Asunnon vuokraus toiselle, niin että jää itse kirjoille?
Miten esim. Kela suhtautuu tällaiseen? Ei kai katsota, että asumme siellä kaikki, minä ja vuokralaiset?
Omistan asunnon ja muutan siis oikeasti muualle, jolloin posti/asuinosoitteeni siirtyy toiselle paikkakunnalle. Digivirastonsivulla tiedoissani näkyy (ulkopuolisille, viranomaisille) vain kotikuntani eli se poisvuokrattu asunto.
Postin tiedoissa näkyy tietty oikea postiosoitteeni.
Toivon, että asiasta Oikeasti Tietävä vastaisi tähän, kiitos!
Kommentit (40)
Mullakin on ollut alivuokralaisia kymmeniä vuosia,olen tienannut miljoona ja toisen tekemättä mitään,pillua on tullut paljon.Kela ei tiedä mitään hihi hihi.
Minun käsittääkseni et noin voi toimia eikä vuokralainen tuohon tule suostumaan. Tietenkin Kela katsoo, että asutte kaikki kämppiksinä tai suhteessa.
Postiosoitteella ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Se on vain postille tieto siitä osoitteesta, minne postisi jaetaan.
Mikä mahtaa olla syy, ettet siirrä kirjoja sinne, missä oikeasti asut?
Kyllä, Kela katsoo, että asunnossa asuvat kaikki ne , jotka ovat siellä kirjoilla eli tässä tapauksessa sinä ja vuokralaiset.
Miksi sinun pitää olla kirjoila asunnossa, jossa et asu? Et voi saada Kelan tukia väärään asuntoon. Tuohan on huijaus ja paljastuu viimeistään siinä vaiheessa, kun uusi asukas hakee asumistukea.
Jos olet kirjoilla asunnossasi, totta ihmeessä esim. Kela toimii sen virallisen tiedon pohjalta.
Helsingin keskusta on täynnä näitä "tyhjillään" olevia asuntoja joita vuokrataan pimeästi. Kun vuokra on reippaasti alle markkinahinnan ja omistaja saa vähennettyä kuluina tyhjän asunnon vastikkeet on tilanne winwin. Verottaja nuolee näppejään, muutenhan vuokratuotosta joutuu maksamaan 30% veron.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun pitää olla kirjoila asunnossa, jossa et asu? Et voi saada Kelan tukia väärään asuntoon. Tuohan on huijaus ja paljastuu viimeistään siinä vaiheessa, kun uusi asukas hakee asumistukea.
Eihän tuo huijaus ole, tuo on vain ap:n käsitys siitä, missä kunnassa haluaa asua. Siitä vain seuraa se, että vuokralainen ei saa asumistukea ja mahdollisessa toimeentulotukitilanteessa ap:n tulot katsotaan yhteisiksi tuloiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo huijaus ole, tuo on vain ap:n käsitys siitä, missä kunnassa haluaa asua. Siitä vain seuraa se, että vuokralainen ei saa asumistukea ja mahdollisessa toimeentulotukitilanteessa ap:n tulot katsotaan yhteisiksi tuloiksi.
Jos ap hakee tukea asuntoon, jossa ei asu ja vuokraa sitä vielä eteenpäin niin kyseessä on petos.
Mulla oli tuollainen vuokranantaja. Hänen postinsakin tuli asunnon laatikkoon ja kävi aina joskus (mielestäni liian harvoin) hakemassa sen sieltä. Oli se aika ärsyttävää.
Asumistukihakemukseen kirjoitin, että vuokranantaja on asunnossa kirjoilla, mutta asuu oikeasti muualla. Ei siitä tullut mitään ongelmaa. Ei ollut kuulemma vaikuttavat myöskään aiempien vuokralaisten asumistukeen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli tuollainen vuokranantaja. Hänen postinsakin tuli asunnon laatikkoon ja kävi aina joskus (mielestäni liian harvoin) hakemassa sen sieltä. Oli se aika ärsyttävää.
Asumistukihakemukseen kirjoitin, että vuokranantaja on asunnossa kirjoilla, mutta asuu oikeasti muualla. Ei siitä tullut mitään ongelmaa. Ei ollut kuulemma vaikuttavat myöskään aiempien vuokralaisten asumistukeen.
Vaikuttavat = vaikuttanut
Onko tuo nyt ihan hyvän vuokratavan mukaista?
Ei kai se se uusi vuokralainen taivaasta tipu eli hänen pitää tehdä muuttoilmoitus..käry kävi ap.Jos hän ei tee niin sinä maksat sitten asunnosta edelleen vuokraa ,hän ei voi sitä maksaa koska hän asuu sinun nimellä olevassa asunnossa.Eli ei mitään järkeä koko hommassa.
Ethän sinä siellä edes voisi asua, koska olet vuokrannut asunnon toiselle, mikä tarkoittaa jo lähtökohtaisesti sitä, että silloin et saa asua siellä itse. Kela tietää kyllä tämän.
Ei mitään väliä. Mulla osoite talossa jossa asun vaan kesäkuukaudet, reilusti yli puolet vuodesta kaupungissa. Kirjoja ei kannata muuttaa kun kiinteistövero ym nousee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap hakee tukea asuntoon, jossa ei asu ja vuokraa sitä vielä eteenpäin niin kyseessä on petos.
Onko ap tekemässä noin? Sitä hän ei ainakaan kerro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraa siitä ongelmia myös ap:lle: syyte rekisterimerkintärikoksesta ja mahdollisesti petossyyte.
Vuokralainen ei voi ilman vuokranantajan lupaa vuokrata asuntoa edelleen.
Jos vuokraa omistusasuntonsa, tulee tehdä itse vähintään tilapäinen muuttoilmoitus toiseen osoitteeseen. Muuten on samaa ruokakuntaa vuokralaisensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ethän sinä siellä edes voisi asua, koska olet vuokrannut asunnon toiselle, mikä tarkoittaa jo lähtökohtaisesti sitä, että silloin et saa asua siellä itse. Kela tietää kyllä tämän.
Mitä se Kelalle kuuluu? Ei sieltä postia tule muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minun käsittääkseni et noin voi toimia eikä vuokralainen tuohon tule suostumaan. Tietenkin Kela katsoo, että asutte kaikki kämppiksinä tai suhteessa.
Postiosoitteella ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Se on vain postille tieto siitä osoitteesta, minne postisi jaetaan.
Mikä mahtaa olla syy, ettet siirrä kirjoja sinne, missä oikeasti asut?
Todennäköisesti joku, jonka luokse ap muutta, saa asumistukea tms. Kun eikös lääkäripalvelut saa nykyään sieltä mistä sopii. Aiemmin itsekin muutin virallisen osoitteen toiselle paikkakunnalle, koska siellä kunnallisetterveyspalvelut toimivat.
Vuokratuloako yrität verottajalta pimittää ?
Eikös se ole silloin vain sinun omaisuutta etkä sinä siellä kirjoilla silloin ole. Ihan normaali sijoitusasunto siis.