Miten paljon työaikaasi ja työn tekemistä seurataan? Aloitin uudessa työpaikassa ja olen aivan uupunut jatkuvasta kyttäyksestä
Olen töissä siis asiakaspalvelussa, jota hoidetaan puhelimitse ja sähköpostitse.
Työaika on tarkasti aikataulutettu, ruokatauko ja kahvitauot on etukäteen määrätty tietylle ajalle, joita pystyy aika huonosti vaihtamaan.
Kaikkea mahdollista kytätään, puhelun/viestin käsittelyn kestoa, kontaktimääriä, jälkityöaikaa, kuinka monelle asiakkaalle on tarjonnut jotain, työpaikassa on useampia henkilöitä, joiden työ on lähinnä sitä, että vain kuuntelevat päivät pitkät esim. noita puheluita. Ottavat ihan satunnaisesti puheluita ja joka viikko tulee ainakin pari arvostelulomaketta miten puhelu on mennyt ja ne on pisteytetty. Miinusta tulee heti jos on unohtanut esim. sanoa jonkun tietyn lauseen. Joka viikko on kaikilla noin 30-60 minuuttia kestävä viikkokeskustelu esimiehen kanssa miten viime viikko mennyt, miten päästä tällä viikolla tavoitteisiin ja mitä aikoo tehdä sen tavoitteeseen pääsyn eteen. Ennen tätä keskustelua tulee täyttää lomake (noin 15 minuuttia) johon kirjataan nämä mainitut asiat ja niistä siis keskustellaan sitten se noin 30-60 min.
Jokaiselle asiakkaalle pitäisi tarjota lisämyyntiä, vaikka asiakas soittaisi ikävissä asioissa esimerkiksi reklamaatiot. Eikä riitä, että tarjoaa yhtä lisätuotetta, vaan jos asiakas kieltäytyy niin pitäisi ottaa seuraava tuote esille jne.
En ole ennen ollut tällaisessa työpaikassa vaikka vastaavista töistä on kokemuksia. Olen aivan uupunut, mietin, että onko tämä yleistäkin, että näin tarkasti kytätään?
Kommentit (47)
En sopeutuisi tuollaiseen enää. Teen tutkijan työtä ja olen kokonaistyöajassa, ei siis kellokortteja tai määrättyä päivittäistä työaikaa.
Kuulostaa aika varmalta reseptiltä tuhota työntekijöiden mielenterveys. Veikkaan, että vaihtuvuus työpaikalla on suurta. Itse tekisin kaikkeni, että löydän jotain muuta. Työelämä on muutenkin tarpeeksi stressaavaa.
Kaikki pitää kirjata ylös päivittäin.
Eipä juuri ihmeemmin seurata. En tarvitse erikseen seurantaa, osaan tehdä työni ilman, että joku läähättää takana.
Vierailija kirjoitti:
En sopeutuisi tuollaiseen enää. Teen tutkijan työtä ja olen kokonaistyöajassa, ei siis kellokortteja tai määrättyä päivittäistä työaikaa.
Kuulostaa hyvin laittomalta touhulta. Kokonaistyöaika on ylimmän johdon työaikamuoto ja tavallisten tutkijoiden ja duunareiden työaikaa pitää seurata, koska työaikalaissa niin sanotaan. Työajanseuranta on työntekijän turvaksi, ei työkalu työnantajan harjoittamaan kyttäykseen.
Tutkija vuodesta -98
Liukuva työaika, -+40 h. Hybridityö eli olen toimistolla tai kotitoimistolla, miten nyt huvittaa. Merkitsen itse työajan järjestelmään sen mukaan mitä päivässä teen, sekä kuvauksen mitä olen tehnyt. Tuskin noita kukaan seuraa edes, ellei tuo raja ala ihan älyttömästi ylittää. Työt kuitenkin on hoidettava ja hoituvatkin.
Aloitin uudessa työssä johon minulla ei ole koulutusta eikä työkokemusta. Yllätyin siitä kuinka vähän työtäni seurataan. Esimiehen kanssa oli alkupalaverin jälkeen ensimmäisen 2 kk aikana yksi palaveri noin 10 min. Ainoa palaute työstä oli että katsoi että olen kirjannut työaikaa sopivasti.
Kukaan ei tarkista teenkö työt jotka merkkaan tehdyksi (teen kyllä koska omatunto). Kukaan ei ole neuvonut aktiivisesti miten tehdä työt, mille tasolle jne. Työkavereilta kyselen välillä vinkkejä ja muuten teen miten parhaaksi nään ja toivon että se olisi riittävää. Ei se tämäkään ole kevyttä kun ei tiedä mitä ja miten pitäisi tehdä. Mutta en kyllä vaihtaisi apn työpaikkaan ei sen puoleen.
Suomessa riittää narsistisia esimiehiä ja johtajia ja mikromanagereja, nämä tuhoavat monia firmoja... samoin monet HR:t ovat aivan vastaavia ja tuhoavat toimillaan yrityksiä...
Pitää kirjata eri töihin kulunut aika. Ei niitä mitenkään kytätä tai pahemmin valitella. Töihin kuluneesta ajasta tehdään kapasiteettilaskentaa ja sitä käytetään projektien hinnoittelussa. Sillä siis voidaan vetää joku hinta millä projekti myydään.
Kuulostaa tutulta, lähdin nopeasti muihin hommiin.
En ole ikinä ollut tuollasessa vaikka oonkin tehnyt kaikenlaisia töitä asiakaspalvelussa ja ollut myyjänä. Tarkin mittaaminen on ollut sellaista, että itse merkataan taulukkoon se kuinka monta asiakasta on lähestynyt ja kuinka monelle onnistunut myymään. Keskusteluja esimiehen kanssa joskus harvoin ja niissäkin ollut lähinnä "miten menee, koetko että tarviit jotain tukea työhön?" tyylillä.
Kerran työhaastattelussa sain kuvan, että olisi kyttääjä pomo joka syynää kaikki myyntiluvut. Vastasin pariin kysymykseen niin, että varmistin, ettei minua valittaisi työhön.
Sairaalta kuulostaa. Lähtisin vaan vetää ovet paukkuen.
Olen provisiopalkkaisessa työssä ja tavoitteet ovat auringonkirkkaat. Niin vaan joka kuukausi niihin pääsen. Kyttäystä ei ole, mutta jollei vähintään tienaa palkkaansa, kenkää tulee vaikka olisi ollut työssä kymmenen vuotta , niin kuin itse olen.
Onneksi olen pärjännyt kohtalaisesti. Yleensä perustavoitteita paremmin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa hyvin laittomalta touhulta. Kokonaistyöaika on ylimmän johdon työaikamuoto ja tavallisten tutkijoiden ja duunareiden työaikaa pitää seurata, koska työaikalaissa niin sanotaan. Työajanseuranta on työntekijän turvaksi, ei työkalu työnantajan harjoittamaan kyttäykseen.
Tutkija vuodesta -98
eikös kaikki opettajat ja tutkijat ole kokonaistyöajassa? T. Yo-ope ja siinä itsekin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkija vuodesta -98
eikös kaikki opettajat ja tutkijat ole kokonaistyöajassa? T. Yo-ope ja siinä itsekin
Meillä VTT:llä ei ainakaan yksikään. Viikkotyöaika on 37,5h, liukuva työaika, jossa aamuliukuma on 6-10 ja iltaliukuma 15-22.
Tuotantohommissa oli myös tuota ihme kyttäämistä. Oli tietysti kellokortit ja kellotetut työtehtävät joita seurattiin jatkuvasti, kahvi-ja ruokatauot oli joka päivä samaan aikaan eikä niitä voinut itse päättää vaikka ei missään liukuhihnalla oltukaan. Jatkuva seuranta kuinka kauan mihinkin työvaiheeseen mennyt aikaa, jne.
Muutaman vuoden kestin ja vaihdoin työhön jossa työnantaja luottaa työntekijöihinsä.
Niin ap. Ne asiakkaat tuovat sen rahan firmaan. Sen rahan josta saat palkkasi.
Ja sen rahan jolla firma pysyy pystyssä. Lisäksi pitää tietenkin jäädä tulosta sille / niille, joka firman omistaa. Sille joka on oman pääomansa firmaan sijoittanut.
Ja ne ns. kyttäävät esimiehet, ne päälliköt, ovat saman paineen alaisia. Tulosta pitää tulla. He raportoivat ylemmäs omirn työntekijöidensä tuloksista.
Se on semmosta myyntityössä. Kaikkialla, myös ulkomailla tommisissa hommissa.
Kuulostaa painajaismaiselta, suosittelen työpaikan vaihtoa. Itselläni on 1 krt/v arviointi + 2 krt epämuodollinen keskustelu otsikolla "miten menee". Teen itsenäistä työtä.