Miten työssäkäyvät ihmiset järjestävät koululaisten loma-ajan?
Omat lapset ovat tulossa kouluikään, ja ihmettelen, että miten lomista selvitään. Olen yh ja mulla on normaalit työ- ja loma-ajat. Jo syysloma tulee aiheuttamaan ongelmia, mutta iso kysymysmerkki on tietenkin kesäloma. Siihen jää oman lomani jälkeen kuusi viikkoa ratkaistavaksi. Meillä ei ole tukiverkostoa, ei mitään mummolaa, johon lapsia viedä. Tähän asti ollaan saatu arkielämä rullaamaan oikein hyvin, mutta nyt kyllä vetää vähän hiljaiseksi. Jotain leirejä voi toki ajatella, mutta ne ovat aika kalliita, eikä niitä muutenkaan varmaan ihan kuudeksi viikoksi löytyisi.
Mun mielestä tää Suomen systeemi on aika uskomaton. Jos opet tarvitsevat 10 viikon kesävapaat, niin sitten pitäisi olla kyllä lapsille fritidshemit kuten Ruotsissa.
Kommentit (368)
Vierailija kirjoitti:
Tosi etuoikeutettuja vastaajia. On pikkuisen paha yrittää tyhjästä sitä tukiverkkoa rakentaa, kun sitä ei ole. Nyt ihan oikeasti käsi sydämelle, kuinka moni ihminen menee soittelemaan naapurin ovikelloa että anteeksi nyt voisitko katsoa lasteni perään tässä kuusi viikkoa kun olen töissä. Varmaan useimmat pystyvät kyllä jotenkin rakentamaan sellaisia tuen murusia joihinkin päiviin, mutta kuudeksi viikoksi joka arkipäiväksi tämän hoitaminen on aikamoinen savotta.
Ja kun ap jo sanoi, että mummolaa ei ole, niin ei ehkä kannata ehdotella, että vie sinne mummolaan.
Kyllä ap:n ongelma on erittäin ymmärrwttävä ja siihen pitäisi joku ratkaisu olla olemassa. Kaikilla ei ole mummolaa tai mummola on kaukana. Isovanhemmat voivat myös olla huonokuntoisia. Leirit tosiaan ovat kalliita ja on lapsille liian raskasta muutenkin useita viikkoja leireillä. Ja kenen naapuri nyt oikeasti ottaa toisten lapsia vastuksiksi nykypäivänä. Usein naapurisuhteet ovat muutoinkin etäisiä. Miksi ei järjestetä lapsille jotain ohjelmaa. Olisi kesätyötäkun siinä nuorille tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat lapset ovat tulossa kouluikään, ja ihmettelen, että miten lomista selvitään. Olen yh ja mulla on normaalit työ- ja loma-ajat. Jo syysloma tulee aiheuttamaan ongelmia, mutta iso kysymysmerkki on tietenkin kesäloma.
Ja kuitenkin, jotenkin maagisesti, on koko muu Suomi onnistunut tässä n. 100 vuotta jo. Mikset sinäkin onnistuisi? Aloitetaan ihan perusjutuista: lapsillasi on isä?
Niin että sata vuotta sittenkö kaupunkilaisisä otti lomaa töistä kesällä hoitaakseen lasta? Oikeasti pikkulapset oli keskenään tai jonkun mummon tai isomman lapaen kanssa. Sata vuotta sitten aika monet lapset myös tekivät kesällä töitä esim. kotona maatilalla.
Sata vuotta sitten kaikila oli isä? No mun isoisällä oli vielä ekaluokkalaisena isä, joka makasi sängyssä ja yski verta. Sitten hän jo pian olikin totaali
Sata vuotta sitten aika moni lapsi oli isätön, samasta syystä kuin 80 vuotta sitten. Vielä pahempi oli tilanne, jos isä oli ollut punaisten puolella. Lapset olivat kansakunnan sylkykuppeina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä varmaan tuo opettajien kesälomaviha syntyy, kun ihmiset joutuu ITSE hoitamaan lapsensa eikä yhteiskunta kirmaakaan heti apuun. Sitten levitellään käsiä ja syytetään opettajia. Noloa!
Eli kun tekee lapsia, pitää saman tien sitten ottaa loparit töistä, koska kukaan normaali työantajahan ei tosiaan anna lomaa kymmeneksi viikoksi kesällä.
Ei, vaan pitää jättää lapset tekemättä jos ei elämä ole siinä mallissa että niiden kanssa pärjää.
ai mä otin ne loparit oli helpompi valinta.ja kyl kela maksaa plus jäi koko työ raataminen pois elämästä.
Jos maksat kunnolla,niin varmaan joku isompi koululainen hoitaa mielellään lapsiasi.
Äkkiä tinderi tulille ja joku kiva uusperhekuvio kasaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei 7-vuotias varmaan kuole siihen, että on 10 h päivässä yksin kotona, mutta onhan se nyt selvää, ettei se ole lapselle hyväksi.
Ja silloin 20-30 vuotta sitten oli aika eri ajat. Ihan turha verrata.
Juuri näin. Toisaalta voi hyvin kuvitella sitä paheksunnan määrää, kun tämä yksinhuoltaja jättäisi ekaluokkalaisen työpäivän ajaksi yksin kotiin. Sitä siunailun määrää, että kyllä on vastuutonta ja pitäisikö tehdä jo lastensuojeluilmoitus!
Kaikilla ei yksinkertaisesti ole turvaverkostoja lähimailla (voi olla, että on aikoinaan muutettu työn perässä kauempaa) ja nykyaikana, jolloin hädin tuskin naapuria tervehditään, olisi melkoisen epätavallista pyytää tuntematonta lastenhoitoajaksi pitkien työpäivien ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat "hoitaa" lasta 10-vuotiaaksi, niin se on sinun valintasi. Meillä lapset ovat ekasta luokasta lähtien pärjänneet muutaman tunnin yksinäänkin ja tiedän, että tarvittaessa pärjäisivät kokonaisen työpäivänkin ajan. Eli lapsen kehityksen tai hoidontarpeen vuoksi ei lasta tarvitse jäädä kotiin hoitamaan. Koululaiset pärjäävät kyllä muutaman tunnin ilman hoitajaakin.
Miksi sen ekaluokkalaisen pitäis pärjätä?? Mieluummin olen työttömänä kun jättäisin pienen yksinään pärjäilemään.
Kyllä ovat nykyvanhemmat avuttomia. Ei lapsia tarvitse koko ajan olla paapomassa. Ei meillä kukaan ollut vahtimassa, Kesää vietettiin kavereiden kanssa tai kotona välillä. Sama homma omilla lapsillani, yhtenä kesänä oli nuori tyttö muutaman viikon lapsieni kanssa.
moi
Tupuliini kirjoitti:
Kyllä ovat nykyvanhemmat avuttomia. Ei lapsia tarvitse koko ajan olla paapomassa. Ei meillä kukaan ollut vahtimassa, Kesää vietettiin kavereiden kanssa tai kotona välillä. Sama homma omilla lapsillani, yhtenä kesänä oli nuori tyttö muutaman viikon lapsieni kanssa.
Miksi haukut vanhempia jos lapsi itse ei ole valmis olemaan 10h yksin joka päivä??
Vierailija kirjoitti:
Kertoo paljon ihmisestä kun syytetään tästäkin yhteiskuntaa, töitä jne... Kun itse ollaan tehty se lapsi, mutta ei osata, kyetä / ymmärretä ottaa myöskin itse vastuuta siitä omasta lapsesta.
Kertoo paljon ihmisestä tällainen yksisilmäisyys. Kertoo joko yksinkertaisuudesta tai empatiakyvyttömyydestä tai molemmista. Mikäli itsellä on asiat rullannut, kuvitellen jopa, että kaikki on sujunut TÄYSIN omasta erinomaisesta organisoinnista käsin näkemättä oman tukiverkostonsa osuutta asiaan. On ehkä puoliso, jonka kanssa jakaa kesäloman hoitovastuuta, on ehkä isovanhempia ja muuta sukua. Tätä on pidetty niin itsestäänselvänä, ettei osata edes kuvitella, millaista olisi jos tuo verkosto puuttuisi. Kaikki hyvä ja apu ja elämän helppous kun on omaa ansiota tällaiselle itsekkäälle persoonalle - vastaavasti toisen avuton tilanne, jossa mm. tuo sukulaisapu puuttuu on tämän henkilön omaa puutetta ja vastuuttomuutta.
Joo, naiset vain pois työelämästä kotiin miehen elätiksi. Jos meinaa lapsia tehdä, on katsottava että on kotona heitä yötä päivää hoitamassa - muuten olet huono äiti ja varsinkin, jos haluat tienata oman elantonsa työelämässä. Joillekin palstan kommentoijille saattaa olla hätkähdyttäväkin uutinen, että on naisia jotka tienaavat ITSE oman elantonsa ja pärjäävät ilman miestä. Se EI tee silti näistä yhtään huonompia kuin kokopäiväkotiäideistä tai naisista, joilla mies tai suku osallistuu lastenhoitoon.
Aikoinaan päivähoitojärjestelmää kehitettiin, jotta naisten työssäkäynti helpottuisi. Kehittämistyö on vain jäänyt kesken, sillä tarpeeksi ei ole huomioitu etenkin kesälomien aikojen tarvetta pienten koululaisten päivähoitoon. Tekopyhästi jotkut peräävät yhtesiöllisyyttä: naapuriapua yms. unohtaen, että myös valtio on yhteisö, se on vain sitä isommassa mittakaavassa. Miksi valtionkokoinen yhteisö onkin yhtäkkiä pahasta? Mutta joku pihapiirin tai lähiön kokoinen yhteisö hyvä asia? Miksi on niin paheksuttavaa, että yhteiskunta - siis valtio - auttaisi tässäkin kohtaa hädässä?
Aika moni, joka perää toisilta "omaa vastuuta" unohtaa kaiken sen avun, mitä itse on saanut.
Vierailija kirjoitti:
Tästä varmaan tuo opettajien kesälomaviha syntyy, kun ihmiset joutuu ITSE hoitamaan lapsensa eikä yhteiskunta kirmaakaan heti apuun. Sitten levitellään käsiä ja syytetään opettajia. Noloa!
Hohhoijaa. Täällä on nimenomaan haluttu tehdä yhteiskunta, jossa naiset ja myös ÄIDIT käyvät kokopäivätyössä eikä miehet elätä. Tämä on itse haluttu, niin ei sitten pidä natista kun äidit tosiaan käyvät siellä töissä. Siihen liittyy lastenhoidon järkkääminen äitien avuksi. Äiditkin maksavat työstään veroja joista kustannetaan mm. vanhustenhoito, päiväkodit ym ym. Mitä tulee yksinhuoltajuuteen, niin jokainen voi miettiä, onko se semmoinen jota äiti on itse alun perinkin halunnut vai suunnitellut. Vai olisko kyse ihan elämän arvaamattomuudesta?? Se voi kohdat myös sinua, milloin tahansa.
Tuttu ongelma, totaaliyh minäkin, ilman minun äitiäni lapset olisivat olleet monta viikkoa yksin kotona. Varmaan olisivat pärjänneet mutta aika julmaa jättää 7-vuotias monena viikkona koko päiväksi yksin tai edes niin että 7 ja 8v olisivat keskenään.
Suosittelen päiväleirejä. Paikkakunnasta riippuen niitä on monenlaisia ja monen hintaisia. Halvimmat noin 70e luokkaa ja kalleimmista saa pulittaa yli 200e /viikko. Toki näissäkin on se ongelma että lapsen pitää pystyä kulkemaan niihin itse, aika monet ovat klo 9-15. Jos lapsi suostuu yöleireille, silloin kannattaa tehdä itse pidempää päivää ja lyhyempaa sitten kun lapsi on kotona.
Naapuriavussa on se ongelma että käytännössä kaikki laittavat lapsensa leireille alkukesäksi ja sitten katoavat jonnekin; mökille, ulkomaille, mummolaan jne. Toki varmasti riippuu tämäkin asuinpaikasta mutta ainakin täällä Helsingin ihan tavallisella keskiluokkaisella alueella tuntuu kaikilla olevan joku kesäpaikka jonne sitten lähtevät aikuisten loman alettua. Eivät tosiaan ota hoitoonsa mitään vieraita lapsia kun eivät itsekään hoitoapua tarvitse.
Voi tulla monelle yllätyksenä mutta kaikissa työpaikoissa ei saa kesällä palkatonta ja lomarahavapaita ei saa pitää koululaisten loman aikana, koska muuten ei jää riittävästi työntekijöitä työpaikalle.
Vastaus siis ap:lle, säästä rahaa päiväleireihin ja selvitä jo hyvissä ajoin keväällä vaihtoehtoja ettei lapsi jää ilman paikkaa. Verkostoidu niin että lapsi voisi kulkea leireille yhdessä kaverin kanssa tai kaverin vanhempien saattamana, mikäli itse et pääse.
Vierailija kirjoitti:
Palkkaat sen hoitajan AP, mitä sä täällä iniset? Jos ei ole varaa, oma asiasi, jos olet sellaisessa työssä missä ei ole joustoa, oma asiasi. Mitä sä luulet mitä muut tekee? Ymmärrän että on vaikeaa kun ei osaa itse ajatella asioita ja järjestää niitä mutta ei se muiden ongelma ole.
Jää pois töistä, ihan sama mulle, oma lapsesi kuluttaa jo muutenkin veronmaksajien rahoja joten tuollaisen nobodyn elättäminen ei tunnu missään tässä yhteiskunnassa.
Lasten hankkimiseen pitäisi todellakin olla yhteiskunnan lupa, tuloraja, äo raja olisi ainakin must.
Ulosantisi osoittaa sen, ettei tuo peräänkuuluttamasi äo korreloi ns. hyväosaisuuden kanssa. Mietityttää myös ns. hyväosaisuuden mittarit. Jos taloudellinen hyväosaisuus tekee ihmisestä noin kylmän ja empatiakyvyttömän, herääkin kysymys: kuka onkaan se osaton. Ehkä tämä kommentoija on jäänyt aikoinaan vaille hellää ja läsnäolevaa huolenpitoa, mitä kompensoi nyt nokkimalla (omasta mielestään) heikompiaan ja alleviivaamalla omaa erinomaisuuttaan. Rahaa runsaasti, mutta (tunne)älyä niukasti.
Voi luoja. Suomessa on yleensä molemmilla vanhemmilla 4 viikkoa lomaa, eli noista tulee jo 8 viikkoa. Kaksi viikkoa lapset voivat päivisin olla vaikka mummin ja vaarin luona.
Vinkki firmojen HR-osastoille: työnantajan pitovoimaa ja työnantajabrändin vetovoimaa voisi lisätä se, että palkataan nuoria kasvatusalan lähihoitajaopiskelija kesätöihin hoitamaan tällaisten vanhempien lapsia ja järjestämään jotain kivaa tekemistä. Yritys saisi myös hyvää markkinointibuustia yhteiskuntavastuun kantamisesta tällä tavalla. Ainakin isoimmissa firmoissa tämä voisi onnistua. Lapset eli mahdollinen tuleva työvoima voisi samalla myös tutustua vanhempien työpaikkoihin ikään kuin vaivihkaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja. Suomessa on yleensä molemmilla vanhemmilla 4 viikkoa lomaa, eli noista tulee jo 8 viikkoa. Kaksi viikkoa lapset voivat päivisin olla vaikka mummin ja vaarin luona.
Voi luoja eräiden yksinkertaisuutta. Et edes aloitusta viitsinyt lukaista ennen kuin tulit ketjuun päsmäröimään? Ap on yksinhuoltaja. Tarkoittaa sitä, että sitä toista vanhemaa ei välttämättä ole kuviossa lainkaan. Syystä tai toisesta. Ap:lla ei ole myöskään kertomansa mukaan lapsille mummolaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja eräiden yksinkertaisuutta. Et edes aloitusta viitsinyt lukaista ennen kuin tulit ketjuun päsmäröimään? Ap on yksinhuoltaja. Tarkoittaa sitä, että sitä toista vanhemaa ei välttämättä ole kuviossa lainkaan. Syystä tai toisesta. Ap:lla ei ole myöskään kertomansa mukaan lapsille mummolaa.
Oot joku teini?
MItkä v.tun mummut ja vaarit? Osa kuolleet, yksi asuu Sveitsissä, yksi Norjan perukoilla.
- YH-äiti 53 v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo paljon ihmisestä kun syytetään tästäkin yhteiskuntaa, töitä jne... Kun itse ollaan tehty se lapsi, mutta ei osata, kyetä / ymmärretä ottaa myöskin itse vastuuta siitä omasta lapsesta.
Olisko vastuunottoa
a) Jättää 7-v lapsi yksin kotiin koko päiväksi?
b) Ottaa loparit töistä ja ryhtyä työttömäksi yhteiskunnan elätiksi, jotta voi olla lapsen loma-ajat kotona?
c) Yrittää pohtia ratkaisuja hankalaan tilanteeseen yhdessä muiden kanssa?
Voisitko selvittää, miten siitä lapsesta otetaan vastuu tässä tilanteessa sellaisella tavalla, joka sulle kelpaa?
No tietysti siten, että se kakara jätetään tekemättä jos turvaverkko puuttuu eikä maksulliseen lastenhoitajaan ole varaa! Vähän voisi miettiä elämäänsä eteenpäin eikä lisääntyä hetken mielijohteesta vastuuttomien hulttioiden kanssa naiivisti luottaen siihen, että kaikki muka järjestyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oot joku teini?
MItkä v.tun mummut ja vaarit? Osa kuolleet, yksi asuu Sveitsissä, yksi Norjan perukoilla.
- YH-äiti 53 v
No mitä vit. tua levittelit lettua noissa olosuhteissa? Niin makaa kuin petaa.
Ei pysty järjestään edes puolison kanssa, niin turhaan niitä lapsia edes harkitsee...