Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kaikkea yläkoulun opettaja voi tehdä oppilaiden kanssa (koulun ulkopuolella)?

Vierailija
12.06.2024 |

Oon tuore ope ja osasta oppilaista on tullut läheisiä. (Mun ekat oppilaat, veikkaan, että tulevat seiskat ja muut tulevat oppilaat eivät enää tule niin läheisiksi kuin tää "eka erä" mun ekoja oppilaita.)

Törmäsin yhteen viikonloppuna ja hän pyysi tulemaan katsomaan jalkapalloturnaustaan.

Onko ok mennä? Mitä kaikkea muuta opettajan on ok tehdä? Kollegani eivät edes välkkävalvonnassa jutelleet oppilaille ja itselleni oppilaiden kanssa höpöttely oli parasta. 

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse vetäisin rajan siihen, että vapaa-aikana en missään nimessä tapaisi oppilaita kahden kesken, enkä lähtisi tekemään mitään kahdestaan. En siis lähtisi lenkkikaveriksi tai elokuviin. Jalkapallo-ottelua voisin katsoa yleisön joukossa, mutta en muuta. Opettajana saa olla tarkka, ettei joudu syytetyksi ahdistelusta. Se kannattaa pitää mielessä. 

Tuollaisia ahdistelupykäliä ei pitäisi olla. Täysin sairasta meininkiä syyttää ihmisiä ahdistelusta jollei ole oikeasti esim. käynyt kiinni jalkoväliin tai jotain vastaavaa.

Se että painostat oppilaita tapaamisiin opettajana ON ahdistelua. Jätä meidän kakarat rauhaan. Oletko jotenkin vammainen kun sinulla ei ilmeisesti ole oman ikäisiä AIKUISIA kavereita? Seurailu on ahdistelua, ei pelkästään koskettelu tai päällekäyminen :)

En oo toi lainattu kommentoija, mutta mä en ole kysynyt oppilaita minnekään kanssani. 

Vierailija
42/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tasapuolisuus on tärkeää. Huomaatko ap myös hiljaiset ja vetäytyvät oppilaat? Oppilaille tulee olla tasapuolisen ystävällinen ja välittävä, mutta ei kaverillinen. Vapaa-aikana ei kannata olla tekemisissä oppilaiden kanssa. Toki vastaan tullessa tervehditään ja voi hetken jutella. En menisi katsomaan jalkapallo-ottelua. Keksisin valkoisen valheen. 

Huomioin myös ne hiljaiset, esim. välitunneilla moikkaan heitä ja pysähdyn kysymään kuulumisia. Usein ne äänekkäämmät kyl tulee mun luokse keskelle pihaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse aineenopettaja ja toimin näin: Olen ystävällinen kaikille oppilaille. Kyselen yleisesti kuulumisia. Moikkaan kadulla. Juttelen välituntivalvonnan aikana. Yritän olla kiinnostunut kaikkien oppilaitteni kuulumisista, harrastuksista yms. 

En ota oppilaita somessa kaveriksi, vaikka pyyntöjä on tullut. Jos sattumalta törmään, tervehdin tietenkin ja vaihdan muutaman sanan.

Jos oppilas esiintyisi kesäteatterissa ja toivoisi sinne katsomoon, voisin mennä, sillä käyn teatterissa muutenkin. Jalkapallopeliä en menisi katsomaan.

Kiitti. Oon aineenope ja luokanohjaaja. Ja ihan tuore ope, siksi etenkin tää "eka erä" on tullut läheiseksi.

Kuulostat empaattiselta, ihanalta op

Yläkoulussa on luokanohjaajat. 

Vierailija
44/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse aineenopettaja ja toimin näin: Olen ystävällinen kaikille oppilaille. Kyselen yleisesti kuulumisia. Moikkaan kadulla. Juttelen välituntivalvonnan aikana. Yritän olla kiinnostunut kaikkien oppilaitteni kuulumisista, harrastuksista yms. 

En ota oppilaita somessa kaveriksi, vaikka pyyntöjä on tullut. Jos sattumalta törmään, tervehdin tietenkin ja vaihdan muutaman sanan.

Jos oppilas esiintyisi kesäteatterissa ja toivoisi sinne katsomoon, voisin mennä, sillä käyn teatterissa muutenkin. Jalkapallopeliä en menisi katsomaan.

Kiitti. Oon aineenope ja luokanohjaaja. Ja ihan tuore ope, siksi etenkin tää "eka erä" on tullut läheiseksi.

Ei ole.

Ryhmänohjaaja on sana jota haet.

Vierailija
45/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden oman lapseni yläasteen luokanvalvoja oli tekemisissä nuoreni kanssa kun nuori päätti peruskoulun. Kumpikin ovat urheilullisia ja opettaja vasta valmistunut nuori mies. Urheiluun liittyi yhteydenpito. Minusta tuntui vähän oudolta, mutta nuori ei yhtään oudoksunut. Kävi kaverinsa kanssa opettajan kotonakin.

Vierailija
46/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitti. Oon aineenope ja luokanohjaaja. Ja ihan tuore ope, siksi etenk

Luokanohjaaja se on.

Vierailija
47/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitti. Oon aineen

No ei ole.

Ja mitään omaa luokkaa ei opettakalla ole. Koko horina on provo.

Vierailija
48/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No trollihan tämä. Alakoulussa on luokanopettaja, yläkoulussa luokanvalvoja, lukiossa ryhmänohjaaja. Tuollaista kuin luokanohjaaja ei ole olemassakaan. 

Vierailija
49/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi sanaa: ammatillisuus ja tasapuolisuus. 

Vierailija
50/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan aineenopettajakoulutuksen läpikäynyt ei sössöttele tällaisia.

Vierailija
51/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokanvalvoja on vanha termi, nykyään se on luokanohjaaja.

Vierailija
52/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EI OLE.

Vierailija
53/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No äläpä selitä. Satun nimittäin itse olemaan luokanvalvoja ja aineenopettaja. 

Vierailija
54/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika varovainen saa olla, ettei tule väärinkäsityksiä. Välitunneilla on ok jutella oppilaiden kanssa, kunhan ei "kaveeraa" vain tiettyjen oppilaiden kanssa.

Vierailija
55/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse panin opettajaani, tosin vasta noin vuoden päästä lukiosta valmistumisesta. Oli kyllä ihanaa... Musaopet on parhaita.

Vierailija
56/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pilasit sitten jälkän höpöttelemällä "mukavia". Jälkän ei ole tarkoitus olla positiivista huomiota törttöilleille nuorille.

Muista vielä tämä: kun vanhenet yritä olla mahdollisimman hajuton ja mauton ja neutraali käytökseltäsi. Vanha ihminen, joka yrittää kaveerata nuorten kanssa on todella creepy.

Opettele lukemaan, aloituksessa luki välkkävalvonta, ei jälkkävalvonta.

Vierailija
57/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä sääntö: Et mene mihinkään sellaiseen, mihin et menisi vaikka paikalla ei olisi yhtään oppilasta.

Samassa harrastuksessa voit olla, jos olisit siellä myös ilman paikalla olevia oppilaita.

Toinen sääntö: Älä tee oppilaan kanssa mitään sellaista ylimääräistä, jota et voisi tehdä jokaisen oppilaan kanssa. Jos tarjoat erityishuomiota tietyille oppilaille, se aiheuttaa pahaa mieltä toisissa. Älä suosi ketään, vaikka mieli tekisi.

Oppilaiden kanssa ei kaveerata ja heihin suhtaudutaan ammatillisen neutraalisti aina. Oppilaita ei oteta facekavereiksi, eikä heitä seurata somessa. Liian tuttavallinen ja kaverillinen open käytös voi olla oppilaiden näkökulmasta todella ällöttävää ja he voivat kokea sen groomaamiseksi. Jos olet mies, varo tätä erityisesti.

Oppilaiden kanssa ei höpötellä jälkässä. Vähn ammatillisuutta nyt kehiin!

Toinen ope.

Oot muka ope,  mutta et osaa lukea. Aloituksessa luki välkkä, ei jälkkä.

Vierailija
58/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Mikä helvetin eka oma luokka? Ei yläkoulussa edes ole mitään omia luokkia kuten alakoulussa!*

No valvontaluokka eli luokka, jonka luokanvalvoja on.

Vierailija
59/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

*Mikä helvetin eka oma luokka? Ei yläkoulussa edes ole mitään omia luokkia kuten alakoulussa!*

Ei ole mutään omaa luokkaa yläkoulussa.

Vierailija
60/70 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mutään omaa luokkaa yläkoulussa.

On, jokanen oppilas kuuluu johonkin luokkaan. Jokaisella luokalla on luokanvalvoja tai luokanohjaaja ( kuulen nimityksen ensimmäistä kertaa peruskoulusta puhuttaessa). Luokka, esim. 7b, jonka luokanvalvoja on XX. Tämä luokka on sekä oppilaan että luokanvalvojan *oma* luokka, jonka kanssa ollaan luokkakuvassa, jolle opettaja pitää lv-vartin ja -tunnit ja jonka kanssa tehdään luokkaretket käydään taidetestaajissa tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi