Mistä voi johtua sellainen olo ettei ole energiaa tehdä mitään??
Olen 30v normaalipainoinen terveellisesti elävä nainen. Esim tänään piti siivota, mutta olen vain loikoillut sängyssä. En usko että kyse on laiskuudestakaan , koska tuntuu että kun aloitan siivoomisen niin ei riitä vain energiat ja menen takaisin loikoilemaan sänkyyn.
Kommentit (58)
Tekosyy. Sinua ei huvita tehdä jotain ja olet ehdollistanut itseesi ajatuksen ettet jaksa.
Kuka alapeukuttaa ihan terveydellisiä faktoja? Esim tuo ferritiini on usein matala naisilla joilla on runsaat kuukautiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on se sinun käsitys terveellisestä?
nukun hyvin syön säännöllisesti en liikaa rasvaa ja sokeria, juon paljon vettä, koitan stressaa mahd. vähän ja liikun max tunnin päivässä. Silti minulla ei riitä energiaa esim siivoaamaan kotia ja sen takia se onkin aina sikolätti
Mitä sinä syöt?
Leipää, lihaa, kanammunia, juureksia, kasviksia yms.... Normaalia terveellistä ruokaa!
Kun jättää näistä pois leivät, juurekset ja kasvikset niin on terveellistä ruokaa. Nykyihmisen luontainen ruokavalio on liha ja eläinrasva.
Minulla sama. Luulen että hormonit vaikuttaa osittain, nyt ennen kuukautisia on aivan järkyttävä väsymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korona. Ei tarvitse sairastaessa olla edes paha, mutta long covid oireet voi olla just tuollaisia
Ei mutta vuosia sitten se taisi olla 8 mutta lääkäri sanoi silloin että ota pari kk rautakuuri ja otin ja en tiedä auttoiko se.3
Jos ferritiini on 8, se selittää väsymyksen.
Voi olla monia syitä. Esim flunssa, yksinäisyys, masennus, anemia, ravinnonpuute, kilpirauhasen häiriö, kasvain, hormonit, Parkinsonin tauti ja jne. Kannattaa varata aika ja tutkituttaa hyvissä ajoin.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta alkuperäisestä kuvauksesta ei oikein saa selvää, mitä tarkoitat sillä että ei riitä energiat? Ilmeisesti ei ole mitään fyysistä oiretta kuten huimausta, lihasheikkoutta, hengästymistä, jonka myötä sinun on mentävä takaisin makuuasentoon?
Mikäli siivoaminen ei ole lempipuuhaasi ja jos loikoillessa vietät aikaa puhelimella tai TV:tä katsoen, osasyy voi olla dopamiinissa. Jos olet koukussa dopamiiniin kuten moni nykyihminen on, aivot vaativat sitä lisää ja heti kun lähdet tekemään jotain tylsempää (eli sellaista joka ei tuota nopeasti paljon dopmiinia kuten monet kotiaskareet), voit ehkä kokea että et ikään kuin jaksa jatkaa siivousta, vaikka fyysisesti jaksaisit. Tällöin voi tulla tunne että ei voi jatkaa aloitettua tekemistä, koska siihen keskittyminen vaatisi ponnistelua ja jonkin verran itsekuria.
Toki jos et käytä laitteita juurikaan, voi olla kyse samantyyppisestä ilmiöstä sikäli, ett
Tulee sellainen uupumus ja väsy kun aloittaa siivoamisen. Vaikka kuntoni on hyvä. Olen kyllä koukussa tv:n katseluun, tai sarjojen. Mutta esim äitini aina huomauttaa että haukottelen jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta alkuperäisestä kuvauksesta ei oikein saa selvää, mitä tarkoitat sillä että ei riitä energiat? Ilmeisesti ei ole mitään fyysistä oiretta kuten huimausta, lihasheikkoutta, hengästymistä, jonka myötä sinun on mentävä takaisin makuuasentoon?
Mikäli siivoaminen ei ole lempipuuhaasi ja jos loikoillessa vietät aikaa puhelimella tai TV:tä katsoen, osasyy voi olla dopamiinissa. Jos olet koukussa dopamiiniin kuten moni nykyihminen on, aivot vaativat sitä lisää ja heti kun lähdet tekemään jotain tylsempää (eli sellaista joka ei tuota nopeasti paljon dopmiinia kuten monet kotiaskareet), voit ehkä kokea että et ikään kuin jaksa jatkaa siivousta, vaikka fyysisesti jaksaisit. Tällöin voi tulla tunne että ei voi jatkaa aloitettua tekemistä, koska siihen keskittyminen vaatisi ponnistelua ja jonkin verran itsekuria.
Toki jos et käytä laitteita juurikaan, voi olla kyse samantyyppisestä ilmiöstä sikäli, ett
Ei mua huimaa, tuntuu vaan et tekee mieli mennä ottamaan päikkärit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nukun hyvin syön säännöllisesti en liikaa rasvaa ja sokeria, juon paljon vettä, koitan stressaa mahd. vähän ja liikun max tunnin päivässä. Silti minulla ei riitä energiaa esim siivoaamaan kotia ja sen takia se onkin aina sikolätti
Mitä sinä syöt?
Leipää, lihaa, kanammunia, juureksia, kasviksia yms.... Normaalia terveellistä ruokaa!
Mitä hittoa on normaali terveellinen ruoka? Se mitä tarjotaan päiväkodeissa, kouluissa ja muissa laitoksissa?
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama. Luulen että hormonit vaikuttaa osittain, nyt ennen kuukautisia on aivan järkyttävä väsymys.
Lihaa syömällä saa pidettyä myös hormonitasapainon kunnossa. Kasviksia puputtamalla hormonit sekä energiatasot ovat minimissään eikä mikään innosta.
Vierailija kirjoitti:
Kuka alapeukuttaa ihan terveydellisiä faktoja? Esim tuo ferritiini on usein matala naisilla joilla on runsaat kuukautiset.
Joka asiaan tarjotaan ferritiiniä. Vähän aiemmin se oli kilpirauhanen ja pian taas jokin muu. Mitä sinä tiedät ferritiinistä oikeasti. Toisteletko vain asioita, joita olet kuullut.
Voi olla, että yöunesi ei ole virkistävää etkä saa tarpeeksi syvää unta. Unta voi häiritä levottomat jalat ja/tai uniapnea.
Aloitekyvyttömyys on myös aikuisen ADHD:n oire.
Vierailija kirjoitti:
Kk kierron vaihe vaikuttaa myös energiatasoihin. Kierron keskivaiheilla usein on virtaa ja intoa vaikka mihin, ja kierron loppupäässä taas ei. Hormonit siis taustalla.
Ei ole mitään verrattuna vaihdevuosiin...
T.N kohta 54v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä syöt?
Esim leipä ja punainenliha voi ylläpitää matala-asteista tulehdusta. Ja aivot tarvitsee hyviä rasvoja.
Tuota se on ollut koko 43v. Sillä erotuksella, että jo muutaman vuosikymmenen olen vain pakottanut itseni toimimaan. Olen sopinut itseni kanssa, että töiden jälkeen pitää tehdä/hoitaa ainakin yksi asia. Ole. Siis lapseton nainen. Vähän helpotti, kun vaihdoin helpompaan työhön joka ei niin väsytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka asiaan tarjotaan ferritiiniä. Vähän aiemmin se oli kilpirauhanen ja pian taas jokin muu. Mitä sinä tiedät ferritiinistä oikeasti. Toisteletko vain asioita, joita olet kuullut.
Olen terv. huollon ammattilainen. Mitäs itse?
Vierailija kirjoitti:
Tuota se on ollut koko 43v. Sillä erotuksella, että jo muutaman vuosikymmenen olen vain pakottanut itseni toimimaan. Olen sopinut itseni kanssa, että töiden jälkeen pitää tehdä/hoitaa ainakin yksi asia. Ole. Siis lapseton nainen. Vähän helpotti, kun vaihdoin helpompaan työhön joka ei niin väsytä.
Itse olen ihmetellyt miten ihmiset jaksaa töiden jällkkeen muka harrastsaa ja tehdä kaikkea. Se on kai myös ihan normaaliakin että viikonloppuina tehdään kaikkea ja reissataan ja käydään kuntosaleilla... Itse tekis mieli vain nukkua
Toki jos et käytä laitteita juurikaan, voi olla kyse samantyyppisestä ilmiöstä sikäli, että mukavuusalueelta poistuminen ja tarkkaavuuden ylläpitäminen pitkäkestoisesti on liian vaikeaa. Voi olla myös muuta aloittamisen vaikeutta ja taipumusta lykätä tehtäviä. Mitä enemmän rikot totuttua kaavaa eli loikoilua ja lepäilyä, ja teet askareita vaikka 15 min pätkä kerrallaan, saat itseäsi uudelleen totutettua tekemiseen. Jos taas tunnet fyysistä heikotusta tai muuta oiretta, hakeudu tarkempiin tutkimuksiin.