Mitä kaikkea yläkoulun opettaja voi tehdä oppilaiden kanssa (koulun ulkopuolella)?
Oon tuore ope ja osasta oppilaista on tullut läheisiä. (Mun ekat oppilaat, veikkaan, että tulevat seiskat ja muut tulevat oppilaat eivät enää tule niin läheisiksi kuin tää "eka erä" mun ekoja oppilaita.)
Törmäsin yhteen viikonloppuna ja hän pyysi tulemaan katsomaan jalkapalloturnaustaan.
Onko ok mennä? Mitä kaikkea muuta opettajan on ok tehdä? Kollegani eivät edes välkkävalvonnassa jutelleet oppilaille ja itselleni oppilaiden kanssa höpöttely oli parasta.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*Mikä helvetin eka oma luokka? Ei yläkoulussa edes ole mitään omia luokkia kuten alakoulussa!*
No valvontaluokka eli luokka, jonka luokanvalvoja on.
Ei ole mutään omaa luokkaa yläkoulussa.
Voi v*ttu teitä ääliöitä, jotka ette tajua, vaikka rautalangasta vääntäisi.
Vierailija kirjoitti:
Pilasit sitten jälkän höpöttelemällä "mukavia". Jälkän ei ole tarkoitus olla positiivista huomiota törttöilleille nuorille.
Muista vielä tämä: kun vanhenet yritä olla mahdollisimman hajuton ja mauton ja neutraali käytökseltäsi. Vanha ihminen, joka yrittää kaveerata nuorten kanssa on todella creepy.
Itse olen jälki-istunnossa pyörittänyt vanhoja suomalaisia elokuvia, tyylin Täällä Pohjantähden alla. Onko parempi istua tunti hiljaa, vai ehkä.elokivan kautta oppia jotain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*Mikä helvetin eka oma luokka? Ei yläkoulussa edes ole mitään omia luokkia kuten alakoulussa!*
No valvontaluokka eli luokka, jonka luokanvalvoja on.
Ei ole mutään omaa luokkaa yläkoulussa.
Aloitus voi olla provo, mutta 61 on idiootti
Oma näkemykseni on, että ei mitään yhteyttä vapaa-ajalla. Erityisesti, kun on opettaja ja kaikkien oppilaiden pitäisi olla samalla viivalla.
Kyse, kun ei ole pelkästään siitä, mitä pykälät tai säännöt sanoo tai vaikka itse ajattelee, että pystyn olemaan kaikille tasapuolinen. Kyse on myös (usein tämä on tärkeintä), miltä se näyttää ulospäin. Näyttäytyykö asia huonomman arvosanan saaneelle oppilaalle tai tämän vanhemmalle, että arvostelu on ollut tasapuolista? Kun he tekevät valituksen rehtorille, niin miten asia näyttäytyy rehtorin silmissä??
Itse asianajaja. Meillä myös asiat, miltä asia näyttää ulkopuoliselle. Jokin aika sitten sanoin pitkäaikaiselle asiakkaalle, että en voi häntä auttaa tässä kyseisessä asiassa, sillä avustin vastapuolta noin 4-5 vuotta sitten. Hankin hänelle sitten tähän asiaan toisen asianajajan. En siis avustanut kumpaakaan asiassa.
Kyseessä nimenomaan oli se, miltä asia olisi näyttäytynyt tälle vuosien takaiselle asiakkaalle, jos olisin nyt ollut vastapuolella. Ja kaikille muillekin.
Erityisesti opettajan tulee olla tarkkana. Luokassa on monta oppilasta ja ope käy seuraamassa vaikka 5 oppilaan pelejä tai kuoroja, niin miltä se näyttäytyy niiden 25 muun silmissä..... Ei varmaan hyvältä.
Minulla on takana yli 20 vuotta yläkouluopena. Olen sellainen ope, jolle nuoret usein uskoutuvat. Vedän koulussa erilaista vapaaehtoistoimintaa, jonka puitteissa tutustun oppilaisiini hyvin. Välituntini menevät usein oppilaiden kanssa jutellessa ja erilaisia projekteja suunnitellessa, ja tämä lisää sekä työn kiinnostavuutta että merkityksellisyyttä.
Tästä huolimatta pidän hyvin ammattimaisen etäisyyden nuoriin, mitä tulee vapaa-aikaani. En anna puhelinnumeroani - yhteys kulkee Wilmassa. Somessa minua voi seurata julkisen Instani kautta, jossa julkaisen sellaista sisältöä, joka ei ole erityisen henkilökohtaista. En seuraa takaisin oppilaita, joita opetan. Jos oppilas erikseen pyytää ja oikeasti itse haluan, voin seurata takaisin sitten, kun oppilas ysillä lähtee opetuksestani. Näitä vanhoja oppilaitani on tuolla somessa nyt jo useita kymmeniä, eli en tässä mitenkään erityisesti koe suosivani ketään. Ja vaikka seuraisin takaisin jonkun Instaa, en käy kommentoimassa sinne tai ns. stalkkaa. Korkeintaan jotain valmistumiskuvia tai kihlailmoituksia eli ns. isoja uutisia tykkään.
Joitain sellaisia oppilaita on, jotka ovat itse halunneet jatkaa yhteydenpitoa. Olen kutsuttuna käynyt heidän yo-juhlissaan tai teatteriesityksissään tai kutsunut kahville. Nämä ovat olleet nuoria aikuisia, ja olen silleen ystävällisesti ilmaissut, että minä en sitten stalkkaa tai kysele perään. Pidän itsekin samalla tavalla some-yhteyttä moneen lukio-opeeni.
Näin ne tytöt saa parempia arvosanoja kun pojat. Opettajat käy oikein katsomassa esityksiä.
Älä tule tyttöjen sisään, ne on oikein hedelmällisiä verrattuna ikäisiisi naisiin.
Eilen yöllä tuli mieleen, et kun täällä epäillään mun olevan provo eikä oikea aineenopettaja, niin kävin yliopistoa korona-aikana ja osa lähiopetuksen kursseista vaihtui kokonaan etäopetukseen ja kurssin läpäisyyn riitti vain tehtävien tekeminen, erittäin lyhyet palautteet vaan sai.
Oisin itekin halunnut parempaa opetusta, mut ei voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on takana yli 20 vuotta yläkouluopena. Olen sellainen ope, jolle nuoret usein uskoutuvat. Vedän koulussa erilaista vapaaehtoistoimintaa, jonka puitteissa tutustun oppilaisiini hyvin. Välituntini menevät usein oppilaiden kanssa jutellessa ja erilaisia projekteja suunnitellessa, ja tämä lisää sekä työn kiinnostavuutta että merkityksellisyyttä.
Tästä huolimatta pidän hyvin ammattimaisen etäisyyden nuoriin, mitä tulee vapaa-aikaani. En anna puhelinnumeroani - yhteys kulkee Wilmassa. Somessa minua voi seurata julkisen Instani kautta, jossa julkaisen sellaista sisältöä, joka ei ole erityisen henkilökohtaista. En seuraa takaisin oppilaita, joita opetan. Jos oppilas erikseen pyytää ja oikeasti itse haluan, voin seurata takaisin sitten, kun oppilas ysillä lähtee opetuksestani. Näitä vanhoja oppilaitani on tuolla somessa nyt jo useita kymmeniä, eli en tässä mitenkään erityisesti koe suosivani ketään. Ja vaikka seuraisin takaisin jonkun Insta
Minulla sama systeemi. Just olin entisen oppilaani lakkiaisissa, kun hän halusi kutsua minut. Opetin häntä alakoulussa ja oli etsinyt minut Instasta. :)
Mutta uudelle opelle: älä sekoita vapaa-aikaa ja työaikaa, tulee vielä aika, kun olet iloinen siitä, että osasit vetää tuon rajan. Tsemppiä ja ihanaa lomaa!
Mitään omaa luokkaa ei ole.
Aineenopettaja opettaa ainettaan, ei luokkaansa.
Koko aloitus on tympeä provo.