Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten työssäkäyvät ihmiset järjestävät koululaisten loma-ajan?

Vierailija
14.06.2024 |

Omat lapset ovat tulossa kouluikään, ja ihmettelen, että miten lomista selvitään. Olen yh ja mulla on normaalit työ- ja loma-ajat. Jo syysloma tulee aiheuttamaan ongelmia, mutta iso kysymysmerkki on tietenkin kesäloma. Siihen jää oman lomani jälkeen kuusi viikkoa ratkaistavaksi. Meillä ei ole tukiverkostoa, ei mitään mummolaa, johon lapsia viedä. Tähän asti ollaan saatu arkielämä rullaamaan oikein hyvin, mutta nyt kyllä vetää vähän hiljaiseksi. Jotain leirejä voi toki ajatella, mutta ne ovat aika kalliita, eikä niitä muutenkaan varmaan ihan kuudeksi viikoksi löytyisi.

Mun mielestä tää Suomen systeemi on aika uskomaton. Jos opet tarvitsevat 10 viikon kesävapaat, niin sitten pitäisi olla kyllä lapsille fritidshemit kuten Ruotsissa.

Kommentit (368)

Vierailija
281/368 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jumankekka, eikö vanhemmat osaa nykyään edes hommata pennuilleen hoitajaa???

Se on vanhempien tehtävä, ei opettajien eikä yhteiskunnan!!!

Tai sitten on lastensa kanssa itse, häviää palkassa mutta eipä tarvitse maksaa kenellekään. 

Vierailija
282/368 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuori 14-15 vuotias mielellään tulee pientä korvausta vastaan seuraksi ja katsomaan perään 7-10 vuotiasta lasta. Rohkeasti vaan kyselemään sukulaisilta, ystäviltä, työkavereiden nuorilta.

Ohhoh. En uskaltaisi jättää noin nuoren teinin kanssa, ovat usein vielä liian vastuuttomia ja stressaavat liikaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/368 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avain kaulaan ja kännykkä käteen. Kuralättypizzoja valmiiksi mikrotettavaksi jääkaappiin.

Ihan ovat lapset pärjänneet jo vuosikymmenia omillaan kesäisin työpäivien ajan.

Tätä minäkin ihmettelen. Kyllä minunkin vanhempani kävivät 80- luvulla kokopäivätöissä ja lapset oltiin ihan kotona kesällä. Äidin töihin piti soittaa aina puolenpäivän aikaan. 

Vierailija
284/368 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle annettiin pelikone ja harrastelen edelleen.

Vierailija
285/368 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meilläkään ole tukiverkkoja. En kysy naapurilta voisiko hoitaa lapsiani, aivan absurdi ajatuksin. Meillä lomat on otettu eri aikoihin, sillon jää viikko että lapset yksin. Nykyään tietysti etätyö helpottaa valtavasti. Jos olet yh, eikö lasten isä hoida? Ja ilman muuta pitäisi olla lapsille kesäksi joku järjestetty hoito. Täällä on nyt ensimmäistä kertaa puistoruokailu, ja se on huippu juttu.

Mun lapsilla ei ole isää.

Silloinkin kun lapsilla on isä elämässä, yleensä kyse on yhteishuoltajuudesta, jos molemmat vanhemmat hoitavat lasta. Yksinhuoltaja tyypillisesti hoitaa ihan yksin.

Ap

On yhteishuoltajuuksiakin, joissa etävanhempi ei tapaa tai pidä mitenkään yhteyttä lapseen moneen vuoteen eli sanoitettuna lähivanhempi on käytännössä yksinhuoltaja, vaikka virallinen yhteishuoltajuus onkin.

Vierailija
286/368 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin ENNEN ne lapset joita ei paapottu kuin aivottomia kanoja, ovat nykyään niitä joilla on vielä maalaisjärkeä päässä, ja AP ei kyllä lukeudu heihin tai heidän jälkeläisiin. Kyllä lapset kannattaa jättää tekemättä, kun niistä ei kyetä ottamaan mitään vastuuta ja kasvattamaan lasta, 7vuotias kykenee tekemään vaikka ja mitä jos häntä on pienestä asti opetettu ja opastettu elämään, eikä työnnetty älypuhelinta kouraan kun on tylsää.

Tänne tuut haukkumaan vaikka ap kyselee              apua tilanteeseen. 

Jos sille tielle lähdetään niin et sinäkään                 taida se terävin kynä olla penaalissa... 

Vierailija
287/368 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua mikä pyhä lehmä nuo opettajien lomat ovat. Niihin ei saisi mitään muuta näkökulmaa ottaa kuin että OVAT LOMANSA ANSAINNEET. Tässä itse kukin osallistuu ties mihin talkoisiin yhteiskunnallisesti, ja joutuu luopumaan vaikka mistä saavutetusta edusta, mutta tähän asiaan ei saa koskea. Eihän tässä nyt kukaan edes sanonut, että opettajilla ei saa olla lomaa, mutta tosiasia on se, että hyvin monessa perheessä on aikamoisia vaikeuksia järjestää lastenhoitoa pitkien lomien ajaksi. Ehkäpä sitten kaikilla alle 10 v koululaisten vanhemmilla pitäisi myös olla lakisääteisesti se 10 viikon loma.

Jahas. Opettajat jo nyt joutuvat tekemään käsittämättömästi kasvatustyötä, kun vanhemmat itse on todella usein saamattomia.

Itsekin otin loma-asiat huomioon aikoinaan, ja järjestin työni siten, että minulla on n. 8 viikkoa vuosilomaa. En ole opettaja, mutta julkisella puolella virkamiehenä. Lomapäiväni riittänyt oikein hyvin lapsien kanssa yhdessö oloon. Vuosia olen pitänyt viisi viikkoa kesällä, syksyllä viikon, jouluna 1-2 viikkoa(riippuu miten pyhät osuu) ja viikon hiihtoloma.

Vierailija
288/368 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajua mikä pyhä lehmä nuo opettajien lomat ovat. Niihin ei saisi mitään muuta näkökulmaa ottaa kuin että OVAT LOMANSA ANSAINNEET. Tässä itse kukin osallistuu ties mihin talkoisiin yhteiskunnallisesti, ja joutuu luopumaan vaikka mistä saavutetusta edusta, mutta tähän asiaan ei saa koskea. Eihän tässä nyt kukaan edes sanonut, että opettajilla ei saa olla lomaa, mutta tosiasia on se, että hyvin monessa perheessä on aikamoisia vaikeuksia järjestää lastenhoitoa pitkien lomien ajaksi. Ehkäpä sitten kaikilla alle 10 v koululaisten vanhemmilla pitäisi myös olla lakisääteisesti se 10 viikon loma.

Jahas. Opettajat jo nyt joutuvat tekemään käsittämättömästi kasvatustyötä, kun vanhemmat itse on todella usein saamattomia.

Itsekin otin loma-asiat huomioon aikoinaan, ja järjestin työni siten, että minulla on n. 8 viikkoa vuosilomaa. En ole opettaja, mutta julkisella puo

Niin sinä. Sinä järjestit. Olit onnekas, kun tuo järjestelysi työnantajalle ja työkavereillesi sopi. Kaikki eivät voi pitää lomiaan oman mielen mukaan. On osa palapeliä, jossa työkavereiden lomatoiveet sekä työnantajan tarpeet on otettava huomioon. Ei voi itse "järjestää työt" omien lomatoiveiden mukaan. Olen kertakaikkisen hämmästynyt joidenkin ihmisten kyvyttömyydestä nähdä sen oman kuplan ulkopuolelle. Kaikki tässä elämässä ei todellakaan ole vain omasta "järjestelystä" kiinni.

Vierailija
289/368 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap miettii miksi täällä menee kaikki kärjistämiseksi ja riitelyksi ja aloittaa keskustelun keljuilemalla, että jos opet kerran tarvitsevat 10 viikon kesälomansa. Keskustelu on hyvä ja aiheellinen, mutta miksi tuo opettajien kesäloma pitää tähän vetää? Ensinnäkin opettajat eivät ole lastenvahteja, vaikka jotkut näin tuntuvat luulevan. Toisekseen koulupäivien määrä on laissa säädetty (190), tätä eivät ole opettajat päättäneet. Kolmanneksi pitkä kesäloma on opettajan työn ainoa etu, mitä luulette, montako miesopea alalle jäisi jos lomat poistuisi?

Vierailija
290/368 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkö vasta alat miettiä tukiverkkoja? Niitä luodaan koko elämä. Jos sukulaisia ei ole (jeah) eikä lapsilla ilmeisesti isiäkään tiedossa, niin eikö sulla ole ystäviäkään? 

Ihan kaikkea ei voi sälyttää yhteiskunnalle, jos lapsia on hankkinut. 

Vierailija
291/368 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nytkö vasta alat miettiä tukiverkkoja? Niitä luodaan koko elämä. Jos sukulaisia ei ole (jeah) eikä lapsilla ilmeisesti isiäkään tiedossa, niin eikö sulla ole ystäviäkään? 

Ihan kaikkea ei voi sälyttää yhteiskunnalle, jos lapsia on hankkinut. 

Mitäpä jos ne ystävät ovat myös työelämässä?

"Ihan kaikkea ei voi sälyttää yhteiskunnalle, jos lapsia on hankkinut."  Ai, mutta ystäville, naapureille voi? Isovanhemmille, enoille, tädeille voi?  Pitäisiköhän kaikkien hoitaa ihan ITSE lapsensa ilman yhtään kenenkään sivullisen astumatta kuvioihin. Silloin vasta voidaan tasapuolisesti sanoa kaikkien hoitavan ITSE lapsensa. Ei mutta hei. Kuka tekee sillä välin ne työt?

Vierailija
292/368 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja. Suomessa on yleensä molemmilla vanhemmilla 4 viikkoa lomaa, eli noista tulee jo 8 viikkoa. Kaksi viikkoa lapset voivat päivisin olla vaikka mummin ja vaarin luona.

Jos isä ja äiti pitävät lomansa eri aikaan, niin jää kyllä lomailut väliin, vai yksinkö sitä sitten vuoron perään ollaan lapsen kanssa mökillä, veneilemässä tai matkoilla? Pelkkä kotona olo kun ei ainakaan minulle tunnu lomalta.

Kyllä se perheen yhteinen aikakin on tärkeää, ainakin osa lomasta pitäisi pystyä pitämään yhdessä. Silloin, kun omat lapset olivat alakouluikäisiä, oli kaikenlaisia urheiluseurojen järjestämiä leirejä, joissa aika kului mukavasti. Ja sitten voi sopia lapsen kaverien kanssa, että päiviä vietetään yhdessä vuoroin vieraissa. Ja aina jollain kaverilla voi olla vanhempia sisaruksia, jotka siinä samassa vähän katsovat perään. Jos on isovanhempia, niin hekin varmaan mielellään auttavat osan kesästä.

Vierailija
293/368 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuori 14-15 vuotias mielellään tulee pientä korvausta vastaan seuraksi ja katsomaan perään 7-10 vuotiasta lasta. Rohkeasti vaan kyselemään sukulaisilta, ystäviltä, työkavereiden nuorilta.

Ohhoh. En uskaltaisi jättää noin nuoren teinin kanssa, ovat usein vielä liian vastuuttomia ja stressaavat liikaa. 

Mieluummin teinin kanssa kun lapsi yksinään.

Vierailija
294/368 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo se on kaupunkilaisten huudella että ekaluokkalainen kyllä pärjää. Mutta kun asut maalla syrjässä niin on lasu paikalla hyvin äkkiä jos 7v on yksinään päivästä toiseen. 

Vierailija
295/368 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet koulut järjestää alkukesästä kesäkerho- tyyppistä toimintaa koululla 1 -2 - luokkalaisille vanhempien ollessa töissä. On ohjattuaja valvottua. Samoin seurakunnat järjestää alakouluikäisille kesäkerhoja arkipäivisin. Erilaiset urheilujärjestöt järjestää päiväleiritoimintaa, seurakunnat myös ympärivuorokautisia leirejä alakouluikäisille. Kannattaa kaikesta kesätoiminnasta kysellä kaupungilta ja seurakunnilta. 

Vierailija
296/368 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka vuosi jää nuoria ilman kesätyötä. Esimerkiksi mun 15-vee tyttö jäi, ja olisi ihan varmasti tykännyt lastenhoito pestistä. Kannattaa siis laittaa vaikka oman kylän puskaradioon viestiä, että onko ketään nuorta, joka voisi lapselle pitää seuraa. :) 

Vierailija
297/368 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä varmaan tuo opettajien kesälomaviha syntyy, kun ihmiset joutuu ITSE hoitamaan lapsensa eikä yhteiskunta kirmaakaan heti apuun. Sitten levitellään käsiä ja syytetään opettajia. Noloa!

Eli kun tekee lapsia, pitää saman tien sitten ottaa loparit töistä, koska kukaan normaali työantajahan ei tosiaan anna lomaa kymmeneksi viikoksi kesällä.

Miten pirun avuttomia ihmisten pitää ollakaan ! Me vuoroteltiin lomat minä 4 viikkoa ja mies 4 viikkoa. Yhteensä 8 viikkoa. Yhdessä vietettiin sitten taas, kun lapset olivat isompia. Se kaksi viikkoa saatiin muuten vaan soviteltua. Lapset on pieniä hetken, kyllä sitä voi viettää lomia eri aikaan, kun vkl on sitten yhteistä aikaa.

Ja joo, vielä ollaan yhdessä, 28 vuotta oltu.

Vierailija
298/368 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin teinin kanssa kun lapsi yksinään.

Ihan hullulta tuntuu, mutta vuonna 1982 minä 16 vuotiaana hoidin täysipäiväisesti kahta alle 2-vuotiasta ja yhtä 3 vuotiasta. Lääkäri/tuomariperheiden lapsia ja hyvin maksoivat. Ihania lapsia ja ihanaa aikaa, ei mennyt sormi suuhun. Ruoat oli tehty suht valmiiksi, kaikki muu oli omissa käsissä.

Vierailija
299/368 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä varmaan tuo opettajien kesälomaviha syntyy, kun ihmiset joutuu ITSE hoitamaan lapsensa eikä yhteiskunta kirmaakaan heti apuun. Sitten levitellään käsiä ja syytetään opettajia. Noloa!

Eli kun tekee lapsia, pitää saman tien sitten ottaa loparit töistä, koska kukaan normaali työantajahan ei tosiaan anna lomaa kymmeneksi viikoksi kesällä.

Miten pirun avuttomia ihmisten pitää ollakaan ! Me vuoroteltiin lomat minä 4 viikkoa ja mies 4 viikkoa. Yhteensä 8 viikkoa. Yhdessä vietettiin sitten taas, kun lapset olivat isompia. Se kaksi viikkoa saatiin muuten vaan soviteltua. Lapset on pieniä hetken, kyllä sitä voi viettää lomia eri aikaan, kun vkl on sitten yhteistä aikaa.

Sehän riippuu ihan työnantajasta miten saa lomat pidettyä.

Vierailija
300/368 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten pirun lukutaidottomia ihmisten pitää ollakaan: tämän ketjun ap on  y k s i n h u o l t a j a  !

Sinun esimerkkisi puolison kanssa lomien vuorotteluun ei nyt auta yhtään ap:n eikä muidenkaan YKSINhuoltajien ongelmassa.

Suurin osa ketjun kirjoittajista taitaa olla syntynyt joskus 1800-luvulla. Monilla etenkin asenteet ovat kuin jostain 1800-luvun "Nuhteettoman awiowaimon käsikirjasta".

Ei minkäänlaista älliä ja ymmärrystä, että ajat ovat muuttuneet ja kaikilla naisilla ei vain ole sitä puolisoa vuorottelemassa milloin mitäkin lastenhoitoa sun muuta.

Pitkäkestoisessa avioliitossasi ei sinänsä mitään pahaa ole, mutta toivoisi että se aivotoiminta ei kuitenkaan jämähtäisi paikoilleen.