66,1% Westendin väestöstä saa KELA:lta tukirahaa lääkärikäynteihin!
Lääkekorvauksia saa 53,6% väestöstä tuolla, eli myös rikkaat saavat KELA:lta tukia, mutta vain köyhiltä niitä leikataan.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samat korvaukset kela maksaa köyhillekin kun on kyseessä sairauden hoito.
Paitsi että köyhällä ei ole varaa mennä tuonne yksityiselle, rikkailla on.
Niin, eli se köyhä menee julkiselle ja maksaa huomattavasti pienemmän omavastuun hoidostaan. Rikkaampi menee ehkä sinne yksityiselle, mutta saa sitä kelakorvausta vaan tietyn summan ja maksaa loput itse. Lääkkeissä korvauskatto taas on kaikille käsittääkseni tuloista riippumatta sama. Eli mikä tässä on se varsinainen ongelma? Jos sillä rikkaammalla on suuremmat henkilökohtaiset intressit huolehtia terveydestään "pienemmissäkin asioissa", niin se nyt taas on henkilökohtainen valinta.
Vierailija kirjoitti:
Maksoin lääkärin laskun 172 euroa, summasta oli kelakorvausta 8 euroa. Voi voi, nyt olen rikkaana saanut tukea 😂
Tuolla 8:lla eurolla köyhä syö 3 päivää.
Niin ja Kela Gold korvauksen saa esteettisistäkin hoidoista, kunhan lääkäri määrittää sen sairauden hoidoksi. Esim. luomen poisto, nenäleikkaus, silmäluomileikkaus jne.
Lääkekorvauksia saavat ihan kaikki Suomessa vakituisesti asuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, eli se köyhä menee julkiselle ja maksaa huomattavasti pienemmän omavastuun hoidostaan. Rikkaampi menee ehkä sinne yksityiselle, mutta saa sitä kelakorvausta vaan tietyn summan ja maksaa loput itse. Lääkkeissä korvauskatto taas on kaikille käsittääkseni tuloista riippumatta sama. Eli mikä tässä on se varsinainen ongelma? Jos sillä rikkaammalla on suuremmat henkilökohtaiset intressit huolehtia terveydestään "pienemmissäkin asioissa", niin se nyt taas on henkilökohtainen valinta.
No, ensimmäinen ongelma on kun hallitus LEIKKASI kaikkia noita köyhien tukia, mutta laittoi juurikin tuohon rikkaiden suosimaan yksityislääkärikäyntien tukemiseen 500 miljoonaa euroa LISÄÄ, köyhästä tuo ei tunnu oikein reilulta.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja Kela Gold korvauksen saa esteettisistäkin hoidoista, kunhan lääkäri määrittää sen sairauden hoidoksi. Esim. luomen poisto, nenäleikkaus, silmäluomileikkaus jne.
Jos se luomi on paikassa, jossa siitä on selvästi haittaa vaikkapa siksi, että se on koholla ja repeytyy herkästi normaaleissa tilanteissa kuten pukeutuessa tai kyseessä on ihomuutos, niin miksi se ei olisi sairauden hoitoa? Tai jos silmäluomessa on löysää ihoa niin, että se vaikuttaa jo näkökenttään?
Nenäleikkauksiakin on monenlaisia, esimerkiksi nenäkuorikoiden liikakasvua voidaan korjata leikkauksella, ei kyse ole aina esteettisesti muotoilusta.
Rikkaat käyttää enemmän terveyspalveluja kuin köyhät, joten he hyötyvät tästä enemmän.
Ainahan ne westendiläiset on veronmaksajien taskuilla ja lompakoilla. Se on vaan sitä parempaa kuppaamista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ensimmäinen ongelma on kun hallitus LEIKKASI kaikkia noita köyhien tukia, mutta
Kyllä siitä hoidosta korvauksen saa ihan vastaavasti kuin ennenkin. Hyvinvointi alueiden hinnoittelu on taas hyvinvointi alueiden päätösten takana, ei suoranaisesti hallituksen. Nyt puhutaan kahdesta ihan eri asiasta.
Tuo on halvempaa kuin laittaa heidät julkiselle.
Vierailija kirjoitti:
Li saa rahaa 50 donaa kuukaudessa. Sellaista se on. Joillekkin vaan riittää rahaa.
Edustajanpalkkio 10 075,18 euroa/kk
Yleinen kulukorvaus 4 950 euroa/kk
Kiinteä päiväraha 350 euroa/päivä
24 menopaluumatkaa vuodessa
Muut matkakulut 4 886 euroa/vuosi
Avustajabudjetti 28 696 euroa/kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksoin lääkärin laskun 172 euroa, summasta oli kelakorvausta 8 euroa. Voi voi, nyt olen rikkaana saanut tukea 😂
Tuolla 8:lla eurolla köyhä syö 3 päivää.
Lääkäri sai myös palkkansa ja maksaa veroina eteenpäin. Olisiko parempi, että hän olisi jonottanut julkiselle?
Totta helvetissä saa. Käyttävät yksityislääkäreitä, ja vaikka Kela-korvaus onkin lääkärinpalkkiosta mitättömän pieni, ei kai siitä kukaan kieltäydy.
Katkerat taas pilkkaamassa toisia, suvaitsevaisuus unohdettu. Köyhät kun tarvii kaiken. Ei riitä, että maksat veroina ensin yli 50%.
Myös granilaiset käyttää paljon Kela Goldia.
Vierailija kirjoitti:
Sairaus-ja lääkärikulukorvaukset kuuluvat kaikille, sulle, mulle ja kroisoksille.
Yhä enemmän vain kroisoksille.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on halvempaa kuin laittaa heidät julkiselle.
Joo mutta kun tätä ei iso osa suomalaisista tunnu ymmärtävän. Plus ovat pois hoitojonoista.
Jos siitä yksityislääkärin käynnistä korvataan vaikka 16 euroa kelan listan mukaan ja henkilö itse maksaa 380 euroa, lisäksi yksityinen lääkäriasema maksaa veroina osan valtiolle (todennäköisesti suuremman osan, kun mitä Kela korvaukseen käynnistä on mennyt). Vaihtoehtoisesti sama henkilö menee julkiselle ja maksaa 35 euroa peruskäyntimaksun, jonka jälkeen valtio (veronmaksajat) korvaa toimenpiteestä vaikka 200 euroa todellisten kulujen kattamiseksi, niin totta kai se yksityisen käytättäminen kelakorvauksen kanssakin tulee halvemmaksi valtiolle. Lisäksi on muutenkin resurssipulan ja jonot kasvaa, joten ei ole järkeä ohjauttaa yksityiseltä julkiselle.
Mutta kun ei. Yhyy, joku saa korvausta ja se on multa pois!!!
Mun mielestä tää systeemi ois ihan ok, jos julkisella puolellakin köyhä pääsis erikoislääkärille samana tai seuraavana päivänä. Yksityisillä terveyspalveluilla tehdään kovaa bisnestä ja tuetaan runsaasti verorahoilla Kelan kautta.
Kaikki saa tukirahaa kun käyttävät yksityisen lääkärin palvelua. Vielä kalliimmaksi tulisi valtiolle jos rikkaat alkaisivat käyttää julkista terveydenhoitoa