Miten työssäkäyvät ihmiset järjestävät koululaisten loma-ajan?
Omat lapset ovat tulossa kouluikään, ja ihmettelen, että miten lomista selvitään. Olen yh ja mulla on normaalit työ- ja loma-ajat. Jo syysloma tulee aiheuttamaan ongelmia, mutta iso kysymysmerkki on tietenkin kesäloma. Siihen jää oman lomani jälkeen kuusi viikkoa ratkaistavaksi. Meillä ei ole tukiverkostoa, ei mitään mummolaa, johon lapsia viedä. Tähän asti ollaan saatu arkielämä rullaamaan oikein hyvin, mutta nyt kyllä vetää vähän hiljaiseksi. Jotain leirejä voi toki ajatella, mutta ne ovat aika kalliita, eikä niitä muutenkaan varmaan ihan kuudeksi viikoksi löytyisi.
Mun mielestä tää Suomen systeemi on aika uskomaton. Jos opet tarvitsevat 10 viikon kesävapaat, niin sitten pitäisi olla kyllä lapsille fritidshemit kuten Ruotsissa.
Kommentit (368)
Vierailija kirjoitti:
Onko isä olemassa?
Hyvin suurella todennäköisyydellä on mutta hänet on vieraannutettu lapsista samoin kuin hänen sukulaisensa, erityisesti erityisen paha anoppi 😉
Alle kouluikäiset menevät päiväkotiin vanhemman työpäivän ajaksi, ja koululainen pärjää kotona itsekseen. Pärjäähän ne koulupäivän jälkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä hyvin harvinaista että kaikki seuraavat ehdot täyttyvät lapsiperheessä, jonka huoltaja väittää olevansa "Totaali-yh"
1. Lasten toinen vanhempi on kuollut
2. Hänen vanhempansa ovat kuolleet
3. Huoltajan omat vanhemmat ovat kuolleet.
Toi sun lista ei kata kaikkia mahdollisia tapauksia. Kaikilla vaan ei ole isää. Piste. Se ei ole tämän keskustelun aihe.
Eikä kaikilla sellaista tilannetta että isovanhemmat vois auttaa.
Noinhan siinä käy, kun on rikottu välit lasten isään, koko sukuun tai siis molempiin, eikä ystäviäkään ole.
Sun on ap varmaan sitten kaivettava kuvettasi taikka alkaa itse perustamaan niitä fritidshemmejä. Siinäpä sulle liikeidea!
Vierailija kirjoitti:
Kummallista miten täällä palstalla löytyy aina näitä avain kaulassa kulkeneita lapsia, joiden vanhemmat ei koskaan olleet kotona. Itse en tunne yhtään sellaista ihmistä, 80-luvulla oli toki vanhemmat töissäkin, mutta silloin oli työntekijän markkinat, mikä tarkoitti, että monet perheen pystyivät järjestämään niin, että vanhempien lomat oli ainakin osittain peräkkäin. Seurakunnat järjesti paljon leirejä. Itse olin ainakin hevostallileirillä ja tyttöleireillä, joskus myös telttaleirilla. Yleensä leiri kesti ma-pe ja oli edullinen. Meillä asui mummo lähellä, ja jos joskus oltiin kotona niin että vanhemmat oli töissä, me heräsimme aamulla, söimme aamupalat ja lähdimme mummolle. Siellä syötiin lounas ja välipala ja tultiin kotiin. Toki se oli sitä aikaa, kun mummot ja ukit jäi jo nuorena eläkkeelle. Oma mummoni varhaiseläkkeelle 58-vuotiaana ja ukki oli ollut opettaja, hän pääsi 60-vuotiaana. Toki kun oli opettaja, oli kesät jo aiemmin va
Kyllä meitä oli. Kaveri asui naapuritalossa ja hoiti pikkusiskoaankin. Siellä me pyörittiin päivät ja vanhemmat töissä. Ei ollut isovanhemmatkaan lähellä. Jossain vaiheessa oli leiri muttei se juuri auttanut koko kesän aikana. Vanhemmilla oli lomat siten että pitkä koululoma ei kattautunut millään.
Eskarin päättäneet saavat hoitoa päiväkodista, joten tämä kuviteltu hoidon tarve koskee isompia, jo ensimmäisen luokan käyneitä. Normaali toisen luokan aloittava pärjää kyllä päivän kotona, jos jääkaapissa on vain ruokaa. Kyllähän lasten täytyy olla yksinään koulupäivän jälkeenkin. Moni lomalla oleva lapsi nukkuu puolille päivin, joten ei tuo yksinolo paljoa koulupäivistä eroa. Kännykät on kuitenkin keksitty ja vanhempi voi ruoka- ja kahvitauoilla soittaa kotiin.
Ja jos lapsesi on niin erityinen, ettei jän yksinään pärjää, niin sitten lapselle haetaan hoitaja. Se voi olla sukulainen, ystävä tai vaikkapa naapuri. Lapsen voi ilmoittaa jollekin leirille tai palkata hoitajan työpäivän ajaksi. Yllätyksenähän nämä ei kenellekään tule.
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki koulunkäynninohjaajat ovat kesän palkatta ns. kesäkeskeytyksellä.
Siitä vaan heitä palkkaamaan!
Samalla palkalla toki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvä kun tähän herää vasta sitten kun lapsi menee kouluun. Tukiverkkoja voi myös luoda itse esim. tutustumalla naapureihin, vauvakerhotuttuihin, pitämällä yhteyttä sukulaisiin jne. Myös se lasten isä voinee hoitaa, jos on elossa. Pitkän tähtäimen suunnittelu on lapsiperheessä aika hyvä osata.
Haloo. Ihan kuin joku naapuri tai vauvakerhotuttu ottaisi ekaluokkalaisen kahdeksaksi viikoksi joka päivä.
Raha (pimeänä) auttaa.
Mummo hoitaa. Muuten ei selvittäisi. Lokakuuta. Loma vasta heinäkuussa. Isompi pääsi leirille mutta pieni ei vielä. Vaikea on kesätilanne jos ei ole ketään läheistä joka voi auttaa.
Ekaluokkalainen oli täyttänyt jo 8 vuotta ennen kuin kesäloma alkoi. Lapsi jäi aamulla nukkumaan ja heräsi joskus 9-10 aikoihin. Mies kävi ruokatunnilla kotona. Lapselle jäi yksinoloaikaa vähän yli neljä tuntia. Onneksi lapsi oli tunnollinen, niin hän oli muistanut joka päivä laittaa avaimen kaulaan ennen kuin lähti ulos.
Joku täällä ihmetteli miksei vanhemmat hoida lomalla. Minulla ei ollut kesällä lomaa, olin töissä, miehen loma alkoi suunnilleen samaan aikaan mitä koulut. Nuorempi lapsi oli päiväkodissa, mutta lapsi kärsi kovasti joka päivä vaihtuvista hoitajista ja lapsista. Hänellä oli pissat housussa joka päivä, kun hain hänet hoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko isä olemassa?
Hyvin suurella todennäköisyydellä on mutta hänet on vieraannutettu lapsista samoin kuin hänen sukulaisensa, erityisesti erityisen paha anoppi 😉
Miten se anoppi auttaa lastenhoidossa monen sadan kilometrin päästä? Maksamalla lapselle hoitajan kotiin?
Vierailija kirjoitti:
Alle kouluikäiset menevät päiväkotiin vanhemman työpäivän ajaksi, ja koululainen pärjää kotona itsekseen. Pärjäähän ne koulupäivän jälkeenkin.
Ei kaikki ekaluokkalaiset aina ole yhtä pärjääviä. Omalla tyttärellä ollut pelkoja ja on muutenkin ujo. Leirille olisin laittanut mutta se oli vaikeaa hänelle. Onneksi tuli pohjoisesta isoisä auttamaan kunnes omat lomat alkavat.
Vierailija kirjoitti:
Mummo hoitaa. Muuten ei selvittäisi. Lokakuuta. Loma vasta heinäkuussa. Isompi pääsi leirille mutta pieni ei vielä. Vaikea on kesätilanne jos ei ole ketään läheistä joka voi auttaa.
En tiedä mistä tuo lokakuu tuohon tuli. Täysin aiheeton. Sorry. 😀
Vierailija kirjoitti:
Nää on arvovalintoja. Yhtä hyvin voitaisiin rageta siitä, että maksa itse lapsesi koulutus, 10 000 vuodessa perusopetuksesta, kun itsehän lapsesi teit. Tai jää kotiin hoitamaan köyhyydessä sitä lastasi, kun itsehän sen teit. Meidän yhteiskunta on kuitenkin rakennettu sen varaan, että vanhemmat käyvät töissä, joten on aika uskomatonta, että systeemissä on tällainen bugi kesälomien suhteen. Missään muussa maassahan ei näin pitkiä lomia koululaisilla ole. Muualla ei myöskään ole tapana itsenäistää lapsia niin aikaisin kuin Suomessa. Ei tulisi kuuloonkaan, että lapsi pärjäilee itsekseen kotona.
Höpö höpö. Esimerkiksi Virossa kesäloma on pitempi kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo se on kaupunkilaisten huudella että ekaluokkalainen kyllä pärjää. Mutta kun asut maalla syrjässä niin on lasu paikalla hyvin äkkiä jos 7v on yksinään päivästä toiseen.
Väittäisin nimenomaan että maalla pärjää paremmin. Vaaran paikkoja vähemmän. Fiksua olisi järjestää niin että kaksi kesällä yksin olevaa ekaluokkalaisten viettäisi päivää yhdessä.
Mitä fiksua siinä on että lapsi pitäisi aamulla viedä ennen kuutta jo sinne kaverin luokse?
Asia ratkeaa ihan sillä, että palkkaa hoitajan. Vaikka lapsen kaverin vanhempien kanssa yhdessä, niin kulut puolittuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo se on kaupunkilaisten huudella että ekaluokkalainen kyllä pärjää. Mutta kun asut maalla syrjässä niin on lasu paikalla hyvin äkkiä jos 7v on yksinään päivästä toiseen.
Väittäisin nimenomaan että maalla pärjää paremmin. Vaaran paikkoja vähemmän. Fiksua olisi järjestää niin että kaksi kesällä yksin olevaa ekaluokkalaisten viettäisi päivää yhdessä.
Mitä fiksua siinä on että lapsi pitäisi aamulla viedä ennen kuutta jo sinne kaverin luokse?
Voi kyynel!
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja. Suomessa on yleensä molemmilla vanhemmilla 4 viikkoa lomaa, eli noista tulee jo 8 viikkoa. Kaksi viikkoa lapset voivat päivisin olla vaikka mummin ja vaarin luona.
Meillä ei ole kummallakaan lomaa. Hyvällä tuurilla yksi vapaa päivä viikossa, aina ei sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Minä en todellakaan hoitaisi edes ystäväni lapsia koko kesän ajan. Ihan älyttömiä ehdotuksia nuo perhekerhot ja naapurit yms.
Monelle kyllä kelpaisi lisäraha.
Kummallista miten täällä palstalla löytyy aina näitä avain kaulassa kulkeneita lapsia, joiden vanhemmat ei koskaan olleet kotona. Itse en tunne yhtään sellaista ihmistä, 80-luvulla oli toki vanhemmat töissäkin, mutta silloin oli työntekijän markkinat, mikä tarkoitti, että monet perheen pystyivät järjestämään niin, että vanhempien lomat oli ainakin osittain peräkkäin. Seurakunnat järjesti paljon leirejä. Itse olin ainakin hevostallileirillä ja tyttöleireillä, joskus myös telttaleirilla. Yleensä leiri kesti ma-pe ja oli edullinen. Meillä asui mummo lähellä, ja jos joskus oltiin kotona niin että vanhemmat oli töissä, me heräsimme aamulla, söimme aamupalat ja lähdimme mummolle. Siellä syötiin lounas ja välipala ja tultiin kotiin. Toki se oli sitä aikaa, kun mummot ja ukit jäi jo nuorena eläkkeelle. Oma mummoni varhaiseläkkeelle 58-vuotiaana ja ukki oli ollut opettaja, hän pääsi 60-vuotiaana. Toki kun oli opettaja, oli kesät jo aiemmin vapaalla.
Naapurin tytöillä oli kotona hoitaja muutaman viikon juhannukseen asti, että niiden vanhemmat pääsi kesälomalle. Kyllä ne silti pääsi leirille, jos halusivat ja leirejä oli vielä elokuun alussakin. Asuin isossa kerrostalossa, jossa oli siihen aikaan paljon lapsia, mutta ei siellä kukaan lapsi ollut yksin kotona kesäisin. Eikä ollut kukaan omista ystävistäni. Ei missään nimessä pidä yleistää, että kasarilla olisi ollut yleistä jättää pieniä koululaisia koko päiväksi kotiin, jos vanhemmat oli töissä.