottaa valtavasti. Jos olet yh, eikö lasten isä hoida? Ja ilman muuta pitäisi olla lapsille kesäksi joku järjestetty hoito. Täällä on nyt ensimmäistä kertaa puistoruokailu, ja se on huippu juttu.

Mun lapsilla ei ole isää.

Silloinkin kun lapsilla on isä elämässä, yleensä kyse on yhteishuoltajuudesta, jos molemmat vanhemmat hoitavat lasta. Yksinhuoltaja tyypillisesti hoitaa ihan yksin.

Ap

Vierailija
25/373 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin onko sinulla jotkut 5-vuotiaat kolmoset ilman mitään tukiverkkoa? Miten tähän asti olet hoitanut esim. lasten sairastelut? Kai sinullakin nyt jokunen viikko lomaa töistäsi on, jos siellä kerran koko ajan olet? Lapsesi eivät kaiketi mene kaikki yhtäaikaa kouluun, joten nuoremmat voivat yllätys yllätys jatkaa päiväkodissa (ilmaiseksi luultavasti) kun vanhin menee kouluun. Lapset myös kasvavat, ei neljäsluokkalainen tarvitse kerhoa tai naapurin eläkeläistäkään lomavahdiksi. Oikeastiko ajattelet, että opettajilla tai muulla koulun henkilökunnalla on joku yleisvastuu lapsistasi 24/7 koska oppivelvollisuus? Miksi et odota samaa esim. kirjaston henkilökunnalta tai lähikaupan kassalta? Kai hekin nyt voisivat lastesi perään hetken katsoa?

Vierailija
26/373 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi etuoikeutettuja vastaajia. On pikkuisen paha yrittää tyhjästä sitä tukiverkkoa rakentaa, kun sitä ei ole. Nyt ihan oikeasti käsi sydämelle, kuinka moni ihminen menee soittelemaan naapurin ovikelloa että anteeksi nyt voisitko katsoa lasteni perään tässä kuusi viikkoa kun olen töissä. Varmaan useimmat pystyvät kyllä jotenkin rakentamaan sellaisia tuen murusia joihinkin päiviin, mutta kuudeksi viikoksi joka arkipäiväksi tämän hoitaminen on aikamoinen savotta.

Ja kun ap jo sanoi, että mummolaa ei ole, niin ei ehkä kannata ehdotella, että vie sinne mummolaan.

Nimenomaan silloin sitä rakennetaan tyhjästä, kun sitä ei ole. Ehkä luontevin ja helpoin on juurikin tuo lapsen kaverien vanhempien kanssa verkostoituminen. Ja eihän tuo naapuriapu kaikilla tietenkään toimi, mutta on ihmisiä jotka tutustuu naapureihin ja jopa ystävystyy näiden kanssa ihan vaikka pihassa koh

Lomalla ihmiset matkailevat eivätkä aikatauluta lomiaan kaverin vanhempien mukaan. 

Vierailija
27/373 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellähän nuo kotona kahdestaan tappelevat.

Vierailija
28/373 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkerho, päiväleiri, liikuntakerho, leikkipuisto onhan noita mahdollisuuksia. Voi myös mennä kimppaan muiden samassa tilanteessa olevien kanssa ja palkata hoitajan lapsille.

Vierailija
29/373 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoo paljon ihmisestä kun syytetään tästäkin yhteiskuntaa, töitä jne... Kun itse ollaan tehty se lapsi, mutta ei osata, kyetä / ymmärretä ottaa myöskin itse vastuuta siitä omasta lapsesta.

Olisko vastuunottoa

a) Jättää 7-v lapsi yksin kotiin koko päiväksi?

b) Ottaa loparit töistä ja ryhtyä työttömäksi yhteiskunnan elätiksi, jotta voi olla lapsen loma-ajat kotona?

c) Yrittää pohtia ratkaisuja hankalaan tilanteeseen yhdessä muiden kanssa?

Voisitko selvittää, miten siitä lapsesta otetaan vastuu tässä tilanteessa sellaisella tavalla, joka sulle kelpaa?

Vierailija
30/373 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lasten isä ei ole mitenkään käytettävissä, eikä mummoloita ole, menee kyllä haasteelliseksi.

Ehkä yrittäisin riipiä leireistä kasaan tilkkutäkin.

Ja ehkä voisi yrittää verkostoitua alueen yh-vanhempien kesken - joku FB-ryhmä? (en tiedä onko tällaisia). Kun miettii, että taatusti omalla paikkakunnalla on muitakin samassa tilanteessa olevia, niin löisi päät yhteen ja vuorottelisi vaikka lastenhoidossa (tiedän, ei kukaan halua lomallaan lapsia hoitaa..) tai yhteisen hoitajan hankkimisessa?

Vierailija
31/373 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä samantyyppinen tilanne, yhtenä kesänä 1kk vahti naapurin lukiolainen. Sitten olivat 1-3 vkoa kesäkuusta erilaisilla päiväleireillä, kaikki eivät ole kalliita edim. Srk, yliopiston leirit, alakoulussa oli muistaakseni jälkkäri mahdollisuutta kesäkuussa (?) ja yhtenä kesänä tein itse lyhennettyä työaikaa kun olivat omineen.

Vierailija
32/373 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin onko sinulla jotkut 5-vuotiaat kolmoset ilman mitään tukiverkkoa? Miten tähän asti olet hoitanut esim. lasten sairastelut? Kai sinullakin nyt jokunen viikko lomaa töistäsi on, jos siellä kerran koko ajan olet? Lapsesi eivät kaiketi mene kaikki yhtäaikaa kouluun, joten nuoremmat voivat yllätys yllätys jatkaa päiväkodissa (ilmaiseksi luultavasti) kun vanhin menee kouluun. Lapset myös kasvavat, ei neljäsluokkalainen tarvitse kerhoa tai naapurin eläkeläistäkään lomavahdiksi. Oikeastiko ajattelet, että opettajilla tai muulla koulun henkilökunnalla on joku yleisvastuu lapsistasi 24/7 koska oppivelvollisuus? Miksi et odota samaa esim. kirjaston henkilökunnalta tai lähikaupan kassalta? Kai hekin nyt voisivat lastesi perään hetken katsoa?

Mitäh? Mitäs täällä nyt sekoillaan? Ei tietenkään vastuu lapsista ole muilla kuin minulla. Kun lapset sairastavat, minä olen kotona palkallisesti heitä hoitamassa, kuten Suomessa kaikki muutkin vanhemmat. Kun minun lomani loppuu, en voi olla kuutta viikkoa kotona ilman tuloja oman kesälomani päälle hoitamassa lasta. Ei kyse ole siitä, etten kanna vastuuta lapsistani vaan siitä, että työelämä ja koulujen loma-ajat eivät toimi yhteen. Olisin mielelläni hoitamassa lastani 3 kuukautta vuodessa kotona, mutta kun minulla on myös se elatusvastuu heistä. Jos jään kotiin työttömäksi, se elatusvastuu siirtyy yhteiskunnalle, eli sinulle veronmaksajana. Onko se vastuunkantoa sitten minun osaltani?

Ei kukaan voi olla yhtä aikaa töissä vastaamassa perheensä toimeentulosta ja neljäsosan vuotta kotona hoitamassa lasta.

Ap

Vierailija
33/373 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä varmaan tuo opettajien kesälomaviha syntyy, kun ihmiset joutuu ITSE hoitamaan lapsensa eikä yhteiskunta kirmaakaan heti apuun. Sitten levitellään käsiä ja syytetään opettajia. Noloa!

Eli kun tekee lapsia, pitää saman tien sitten ottaa loparit töistä, koska kukaan normaali työantajahan ei tosiaan anna lomaa kymmeneksi viikoksi kesällä.

Ei, vaan pitää jättää lapset tekemättä jos ei elämä ole siinä mallissa että niiden kanssa pärjää.

Hei valopää, se lapsi on jo tehty eikä sitä voi takaisin työntää. Tosiasioiden tunnustaminen ja nykyhetken hyväksyminen ja siitä käsin ratkaisun etsiminen on viisauden alku, ei syyllistäminen ja katuminen.

Hyväosainen ei näitä tosiaan ymmärrä, kun pitää itsestäänselvyytenä, että esim. kaikilla on auttavat puolisot ja sukulaiset, ja jos ei ole, se on hänen mielestään sitten oma syy.

Avarra mieltäsi, kaikilla ei ole samat lähtökohdat ja yllättäviäkin tilanteita tulee elämässä eteen. Tässä tilanteessa on ap muuttanut töiden perässä toiselle puolen maata, aktiivisuuden puutteesta ei voi syyttää.

Vierailija
34/373 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin ENNEN ne lapset joita ei paapottu kuin aivottomia kanoja, ovat nykyään niitä joilla on vielä maalaisjärkeä päässä, ja AP ei kyllä lukeudu heihin tai heidän jälkeläisiin. Kyllä lapset kannattaa jättää tekemättä, kun niistä ei kyetä ottamaan mitään vastuuta ja kasvattamaan lasta, 7vuotias kykenee tekemään vaikka ja mitä jos häntä on pienestä asti opetettu ja opastettu elämään, eikä työnnetty älypuhelinta kouraan kun on tylsää.

Vierailija
35/373 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitus asuinalueen FB-ryhmään tilapäisestä lastenhoidon tarpeesta.

Niin me saimme apua. 

Oma teini on käynyt jo kahden kesän ajan kahdessa eri perheessä muutaman tunnin päivässä. On seurana ja tsekkaa lounaan. Saa tosi kivasti taskurahaa, kokemusta ja perheet apua. Ilmaista tämä toki ei perheille ole. 

Vierailija
36/373 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on hyvä kun tähän herää vasta sitten kun lapsi menee kouluun. Tukiverkkoja voi myös luoda itse esim. tutustumalla naapureihin, vauvakerhotuttuihin, pitämällä yhteyttä sukulaisiin jne. Myös se lasten isä voinee hoitaa, jos on elossa. Pitkän tähtäimen suunnittelu on lapsiperheessä aika hyvä osata. 

Eli sinä laittaisit lapsesi naapureille tai jollekkin kertotutuille kuudeksi viikoksi. Itse en kehtaisi ikinä edes ehdottaa moista. 

Vierailija
37/373 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin seudulla on ainakin päiväleirit juuri tähän tilanteeseen. Eivät mitään hurjan kalliita käsittääkseni, ja jos palkka on pieni, ehkä voi anoa avustusta jostain?

Vierailija
38/373 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut tukiverkkoa kun lapsi oli ala-asteella. Pidimme lomat eri aikaan, mies ensin kesälomalla lapsen kanssa ja sitten minä. Kerran oli iltapäiväkerho pariksi viikoksi kun lomapäivät eivät riittäneet ja kerran otin viikon palkatonta.

Vierailija
39/373 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä hyvin harvinaista että kaikki seuraavat ehdot täyttyvät lapsiperheessä, jonka huoltaja väittää olevansa "Totaali-yh"

1. Lasten toinen vanhempi on kuollut

2. Hänen vanhempansa ovat kuolleet 

3. Huoltajan omat vanhemmat ovat kuolleet.

Vierailija
40/373 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytettiin aikanaan päiväleirejä, lomien limittämistä ja jonain vuona sain myös vaihtaa lomarahat vapaaseen (tätäkään ei saanut tehdä aina, sillä piti olla tuottava ja laskuttava). Ja onneksi olin työpaikassa, missä pystyin tekemään etätöitä. Lapsen isä ei pystynyt tekemään etätöitä.

Asuttiin vielä sellaisella alueella, ettei sieltä eka-tokaluokkalainen pystynyt itsenäisesti kulkemaan mihinkään vaikkapa nuorisotoimen päivätoimintaan, joten piti hankkia sellainen päiväleiri, jonne pystyi viemään ja josta hakemaan normaalin työajan puitteissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi