Miten paljon työaikaasi ja työn tekemistä seurataan? Aloitin uudessa työpaikassa ja olen aivan uupunut jatkuvasta kyttäyksestä
Olen töissä siis asiakaspalvelussa, jota hoidetaan puhelimitse ja sähköpostitse.
Työaika on tarkasti aikataulutettu, ruokatauko ja kahvitauot on etukäteen määrätty tietylle ajalle, joita pystyy aika huonosti vaihtamaan.
Kaikkea mahdollista kytätään, puhelun/viestin käsittelyn kestoa, kontaktimääriä, jälkityöaikaa, kuinka monelle asiakkaalle on tarjonnut jotain, työpaikassa on useampia henkilöitä, joiden työ on lähinnä sitä, että vain kuuntelevat päivät pitkät esim. noita puheluita. Ottavat ihan satunnaisesti puheluita ja joka viikko tulee ainakin pari arvostelulomaketta miten puhelu on mennyt ja ne on pisteytetty. Miinusta tulee heti jos on unohtanut esim. sanoa jonkun tietyn lauseen. Joka viikko on kaikilla noin 30-60 minuuttia kestävä viikkokeskustelu esimiehen kanssa miten viime viikko mennyt, miten päästä tällä viikolla tavoitteisiin ja mitä aikoo tehdä sen tavoitteeseen pääsyn eteen. Ennen tätä keskustelua tulee täyttää lomake (noin 15 minuuttia) johon kirjataan nämä mainitut asiat ja niistä siis keskustellaan sitten se noin 30-60 min.
Jokaiselle asiakkaalle pitäisi tarjota lisämyyntiä, vaikka asiakas soittaisi ikävissä asioissa esimerkiksi reklamaatiot. Eikä riitä, että tarjoaa yhtä lisätuotetta, vaan jos asiakas kieltäytyy niin pitäisi ottaa seuraava tuote esille jne.
En ole ennen ollut tällaisessa työpaikassa vaikka vastaavista töistä on kokemuksia. Olen aivan uupunut, mietin, että onko tämä yleistäkin, että näin tarkasti kytätään?
Kommentit (47)
Yksi työsuhteen määritelmä on, että työtä tehdään työnantajan johdossa ja valvonnan alaisena. Mikä on liikaa kontrollointia, se pitää päättää jokaisella työpaikalla erikseen. Käytännössä työnantajan tulee luottaa työntekijään. Joskus voisi näissä keskusteluissa kysyä, että eikö minuun luoteta.
Olen ollut täysin vastaavassa työssä. Ihan karmeaa. Noin kolme kuukautta jaksoin ja tähän sisältyi kolmen viikon koulutus. Lopussa ei ollut enää ruokahalua, vatsa sekaisin ja oksetti kun kävelin sisään työpaikalle. Vastaavasti se helpotuksen tunne kun kävelin ulos viimeisen kerran niin itkin onnesta. Luulin menneeni töihin asiakaspalveluun mutta käytännössä kyse olikin myynnistä.
Vierailija kirjoitti:
Niin ap. Ne asiakkaat tuovat sen rahan firmaan. Sen rahan josta saat palkkasi.
Ja sen rahan jolla firma pysyy pystyssä. Lisäksi pitää tietenkin jäädä tulosta sille / niille, joka firman omistaa. Sille joka on oman pääomansa firmaan sijoittanut.
Ja ne ns. kyttäävät esimiehet, ne päälliköt, ovat saman paineen alaisia. Tulosta pitää tulla. He raportoivat ylemmäs omirn työntekijöidensä tuloksista.
Se on semmosta myyntityössä. Kaikkialla, myös ulkomailla tommisissa hommissa.
Kyllä yritys on heikossa hapessa ja ammattitaidottomien käsissä, jos yrityksen kannattavuutta seurataan henkilökuntaa kyttäämällä. Yritysjohdolle ja osakkeenomistajille tarvitaan faktoja ja se löytyy yrityksen kirjanpidosta/tilinpäätöksestä.
Ap. työpaikka kertoo huonosta johtamisesta, eikä se motivoi työntekijään edes huippusuoritukseen vaan energia ja aika menee jonnin joutavaan, jolla ei ole mitään merkitystä yrityksen voiton maksimoinnissa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi työsuhteen määritelmä on, että työtä tehdään työnantajan johdossa ja valvonnan alaisena. Mikä on liikaa kontrollointia, se pitää päättää jokaisella työpaikalla erikseen. Käytännössä työnantajan tulee luottaa työntekijään. Joskus voisi näissä keskusteluissa kysyä, että eikö minuun luoteta.
Eikö silloin ongelma ole työntekijän rekrytoinissa, ettei ole ammattitaitoa valita luotettavia henkilöitä työtehtävään? Vai onko yrityksen imago ja maine sellainen, ettei sinne edes hae luotettavat ja hyvät työntekijät ja paikka joudutaan täyttämään huonolla työntekijällä.
Vierailija kirjoitti:
Niin ap. Ne asiakkaat tuovat sen rahan firmaan. Sen rahan josta saat palkkasi.
Ja sen rahan jolla firma pysyy pystyssä. Lisäksi pitää tietenkin jäädä tulosta sille / niille, joka firman omistaa. Sille joka on oman pääomansa firmaan sijoittanut.
Ja ne ns. kyttäävät esimiehet, ne päälliköt, ovat saman paineen alaisia. Tulosta pitää tulla. He raportoivat ylemmäs omirn työntekijöidensä tuloksista.
Se on semmosta myyntityössä. Kaikkialla, myös ulkomailla tommisissa hommissa.
No huh huh. Voittoa pitää tehdä mutta ei kai työntekijöitä silti tarvi käsitellä kuin orjia. Olemme Suomessa ja täällä on lakeja työntekijöiden suojaksi. Epäilen vähän, ,että ne rahat tosiaan kasaantuu sinne omistajalle taholle sekä pomoille. Eipä taida sen suorittavan työn tekijät saada kun murusia.
Kaiken lisäksi tällaiset firmat toimivat epäeettisesti. Etsitään iäkkäitä ja mahdollisesti jo dementoituneita vanhuksia ja sitten myydään härskisti turhia tuotteita ymmärtämättömälle ihmiselle.
TYÖNTEKIJÖITÄ suosittelen ottamaan yhteyttä työsuojeluviranomaisiin. Valtakunnallinen puhelinneuvonta no 0295 016 620.
Moni työnantaja haluaisi työajan lisäksi kytätä sinun vapaa-ajan tekemisiä. Koska edustat firmaa, myös vapailla.
Alku kuulosti ihan mun työpaikalta (erään pankin asiakaspalvelu), mutta loppua kohti paheni vielä minunkin kamalasta työstä.
Ei meillä sentään mitään pisteytystä puheluista ole, eikä tiettyjä lauseita mitä pitäisi hokea :O
Ymmärrän, että asiakkaat sen rahan tuovat firmaan. Mutta työntekijöiden työtyytyväisyys on vahvasti sidoksissa asiakastyytyväisyyteen. Työntekijät eivät ole robotteja (toistaiseksi, jatkossa toki tekoäly hokee mitä siltä vaaditaan).
Tsemppiä ap, muistetaan että työtä tää vaan on.
Käytännössä ei yhtään. Riittää, että tulosta tulee.
Mä olen ollut puhelinpalvelussa, jossa oli vsstaavasti kontrollia. Paitsi keskusteluja oli harvemmin pomojen kanssa, enkä myynyt mitään. Jouduin tuohon työhön vähän vahingossa kun tehtäviä järjesteltiin uudestaan. Ei sopinut mulle se kontollointi. Lisäksi asiakkailta kerättiin koko ajan palautteita ja niistä oli palautekeskustelyja pari kertaa vuodessa ja niissä kuunneltiin yhdessä mun nauhotettuja puheluita. Asiakkaat soitti usein valituksia ja oli kiukkuisia, sekin oli raskasta. Mä kestin sitä vain reilun vuoden.
Tämän takia kannattaa kouluttautua pitkälle, että pääsee ihmisarvoisiin tehtäviin, vaikka palkka ei ole kaikilla koulutetuillakaan hyvä.
Ei seurata tai kytätä työaikaa tai mitä tehdään työaikana, vaan kunhan tehdään tulosta. Jonakin päivänä saatetaan istua kahvilla tunti tai hoidetaan omia asioita työaikana ja joskus tehdään työtä niska limassa, kun tarvis. Tämä riittää yrityksen johdolle ja osakkeenomistajille.
Olin asiakaspalvelututkijana ja siellä kuuntelimme läpi toisten firmojen puheluita ja kävimme mysteerikäynneillä. Tasapuolista jos kaikkia arvioidaan samoin.
Yksityisellä sektorilla tehtyjen työtehtävien määriä seurattiin päivittäin ja pidän sellaista normaalina, jos tarkoitus on käydä läpi suuria määriä asioita ja saada tietyt työt tehtyä. Laatuakin toki kannattaa seurata jossain määrin.
Koen että yliopistohallinnossa taas voidaan osin arvostaa töistä puhumista tekemisen yli. Ymmärrän että jotkut antavat ohjeita monelle, jotta työt tehdään samalla tavalla. En kuitenkaan aivan hahmota, miksi monien ihmisten pitäisi töissään kertoa eteenpäin joidenkin muiden tekemiä töitä.
Eivät työt muutu laadultaan jonkun toisen kertomina vaan ovat samoja tehtyjä töitä. Lisänä voi olla ylimääräisiä lauseita. Monisivuiset tutkimukset ovat erikseen.
Ap:n pomo riensi paikalle.
Haista v*t*u.
Pitäisi maksaa vähintää 10k€/kk netto, että suostuisin tekemään.
Siis ei mitenkään. Riittää, kun saan työt hoidettua määräaikaan mennessä.
Meillä ei kytätä. Työt saa tehdä kun huvittaa, kunhan tulevat tehdyiksi.
Jokaiselta odotetaan itsensä johtamista, itseohjautuvuutta ja vastuunkantotaitoa. Ihan hyvä systeemi, vaikka alussa vaati tietynlaista asennoitumista siihen, että itse on vastuussa omasta tekemisestään ja työpäivien rakentumisesta ja suunnittelusta. Toki tämä näkyy myös palkassa.
Työt puhuu puolestaan. Meillä pitäisi käydä toimistolla kaksi kertaa viikossa jonku ison pomon mielestä, mutta en ole nyt käynyt toimistolla kuukauteen, kun on pitänyt kiirettä töiden puolesta. No ensi viikolla menen näyttämään naamani pariksi päivää.
Mut pomot yleensä ovat sitä mieltä, että pääasia, että hommat vaan hoituu.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä ei yhtään. Riittää, että tulosta tulee.
Seurataanko tulosta yksilötasolla? Jos ei, työntekijätkin ovat tyhmiä jos pitävät systeemiä hyvänä.
Ap:n paikka kuulostaa Ttalolta..
Omalla työpaikallani seurataan varmasti myös mutta palavereissa kerrotaan tuloksista yleisellä tasolla. Eipä haittaa, koska inhoan työtäni, evvk vaikka saisin lähtöpassit.