Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko ulosotto vaatia talon myyntiä vaikka asuntolaina ei olisi ulosotossa ja talon pantti on pankilla?

Vierailija
14.06.2024 |

Asun vuokralla omakotitalossa josta maksan vuokraa lainanlyhennyksen verran. Talon omistajalla talosta velkaa vielä. Talolainan lyhennykset ovat ajan tasalla, mutta omistajan muut velat menee nyt jossakin vaiheessa ulosottoon. 

Mitähän pankki sanoo tähän jos ulosotto alkaa vaatimaan talon myyntiä? Talosta velkaa sen verran, että siitä ei nykyisillä hinnoilla muuttotappiokunnassa saa lainan verran myyntihintaa. Ulosotto jos talon huutokauppaa, niin myyntihinta on varmaan naurettavan pieni ja sitten pankkikin jää ilman rahoja ja loppulaina menee ulosottoon. Jollakin esim. 20 000 eurolla ei kuitata läheskään talovelkaa tai muita velkoja.

Mun on tarkoituksena ostaa talo itselle jossakin kohtaa, mutta vielä en saa pankista lainaa. Ei ole säästöjä vielä ja tälle paikkakunnalle ei anneta maksettua vakuutta. Pelkään, että tässä menee multa ja lapsilta koti. Valmistun uuteen ammattiin muutaman kuukauden päästä ja tarkoitus oli silloin alkaa kunnolla säästämään kun tulot vakiintuu eikä tarvitse omalla rahalla kulkea koulussa ja harjoitteluissa saamatta mitään matkakorvauksia. Töissä käydessä saa edes verotukseen matkakulut.

Kommentit (273)

Vierailija
141/273 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lunasta talo itsellesi niin sillä hän tuo ratkeaa. Lähinnä huvittaa kun sossupummille lentää nyt paskaa tuulettimeen. 😂 Karma ?

EDELLEEN. Mä maksan vuokran ITSE OMASTA PALKASTANI. Opettele lukemaan.

Vierailija
142/273 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kuvittelet pankin odottavan talon arvonnousua joka omien sanojesikin mukaan on hyvin epätodennäköistä?

Katsos kun järjettömän asuntokuplan jäljiltä kaikkien suomalaisten pankkien tase on pullollaan asuntoja jotka on arvotettu Mark To Fantacy eikä suinkaan Mark to Market-hintaan

Yhdelläkään pankilla ei ole varaa päästää sellaista määrää asuntoja jotka oikeasti on pakko myydä siihen hintaan minkä niistä saa kohtuuajassa.

Tämä nimittäin pakottaisi muodostamaan uuden markkinahinnan ja pankkien taseet romahtaisivat katastrofaalisesti.

Kaikki vähän isommissakin kaupungeissa asuvat tietävät jo naapurustostaan useampiakin asuntoja joita on yritetty myydä jo parin vuodenkin ajan turhaan.

Ainoa asia mistä kaikki ovat varmoja on se että se "markkinahinta" jolla kaikki roikuttavat asuntoja myynnissä vuosikausia on puhdasta fantasiaa mutta kukaan ei uskalla kokeilla mikä todellinen hintataso tällä hetkellä olisi.

Pankit myöntävät mieluummin vuosien lyhennysvapaita kuin keikuttavat venettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/273 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelma? Vuokraat vain toisen asunnon ja jatkat elämääsi. Onhan niitä asuntoja myytävänä silloinkin kun sinulla on sellainen varaa ostaa. Jos siellä muuttotappiokunnassa talot ovat arvottomia niin en näe tuossa mitään ongelmaa. Eri asia olisi jos kyseessä olisi oma talosi ja olisit huolissasi omaisuudestasi. Nythän niin ei ole vaan huolehdit aivan turhaan toisten omaisuudesta.

Vierailija
144/273 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi .

Pankin panttina eli lainan vakuutena olevan talon myyntihinnasta vähennetään pankin velkasaatavaa vastaava määrä ja lopuilla rahoilla kuitataan ulosoton velkojille kuuluva rahasumma. Mahdollisen loppurahan saa ulosmitattava henkilö pitää itsellään. Helpon ja kivuttomin tapa on tietysti maksaa velkojille velkansa itse pois.

Jos talo myydään, niin ei siitä saataisi edes niin paljoa, että sillä kuitattaisiin pankkilaina. Montako kertaa tämä pitää sanoa??

Ulosottomies ei taida olla pankilla töissä joten ei pankilla ole tuohon mitään sanottavaa jos vouti hoitaa velkojien saatavia.

Mutta kun se laki ajelee sen ulosottomiehen halujen yli ja tarkoittaa sitä, että pankki ottaa saatavansa ensin, kun se asunto on nimen omaan sen pankin velan takeena. Ulosottomies ei voi sille tehdä yhtään mitään. 

Vierailija
145/273 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma? Vuokraat vain toisen asunnon ja jatkat elämääsi. Onhan niitä asuntoja myytävänä silloinkin kun sinulla on sellainen varaa ostaa. Jos siellä muuttotappiokunnassa talot ovat arvottomia niin en näe tuossa mitään ongelmaa. Eri asia olisi jos kyseessä olisi oma talosi ja olisit huolissasi omaisuudestasi. Nythän niin ei ole vaan huolehdit aivan turhaan toisten omaisuudesta.

Tämä on meidän koti missä ollaan asuttu jo melkein 10 vuotta. En todellakaan haluaisi luopua rakkaasta kodista. Tarkoitus on ollut ostaa tämä omaksi sitten kun on siihen mahdollisuus. 

Vierailija
146/273 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulosotto voi pistää talon pakkomyyntiin jos omistaja ei maksa velkaa. Ulosotto pääsääntö on että jos velallisella on rahaksi muutettavaa omaisuutta niin se voi laittaa sen myyntiin kuten vaikka talon. Sinuna jos ei ole rahaa ostaa taloa niin kannatta miettiä muuta asuntoa koska jossain vaiheessa ulosotto voi ottaa pakolla talon haltuun ja myydä sen huutokaupassa.

Ulosotto voi pistää talon pakkomyyntiin, vaikka omistaja lyhentäisi velkaa pois joka kuukausi. Sillä ei ole mitään väliä lyhentääkö velkaa vai ei ja miten paljon. Voi pistää siitä huolimatta talon pakkomyyntiin. 

Vaikka velallinen lyhentäisi velkaa enemmän kuin mitä talon ulosmittaamisella saadaan rahaa  niin silti asunto voidaan ulosmitata. Siinä tapauksessa vaan velallisen lyhentäesssä lainaa itse velkasumma pienenee huomattavasti nopeammin ja isommin kuin että asunto ulosmitataan. Joten vaihtoehto, että velallinen itse lyhentää koko velan pois nopeasti on parempi vaihtoehto kuin että pelkkä asunto ulosmitataan jolloin koko velka ei lyhene eikä talon myynti kata koko velkasummaa vaan myynnin jälkeen jää vielä paljon velkaa maksamatta.

Mutta. Koska on poliittisesti tärkeämpää, että kukaan ei omista mitään vaan asuu vuokralla niin talon pakkomyynti on todennäköisempi vaikkakin kalliimpi velkojille. Todennäköisesti velkojat eivät saa koskaan kaikkia velkoja takaisin kuten taas ensimmäimmäisessä vaihtoehdossa eli että velallinen olisi itse maksanut velkansa, kaikki velkansa pois. Eli kärsijöinä ovat pankki, velkojat ja mahdollisesti valtio. Velka poistuu tietyn ajan kuluttua kun sitä ei maksa ollenkaan, mutta velan lyhentäminen ei ollutkaan se pääasia vaan se ettei vaan kukaan omista mitään ja kaikki asuu vuokralla:)

Vierailija
147/273 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lunasta talo itsellesi niin sillä hän tuo ratkeaa. Lähinnä huvittaa kun sossupummille lentää nyt paskaa tuulettimeen. 😂 Karma ?

Vuokraa toinen kämppä ääliö. Äläkä minulle ääntäsi korota, en ole yksi sinun lapsistasi. Eikä se niin sopivaa ole lapsillekkaan huutaa, mutta omiasipa ovat. Kasvatat kuten en äitisikin kasvatti sinua. Lapsiparat..

Vierailija
148/273 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä varmaan käy niin, ettei velkaa enää pystytä hoitamaan, ja asunto päätyy myyntiin. 

Käytännössä käy niin että pankki laittaa talon ulosottoon kun asuntolainat jäävät hoitamatta ja tässä tilanteessa pankki kyllä hyväksyy markkinahinnan vaikka se alittaa velkapääoman koska pankkihan voi periä erotuksen takaajilta.

Eikä ole mitään väliä sillä onko tämä velallisen oma koti vai ei.

Vuokralla asuvalle jätetään vuokra ulosoton suojaosaan mutta omistusasunnon lainahoitokulut eivät todellakaan saa armoa koska niillähän velallinen siirtää tuloja omaksi varallisuudekseen suojaan velkojilta.

Kyllä se omana asuntona käytetty asunto menee yhtä lailla vasaran alle jos asuntolainat jäävät maksamatta ja ulosottoon päätyneelle ei todellakaan jätetä varoja tähän tarkoitukseen käytettäväksi.

Vierailija
149/273 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokraa toinen kämppä ääliö. Äläkä minulle ääntäsi korota, en ole yksi sinun lapsistasi. Eikä se niin sopivaa ole lapsillekkaan huutaa, mutta omiasipa ovat. Kasvatat kuten en 

Ole hiljaa itse ääliö. Nyt lopetat jo tuon paskanjauhamisen musta! Sä et tunne mua etkä tiedä musta ja mun lapsista mitään joten suu soukemmalle. Alkaa olla jo sairasta tuo mun syyttely ja nyt kyseenalaistetaan jo mun vanhemmuus. Olet kuvottava.

Mä pelkään meidän rakkaan kodin puolesta ja mitä teet sä. Haukut, solvaat ja valehtelet. Olet sairas.

Vierailija
150/273 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on meidän koti missä ollaan asuttu jo melkein 10 vuotta. En todellakaan haluaisi luopua rakkaasta kodista. Tarkoitus on ollut ostaa tämä omaksi sitten kun on siihen mahdollisuus. 

No nythän on hyvä mahdollisuus ostaa se edullisesti pakkohuutokaupasta. Sinua itseasiassa lykästi ja asiasi etenee kohti parempaa.

Vierailija
151/273 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nythän on hyvä mahdollisuus ostaa se edullisesti pakkohuutokaupasta. Sinua itseasiassa lykästi ja asiasi etenee kohti parempaa.

Huoh. Lainaa mä silti tarvitsisin pankista enkä sitä vielä saa kun ei ole säästöjä.

Vierailija
152/273 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi .

Pankin panttina eli lainan vakuutena olevan talon myyntihinnasta vähennetään pankin velkasaatavaa vastaava määrä ja lopuilla rahoilla kuitataan ulosoton velkojille kuuluva rahasumma. Mahdollisen loppurahan saa ulosmitattava henkilö pitää itsellään. Helpon ja kivuttomin tapa on tietysti maksaa velkojille velkansa itse pois.

Jos talo myydään, niin ei siitä saataisi edes niin paljoa, että sillä kuitattaisiin pankkilaina. Montako kertaa tämä pitää sanoa??

Ulosottomies ei taida olla pankilla töissä joten ei pankilla ole tuohon mitään sanottavaa jos vouti hoitaa velkojien saatavia.

Mutta kun se laki ajelee sen ulosottomiehen halujen yli ja tarkoittaa sitä, että pankki ottaa saatavansa ensin, kun se asunto on nimen omaan

Mutta loppujen lopuksi pelkän talon ulosmittaaminen ei kata koko velkasummaa pankille kuin jos velallinen olisi maksanut koko velkasumman itse pois. Ts. talon ulosmittaaminen tuottaa huonomman lopputuloksen eli pankki jää nuolemaan näppejään. Ymmärrän, siellä ei osata ajatella laajemmin eikä ymmärretä syy-seuraussuhteita vaan pelkät pikavoitot ovat tärkeämpiä. Ei siellä pankissakaan kaikki niin talousneroja ole ja moni päätös tehdään vain pärstäkertoimella, ideologisista syistä tai poliittisesti ajattelematta lopputulosta tai kustannuksia. Mutta jos pelkkä raha puhuisi niin velallisen itse lyhentämänä pankki saisi kaiken takaisin korkojen kera kuin että pelkällä talon pakkomyynnillä pankki jäisi nuolemaan näppejään, sillä koko velka ei kuittaannu sillä.

Vierailija
153/273 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka velallinen lyhentäisi velkaa enemmän kuin mitä talon ulosmittaamisella saadaan rahaa  niin silti asunto voidaan ulosmitata. 

Niin voidaan mutta ulosotto raukeaa kun pakkohuutokauppa järjestetään tuloksetta kaksi kertaa koska talossa on jäljellä enemmän velkaa kuin mitä sen markkinahinta on eikä kukaan tee siitä tarjousta.

Pankki ei luovuta panttia ennen kuin koko lainasumma on maksettu takaisin.

Tässä kuviossahan pankilla ei ole osuutta ulosotossa kun asuntolainat on vielä hoidettu.

Vierailija
154/273 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan joku amerikkalaisen firman työntekijä saa nyt edullisen asunnon.

Vierailija
155/273 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka velallinen lyhentäisi velkaa enemmän kuin mitä talon ulosmittaamisella saadaan rahaa  niin silti asunto voidaan ulosmitata. 

Niin voidaan mutta ulosotto raukeaa kun pakkohuutokauppa järjestetään tuloksetta kaksi kertaa koska talossa on jäljellä enemmän velkaa kuin mitä sen markkinahinta on eikä kukaan tee siitä tarjousta.

Pankki ei luovuta panttia ennen kuin koko lainasumma on maksettu takaisin.

Tässä kuviossahan pankilla ei ole osuutta ulosotossa kun asuntolainat on vielä hoidettu.

Asunto voidaan ulosmitata vaikka asuntolainaa ja  vastikkeita on lyhennetty moitteetta.

Asunto voidaan myös myydä pois nopeammin ilman pakkohuutokauppaa. 

Vierailija
156/273 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto/talo voidaan myös myydä alle markkinahintaan. 

Vierailija
157/273 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh. Lainaa mä silti tarvitsisin pa

Pahoittelut ikävästä viestistä (en ole aiempi vastaaja) mutta vaikuttaa siltä, että noilla taloustaidoilla et säästöön saakaan. Ilmeisesti olet yksinhuoltaja ja sinulla on lapsia. Silloin myös asumistuen raja on melko korkea. Käytännössä saa tienata bruttona melkein 3000 euroa (plus elarit ja lapsilisät, joita ei huomioida) ennen kuin asumistuki tippuu nolliin, vaikka olisi joku pieni, edullinen kunta eli asumistuki pienempi. Jos noilla tuloilla ei säästöön jää niin jossain on vikaa. 

Vierailija
158/273 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi .

Mutta kun se laki ajelee sen ulosottomiehen halujen yli ja tarkoittaa sitä, että pankki o

Jos joku on sulle 10t velkaa ja omistaa 10t arvoisen kämpän, mistä saisi pakkohuutokaupassa 5t, niin sinä olet siis sitä mieltä että velallinen pitäkööt asuntonsa ja sinä jääköön kokonaan ilman saataviasi? Selevä. 

Vierailija
159/273 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ostamassa taloa jostan muuttotappiopaikkakunnalta. Josta on ensin maksanut vuokraa. Hienoa ajattelua! 🤦

Vierailija
160/273 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi .

Mutta kun se laki ajelee sen ulosottomi

Jos joku on sulle 10t velkaa ja omistaa 10t arvoisen kämpän, mistä saisi pakkohuutokaupassa 5t, niin sinä olet siis sitä mieltä että velallinen pitäkööt asuntonsa ja sinä jääköön kokonaan ilman saataviasi? Selevä. 

Oletko lukutaidoton vai tyhmä? Missäs kohdin noin kirjoitin? Mitä sinä et tuosta ymmärrä? Väännettynä rautalangasta noin pohjattoman tyhmälle eliölle kuin sinä, niin vaikka ulosottomies myisi sen 10t arvoisen kämpän 5t eurolla, niin sen 5t vie pankki, jonka velan vakuutena se kämppä on etkä sinä saa sentin senttiä juuri siksi, että sillä pankilla on sen pankin velan panttina olevaan asuntoon se ensimmäinen oikeus. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän