Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kaikkea yläkoulun opettaja voi tehdä oppilaiden kanssa (koulun ulkopuolella)?

Vierailija
12.06.2024 |

Oon tuore ope ja osasta oppilaista on tullut läheisiä. (Mun ekat oppilaat, veikkaan, että tulevat seiskat ja muut tulevat oppilaat eivät enää tule niin läheisiksi kuin tää "eka erä" mun ekoja oppilaita.)

Törmäsin yhteen viikonloppuna ja hän pyysi tulemaan katsomaan jalkapalloturnaustaan.

Onko ok mennä? Mitä kaikkea muuta opettajan on ok tehdä? Kollegani eivät edes välkkävalvonnassa jutelleet oppilaille ja itselleni oppilaiden kanssa höpöttely oli parasta. 

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua siis ylittää mitään rajaa tai olla creepy. 

Vierailija
2/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ on työtä ja vapaa-aika vapaa-aikaa. Näitä ei sekoiteta. Edes opettaja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo ope, mut joku futisturnaus tai tanssiesitys ois ihan ok katsoa. Mihin vaan sen rajsn laittaa, et kenen katsoo? Ettei "suosi" lemppareita. Melkein pitäis sit jokaisen esitykset katsoa.

Vierailija
4/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään mielestäni. 

Vierailija
5/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele mitään ekstraa. Toki pienellä paikkakunnilla voi samoissa harrastuksissa törmätä ja se on ihan ok - sinun ei tarvitse luopua mistään omastasi. Älä kuitenkaan ala vartavasten veljeillä oppilaiden kanssa vapaa-ajallasi. Tulee nopeasti puheita toisten suosimisesta ja epätasa-arvoisesta kohtelusta. Varmasti joku keksii myös aukoa päätään stalkkaamisesta, jopa ahdistelusta.

Vierailija
6/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään jalismatseja tai esityksiä. Parempi pitää työ ja vapaa-aika erilään, ettei tule epäselvyyksiä.

Vierailija
7/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan ok käydä julkisissa tapahtumisessa, ei sitä voi aina miettiä vaikka kirkkoon mennessään, että jos siellä onkin joku oppilaskin?

Vierailija
8/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä olen ollut kuuntelemassa oman oppilaani kuoroesitystä. Ihan varta vasten menin.

Vierailija
9/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole jonkun harrastuksen ohjaaja, niin sinuna en tekisi mitään oppilaiden kanssa vapaa-aikana. Sitten, kun oppilaat ovat entisiä ja täysi-ikäisiä, niin tee mitä haluat.

Vierailija
10/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä sääntö: Et mene mihinkään sellaiseen, mihin et menisi vaikka paikalla ei olisi yhtään oppilasta.

Samassa harrastuksessa voit olla, jos olisit siellä myös ilman paikalla olevia oppilaita.

Toinen sääntö: Älä tee oppilaan kanssa mitään sellaista ylimääräistä, jota et voisi tehdä jokaisen oppilaan kanssa. Jos tarjoat erityishuomiota tietyille oppilaille, se aiheuttaa pahaa mieltä toisissa. Älä suosi ketään, vaikka mieli tekisi.

Oppilaiden kanssa ei kaveerata ja heihin suhtaudutaan ammatillisen neutraalisti aina. Oppilaita ei oteta facekavereiksi, eikä heitä seurata somessa. Liian tuttavallinen ja kaverillinen open käytös voi olla oppilaiden näkökulmasta todella ällöttävää ja he voivat kokea sen groomaamiseksi. Jos olet mies, varo tätä erityisesti.

Oppilaiden kanssa ei höpötellä jälkässä. Vähn ammatillisuutta nyt kehiin!

Toinen ope.

Vierailija
11/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilasit sitten jälkän höpöttelemällä "mukavia". Jälkän ei ole tarkoitus olla positiivista huomiota törttöilleille nuorille.

Muista vielä tämä: kun vanhenet yritä olla mahdollisimman hajuton ja mauton ja neutraali käytökseltäsi. Vanha ihminen, joka yrittää kaveerata nuorten kanssa on todella creepy.

Vierailija
12/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä: Jos olet jonkun harrastuksen vetäjä, huomioit nuoria tässä harrastuksessa. Kun samat oppilaat ovat tunnilla, et muiden nähden mitenkään viittaa tähän harrastukseen tai siihen, että tapaatte harrastuksessa.

Vierailija
13/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kohta se syyttää sinua ahdistelusta. 

Vierailija
14/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mi-tään. Olet opettaja ja raja menee virka-ajassa. 

Vierailija
15/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kohta se syyttää sinua ahdistelusta. 

Tai luokan vääräleuka keksii jonkun addistelu- tai suhdehuhun.

Vierailija
16/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse aineenopettaja ja toimin näin: Olen ystävällinen kaikille oppilaille. Kyselen yleisesti kuulumisia. Moikkaan kadulla. Juttelen välituntivalvonnan aikana. Yritän olla kiinnostunut kaikkien oppilaitteni kuulumisista, harrastuksista yms. 

En ota oppilaita somessa kaveriksi, vaikka pyyntöjä on tullut. Jos sattumalta törmään, tervehdin tietenkin ja vaihdan muutaman sanan.

Jos oppilas esiintyisi kesäteatterissa ja toivoisi sinne katsomoon, voisin mennä, sillä käyn teatterissa muutenkin. Jalkapallopeliä en menisi katsomaan.

Vierailija
17/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullu.

Vierailija
18/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamalla menee nyt jälkkä ja välkkä sekaisin!! Välkkä=välitunti. 

Vierailija
19/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse aineenopettaja ja toimin näin: Olen ystävällinen kaikille oppilaille. Kyselen yleisesti kuulumisia. Moikkaan kadulla. Juttelen välituntivalvonnan aikana. Yritän olla kiinnostunut kaikkien oppilaitteni kuulumisista, harrastuksista yms. 

En ota oppilaita somessa kaveriksi, vaikka pyyntöjä on tullut. Jos sattumalta törmään, tervehdin tietenkin ja vaihdan muutaman sanan.

Jos oppilas esiintyisi kesäteatterissa ja toivoisi sinne katsomoon, voisin mennä, sillä käyn teatterissa muutenkin. Jalkapallopeliä en menisi katsomaan.

Kiitti. Oon aineenope ja luokanohjaaja. Ja ihan tuore ope, siksi etenkin tää "eka erä" on tullut läheiseksi.

Vierailija
20/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan ok käydä julkisissa tapahtumisessa, ei sitä voi aina miettiä vaikka kirkkoon mennessään, että jos siellä onkin joku oppilaskin?

Voit mennä, mutta jos menet yhden oppilaan jalkapallo-otteluun kutsuttuna, joudut tasapuolisuuden vuoksi menemään kaikkien muidenkin oppilaiden kutsujen mukaan esityksiin jne. Jos joka tapauksessa menee oman lapsensa ottelua katsomaan, on se OK, mutta outoa, jos Leon harkat on tärkeitä, Avan vastaavat ei. Ja molemmat on oppilaitasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme