Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten työssäkäyvät ihmiset järjestävät koululaisten loma-ajan?

Vierailija
14.06.2024 |

Omat lapset ovat tulossa kouluikään, ja ihmettelen, että miten lomista selvitään. Olen yh ja mulla on normaalit työ- ja loma-ajat. Jo syysloma tulee aiheuttamaan ongelmia, mutta iso kysymysmerkki on tietenkin kesäloma. Siihen jää oman lomani jälkeen kuusi viikkoa ratkaistavaksi. Meillä ei ole tukiverkostoa, ei mitään mummolaa, johon lapsia viedä. Tähän asti ollaan saatu arkielämä rullaamaan oikein hyvin, mutta nyt kyllä vetää vähän hiljaiseksi. Jotain leirejä voi toki ajatella, mutta ne ovat aika kalliita, eikä niitä muutenkaan varmaan ihan kuudeksi viikoksi löytyisi.

Mun mielestä tää Suomen systeemi on aika uskomaton. Jos opet tarvitsevat 10 viikon kesävapaat, niin sitten pitäisi olla kyllä lapsille fritidshemit kuten Ruotsissa.

Kommentit (368)

Vierailija
41/368 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaat sen hoitajan AP, mitä sä täällä iniset? Jos ei ole varaa, oma asiasi, jos olet sellaisessa työssä missä ei ole joustoa, oma asiasi. Mitä sä luulet mitä muut tekee? Ymmärrän että on vaikeaa kun ei osaa itse ajatella asioita ja järjestää niitä mutta ei se muiden ongelma ole. 

Jää pois töistä, ihan sama mulle, oma lapsesi kuluttaa jo muutenkin veronmaksajien rahoja joten tuollaisen nobodyn elättäminen ei tunnu missään tässä yhteiskunnassa.

Lasten hankkimiseen pitäisi todellakin olla yhteiskunnan lupa, tuloraja, äo raja olisi ainakin must.

Vierailija
42/368 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ihmisillä oikeasti niin matala kynnys todellisuudessa kysyä naapureilta lastenvahtimisapua? Itse kokisin kiusalliseksi, koska naapurikin voisi kokea kiusalliseksi kieltäytyä palveluksesta. Ei lasten vahtiminen ole välttämättä rennointa puuhaa kuitenkaan! Ihan eri juttu sitten se jos naapuri tyrkyttää itse apuaan, hieman hassulta sekin tosin tuntuisi jos ei muuten ole tutustunut. Oon itse kyllä elänyt lapsuuden naapurustossa jossa oli lapsiperheitä ja kaikki tunsi toisensa ja lapset kierteli ovelta kysymässä ootko mun kaa ja sekin varmaan rentoutti aikuisia, mutta ei mun naapurustossa ole käytännössä kuin eläkeläisiä enkä mä omia vilkkaita lapsia viitsisi yhdelle perheelle sälyttää. Kun ajat on muuttuneet vaan eikä moni saa innostusta siitä, että vapaalla tai töiden jälkeen pyörii lapsia vahdittavana, kun suurperhekään ja sukulaissiteetkään eivät ole enää niin vahvoja. Sääli kyllä. Mutta itse en siis kokisi olevan pokkaa pyytää naapur

Tukiverkkoa ei luoda siten, että mennään ennalta tuntemattoman naapurin ovelle kysymään voisiko tämä vahtia lasta. Tukiverkko luodaan tutustumalla ihmisiin erilaisissa yhteyksissä, lähentymällä näiden kanssa ja viettämällä aikaa yhdessä. Naapuri on vain esimerkki. Mitä laajempi tuttavapiiri on, sitä todennäköisemmin apua löytyy. Toisaalta täytyy myös itse auttaa muita. Tukiverkko ei sinänsä ole mikään itseisarvo, vaan tulee sen tuttavapiirin sivussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/368 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyllä taas jollain ollut kitkerät aamukahvit tänään, kun ei asiallinen keskustelu onnistu. Toivottavasti tulee sitten jotenkin parempi mieli tuosta riehumisesta.

Vierailija
44/368 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut yh. Lapsi oli silti isällään pari viikkoa kesällä. Päiväleirit olivat hyviä esim. seurakunnalla oli tyyliin 9-15 ja lapsi meni sinne itsenäisesti. Sitten joku viikon yöleiri. Meillä oli joka kesä viikon jonkun ystävän lapsi kyläilemässä, kun vanhemmat olivat vielä töissä. Tätä saatettiin tehdä vuorotellen.

Meillä oli ihana isoisä, joka auttoi myös, jos joku viikko jäi ilman muuta tekemistä. Lapsi pärjää kyllä hyvin kotona yksinkin, jos on tottunut yksin oloon. Helppoa lämmitettävä ruokaa jääkaappiin ja jotain kivaa tekemistä valmiiksi suunniteltuna.

Pari ekaa kesää koulun alkamisen jälkeen olivat varmaan ne eniten mietityttävät, mutta oma lapseni oli varsin reipas ja rohkea ikäisekseen. Kaiken lisäksi hän oli mennyt vuotta aiemmin kouluun.

Vierailija
45/368 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkaat hoitajan jos lapsesi ei kykene ja osaa olla ihmisiksi sun työpäivän ajan. Ei 7v ole mikään vauva enää,  suomessa kohdellaan lapsia kuin aivottomia ja aletaan niitä "kasvattaa" vasta kun on liian myöhäistä. Suosittelen että KANNATTAA todella miettiä sitä, onko itsestä siihen että ottaa vastuu omasta lapsestaan, jos ei, ei niitä lapsia kannata tehdä.

Minkä ikäinen tämä lapsi on? Aloituksessa ei ollut, en ole lukenut koko ketjua. Jos on 7v., niin kyllä sen ikäinen on aivan liian pieni olemaan koko päivän itsekseen, käyttämään liettä tms. Vaaratilanteissa tuon ikäinen ei välttämättä yksin selviä, muutenkin tuntee olonsa turvattomaksi ja yksinäiseksi kotona aivan varmasti. 

Ehdotan päiväleiriä, jos paikkakunnalla on.

Vierailija
46/368 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä hyvin harvinaista että kaikki seuraavat ehdot täyttyvät lapsiperheessä, jonka huoltaja väittää olevansa "Totaali-yh"

1. Lasten toinen vanhempi on kuollut

2. Hänen vanhempansa ovat kuolleet 

3. Huoltajan omat vanhemmat ovat kuolleet.

Toi sun lista ei kata kaikkia mahdollisia tapauksia. Kaikilla vaan ei ole isää. Piste. Se ei ole tämän keskustelun aihe.

Vierailija
47/368 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkaat hoitajan jos lapsesi ei kykene ja osaa olla ihmisiksi sun työpäivän ajan. Ei 7v ole mikään vauva enää,  suomessa kohdellaan lapsia kuin aivottomia ja aletaan niitä "kasvattaa" vasta kun on liian myöhäistä. Suosittelen että KANNATTAA todella miettiä sitä, onko itsestä siihen että ottaa vastuu omasta lapsestaan, jos ei, ei niitä lapsia kannata tehdä.

Tiedät ehkä että monessa muussa maassa alle 12-vuotiaan yksin jättäminen on laitonta? Suomessa nimen omaan poikkeuksellisesti oletetaan että lapsi pärjää jo tosi pienenä yksin.

Vierailija
48/368 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttämään liettä???? Siis todellakin jollain on todella matala tuo äo. Tiesitkö että on lapsia, jotka osaa kokata, leipoa jne jo ihan 7v? Ja mikä pakko 7v on käyttää uunia ja liettä? Siis vähän nyt niitä inkkareita takas kanoottiin.

Vierailija
49/368 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on hyvä kun tähän herää vasta sitten kun lapsi menee kouluun. Tukiverkkoja voi myös luoda itse esim. tutustumalla naapureihin, vauvakerhotuttuihin, pitämällä yhteyttä sukulaisiin jne. Myös se lasten isä voinee hoitaa, jos on elossa. Pitkän tähtäimen suunnittelu on lapsiperheessä aika hyvä osata. 

Eli sinä laittaisit lapsesi naapureille tai jollekkin kertotutuille kuudeksi viikoksi. Itse en kehtaisi ikinä edes ehdottaa moista. 

Kuinka tyhmä voi ihminen olla? Kerhotutulla on luultavasti lapsia, jos kerran lapsikerhoissa käy, eikös? Voi vaikka avata suunsa ja kertoa, että olen lomalla vkot xyz ja voin katsoa lapsesi perään, jos vastavuoroisesti joku viikoista mnö sopisi sinulle, että meidän Iiris tulisi teille päiviksi leikkimään. 

TAI

Yhdistetäänkö voimamme ja kysytään lapsille yhdessä hoitajaksi Kertun lukioikäistä? Lapset voivat olla vuoroviikoin meillä ja teillä. 

Ole hyvä. Siinä teille uusavuttomille jo puheenvuorotkin kirjoitettuna. 

Lapsen voi myös käydä viemässä vaikka sinne toiselle puolelle Suomea viikoksi tai maksaa sieltä se siskontyttö teille viikoksi. 

Kukaan nyt 6vkosta puhunut kuin vauhko ap, joka kiljuu yhteiskuntaa apuun kun haluaa neitseellisesti synnyttää lapsia maailmaan ja haluaa että yhtriskunta ne hoitaa, kun ajattelu on niin haastavaa.

Vierailija
50/368 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkaat sen hoitajan AP, mitä sä täällä iniset? Jos ei ole varaa, oma asiasi, jos olet sellaisessa työssä missä ei ole joustoa, oma asiasi. Mitä sä luulet mitä muut tekee? Ymmärrän että on vaikeaa kun ei osaa itse ajatella asioita ja järjestää niitä mutta ei se muiden ongelma ole. 

Jää pois töistä, ihan sama mulle, oma lapsesi kuluttaa jo muutenkin veronmaksajien rahoja joten tuollaisen nobodyn elättäminen ei tunnu missään tässä yhteiskunnassa.

Lasten hankkimiseen pitäisi todellakin olla yhteiskunnan lupa, tuloraja, äo raja olisi ainakin must.

Hei nyt muuten tältä pohjalta tehdäänkin semmonen sääntö palstalle, että KUKAAN ei täällä enää tuo esiin yhtään mitään itseään mietityttävää asiaa, tai asiaa, johon ei ole yhtä selkeää ratkaisua, koska ne on ihan sun omia asioitas, äläkä niitä täällä inise. Täällä jatkossa todetaan vain ja ainoastaan totuuksia, ja pulinat pois. Ei tämä mikään keskustelupalsta ole.

Vierailija
51/368 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä osaa sanoa, mutta ihan itsekin sisaruksen kanssa pärjättiin aikoinaan, kun leski äitimme kävi töissä. Oli sentään päivätyö ettei iltoja vietetty keskenämme.

Vierailija
52/368 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-2-luokkalaisille on leirejä, niillä niin pitkään, kuin rahat riittää (vähintään satasen viikko/ lapsi)

Naapuruston kanssa jaetaan vähän vastuuta, joku päivä minä hoidan lounaat kaikille, muina päivinä muut.

Vierailija
53/368 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi vanhempaa, mutta vain toisella lomaa lasten loma-aikana vaihdellen juhannuksesta elokuun puoleen väliin. Kesäkuun alku on suht helppo järjestää, koska silloin on paljon erilaisia kesäkerhoja koululaisille ihan tällaisella pienellä paikkakunnallakin. Ongelmallista on ollut viikot juhannuksesta koulujen alkuun, jos vanhemman loma on alkanut vasta heinäkuun puolessa välissä tai loppunut jo ennen koulujen alkua. Silloin ei ole ollut enää mitään järjestettyä toimintaa. Leireille meidän lapset eivät ole halunneet, joten ovat olleet silloin keskenään kotona. Hengissä ovat. 

Vierailija
54/368 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa muussa maassa alle 12v osaa tehdä paljon asioita, täällä ei. Kun ei vanhemmat osaa edes opettaa eikä haluta. Hauskaa kun taidot loppuu, vedetään aina tuo laitonta -kortti. Säälittävää. 7v lapsi osaa vaikka ja mitä, jos häntä on pienestä pitäen opettu erilaisiin tilanteisiin ja asioihin. Mutta eihän siellä vuokrabunkkerissa varmaan ole edes edellytyksiä muuhun kuin piirrettyjen katseluun.

Vierailija
55/368 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tuli kysymään miten muut järjestävät koululaisten loman. Ja kun muut tulevat vastaamaan, että luovat verkostot ajoissa ja käyttävät niitä, niin se ei ap:lle käy. Kun muut sitten sanovat, että vievät sukulaisille, niin sekään ei ap:lle käy, vaikka ilmeisesti niitä sukulaisia kuitenkin on jossain päin Suomea. Leirit eivät ap:lle käyneet, eikä hoitajan palkkaaminen. Ei etätyöt eikä se, että isäkin osallistuisi lapsensa hoitoon. Palkatonta vapaatakin ap voisi käyttää, mutta lukematta ihan kaikkia viestejä arvaan, että ap on tyrmännyt tämänkin ratkaisun.

Kun mikään ei käy, niin varmaan sinun sitten täytyy luopua lapsestasi. Noin me muut ollaan lapsemme hoitaneet kesälomalla, mutta sinä varmaan keksit vielä jonkin muun keinon, jota ei tässä ketjussa ole mainittu.

Vierailija
56/368 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei todella pärjää yksin, et voi järjestellä osa-aikaista työtä tai etätyötä, niin hoitaja. Tuon ikäinen ei tarvitse edes koko päiväksi. Ihan varmasti löytyy edullisesti vaikka joku kesätyötön lukiolainen, joka voi muutaman tunnin päivässä pitää seuraa, tehdä ruokaa ja vähän katsoa perään.

Vierailija
57/368 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaat vaan sen hoitajan, eiks oo helppoa AP? Ei tarvii sen enempää miettiä ja täällä taivastella oman lapsen hoitoa.

Vierailija
58/368 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen tämä lapsi on? Aloituksessa ei ollut, en ole lukenut koko ketjua. Jos on 7v., niin kyllä sen ikäinen on aivan liian pieni olemaan koko päivän itsekseen, käyttämään liettä tms. Vaaratilanteissa tuon ikäinen ei välttämättä yksin selviä, muutenkin tuntee olonsa turvattomaksi ja yksinäiseksi kotona aivan varmasti. 

Miksi pitäisi käyttää liettä? Jokaisessa taloudessa lienee nykyään mikro, 7-vuotiaalta mikron käyttö kyllä jo sujuu. 

Vierailija
59/368 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sen lapsen pitäisi päivän aikana käyttää liettä? Itse olen hoitanut homman valmistamalla mikrotettavaa ruokaa valmiiksi. En oleta koululaisen kokkaavan omia aterioitaan.

Vierailija
60/368 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin ENNEN ne lapset joita ei paapottu kuin aivottomia kanoja, ovat nykyään niitä joilla on vielä maalaisjärkeä päässä, ja AP ei kyllä lukeudu heihin tai heidän jälkeläisiin. Kyllä lapset kannattaa jättää tekemättä, kun niistä ei kyetä ottamaan mitään vastuuta ja kasvattamaan lasta, 7vuotias kykenee tekemään vaikka ja mitä jos häntä on pienestä asti opetettu ja opastettu elämään, eikä työnnetty älypuhelinta kouraan kun on tylsää.

Entäs jos on tehnyt lapsen parisuhteessa ja mies on kuollut?

elämä ei aina mene suunnitellusti.

-eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi