Miten työssäkäyvät ihmiset järjestävät koululaisten loma-ajan?
Omat lapset ovat tulossa kouluikään, ja ihmettelen, että miten lomista selvitään. Olen yh ja mulla on normaalit työ- ja loma-ajat. Jo syysloma tulee aiheuttamaan ongelmia, mutta iso kysymysmerkki on tietenkin kesäloma. Siihen jää oman lomani jälkeen kuusi viikkoa ratkaistavaksi. Meillä ei ole tukiverkostoa, ei mitään mummolaa, johon lapsia viedä. Tähän asti ollaan saatu arkielämä rullaamaan oikein hyvin, mutta nyt kyllä vetää vähän hiljaiseksi. Jotain leirejä voi toki ajatella, mutta ne ovat aika kalliita, eikä niitä muutenkaan varmaan ihan kuudeksi viikoksi löytyisi.
Mun mielestä tää Suomen systeemi on aika uskomaton. Jos opet tarvitsevat 10 viikon kesävapaat, niin sitten pitäisi olla kyllä lapsille fritidshemit kuten Ruotsissa.
Kommentit (368)
Vierailija kirjoitti:
Helppo se on kaupunkilaisten huudella että ekaluokkalainen kyllä pärjää. Mutta kun asut maalla syrjässä niin on lasu paikalla hyvin äkkiä jos 7v on yksinään päivästä toiseen.
Väittäisin nimenomaan että maalla pärjää paremmin. Vaaran paikkoja vähemmän. Fiksua olisi järjestää niin että kaksi kesällä yksin olevaa ekaluokkalaisten viettäisi päivää yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo se on kaupunkilaisten huudella että ekaluokkalainen kyllä pärjää. Mutta kun asut maalla syrjässä niin on lasu paikalla hyvin äkkiä jos 7v on yksinään päivästä toiseen.
Väittäisin nimenomaan että maalla pärjää paremmin. Vaaran paikkoja vähemmän. Fiksua olisi järjestää niin että kaksi kesällä yksin olevaa ekaluokkalaisten viettäisi päivää yhdessä.
Mitähän fiksua siinä on 2 ekaluokkalaista on päivän keskenään? En ikinä uskaltaisi jättää, nehän keksii mitä vaan. Vaaran paikkoja maaseudulla vähemmän? Täällähän niitä vaaranpaikkoja vasta onkin eikä naapureita lähellä.
Olet saanut jo hyviä vinkkejä. Kyllä se silti on parina kesänä aika stressaavaa tilkkutäkin kokoamista. Mutta oikeasti vain pari kesää ovat hankalia. Sitten ollaan jo 9 - 10 v. Meillä näin: ensin viikon leiri, on myös ilmaisia tai edullisia esim. seurakunnan ja kaupungin. Kaupungin tai urheiluseuran parin päivän päiväleiri. Koulukavereiden vanhempien kanssa sovitut vuorottelut. Myös MLL ja 4H tarjoavat apua. Siinä meni hyvin yksi kuukausi ja ylikin. Mutta onhan siinä järkkäiltävää. Eivätkä kaikki lapset pidä leirielämästä. Ruotsissa on vapaa-ajan kodit kunnan puolesta. Meillä sitten tällaista säätämistä.
En jaksa lukea kuuttatoista sivua läpi, mutta meillä oli apuna isovanhemmat. Perinteiseen tyyliin.
Kerron omasta kokemuksesta:
Lasten kesäloma alkoi nyt maanantaina. Olen itse etätöissä tämän viikon ja aamupalaverin aikana laittelen pojille aamupalan. Lounastauon olen pitänyt vähän normaalia myöhemmin, jolloin syömme yhdessä. Lapset käyvät päivän aikana kavereilla ja välillä ovat kaverien kanssa täällä. Kun ovat täällä, laitan työhuoneen oven kiinni, jos tarvii enemmän keskittyä.
Seuraavaksi viikoksi lapset menevät mummolaan. Jos ei olisi tätä mahdollisuutta, he olisivat täällä samalla tavoin kuin tälläkin viikolla.
Kesäkuun loput kaksi viikkoa aion olla myöskin etätöissä ja voin siis vähän katsella lasten perään.
Heinäkuussa minä ja rouva pidämme kesäloman ja olemme koko kuukauden reissussa perheen kanssa.
Sitten jää enää elokuun alku, jonka aion olla lasten kanssa kotona, etätöitä tehden.
Eli kannattaa tehdä etätöitä, niin lapset ei joudu olemaan yksin. Jotkut toki ovat sellaisella alalla, että etätöitä ei pysty tekemään. Tähän voi todeta vain: elämä on valintoja.
Palkkaisin jonkun nuoren lapsenvahdiksi, vaikka osaksi päivää. Jos taloudellisesti mahdollista. Ei mielestäni 7 v pärjää yksin koko päivää.
Tämä on oikeasti ongelma monessa lapsiperheessä. Leirejä on joo olemassa, mutta hinta on sellainen että harvalla on esim 5viikkoa mahdollisuus lasta leireillä pitää. viikkohinnat helposti 100-200 eur/vko. Osa leireistä ei edes ole koko päivää vaan esim kl 10-15 eli kesken työpäivä pitäisi pystyä lasta lähteä kuljettamaan sinne ja sieltä pois.
Ruotsin kaltainen systeemi olisi tännekin tervetullut.
moni keplottelee kesän osittain etätyössä, palkattomalla vapaalla, sopii hoitorinkiä muiden vanhempien kanssa, yksittäinen leiri jne. Jotain päiviä lapso yksin kotona
Kesäkuulle saa usein leirejä, leikkikenttätoimintaa, omassa kunnassa on juhannukseen saakka iltapäiväkerhon tiloissa maksullinen ryhmä ekalta ja tokalta pääseville. Kouluavustajat pitävät tätä. Heinäkuulle lomaa vanhemmalle ja elokuussahan koulu jo alkaakin.
Vierailija kirjoitti:
Lasten kesäloma alkoi nyt maanantaina. Olen itse etätöissä tämän viikon ja aamupalaverin aikana laittelen pojille aamupalan. Lounastauon olen pitänyt vähän normaalia myöhemmin, jolloin syömme yhdessä. Lapset käyvät päivän aikana kavereilla ja välillä ovat kaverien kanssa täällä. Kun ovat täällä, laitan työhuoneen oven kiinni, jos tarvii enemmän keskittyä.
Seuraavaksi viikoksi lapset menevät mummolaan. Jos ei olisi tätä mahdollisuutta, he olisivat täällä samalla tavoin kuin tälläkin viikolla.
Kesäkuun loput kaksi viikkoa aion olla myöskin etätöissä ja voin siis vähän katsella lasten perään.
Heinäkuussa minä ja rouva pidämme kesäloman ja olemme koko kuukauden reissussa perheen kanssa.
Sitten jää enää elokuun alku, jonka aion olla lasten kanssa kotona, etätöitä tehden.
Eli kannattaa tehdä etätöitä, niin lapset ei joudu olemaan yk
Lomat voi pitää myös peräkkäin "rouvan" kanssa. Näin meillä toimittiin monta vuotta.
Aloittajalla ei ole tätä mahdollisuutta.
Lapsi oli alkukesästä muutaman viikon kerhon päiväleirillä. Sen jälkeen vanhemmat pitivät vuorotellen lomansa täysin eri aikaan, niin aina oli jompikumpi lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Eli kannattaa tehdä etätöitä, niin lapset ei joudu olemaan yk
Puolisosi on siis valinnut työn, jossa ei voi tehdä etätöitä?
Vierailija kirjoitti:
Kultaisella ysärillä oltiin aina ykkösluokalta asti kesäisin yksin kotona. Vanhemmat jäivät yleensä heinäkuussa lomalle.
Avain kaulassa pyörittiin pitkin pihoja. Ruokaa lämmitettiin mikrossa. Lankapuhelimella sai vanhempiin yhteyden jos tarvitsi.
Olihan se välillä turvattoman oloista, mutta eipä sitä tunnetta oikein osannut aikuisille sanoittaa. Silloin vielä korostettiin että lapsien tulee oppia pärjäämään ja olemaan reippaita. Eipä siinä siis kehdannut sanoa että tuntuu kurjalta olla 9h päiviä yksin kotona.
Olisikin nyt vain lankapuhelimet. Sen sijaan lapsilla on älypuhelimet. Viimeistään kesällä he kehittävät siihen addiktion, kun vanhempi ei niiden käyttöä pysty valvomaan, ja ehkä lapsilla ei ole muuta tekemistä.
Tiedättekö, vanhemmat, mitä lapsenne puhelimella tekevät, kun te olette töissä? Ehkä kiusaavat muita tai joutuvat kiusatuksi. Tytöt saavat seksiehdotuksia aikuisilta miehiltä, tai tienaavat rahaa (tai jotain muuta) lähettämällä omia alastonkuviaan.
Työssäkäyvät vanhemmat palkkaavat lastenhoitajan.
Hankalaahan tuo on. Työttömyydessä oli se hyvä puoli, että tätä ongelmaa ei ollut. Ensin oltiin molemmat, sitten minä pääsin koulutukseen, jossa oli vain viikon kesäloma. Työllistyin ja kun puoliso sai töitä olivat lapset jo niin isoja ettei tätä ongelmaa ollut. Muuten tuo työttömyysvaihe oli äärimmäisen rankka meidän perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuori 14-15 vuotias mielellään tulee pientä korvausta vastaan seuraksi ja katsomaan perään 7-10 vuotiasta lasta. Rohkeasti vaan kyselemään sukulaisilta, ystäviltä, työkavereiden nuorilta.
Ohhoh. En uskaltaisi jättää noin nuoren teinin kanssa, ovat usein vielä liian vastuuttomia ja stressaavat liikaa.
Mieluummin teinin kanssa kun lapsi yksinään.
Ihan hullulta tuntuu, mutta vuonna 1982 minä 16 vuotiaana hoidin täysipäiväisesti kahta alle 2-vuotiasta ja yhtä 3 vuotiasta. Lääkäri/tuomariperheiden lapsia ja hyvin maksoivat. Ihania lapsia ja ihanaa aikaa, ei mennyt sormi suuhun. Ruoat oli tehty suht valmiiksi, kaikki muu oli omissa käsissä.
Kai teini-ikäiset suostuvat lastenhoitoon siinä missä muuhunkin kesätyöhön. Siitä pitää saada kunnollinen palkka. Rahaa he kuitenkin tarvitsevat Jos ei halua tehdä työtä, niin minulle tunne että saavatko he taskurahansa jostain muualta, Onlyfansista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kannattaa
"Lomat voi pitää myös peräkkäin "rouvan" kanssa. Näin meillä toimittiin monta vuotta. "
eli lomat on eri aikaan, mitä lomanviettoa se sellainen edes on, ei ole koko perheen yhteistä vapaa-aikaa eikä voi mitään tehdä, ei lomareissuja ellei nyt sitten vajaana perheenä halua lähteä. Ei olisi kelvannut minulle kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten jää enää elokuun alku, jonka aion olla lasten kanssa
Onhan se hienoa, jos perhe voi lomailla yhdessä. Kaikkea ei vain voi saada. Jos vanhemmat pitävät lomansa peräkkäin, niin ehkä viikonloppuisin voi olla perheaikaa, tai jokin reissu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hui, mitähän ne yhdessä keksisivät? Itse ainakin sain sen ikäisenä mitä hullumpaa päähänpistoja kavereiden kanssa.
Seurakunnan ja kaupungin sekä urheiluseurojen järjestämät kesäleirit ja päiväkurssit. Sitten mietittävä, jos suvusta löytyy joku, jonka luo pääsisi joksikin aikaa.
Lisäksi ostat sitten iltapäivähoitoa päiväkodista.
Onnea vaan yritykseen jokaiselle joka haluaa jonkun teinin hoitamaan lapsiaan täysipäiväisesti. Voi olla että yksi tuhannesta suostuu ja heistäkin lähes jokainen huomaisi ensimmäisten päivien jälkeen ettei halua tehdä tuota. Kavereitakaan ei näe ja somesta joutuisi olemaan hetken irti. Mennyttä vuosituhatta on enää turha muistella.