Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kaikkea yläkoulun opettaja voi tehdä oppilaiden kanssa (koulun ulkopuolella)?

Vierailija
12.06.2024 |

Oon tuore ope ja osasta oppilaista on tullut läheisiä. (Mun ekat oppilaat, veikkaan, että tulevat seiskat ja muut tulevat oppilaat eivät enää tule niin läheisiksi kuin tää "eka erä" mun ekoja oppilaita.)

Törmäsin yhteen viikonloppuna ja hän pyysi tulemaan katsomaan jalkapalloturnaustaan.

Onko ok mennä? Mitä kaikkea muuta opettajan on ok tehdä? Kollegani eivät edes välkkävalvonnassa jutelleet oppilaille ja itselleni oppilaiden kanssa höpöttely oli parasta. 

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse aineenopettaja ja toimin näin: Olen ystävällinen kaikille oppilaille. Kyselen yleisesti kuulumisia. Moikkaan kadulla. Juttelen välituntivalvonnan aikana. Yritän olla kiinnostunut kaikkien oppilaitteni kuulumisista, harrastuksista yms. 

En ota oppilaita somessa kaveriksi, vaikka pyyntöjä on tullut. Jos sattumalta törmään, tervehdin tietenkin ja vaihdan muutaman sanan.

Jos oppilas esiintyisi kesäteatterissa ja toivoisi sinne katsomoon, voisin mennä, sillä käyn teatterissa muutenkin. Jalkapallopeliä en menisi katsomaan.

Kiitti. Oon aineenope ja luokanohjaaja. Ja ihan tuore ope, siksi etenkin tää "eka erä" on tullut läheiseksi.

Kuulostat empaattiselta, ihanalta opettajalta! Hyvä vain, että välität. Oppilaista tulee helposti tärkeitä. Oppilaiden asiat (esim kotiolot) saattavat puskea huolena mieleen lomallakin. Sellaista se on. Työssäjaksamisen ja tasapuolisuuden kannalta on kuitenkin tärkeää osata vetää myös rajat.

Vierailija
22/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ole missään tekemisissä, kun en asu koulun oppilaaksiottoalueella.

Oma kummitätini oli aikoinaan opettajani ja hänen kanssaan nyt loogisesti oltiin vapaa-ajallakin välillä tekemisissä.

Työ ja vapaa-aika kannattaa erottaa. Toki jos on pieni paikkakunta ei samalla tavalla voi hävitä kuin Helsingissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä itse luulin aikoinani, että ensimmäisistä tulee läheisimpiä. Oikeasti joka vuosi oppilaista tulee yhtä läheisiä oppilaan kanssa, ainakin minulla, riippuen vain siitä, kuinka kauan on heitä opettanut. Takana on kuusitoista vuotta opettajana.

Vierailija
24/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vetäisin rajan siihen, että vapaa-aikana en missään nimessä tapaisi oppilaita kahden kesken, enkä lähtisi tekemään mitään kahdestaan. En siis lähtisi lenkkikaveriksi tai elokuviin. Jalkapallo-ottelua voisin katsoa yleisön joukossa, mutta en muuta. Opettajana saa olla tarkka, ettei joudu syytetyksi ahdistelusta. Se kannattaa pitää mielessä. 

Vierailija
25/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä itse luulin aikoinani, että ensimmäisistä tulee läheisimpiä. Oikeasti joka vuosi oppilaista tulee yhtä läheisiä oppilaan kanssa, ainakin minulla, riippuen vain siitä, kuinka kauan on heitä opettanut. Takana on kuusitoista vuotta opettajana.

Siis tarkoitan, että yhtä läheisiä opettajan kanssa.

Vierailija
26/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä neuvoja. Työ ja vapaa-aika pidetään erillään. Se on hyvä opetella nyt heti alkuun. Voi kysellä myöhemmin miten meni turnaus ja osoittaa sillä kiinnostusta nuoren elämästä, mutta sinne ei mennä mukaan ellei oma lapsi ole pelaamassa. 

Vierailija
27/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työ on työtä ja vapaa-aika vapaa-aikaa. Näitä ei sekoiteta. Edes opettaja. 

Menisitkö sinä muuten katsomaan sitä ottelua vapaa-aikana, jos hän ei olisi pyytänyt? Niin, siinä se raja.

Vierailija
28/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wille Rydmanista ja Ilkka Sasista saisi hyviä opettajia peruskouluun. Tarjoaisivat lapsille viinaa ja sitten groomaisivat.

Vierailija
29/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisesti yläasteen opettajat harrastavat vain seksiä oppilaidensa kanssa  vapaa-ajalla. Mihinkään sen enempään ei kannata ryhtyä.

Vierailija
30/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi. Entisen oppilaan luona olen käynyt kylässä vuosia myöhemmin, koska piti yhteyttä (lähinnä koulun kautta) ja lopulta halusi toivottaa kahville uuteen asuntoonsa. Samoin muutama entinen oppilas kerran kävi meillä kahvilla. Tarjosin kahvit terassilla, kun oli kesä ja juteltiin joku 30min. Olen myös saanut joskus ylppärikutsuja tmv. ja olen tietysti sitten mennyt, koska peruskoulun opettajalle on kohteliaisuus saada 3-4 vuotta myöhemmin yhtäkkiä kutsu juhlimaan lakkiaisia. 

Oppilasaikana en ole käynyt kenenkään luona (paitsi kotiopettamassa), en ole viettänyt aikaa yhdessä vapaa-ajalla, en ole käynyt katsomassa esityksiä yms. En jaksa ja kai se aiheuttaisi käsityksen, että suosin joitain oppilaita. Koulussa olen helposti lähestyttävä ja höpöttelen oppilaiden kanssa kaikenlaista ilmanaikuista. 

Vierailija
31/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on provo. Opettajana tietää sen heti. Ei nyt helvatussa yksikään kollega kysy kesäloman alussa eikä muutenkaan tälläisiä. Mitä vähemmän oppilaita tulee kesälomalla vastaan, sitä parempi. 

Vierailija
32/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse vetäisin rajan siihen, että vapaa-aikana en missään nimessä tapaisi oppilaita kahden kesken, enkä lähtisi tekemään mitään kahdestaan. En siis lähtisi lenkkikaveriksi tai elokuviin. Jalkapallo-ottelua voisin katsoa yleisön joukossa, mutta en muuta. Opettajana saa olla tarkka, ettei joudu syytetyksi ahdistelusta. Se kannattaa pitää mielessä. 

Tuollaisia ahdistelupykäliä ei pitäisi olla. Täysin sairasta meininkiä syyttää ihmisiä ahdistelusta jollei ole oikeasti esim. käynyt kiinni jalkoväliin tai jotain vastaavaa.

Vierailija
33/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä sääntö: Et mene mihinkään sellaiseen, mihin et menisi vaikka paikalla ei olisi yhtään oppilasta.

Samassa harrastuksessa voit olla, jos olisit siellä myös ilman paikalla olevia oppilaita.

Toinen sääntö: Älä tee oppilaan kanssa mitään sellaista ylimääräistä, jota et voisi tehdä jokaisen oppilaan kanssa. Jos tarjoat erityishuomiota tietyille oppilaille, se aiheuttaa pahaa mieltä toisissa. Älä suosi ketään, vaikka mieli tekisi.

Oppilaiden kanssa ei kaveerata ja heihin suhtaudutaan ammatillisen neutraalisti aina. Oppilaita ei oteta facekavereiksi, eikä heitä seurata somessa. Liian tuttavallinen ja kaverillinen open käytös voi olla oppilaiden näkökulmasta todella ällöttävää ja he voivat kokea sen groomaamiseksi. Jos olet mies, varo tätä erityisesti.

Oppilaiden kanssa ei höpötellä jälkässä. Vähn ammatillisuutta nyt kehiin!

Toinen ope.

Vähän kuin vankila. Vangit eivät saa kaveerata vartijoiden kanssa. 

Vierailija
34/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppilaat arvostavat ehdotonta tasapuolisuutta.

Vierailija
35/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko jättää ne oppilaat rauhaan? Aika ahdistavaa että yrität niitä houkutella nyt koulualueen ja ajan ulkopuolella luoksesi. Oletko jonkinsortin lapsiinsekaantuja? En olisi vanhempana kovin mielissäni tästä sun "ideasta".

Vierailija
36/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisia ahdistelupykäliä ei pitäisi olla. Täysin sairasta meininkiä syyttää ihmisiä ahdistelusta jollei ole oikeasti esim. käynyt kiinni jalkoväliin tai jotain vastaavaa.

Se että painostat oppilaita tapaamisiin opettajana ON ahdistelua. Jätä meidän kakarat rauhaan. Oletko jotenkin vammainen kun sinulla ei ilmeisesti ole oman ikäisiä AIKUISIA kavereita? Seurailu on ahdistelua, ei pelkästään koskettelu tai päällekäyminen :)

Vierailija
37/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasapuolisuus on tärkeää. Huomaatko ap myös hiljaiset ja vetäytyvät oppilaat? Oppilaille tulee olla tasapuolisen ystävällinen ja välittävä, mutta ei kaverillinen. Vapaa-aikana ei kannata olla tekemisissä oppilaiden kanssa. Toki vastaan tullessa tervehditään ja voi hetken jutella. En menisi katsomaan jalkapallo-ottelua. Keksisin valkoisen valheen. 

Vierailija
38/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitko jättää ne oppilaat rauhaan? Aika ahdistavaa että yrität niitä houkutella nyt koulualueen ja ajan ulkopuolella luoksesi. Oletko jonkinsortin lapsiinsekaantuja? En olisi vanhempana kovin mielissäni tästä sun "ideasta".

En oo houkuttelemassa ketään luokseni, mistä sellaisen käsityksen sait? Kysyin onko ok mennä kutsuttuna katsomaan futisturnausta ja mikä muu on ok open ja oppilaan välillä.

Monen mielestä jo toi futisturnaus on liikaa. 

Joku kertoi saaneen kutsun ylppäreihin, jos saan 5 vuoden päästä kutsun jonkun näiden ylppäreihin, niin todellakin menen!

Vierailija
39/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse aineenopettaja ja toimin näin: Olen ystävällinen kaikille oppilaille. Kyselen yleisesti kuulumisia. Moikkaan kadulla. Juttelen välituntivalvonnan aikana. Yritän olla kiinnostunut kaikkien oppilaitteni kuulumisista, harrastuksista yms. 

En ota oppilaita somessa kaveriksi, vaikka pyyntöjä on tullut. Jos sattumalta törmään, tervehdin tietenkin ja vaihdan muutaman sanan.

Jos oppilas esiintyisi kesäteatterissa ja toivoisi sinne katsomoon, voisin mennä, sillä käyn teatterissa muutenkin. Jalkapallopeliä en menisi katsomaan.

Kiitti. Oon aineenope ja luokanohjaaja. Ja ihan tuore ope, siksi etenkin tää "eka erä" on tullut läheiseksi.

Kuulostat empaattiselta, ihanalta opettajalta! Hyvä vain, että välität. Oppilaista tulee helposti tärkeitä. Oppilaiden asiat (esim kot

Kiitos. Joo, tää mun ensimmäinen luokka jää läheisimmäksi, eihän sitä kestäisi, et jokaiselta vuosiluokalta joka vuosi tulisi näin läheisiä oppilaita. Tai en usko, että seuraavat seiskat saa osan mun sydämestä, mitä noi mun ohjattavat sai. Osan kanssa tuun vaan hyvin juttuun ja osan kanssa sit vielä paremmin. Ja joidenkin tarinat kyl särkee sydäntä.

Vierailija
40/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat empaattiselta, ihanalta opettajalta! Hyvä vain, että välität. Oppilaista t

Mikä helvetin eka oma luokka? Ei yläkoulussa edes ole mitään omia luokkia kuten alakoulussa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi