Mistä voi johtua sellainen olo ettei ole energiaa tehdä mitään??
Olen 30v normaalipainoinen terveellisesti elävä nainen. Esim tänään piti siivota, mutta olen vain loikoillut sängyssä. En usko että kyse on laiskuudestakaan , koska tuntuu että kun aloitan siivoomisen niin ei riitä vain energiat ja menen takaisin loikoilemaan sänkyyn.
Kommentit (58)
Okei ja kyllä ihmettelen naisia joilla on vielä lapsia ja pitää jaksaa pitää huolta kodista ja käydä töissä,,, huh. Todellakin olette sankareita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka alapeukuttaa ihan terveydellisiä faktoja? Esim tuo ferritiini on usein matala naisilla joilla on runsaat kuukautiset.
Joka asiaan tarjotaan ferritiiniä. Vähän aiemmin se oli kilpirauhanen ja pian taas jokin muu. Mitä sinä tiedät ferritiinistä oikeasti. Toisteletko vain asioita, joita olet kuullut.
Tuliko mieleen, että osalla voi olla ihan selvää omakohtaista kokemusta raudanpuutteesta? Itselläni matala ferritiini nousi ja jaksaminen kohosi selvästi rautaa syömällä, ei se ole mikään muoti-ilmiö. Varsinkin jos ketjun aloittaja hikoilee runsaasti liikkuessaan, niin rautaa poistuu myös hien mukana. Tästä ei paljoa suomeksi tietoa löydy, mutta varsinkin paljon urheilevilla ja kestävyyslajeja harrastavilla naisilla raudantarve on paljon korkeammalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota se on ollut koko 43v. Sillä erotuksella, että jo muutaman vuosikymmenen olen vain pakottanut itseni toimimaan. Olen sopinut itseni kanssa, että töiden jälkeen pitää tehdä/hoitaa ainakin yksi asia. Ole. Siis lapseton nainen. Vähän helpotti, kun vaihdoin helpompaan työhön joka ei niin väsytä.
Itse olen ihmetellyt miten ihmiset jaksaa töiden jällkkeen muka harrastsaa ja tehdä kaikkea. Se on kai myös ihan normaaliakin että viikonloppuina tehdään kaikkea ja reissataan ja käydään kuntosaleilla... Itse tekis mieli vain nukkua
Sama se on minulla ollut. Siis aina. Jotekin työ vie kaikki mehut ja voimat. Enkä edes halua jutella kenenkään kanssa. Yritän pakottaa kahdelle jumpalle viikossa, mutta nekin ovat kotona tehtäviä livejumppia liikuntakeskukselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota se on ollut koko 43v. Sillä erotuksella, että jo muutaman vuosikymmenen olen vain pakottanut itseni toimimaan. Olen sopinut itseni kanssa, että töiden jälkeen pitää tehdä/hoitaa ainakin yksi asia. Ole. Siis lapseton nainen. Vähän helpotti, kun vaihdoin helpompaan työhön joka ei niin väsytä.
Itse olen ihmetellyt miten ihmiset jaksaa töiden jällkkeen muka harrastsaa ja tehdä kaikkea. Se on kai myös ihan normaaliakin että viikonloppuina tehdään kaikkea ja reissataan ja käydään kuntosaleilla... Itse tekis mieli vain nukkua
Kun on sinut sen elämänsä kanssa jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen että syy on enemmän siellä korvien välissä kuin veriarvoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö t.eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka alapeukuttaa ihan terveydellisiä faktoja? Esim tuo ferritiini on usein matala naisilla joilla on runsaat kuukautiset.
Joka asiaan tarjotaan ferritiiniä. Vähän aiemmin se oli kilpirauhanen ja pian taas jokin muu. Mitä sinä tiedät ferritiinistä oikeasti. Toisteletko vain asioita, joita olet kuullut.
Tuliko mieleen, että osalla voi olla ihan selvää omakohtaista kokemusta raudanpuutteesta? Itselläni matala ferritiini nousi ja jaksaminen kohosi selvästi rautaa syömällä, ei se ole mikään muoti-ilmiö. Varsinkin jos ketjun aloittaja hikoilee runsaasti liikkuessaan, niin rautaa poistuu myös hien mukana. Tästä ei paljoa suomeksi tietoa löydy, mutta varsinkin paljon urheilevilla ja kestävyyslajeja harrastavilla naisilla raudantarve on paljon korkeammalla.
Joo joo, siltikään kaikki väsymys ei aina ole raudanpuutetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korona. Ei tarvitse sairastaessa olla edes paha, mutta long covid oireet voi olla just tuollaisia
Ei mutta vuosia sitten se taisi olla 8 mutta lääkäri sanoi silloin että ota pari kk rautakuuri ja otin ja en tiedä auttoiko se.3
Ei se rauta yleensä pysy tarpeeksi ylhäällä ilman jatkuvaa buustausta. Jos on taipumusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo joo, siltikään kaikki väsymys ei aina ole raudanpuutetta.
Tätähän lääkäritkin yrittää sanoa ettei rautainfuusio ole mikään ihmelääke, kun mätisäkit on sitä jonoiksi asti vaatimassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen terv. huollon ammattilainen. Mitäs itse?
Ammattilaiseksi kutsuvia on monia ja moneen lähtöön. Niin minäkin.
Ihmeellistä vihaa aiheuttaa taas naisten terveysasiat.
Mutta ap, lähde terveydenhoitoon äläkä anna näiden trollaajien vaikuttaa.
Varmaan tuhannessa eri sairaudessa on oireena väsymys ja voi johtua monista muistakin seikoista. Aloita varmistamalla, että sulla on säännöllinen unirytmi, terveelliset elämäntavat ja menemällä verikokeisiin.
Ne runsaat menkat pitää hoitaa jotenjin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama. Luulen että hormonit vaikuttaa osittain, nyt ennen kuukautisia on aivan järkyttävä väsymys.
Lihaa syömällä saa pidettyä myös hormonitasapainon kunnossa. Kasviksia puputtamalla hormonit sekä energiatasot ovat minimissään eikä mikään innosta.
Äläs puhu läpiä päähäsi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama se on minulla ollut. Siis aina. Jotekin työ vie kaikki mehut ja voimat. Enkä edes halua jutella kenenkään kanssa. Yritän pakottaa kahdelle jumpalle viikossa, mutta nekin ovat kotona tehtäviä livejumppia liikuntakeskukselta.
Työnkuvassa ja työyhteisössä voi olla paljon väsyttäviä tekijöitä nykyään. Kiire, liian vähän henkilökuntaa, liiallinen työmäärä, huono johtaminen jne. vie helposti voimavaroja. Kyllä se kaikki on pois siitä vapaa-ajan jaksamisesta.
Miksi tämä yksi kirjoittaja leimaa runsaat kuukautiset omaavat ja paljon liikkuvat naiset mätisäkeiksi? Millainen mielenterveysongelma pitää olla, että puhuu toisista ihmisistä noin?
Mulla on ihan sama, ollut ainakin viime keväästä asti. Syinä on varmasti unihäiriöt, stressi, uupumus, koko ajan vitutus päällä, jos ei vitutus niin väsymys ja jos ei väsymys niin sitten koomaan. Töissä ollut haastavaa koko vuoden, esimies ja johtaminen huonoa, tiimin esimies tempoileva eikä kommunikaatio toimi hänenkään kanssa, hänen tekemän työn suunnittelu jne heikkoa eli joko minun työpanoksestani valitetaan etten tee sitä tai tätä tai tarpeeksi ajoissa (vaikka olen töissä sen ajan mitä tarvitseekin ja myös yli koska yritän saada nämäkin hyppimiset tehtyä ettei tulisi sanomista), ja muutoinkin elämässäni tuntuu että en tule toimeen kenenkään kanssa tällä hetkellä. En jaksa kuunnella muiden valituksia kun yritän vaan pysyä pinnalla omieni osalta. Perhe ja lapset saa just ja just ruoan pöytään, turha kysyä onko meillä siivottu viikoittain, hyvä jos edes kerran kuukaudessa. En vaan jaksa, ja kukaan muukaan ei jaksa. Ystäviä tai perhettä olen nähnyt talven aikana todella harvoin koska sekin on jonkinlainen ponnistus. Tunnen helpotusta ainoastaan perjantaisin koska onneksi on perjantai, mutta silti nukun huonosti yöt myös vkoloppuna. Sunnuntait ahdistaa jo aamusta koska seuraavaksi on maanantai ja minun täytyy suorittaa se. Palaverit ja sosiaaliset tilanteet töissä kuluttavat niin paljon, että töiden jälkeen en todella kykene muuhun kuin makaamaan sängyssä ja katsomaan tv.
Elämäni on ihan syvältä.
Tuolla matalalla arvolla voisi saada infuusion? Jos purkista syöty rauta ei imeydy? En tiedä siis.