Miksi työvoimapulasta kärsivät alat ja työpaikat ei nosta palkkoja?
Palkka on se asia millä työntekijää houkutellaan töihin, miksi siis työnantajat ei nosta palkkatarjouksiaan jos he kokevat kärsivänsä työvoimapulasta?
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämähän ovat usein palvelualoja. Mikäli palkkoja nostettaisiin niin näistä palveluista tulisi niin kalliita, ettei ihmiset niitä pystyisi/ haluaisi käyttää.
Niinhän sitä ensi ajattelemalla voisi kuvitella. Mutta hinnat eivät nouse jos niitä ei nosteta. Tuotot jakautuisivat vain reilummin kun työntekijät saisivat isomman siivun.
Eikö mielestäsi vielä mene Suomessa yrityksiä riittävästi konkurssiin? Kovin pitkään ei voi pyörittää toimintaa olemattomalla voitto marginaalilla. Yleensä verottaja tai vakuutusyhtiöt iskee viimeisen armoniskun.
Huvittavaa kun ihmiset puhuvat täällä kapitalisteistä, aivan kun eivät itse olisi. Jos asut Suomessa ja asut jossain metsässä omatekoisessa suojassa omavaraisesti niin siinä tapauksessa voit luokitella itsesi johonkin muuhun kastiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin ränåän jossain listan missä oli kymmenen eniten työvoimapulasta kärsivää ammattia. Viisi niistä puhtaasti julkisen sektoeib hommia, kaksi sellaisia että ehkä myös tuottavalla puolella ja kolme oikeasti verotuloja hommmia.
Eli 2/3 verorahoista kustannettavia duuneja. Oletko valmis maksamaa lisää veroja jotta nuo alat saadaan pois työvoimapulalistalta?
Suomessa on suhteessa valtava julkinen sektori ja liian vähän rahaa tuottavaa toimintaa.
Mikä ala tuottaa rahaa? Keskuspankit? Kaikki muu tuottaa jotain muuta.
No esimerkiksi vientiteollisuus ja elintarviketeollisuus tuottaa rahaa. Elintarvikeketjun vieläpä tekee sen rahan auringon säteily energiasta ja tuotantopanoksista.
Vierailija kirjoitti:
Se tuntuu olevan teille loisille ihan liian vaikea kösittää ettei se palkan suuruus takaa ammattiosamista. Se on ihan sama maksanko mö sille kokille 15 euroa tunti vai 30 euroa tunti.
Jos se sitä punaviinikastiketta osaa tehdö viidentoista euron palkalla niin ri se osaa sitö sillä kolmellakympilläköön.
Itse et osaa edes kirjoittaa.
Tässäkin tapauksessa, kuten muissakin, ovat markkinatalouden mekanismit, joiden nimeen meitä kok kusettaa, lähinnä toiveajatteluun perustuvia.
Jokainen voi tämän nähdä lukuisista esimerkeistä, jos viitsii katsoa.
Nähtävästi aika moni ei viitsi sen vertaa.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa kun ihmiset puhuvat täällä kapitalisteistä, aivan kun eivät itse olisi. Jos asut Suomessa ja asut jossain metsässä omatekoisessa suojassa omavaraisesti niin siinä tapauksessa voit luokitella itsesi johonkin muuhun kastiin.
Nyt jotain rajaa siihen kuka on kapitalisti ja kuka ei. Kapitalistin määritelmää voidaan venyttää vaikka kuinka paljon jos siltä tuntuu mutta luulen että Nalle on ehkä vähän enemmän kapitalisti kuin vaikkapa kaupan myyjä 🤣🤣 Jokainen torimyyjäkin voi kuvitella olevansa kapitalisti jos se nostaa hänen arvoaan mutta todellisuus voi olla vähän muuta.
Vierailija kirjoitti:
Ahneet kapitalistit ei luovuta senttiäkään omista katteistaan siinä on se suurin syy.
No ryhdy sitten itse sellaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tämän varmasti elikkä jos palkka on tasaluku 10e h niin työnantaja maksaa siitä 7e per h sivukuluja.
Minä teen työn 13e tunti ja työnantajani veloittaa asiakasta siitä tunnista 20e. Siitä voit laskea mitä työnantajalleni jää joka tunnista käteen.
Eli työnantaja tekee työstäsi tappiota 6 e/ tunti?
Jos on työvoimapula niin kyllä siellä pitäisi palkkojen myös nousta koska palkkahan on se asia millä työnantaja houkuttelee työntekijän töihin. Palkka kun nousee niin sitten työnantaja nostaa palveluiden tai tuotteiden hintoja jotta sillä on kykyä maksaa enemmän palkkaa työntekijälle.
Minusta on hienoa että nykyään työntekijöiden ei ole pakko alistua orjatöihin orjapalkalla, minäkin haluan sen työn missä voi vaan istua ja tietokoneella tehdä kaiken työn vaikka etänä. Palkkaa vähintään 4000e/kk.
Yrittäkääs nyt erottaa markkinatalous ja kapitalismi toisistaan. Ne ovat kaksi täysin eri asiaa. Markkinataloudessa kaikki määräytyy markkinoiden mukaan kun taas kapitalismista sijoittajien ahneuden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt jotain rajaa siihen kuka on kapitalisti ja kuka ei. Kapitalistin määritelmää voidaan venyttää vaikka kuinka paljon jos siltä tuntuu mutta luulen että Nalle on ehkä vähän enemmän kapitalisti kuin vaikkapa kaupan myyjä 🤣🤣 Jokainen torimyyjäkin voi kuvitella olevansa kapitalisti jos se nostaa hänen arvoaan mutta todellisuus voi olla vähän muuta.
Eroja on toki mutta me eletään kapitalisessa yhteiskunnassa lähes kaikkialla maailmassa ja aina ollut niin. Jos olet osa tätä yhteiskuntaa niin silloin olet osa kapitalismiä.
Vierailija kirjoitti:
Raha ei kasva puissa.
Sitten ei pidä valittaa työvoimapulasta, jos ei vain halua palkkaa nostaa vaan lätistä jotain umpityperiä sanontoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eroja on toki mutta me eletään kapitalisessa yhteiskunnassa lähes kaikkialla maailmassa ja aina ollut niin. Jos olet osa tätä yhteiskuntaa niin silloin olet osa kapitalismiä.
Kyllä me kuule taidamme elää enemmän markkinataloudessa kuin kapitalismissa. Suomi on niin pieni maa ettei meillä oikein ole varaa kapitalismiin.
Vierailija kirjoitti:
Ovela kysymys, ap. Hyvin ovela. Me kaikki tiedämme vastauksenkin siihen: mitään oikeaa työvoimapulaa ei ole. Jos olisi, palkat kohoaisivat markkinataloudessa vastaavasti. Keissi klousattu!
Suomen "huutavassa työvoimapulassa" on siis kyse jostain ihan muusta, mutta se on toisen keskustelun paikka.
Huutamassa työvoimapulasta on osittain kysymys siitä, että työttömät ovat kykenemättömiä tekemään töitä ,joita on tarjolla. Osalla ei terveys ja kunto riitä, osalla ei ole ammattitaitoa eikä koulutusta ja osa on haluttomia muuttamaan sinne, missä töitä olisi tarjolla. Kohtaanto-ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Näin ränåän jossain listan missä oli kymmenen eniten työvoimapulasta kärsivää ammattia. Viisi niistä puhtaasti julkisen sektoeib hommia, kaksi sellaisia että ehkä myös tuottavalla puolella ja kolme oikeasti verotuloja hommmia.
Eli 2/3 verorahoista kustannettavia duuneja. Oletko valmis maksamaa lisää veroja jotta nuo alat saadaan pois työvoimapulalistalta?
Olisin valmis maksamaan lisää veroa, jos siten saataisiin tarpeeksi hoitajia. Ihmettelen niitä, jotka eivät olisi.
Kysynnän ja tarjonnan laki pätee asuntojen hintaan mutta ei palkkoihin. Miksi näin?
Jos esim siivoojat haluaa nykyisen 2000e/kk palkan sijaan saada 4000e/kk niin sitten vain siivouslan firmat nostaa hintojaan, jos kukaan ei niitä hintoja halua maksaa niin siivotkoon sitten itse. Siivousalan otin nyt vain esimerkkinä tuohon ja siihen kävisi moni muukin työ.
Sivukulut ei ole tuplana vaan kympin tunti tienaavasta työnantaja maksaa 7e tuo on fakta turha valehdella muuta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi työttömyydestä kärsivät eivät laske palkkapyyntöjääm?
Ei voi enää laskea. Suostun töihin ilomielin tes minimilläm
Vierailija kirjoitti:
Kapitalisti tarkoittaa ensisijaisesti ihmistä jolla on kapitaalia, eli pääomaa jonka tuotolla hän voi elää tekemättä itse työtä.
Ei päde suurimpaan osaan Suomalaisista.
Orpo ja Satonen lupasivat orjatyövoimaa, sitä odotellessa. Paikallinen sopiminen.