Millaista on, jos muutamme hyvätuloisempien asuinalueelle ja itse emme ole yhtä varakkaita?
Olemme lapsiperhe. Mietin, millaista olisi muuttaisimme alueelle, jossa on hyvätuloisia ja itse emme olisi yhtä varakkaita? Millaisiin ilmiöihin voisimme törmätä lapsen tullessa kouluikään?
Meillä ei tule koskaan olemaan mahdollisuutta noin korkeaan tulotasoon kuin asukkailla tuolla alueella keskimäärin on.
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai yritän kasvattaa lapseni arvostamaan muita asioita, mutta jos meininki kaverien kesken jo päiväkodissa on se, että kenellä on uusinta, hienointa ja kalleinta, niin kyllähän sitä on vaikea 5-vuotiaan olla välittämättä siitä.
Sanoin vain, että tämän takia olen itse harkinnut muuttoa jonnekin vähän tavallisemmalle alueelle, vaikka tämä onkin todella rauhallinen alue ja lähikoulut ovat ilmeisesti aika lailla erinomaisia.
En ole koskaan tavannut 5-vuotiasta, jonka elämä pyörisi sen ympärillä, mikä on uusinta hienointa ja kalleinta. Ihan omasta päästäsi olet tuollaisia keksinyt.
Totta kai jo pienemmätkin huomaavat kellä on hienoimmat vaatteet, lelut ja lomamatkat. Eivät tietenkään rahasta ymmärrä tai onko vaate design vai halvempaa, mutta tajuavat materiasta kyllä.
Huvittavaa, kun tällä palstalla yhdistetään aina sähköauto rikkauteen. Useimmiten uusilla sähköautoilla ajavilla on työnantajan leasing-auto, ja se tarkoittaa sitä, että omaa, vastaavaa autoa ei ole varaa ostaa, ja tilipussikin on ohut, sillä auton vuokra vähennetään nettopalkasta.
Mitä taas tulee merkkivaatteisiin, niin en antaisi lapseni edes kulkea sellaisissa. Varmin tapa tulla ryöstetyksi kaupungilla on kantaa päällään Moncleria, Canada Goosea, Louis Vuittonia, Kalvin Kleinia, Jordania, Vansia, Nikeä ja mitä näitä nyt onkaan.
Meidän perhe ei ole lapsen kavereiden keskuudessa hyvätuloisin.
Mutta lapsen kaverit viihtyvät meillä, koska meillä saa olla.
Luulen, lasten kavereiden vitivalkoisiin design-koteihin he eivät ehkä ole niinkään tervetulleita. Meillä koti kestää kulutusta, pienet asiat ei haittaa ja jaloissa kulkenut hiekkakin imuroidaan.
Kävin varakkaampien alueen ruokakaupassa aika rennosti pukeutuneena, ja paikalliset yrittivät kirjaimellisesti kävellä yli. Oli myös hankalaa löytää mitään siitä kaupasta, kun einesosasto oli vain parin metrin mittainen ja mm. juustohylly oli paljon suurempi. Ihan tilava kauppa, mutta vihannesosastolla mm. oli monenlaisia mikroyrttejä.
Onpa surullista, että usein varakkaammilla ei ole mitään sydämen sivistystä, kun kohtelevat kanssaihmisiä noin. Ikävää myös, jos lapsille ei edes opeteta, että toiset lapset asuvat ehkä vaatimattomammin, mutta se ei määritä kenenkään ihmisarvoa.
Asumme heterogeenisella alueella isossa, uudehkossa omakotitalossa. Yhdellä lapsestani paras kaveri, joka asuu vanhempiensa kanssa 45 neliön kaksiossa vähän epämääräisillä kulmilla kaupungissamme (ovat kuitenkin samalla luokalla). Ei olisi tullut mieleenkään määrittää heitä sen perusteella ja päinvastoin olen iloinen, että lapseni näkee myös erilaisia lähtökohtia.
Vierailija kirjoitti:
Onpa surullista, että usein varakkaammilla ei ole mitään sydämen sivistystä, kun kohtelevat kanssaihmisiä noin. Ikävää myös, jos lapsille ei edes opeteta, että toiset lapset asuvat ehkä vaatimattomammin, mutta se ei määritä kenenkään ihmisarvoa.
Asumme heterogeenisella alueella isossa, uudehkossa omakotitalossa. Yhdellä lapsestani paras kaveri, joka asuu vanhempiensa kanssa 45 neliön kaksiossa vähän epämääräisillä kulmilla kaupungissamme (ovat kuitenkin samalla luokalla). Ei olisi tullut mieleenkään määrittää heitä sen perusteella ja päinvastoin olen iloinen, että lapseni näkee myös erilaisia lähtökohtia.
Lapsille voidaan opettaa mitä tahansa, mutta ihan pienet eivät vielä osaa olla taidikkaita. Tai ehkä vanhemmille ei tule mieleen muistuttaa kaikesta. Varakkaat eivät ole mikään homogeeninen ryhmä jossa kaikki tekevät ja ajattelevat samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatte kutsuja illanistujaisiin joissa pahoitellaan että viini nyt vähän tällaista huonompaa 50€ pullo. Kysellään vaatemerkkejä ja käydään sitä kyllä laadusta oikeasti kannattaa maksaa hokemaa. Kun kutsutte vastavierailulle huomaatte pitkät säätivät katseet kun tajuavat että ettei ole samaa tulotasoa.
Lapsilla on koulussa kilpailu ja kun huomaavat tyyliin ekalla viikolla että lastenne vaatteet on parhaimmillaankin jotain tavisten Matimekkoa ja Calvin Kleiniä, niin tuntevat nahoissaan. Lukiossa sitten tää mun vanhemmat lupaa mulle Bentleyn tai Teslan kun saan kortin kisailu.
Ei kannata pilata elämää tollasten seurassa.Ihan kuin varakkaat keskustelisivat vaatemerkeistä. Kaikki oikeastikin varakkaat eivät edes välitä mistään statussymboleista, ei vaatteissa, autossa, sisustuksessa.. Nousukkaat ne haluaa tuoda rahojaan esiin. Joskus myös rah
Suomessa on aika vähän "alkuperäisrikkaita". Lyön vetoa, ettö ap:nkin himoitsemalla alueella on runsaasti nousukkaita.
Vierailija kirjoitti:
Olen yksi näistä kommentoijista ja asun yhdessä näistä kakkosella alkavista kaupungeista kaupungin kalleimmalla postinumeroalueella. Tosin alue on sen verran vanhempi, ettei sieltä löydy uusia, yhtiölainallisia asunto-osakeyhtiöitä, vaan koko velaton kauppahinta täytyy maksa heti.
Hohhoijaa nyt taas. Yhtäkään sellaista kotia ei ole, jota ei voisi lainalla maksaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai yritän kasvattaa lapseni arvostamaan muita asioita, mutta jos meininki kaverien kesken jo päiväkodissa on se, että kenellä on uusinta, hienointa ja kalleinta, niin kyllähän sitä on vaikea 5-vuotiaan olla välittämättä siitä.
Sanoin vain, että tämän takia olen itse harkinnut muuttoa jonnekin vähän tavallisemmalle alueelle, vaikka tämä onkin todella rauhallinen alue ja lähikoulut ovat ilmeisesti aika lailla erinomaisia.
En ole koskaan tavannut 5-vuotiasta, jonka elämä pyörisi sen ympärillä, mikä on uusinta hienointa ja kalleinta. Ihan omasta päästäsi olet tuollaisia keksinyt.
Totta kai jo pienemmätkin huomaavat kellä on hienoimmat vaatteet, lelut ja lomamatkat. Eivät tietenkään rahasta ymmärrä tai onko vaate design vai halvempaa, mutta tajuavat materiasta kyllä.
Eivät huomaa. Tuo edellyttää vanhemmilta köyhyysneurooseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai jo pienemmätkin huomaavat kellä on hienoimmat vaatteet, lelut ja lomamatkat. Eivät tietenkään rahasta ymmärrä tai onko vaate design vai ha
Ehkei vielä 5-vuotiaana huomaa mutta kohta se 5v onkin 10v ja pian 15v.
Vierailija kirjoitti:
Olemme hyvätuloinen akateeminen perhe. Asumme pientaloalueella Hgissä ja meidän alue on sosioekonomisesti hyvin heterogeenistä. Akateemisia, taiteilijoita, yliopistolaisia, vihreän siirtymä ytrittäjiä. Olemme hyvin avoin, kansainväline ja suvaitsevainen naapurusto, joten tänne ei kannata muuttaa kansallismielisten persujen ja öykkäri kokkareiden.
Vaikutat todella aidosti suvaitevaiselta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yksi näistä kommentoijista ja asun yhdessä näistä kakkosella alkavista kaupungeista kaupungin kalleimmalla postinumeroalueella. Tosin alue on sen verran vanhempi, ettei sieltä löydy uusia, yhtiölainallisia asunto-osakeyhtiöitä, vaan koko velaton kauppahinta täytyy maksa heti.
Hohhoijaa nyt taas. Yhtäkään sellaista kotia ei ole, jota ei voisi lainalla maksaa pois.
Jos saan ehdottaa, niin yllä olevan kommentin kirjoittajan kannattaa hieman opiskella ennen kuin lähtee asuntokaupoille, sillä on lainoja ja lainoja.
Vierailija kirjoitti:
Saatte kutsuja illanistujaisiin joissa pahoitellaan että viini nyt vähän tällaista huonompaa 50€ pullo. Kysellään vaatemerkkejä ja käydään sitä kyllä laadusta oikeasti kannattaa maksaa hokemaa. Kun kutsutte vastavierailulle huomaatte pitkät säätivät katseet kun tajuavat että ettei ole samaa tulotasoa.
Lapsilla on koulussa kilpailu ja kun huomaavat tyyliin ekalla viikolla että lastenne vaatteet on parhaimmillaankin jotain tavisten Matimekkoa ja Calvin Kleiniä, niin tuntevat nahoissaan. Lukiossa sitten tää mun vanhemmat lupaa mulle Bentleyn tai Teslan kun saan kortin kisailu.
Ei kannata pilata elämää tollasten seurassa.
Ei nousukkaiden kanssa kannata alkaa kilpailemaan krääsän määrässä ja laadussa. Parempi kulkea paikatuissa vaatteissa ja sijoittaa vähät ylimääräiset eurot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsille voidaan opettaa mitä tahansa, mutta ihan pienet eivät vielä osaa olla taidikkaita. Tai ehkä vanhemmille ei tule mieleen muistuttaa kaikesta. Varakkaat eivät ole mikään homogeeninen ryhmä jossa kaikki tekevät ja ajattelevat samalla tav
On totta, etteivät pienet lapset osaa olla tahdikkaita, mutta ei myöskään tarvitse pelätä varallisuuteen ja vaatteisiin kohdistuvia möläytyksiä, jos sellaisia juttuja ei kuule kotona eikä kaveripiirissä. Oudompia kasvonpiirteitä, partoja ja isoja neniä pienet lapset saattavat ihmetellä ääneen, ellei heille ole kotona opetettu, ettei kenenkään ulkonäköä saa arvostella.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, lasten kavereiden vitivalkoisiin design-koteihin he eivät ehkä ole niinkään tervetulleita. Meillä koti kestää kulutusta, pienet asiat ei haittaa ja jaloissa kulkenut hiekkakin imuroidaan.
Asukkaat tekevät kodin. Eivät lapset, eivätkä aikuisetkaan välitä kyläpaikan neliöistä tai design-sisustuksista. Sinne mennään, missä on mukava olla ja lämmin tunnelma. Meilläkin oli aina yksi tai useampi ylimääräinen suu jääkaapilla ja ruokapöydässä koko lapsen kouluajan, ja heidän vanhempansakin osasivat soittaa ja kysyä perään, jos lasta ei näkynyt ajoissa kotona.
Ainoat, jotka möläyttelevät sopimattomia, ovat yleensä remppafirmojen myyntitykit, jotka tulevat valmistelemaan tarjouksia. Sieltä saattaa tulla kaikenlaisia kommentteja palatsista ja muutakin hölmöä.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa, kun tällä palstalla yhdistetään aina sähköauto rikkauteen. Useimmiten uusilla sähköautoilla ajavilla on työnantajan leasing-auto, ja se tarkoittaa sitä, että omaa, vastaavaa autoa ei ole varaa ostaa, ja tilipussikin on ohut, sillä auton vuokra vähennetään nettopalkasta.
Mitä taas tulee merkkivaatteisiin, niin en antaisi lapseni edes kulkea sellaisissa. Varmin tapa tulla ryöstetyksi kaupungilla on kantaa päällään Moncleria, Canada Goosea, Louis Vuittonia, Kalvin Kleinia, Jordania, Vansia, Nikeä ja mitä näitä nyt onkaan.
Autoetu tuo verohelpotusta sekä työnantajalle että tekijälle. Usein kelpo diili eikä mitään tekemistä palkan koon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai jo pienemmätkin huomaavat kellä on hienoimmat vaatteet, lelut ja lomamatkat. Eivät tietenkään rahasta ymmärrä tai onko vaate design vai ha
On tutkittu, että tarhaikäisen on helpoin olla ryhmän suosituin, jos käyttää kauniita vaatteita, hiuspinnejä yms. Verrattuna esimerkiksi hauskoihin vitseihin tai uusiin leikkeihin. Vaatteet voivat olla vaikka Prismasta.
Jos tarhakaverit käyvät joka lomalla ulkomailla, totta kai muut huomaavat ja toivovat samaa.
Voi olla, että tämä korostuu tytöillä poikia enemmän.
Helsingin arvoalueista iso osa on kerrostalovaltaisia, joten nuo monen mainitsemat naapuritouhut jäävät pois. Kerran olen mennyt auttamaan naapurin vanhusta hetkeksi ja lapsen kaverin ovensuussa olen pyörähtänyt, mutta siinäpä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asukkaat tekevät kodin. Eivät lapset, eivätkä aikuisetkaan välitä kyläpaikan neliöistä tai design-sisustuksista. Sinne mennään, missä on mukava olla ja lämmin tunnelma. Meilläkin oli aina yksi tai useampi ylimääräinen suu jääkaapilla ja ruokapöydässä koko lapsen kouluajan, ja heidän vanhempansakin osasivat soittaa ja kysyä perään, jos lasta ei näkynyt ajoissa kotona.
Ainoat, jotka möläyttelevät sopimattomia, ovat yleensä remppafirmojen myyntitykit, jotka tulevat valmistelemaan tarjouksia. Sieltä saattaa tulla kaikenlai
Onhan lapsille vaikutusta mitä leluja, pelejä, trampoliinejä, lemmikkejä yms. kaverin luona on. Tässä tartutaan nyt liikaa merkkeihin jotka on sitten enemmän teinien (vaatteet) ja joidenkin aikuisten (sisustus) juttuja.
Kyllähän vähemmän varakkaatkin Suomessa kerää Iittalaa, Marimekkoa ja Muumimukeja. Sama asia, vaan oman tulotason mukaan.
Mä olen samanlainen. En ole koskaan tutustunut naapureihin ja olen muuttanut monta kertaa opiskelun ja töiden perässä. Vuokralla olen asunut vuosia. Kukaan ei tiedä susta tarpeeksi vuokra-asunnossa. Ne ei tiedä onko oma vai ei. Mutta kun asut hienossa omakotitalossa ja on Tesla pihalla niin sitten ne luulee tietävänsä. Sitten tulee piikittelyä.