Läheisestä vanhainkodista kuuluva huuto?
Koirani kanssa tehtävä lenkki menee Esperin pitämän vanhainkodin vierestä. Aina laitoksella on ollut outoja juttuja, esim. vanhuksia kaatuneena aidatulla pihalla, kerran puutarha tuoli oli nostettu aidan päälle, alaston vanhus ikkunassa yms.
Lähiaikoina talosta on alkanut kutienkin kuulua erikoisen paljon huutoa. Ilmeisesti siellä pidetään ikkunoita kesäisin auki, koska todella usein aamulenkillä mentäessä ikkunoista kuuluu huolestuttavaa huutoa. Siis ihan apua huudetaan, selvästi melkein aina naisen ääni. Myös välillä on huudettu "sattuu" tai "lopeta". Ihan hirveän kuullosta. Itselle on tullut vain mieleen että pitäisikö tuosta ilmottaa johonkin? Voisiko se saada aikaan, että joku tarkastaja kävisi siellä katsomassa miten niitä vanhuksia nyt oikeasti hoidetaan? Kyllä jotain pitää väärin tapahtua, jos pitää ulkoa ihan anella apua.
Myös ulkona aidatulla pihalla olevat vanhukset, eikö heitä vahdita? Entä jos joku saa vaikka sydänkohtauksen siellä puskan takana?
Kommentit (32)
Monissa paikoissa voi olla joku vialla. Jos on vääränlaisia hoitajia, käyttävät valtaa väärin ja satuttavat? Vaikka olisi muutama ok. Tuntuu hirveältä ettei vanhusten tilaa huomioida ja kipuja, revitään vaan. Ehkei pelkkä tarkastus paljasta mitään, ellei ole todistusaineistoa. Laitos ei Suomessa tunnu luotettavalta paikalta kenellekään.
Dementikot voi huutaa kuin päätä leikattaisiin tilanteissa joissa ei oikeasti ole mitään hätää tai kipua.
Onkohan kipujen hoito millä tolalla niissä. Ja miksi suljetaan tuollaiseen paikkaan. Missä on koti ja kodinomaisuus. Missä on normaali elämä. Kuka toimisi iäkkäiden etujen ajajana.
Paikallinen aluehallintovirasto taitaa olla oikea paikka valituksen tekemiseen, he ovat valvova viranomainen. Kyllä vanhustenhoidossa on ongelmiakin, ja on ihan hyvä jos joku käy varmistamassa, että kaikki on kunnossa. Jos asiat ovat kunnossa, hoitajien on turha kiihtyä tarkistuksesta.
No kyllä voit soittaa ja tehdä valituksen. Ei ole pakko pitää ikkunoita auki ja häiritä ohikulkijoita. Tuo on ahdistavaa, varsinkin esim. väkivaltaa kokeneelle.
Olen ollut hoitajana useammassa paikassa, en tosin esperillä mutta esimerkiksi useissa mehiläisen yksiköissä. Kaikissa on toimittu olemassa olevilla resursseilla niin hyvin kuin mahdollista. En ole 25 vuotuisen hoitajan urani aikana nähnyt yhtäkään hoitajaa, joka kohtelisi asiakkaita kaltoin.
Monta asiakasta kyllä, jotka huutavat turhia. Paras oli kun olin asiakkaan huoneistossa toisella puolella huonetta n. 10m päässä asiakkaasta, kerroin etten voi lähteä kipaisemaan hänelle Alkosta pulloa niin asiakas alkoi huutaa että älä satuta :D
En ihan niin vakavasti ottaisi noita huuteluja.
Vierailija kirjoitti:
Dementikot voi huutaa kuin päätä leikattaisiin tilanteissa joissa ei oikeasti ole mitään hätää tai kipua.
Toisaalta vanhuksen iho voi olla tavallista herkempi ja hänellä voi olla kipuja paikoissa, joissa terveellä ihmisellä ei yleensä ole.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan kipujen hoito millä tolalla niissä. Ja miksi suljetaan tuollaiseen paikkaan. Missä on koti ja kodinomaisuus. Missä on normaali elämä. Kuka toimisi iäkkäiden etujen ajajana.
Meneppä katsomaan niitä dementia vanhuksia huvikses. Ja tuu sit uudestaan kysymään,miksi? He tarvitsee ympärivuorokautista hoitoa ja sellasen kottin saaminen jokaiselle yksinään maksaisi maltaita. Ei voi jättää yhtään yksinään, 24/7 pitäisi olla hoitaja. Joten näin se on halvempaa. Muutenkin TAAS vähennetään hoitajia. Ne ihmiset ei tajua enää mistään mitään tai korkeintaan hyvin vähän.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan sinä ja muut ketkä haluaa tuollaista kodinomaista ja laadukasta arkea vanhuksille tarjota. Siitä sitten omat vanhemmat kotihoitoon aikanaan tai oma hoivafirma pystyyn.
Kotihoidossa ei voi pitää pahasti dementiaa sairastavaa ihmistä. Ei riitä resurssit.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut hoitajana useammassa paikassa, en tosin esperillä mutta esimerkiksi useissa mehiläisen yksiköissä. Kaikissa on toimittu olemassa olevilla resursseilla niin hyvin kuin mahdollista. En ole 25 vuotuisen hoitajan urani aikana nähnyt yhtäkään hoitajaa, joka kohtelisi asiakkaita kaltoin.
Monta asiakasta kyllä, jotka huutavat turhia. Paras oli kun olin asiakkaan huoneistossa toisella puolella huonetta n. 10m päässä asiakkaasta, kerroin etten voi lähteä kipaisemaan hänelle Alkosta pulloa niin asiakas alkoi huutaa että älä satuta :D
Ei noin pitkiä huoneita ole hoivakodeissa. Taisit olla muutaman metrin etäisyydellä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, eräs dementikko haukkui huo..ksi kaikki hoitajat. Tuskin siellä mitään ko palvelua harrastettiin.
Muistisairaat hyvin usein eivät halua suihkuun tai että heille tehdään mitään mitä he eivät halua. Agressiivisuutta esiintyy varsinkin miehillä. Omaiset saattavat pelätä tai vastustaa, jos lääkäri on määrännyt heidän omaiselleen mielialalääkkeitä. Kuitenkin olisi helpompi hoitaa, jos hoitotoimenpiteitä vastustava saisi rauhoittavaa. Eteenkin peseytyminen on monille kauhun paikka.
Dementikot saattaa tosiaan huutaa erikoisissa tilanteissa. Onhan se pelottavaa kun muisti ei toimi, kaikki on sekavaa ja vierasta, harhaista jopa.
Harmillisen moni hoitaja ei kyllä jaksa tai osaa olla dementoituneen kanssa. Dementiaa sairastavat heijastavat tunteita helposti, niin negatiivisia kuin positiivisia. Esim. tiukka käskytys ahdistaa ja pelottaa, saattaa laukaista aggressiota jopa. Silti sitä näkee usein. Sama asia hoituisi helpommin hymyillen ja hieman leperrellen.
Tarvittaisi enemmän koulutusta ja valvontaa vanhustyöhön, sekä aikaa. Itse jatkoin opintoja ja vaihdoin muistisairaiden ryhmäkodin yliopistosairaalaan, koska en jaksanut enää sitä kiireessä tahkoamista. Ne ketkä jatkaa vaikka ei jaksa, muuttuu huonoiksi hoitajiksi.
Lääkitys voi olla liian vahvaa esim muistisairauteen ja useaan kertaan täytyy annostusta tarkistaa.Lähinnä enään palaa mieleen lähinnä lapsuus ja sen kauhut jos liian vahvaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös asukas, joka jos ei saa kakkua, limsaa, karkkia (mistä antaa, kun ei ole) huutaa, että älä lyö, soitan poliisit, että yritti kuristaa minut. Uhkailee kyllä muutenkin ja erittäin kovaan ääneen.
Toinen uhkaa tappaa hoitajat joka päivä. Milloin ampua haulikolla, milloin vain muuten tappaa
Tämmöistä tämä välillä on
Mulla oli yhdessä hoitolaitoksessa työskennellessäni potilas joka aivovamman vuoksi huusi niin kauan kun oli hereillä. Siis taukoamatta piti jonkin näköistä ääntä, vähän niinkuin itse vetäisit henkeä sisään ja uloshengityksen aikana huutaisit kunnes ääni on käheä. Aina illalla se loppui kun iltalääkkeissä meni sellaiset rauhoittavat ja lihasrelaksantit että hyvä kun pysy hengissä.
Niin että ei sillä huudolla ole välttämättä mitään vakavaa syytä. Yksi lempihaukkumanimistäni jota kuulin vanhusten kanssa työskennellessäni oli likainen h*ora tai v*tun lihava akka. Tätä lauottiin sellaisella äänellä että ei ihme ettei toisella puolella mäkeä kuultu.
Vierailija kirjoitti:
Lääkitys voi olla liian vahvaa esim muistisairauteen ja useaan kertaan täytyy annostusta tarkistaa.Lähinnä enään palaa mieleen lähinnä lapsuus ja sen kauhut jos liian vahvaa.
Miksi noin paljon on lääkkeitä käytössä. Osahan saa painajaisia lääkkeistä? Ellei ole joku mikä helpottaa jotain oiretta, eikä aiheuta haittoja.
Kyllä näitä huutajia on monissakin vanhustenhoitopaikoissa. Dementia nääs.