Millaista on, jos muutamme hyvätuloisempien asuinalueelle ja itse emme ole yhtä varakkaita?
Olemme lapsiperhe. Mietin, millaista olisi muuttaisimme alueelle, jossa on hyvätuloisia ja itse emme olisi yhtä varakkaita? Millaisiin ilmiöihin voisimme törmätä lapsen tullessa kouluikään?
Meillä ei tule koskaan olemaan mahdollisuutta noin korkeaan tulotasoon kuin asukkailla tuolla alueella keskimäärin on.
Kommentit (181)
Missä Suomessa edes on alueita jotka ovat eksklusiivisesti varakkaiden alueita? West End ja Kaivari?
Vierailija kirjoitti:
Missä Suomessa edes on alueita jotka ovat eksklusiivisesti varakkaiden alueita? West End ja Kaivari?
No ne kaksi. Eipä juuri muita.
Tässä keskustelussa joku epäili, etteivät lapsen kaverit viihdy design-kodeissa, jotka ovat tyyppiä "Kirsti Paakkanen" eli valkoista, lasia, kromia, nahkaa, ei tekstiilejä eikä juuri muutakaan tavaraa. Ei myöskään trampoliinia, lemmikkejä, pelejä, eikä muutakaan sälää.
Kerroin, että meillä oli aina talo täynnä lapsen kavereita, vaikka asuimmekin tällaisessa kodissa. Lapset ja nuoret eivät välitä siitä, onko koti tyhjä vai täynnä tavaraa, onko koti iso tai pieni, rikas tai köyhä, vaan ihmiset tekevät kodin, jossa kaikki viihtyvät, riippumatta siitä, millainen ympäristö on ja paljonko kukkarossa on rahaa.
Tosin jotkut lapset kommentoivat, että on kivaa, kun teillä on aina niin siisti koti.
Emme asu missään superrikkaiden alueella, mutta keskiluokkaisella omakotitalovoittoisella alueella pk-seudun kupeessa. Pojan kavereita oli käymässä ja särähti korvaan, kun yksi kommentoi toiselle vähän ivallisella sävyllä, että niin sähän asut siellä kerrostalossa. Tämä poika siis asuu ainoana porukasta niissä ainoissa alueen reunalla olevissa kerrostaloissa. Mitä enemmän lapsille tulee ikää, sitä joutuu miettimään ja lapset ovat tarkkoja, että on oikeanlaiset vaatteet, tietynmerkkiset kengät, pelikonsolit ja muut laitteet, ja selvästi kyllä herkästi myös kommentoivat mitä muilla on. Me kyllä ihan sovitaan alueelle tulotason ja elämäntyylin puolesta, mutta olen osan elämästäni kasvanut vähän vaatimattomammissa oloissa ja välillä vaivaa huijarisyndrooma siitä, kuulunko tänne, mutta sitten koitan miettiä, että täällä on lasten hyvä ja turvallista kasvaa ja täällä on hyvä. Pienemmillä tuloilla ja jos olisin vaikka kaupan kassalla töissä olisi varmasti helpompi asua jossain muualla.
Olen miettinyt millaista olisi jos me alempiluokkaiset voittaisimme kymmeniä miljoonia jossain lotossa ja muuttaisimme ökytaloon varakkaiden alueelle.
Vauvalla taas kaikki asuu varakkaalla alueella. Lyödäänkö vetoa että nää kuvaillut "varakkaat" alueet on jotain Kouvolan Takalatoa, jossa on vain omakotitaloja eikä mitään Westendiä.
Täällä asutaan rikkaiden alueella. Omat tulotkin ovat ihan hyvät, mutta eivät mitään näiden muiden kroisosten rinnalla. Hyvin menee ja lapsilla on kavereita. Itse en muuttanut tänne uusia kavereita etsimään, mutta samanlaisia jorinoita noiden roopeankkojen kanssa voi jutella kuin muidenkin.
Suurin ongelma lienee, jos itse haluat kilpailla naapureiden kanssa ökyilyssä eikä ole varaa.
Aina kannattaa ostaa halpa asunto kalliilta alueelta. Sen arvo nousee nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt millaista olisi jos me alempiluokkaiset voittaisimme kymmeniä miljoonia jossain lotossa ja muuttaisimme ökytaloon varakkaiden alueelle.
Keskimäärin ketään ei kiinnosta/huomaa, jos osaatteko keskustella elämästä ja maailmasta sekä arvostatte terveyttä ja hyviä käytöstapoja. Se ei vaadi penniäkään rahaa. Suomessa erot ovat muuten pieniä.
Riippuu toki minkälaisella varakkaiden alueella asuu. Jossakin Espoossa kokoomuslaisten "menestyjien" alueilla ulkoisilla symboleilla ja omistussuhteilla on varmaan kovastikin merkitystä ja varmaan se vaikuttaa lapsiinkin. Sitten taas Helsingissä on alueita, kuten vaikka joku Kumpula tai Toukola, jossa ei asuntojen hintojen tai koulutustason perusteella todellakaan asu mitään pienipalkkaista porukkaa, mutta silti siellä äänestetään vihervasemmistoa ja ajellaan bemareiden sijasta polkupyörillä.
Ulkopuolinen olo. Parempi on elää omiensa joukossa eikä esittää rikkaampaa kun on.
Vierailija kirjoitti:
Emme asu missään superrikkaiden alueella, mutta keskiluokkaisella omakotitalovoittoisella alueella pk-seudun kupeessa. Pojan kavereita oli käymässä ja särähti korvaan, kun yksi kommentoi toiselle vähän ivallisella sävyllä, että niin sähän asut siellä kerrostalossa. Tämä poika siis asuu ainoana porukasta niissä ainoissa alueen reunalla olevissa kerrostaloissa. Mitä enemmän lapsille tulee ikää, sitä joutuu miettimään ja lapset ovat tarkkoja, että on oikeanlaiset vaatteet, tietynmerkkiset kengät, pelikonsolit ja muut laitteet, ja selvästi kyllä herkästi myös kommentoivat mitä muilla on. Me kyllä ihan sovitaan alueelle tulotason ja elämäntyylin puolesta, mutta olen osan elämästäni kasvanut vähän vaatimattomammissa oloissa ja välillä vaivaa huijarisyndrooma siitä, kuulunko tänne, mutta sitten koitan miettiä, että täällä on lasten hyvä ja turvallista kasvaa ja täällä on hyvä. Pienemmillä tuloilla ja jos olisin vaikka kaupan kassalla t
Taidanpa asua samalla alueella 😊
Mutta täällä on ihmisillä yleisesti sydämensivistystä, rahasta ei puhuta eikä sillä pröystäillä. Hyviä käytöstapoja arvostetaan ja lapsiin panostetaan. Hyvä paikka asua ja elää.
Vierailija kirjoitti:
Te käyttäytyisitte edelleen kuin moukat, ettekä sopisi. joukkoon. Pysykää pois.
Vierailija kirjoitti:
Meillä päin on uusi alue jossa asuu ns "rikkaita". Leasing autoilla ajelevat, mitään ylimääräistä eivät osta ja lapseni syntymäpäiville tuotiin legorasia jossa ei ollut kaikkia paloja. Vein alussa heidän lapsilleen hienoja lahjoja mutta lopetin kun tajusin mitä pas Kaa sieltä itse saa. Nyt ole vienyt ihan kirpputori kamaa syntymäpäiville, rikkaiden kakara kun ei ollut tyytyväinen mihinkään. Verkkainen talo heillä on ja en ole kateellinen laisinkaan.
Tarkoititko velkainen talo?
Vierailija kirjoitti:
Jos ette ole varakkaita, pysykää pois. Eihän teillä pitäisi olla edes varaa asua sellaisilla alueilla. Ja puutteet sosiaalisessa ja kulttuurisessa pääomassa (taloudellisten lisäksi) paljastaisi teidät joka tapauksessa jossain vaiheessa weeteiksi.
Siis mitä? Jos ei ole varakas on automaattisesti puutteellinen sosiaalisen ja kulttuurisen pääoman suhteen, jopa wt? Ja juntti/moukka rikkaita ei ole olemassakaan? Ei raha itsessään ketään sivistä. Eikä sen puute sivistymättömäksi tee.
Vierailija kirjoitti:
Täällä asutaan rikkaiden alueella. Omat tulotkin ovat ihan hyvät, mutta eivät mitään näiden muiden kroisosten rinnalla. Hyvin menee ja lapsilla on kavereita. Itse en muuttanut tänne uusia kavereita etsimään, mutta samanlaisia jorinoita noiden roopeankkojen kanssa voi jutella kuin muidenkin.
Suurin ongelma lienee, jos itse haluat kilpailla naapureiden kanssa ökyilyssä eikä ole varaa.
Veikkaan että tässä taloyhtiössä on aika paljon keskimääräistä varakkaampaa väkeä oikeastikin, koska esim. sähköautojen määrä alkaa lähennellä puolta kaikista ja niistäkin moni on bemaria, porschea, teslaa ym. merkkiä. Kerrostalo, mutta asuntojen hinnat 400-700K koosta riippuen. Mutta alueena tämä on nykytyyliin sekoitus, toisella puolella tietä on vuokratalo. Täällä tosin vuokralaisetkin tuntuvat ymmärtävän saaneensa aika lottovoiton, ja ehkä siksi ei ilmene sellaista örvellystä, joka antaisi aihetta häätöön.
Tulemme kohtelemaan teitä kuin karjaa
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on oikeasti vain muutamia rikkaiden alueita, pääasiassa akselilla Helsinki-Espoo. Ja näissäkin saatetaan puhutaan yksittäisistä kaduista, ei koko postinumerosta. Sitten on Suomessa ainakin sata aluetta, jonka asukkaat kuvittelevat asuvansa hyvätuloisten alueella. Niin tämä meidänkin alue, ihan kuraa oikeasti mm. asuntojen hinnat niiaa nytkin.
Aloittaja ei puhunut mitään rikkaiden alueista, vaan hyvätuloisten. Kyllä niitä Suomessakin riittää. Jos talouden tienestit ovat korkeammat kuin 80%:lla muista, niin voi jo puhua kuvittelematta hyvätuloisista, ja tuohon prosenttiinkin mahtuu jo satoja tuhansia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se luokan lähes ainoa vuokralla kerrostalossa asuva yksinhuoltajan lapsi voi tulla kiusatuksi. Kiusataan markettivaatteista ja siitä että perhe kulkee bussilla. Harrastukset esim. edulliset jumpat eivät ole muiden silmissä mitään. Loman jälkeen kysytään olitko ulkomailla. Pitää pystyä samaan kuin muut jotta tulee hyväksytyksi, perheellä oltava ainakin yksi auto ja koti pientalossa, rahaa harrastuksiin ja lomamatkoihin ja lemmikkiin jos muut niin elää. Ja nämä kaikki riippumatta siitä onko huoltajia yksi vai kaksi. Jos isää ei ole kuvioissa niin sitäkin kyllä kysytään että missä isäs on. Yh-äiti on auttamatta ulkona varakkaampien pariskuntien ja ydinperheiden tapaamisista, mutta niin myös muiden silmissä köyhä ydinperhe.
Jos alueella on kerrostalo niin kuinka se yksi ainoa lapsi joutuu silmätikuksi kun kaikki muut asuvat pientalossa? Kuulostaa vähän mahdottomalta. Vai ovatko muut kerrostaloasukkaat lapsettomia/vanhuksia?
Vuokralle meinaat mennä? Ei hyvä, muuta omiesi pariin. Ellet ole sitten hyvin kouluttautunut.