Millaista on, jos muutamme hyvätuloisempien asuinalueelle ja itse emme ole yhtä varakkaita?
Olemme lapsiperhe. Mietin, millaista olisi muuttaisimme alueelle, jossa on hyvätuloisia ja itse emme olisi yhtä varakkaita? Millaisiin ilmiöihin voisimme törmätä lapsen tullessa kouluikään?
Meillä ei tule koskaan olemaan mahdollisuutta noin korkeaan tulotasoon kuin asukkailla tuolla alueella keskimäärin on.
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän eliitin seassa on parempi elää kuin roskaschlummissa... come on.
Suomessa ei (onneksi) ole slummeja. Jos luulet, että on, kannattaa perehtyä asioihin. Se, että ihmiset joutuvat asumaan slummeissa ei ole mikään vitsailun aihe. Toivottavasti koulusi on vielä kesken, muuten olen opettajiesi ammattitaidosta todella huolissani.
Kyllä pks on jo niin räkäisiä ghettoja että slummi kuvaa niitä asiallisesti. Ja noihin fattaloihin en muuta kirveelläkään.
Tervetuloa tutustumaan ja yllättymään millaista Itä-Helsingissä on asua, jos varaat koko päivän aikaa, käydään tutustumassa myös yritystoimintaan, jota pyöritän, voisit oppia jotain uutta. Ja voin kertoa myös elämästä oikeassa slummissa, on sellaiseenkin tullut pari matkaa tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Saatte kutsuja illanistujaisiin joissa pahoitellaan että viini nyt vähän tällaista huonompaa 50€ pullo. Kysellään vaatemerkkejä ja käydään sitä kyllä laadusta oikeasti kannattaa maksaa hokemaa. Kun kutsutte vastavierailulle huomaatte pitkät säätivät katseet kun tajuavat että ettei ole samaa tulotasoa.
Lapsilla on koulussa kilpailu ja kun huomaavat tyyliin ekalla viikolla että lastenne vaatteet on parhaimmillaankin jotain tavisten Matimekkoa ja Calvin Kleiniä, niin tuntevat nahoissaan. Lukiossa sitten tää mun vanhemmat lupaa mulle Bentleyn tai Teslan kun saan kortin kisailu.
Ei kannata pilata elämää tollasten seurassa.
Näin hieman varakkaasta taustasta voin sanoa että voe tsiisus mitä tyhjäpäistä teeskentelyä. Parhaat viinit saa alelaarihinnalla +1 hintaluokka chilestä. Merkit, hinnat jne ei kiinnosta ketään. Ja jollai autoilla jeesustelu on vaan noloa. Ne ovat vain ajoneuvo, itse matka on aina tärkeämpi.
Jos kyselee, voi todeta että tykkää krokotiilimerkkipaidoista ku krokotiilit ovat niin halattavan söpöjä, "niin kukaan ei ole minua hirveän älykkääksi kuvitellut".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän eliitin seassa on parempi elää kuin roskaschlummissa... come on.
Suomessa ei (onneksi) ole slummeja. Jos luulet, että on, kannattaa perehtyä asioihin. Se, että ihmiset joutuvat asumaan slummeissa ei ole mikään vitsailun aihe. Toivottavasti koulusi on vielä kesken, muuten olen opettajiesi ammattitaidosta todella huolissani.
Kyllä pks on jo niin räkäisiä ghettoja että slummi kuvaa niitä asiallisesti. Ja noihin fattaloihin en muuta kirveelläkään.
Onhan näitä slummeja esimerkiksi Vantaan Koivukylässä ja Havukoskella. Laskisin myös siilitien alueen slummiluokkaan kuten vuosaarenkin.
Vierailija kirjoitti:
Olemme hyvätuloinen akateeminen perhe. Asumme pientaloalueella Hgissä ja meidän alue on sosioekonomisesti hyvin heterogeenistä. Akateemisia, taiteilijoita, yliopistolaisia, vihreän siirtymä ytrittäjiä. Olemme hyvin avoin, kansainväline ja suvaitsevainen naapurusto, joten tänne ei kannata muuttaa kansallismielisten persujen ja öykkäri kokkareiden.
Kirjoittaja ei varmaan huomaa ennakkoluuloisuuttaan 🤣🤣🤣 Suvaitsevainen naapurusto, eipä taida olla. Sen sijaan varmaankin tiukan kuplaantunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatte kutsuja illanistujaisiin joissa pahoitellaan että viini nyt vähän tällaista huonompaa 50€ pullo. Kysellään vaatemerkkejä ja käydään sitä kyllä laadusta oikeasti kannattaa maksaa hokemaa. Kun kutsutte vastavierailulle huomaatte pitkät säätivät katseet kun tajuavat että ettei ole samaa tulotasoa.
Lapsilla on koulussa kilpailu ja kun huomaavat tyyliin ekalla viikolla että lastenne vaatteet on parhaimmillaankin jotain tavisten Matimekkoa ja Calvin Kleiniä, niin tuntevat nahoissaan. Lukiossa sitten tää mun vanhemmat lupaa mulle Bentleyn tai Teslan kun saan kortin kisailu.
Ei kannata pilata elämää tollasten seurassa.
Näin hieman varakkaasta taustasta voin sanoa että voe tsiisus mitä tyhjäpäistä teeskentelyä. Parhaat viinit saa alelaarihinnalla +1 hintaluokka chilestä. Merkit, hinnat jne ei kiinnosta ketään. Ja jollai
Krotiili?? Lacoste taisi olla muodissa joskus 40 vuotta sitten. 😂 Missä slummissa oikein asut kun tuollaisia rääsyjä pidät arvostettuina vaatteina?
Ihan näin uteliaisuuttani kysyisin, että onko sinulla myös purjehduskengät ja takatukka eli mullet kampaus?
Tylsää
Ei mitään pimppi touhui ois?
Ihan vaan kaverin puolesta kyselen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai yritän kasvattaa lapseni arvostamaan muita asioita, mutta jos meininki kaverien kesken jo päiväkodissa on se, että kenellä on uusinta, hienointa ja kalleinta, niin kyllähän sitä on vaikea 5-vuotiaan olla välittämättä siitä.
Sanoin vain, että tämän takia olen itse harkinnut muuttoa jonnekin vähän tavallisemmalle alueelle, vaikka tämä onkin todella rauhallinen alue ja lähikoulut ovat ilmeisesti aika lailla erinomaisia.
En ole koskaan tavannut 5-vuotiasta, jonka elämä pyörisi sen ympärillä, mikä on uusinta hienointa ja kalleinta. Ihan omasta päästäsi olet tuollaisia keksinyt.
Etkö tosiaan ole? Mun mielestä ikään oikein kuuluu se että vertaillaan, kenellä on hienoin ja kallein asia 😅 jos joku on saanut vesipyssyn niin kaverilla on ainakin viisi isompaa vesipyssyä jne.
Olisi kiinnostava tietää mistä päin kommentoijat ovat. Pikkukaupungin ns parempi kaupunginosa on ihan eri juttu kuin jotkut pk-seudun kuplat. Pk-seudulla uudehko ja kallis pientaloalue tai tietyt postinumeroalueet on ihan eri juttu kuin esim vanha alue tai alue jossa on monenlaisia asumismuotoja. Sinne muuttaa lähtökohtaisesti ihmisiä joille tietyt asiat ovat itsestään selviä tai tärkeitä.
Ihan lastenvaatteissa on eroa eri paikoissa. Jossain ne on jotain, jossain sitten kaikilla jotain merkkivaatteita.
En muuttaisi kalliille alueille vaikka meidän tulot on ihan ok. Minusta ne vaikuttavat aika suoritus- ja statuskeskeisiltä paikoilta. Just ne lasten harrastukset ja taidot ovat kauhean tärkeitä. Projekti kasvattaa omistakin lapsista ylempää keskiluokkaa alkaa jo varhain. Eikö ihmiset tiedosta itse sitä itse.
Mutta yritäpä viettää sellaisten ihmisten kanssa aikaa yli puoli tuntua ilman että he tuovat esille huonompi osaiset ihmiset..tai tietynlaiset (huonot) alueet. Sävy voi olla monenlainen, mutta siellä mielessä ne pyörii. Ylempi keskiluokkaa juoksee oravanpyörässä koska pelkää tipahtamista niin paljon.
Suomessa on oikeasti vain muutamia rikkaiden alueita, pääasiassa akselilla Helsinki-Espoo. Ja näissäkin saatetaan puhutaan yksittäisistä kaduista, ei koko postinumerosta. Sitten on Suomessa ainakin sata aluetta, jonka asukkaat kuvittelevat asuvansa hyvätuloisten alueella. Niin tämä meidänkin alue, ihan kuraa oikeasti mm. asuntojen hinnat niiaa nytkin.
Ystävällisyyttä arvostavat kaikki. Sitä voi jakaa ilman rahaa
Minusta on iso ero, että puhutaanko jostakin Westendin hulppeimmista seuduista tai Etelä-Helsingin arvoasuinalueesta vai vaikka Kirkkonummen, Järvenpään tai Porvoon parhaimmista alueista. Ihan tavallisia ihmisiä noissa jälkimmäisissä asuu, vaikka olisikin parempituloista väkeä.
Karmeaa. Älkää muuttako. Olette pahnan pohjimmaisia. Siinä muiden vauraus ei ilahduta, vaan luo paineita.
Käytän esimerkkinä Sundsbergia Kirkkonummella, joka on yksi tällainen hyvänä pidetty alue. Toki alueella on ökytaloja ja rikkaita, mutta myös ihan tavallisia ihmisiä. Tiedän useammankin alueella asuvan pariskunnan ja ihan tavallisissa ammateissa ovat. Alueella toki lähes kaikki ovat työssäkäyviä eikä vuokra-asuntoja juuri ole, joten sekin tekee alueesta numeroiden valossa parempituloisten alueen. Mutta ihan tavallisia ne ihmiset siellä on.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on iso ero, että puhutaanko jostakin Westendin hulppeimmista seuduista tai Etelä-Helsingin arvoasuinalueesta vai vaikka Kirkkonummen, Järvenpään tai Porvoon parhaimmista alueista. Ihan tavallisia ihmisiä noissa jälkimmäisissä asuu, vaikka olisikin parempituloista väkeä.
Samaa ajattelin. Kuinka rikkaalle alueelle ap on muuttamassa ja kuinka varaton hän on?
Itse asun tulotietojen mukaan varsin rikkaalla alueella, mutta en kuitenkaan missään superöky-kuplassa. Rahasta ei puhuta, eikä sitä erityisesti korosteta. Voin kuitenkin kuvitella, että jos on todella vähävarainen ja se 50 e vanhempainyhdistuksen maksuun tuntuu isolta, niin voihan siinä tuntua, että ei kuulu joukkoon. Luultavasti pääsääntöisesti suuri osa ei edes ajattele koko 50 e laskua. Täällä ehkä turtuu rahaan. Ei edes huomaa kalliita autoja. Vastaavasti joku alle tonnin auto varmaankin pistäisi silmään ja kieltämättä tulisi painettua mieleen ajatuksella, että onkohan jotkut varkaat liikkeellä.
Alueemme on rauhallinen. Koulutusta ja hyviä harrastuksia korostetaan. Vanhemmat panostavat paljin lapsiinsa. Auttavat koulutehtävissä ja kuljettavat harrastuksiin. Tässäkin varmaan olisi poikkeava, jos ei pääse harrastuksiin, pitää itse kulkea tai ei saa apua läksyihin tarvitessaan.
Asukkaat ovat kovin valkoisia. Joukossa on vain vähän tummaihoisia (nämä kaikki urheilijoita) tai aasialaisen näköisiä vaimoja.
Keskituloisena valkoisena korkeasti koulutettuna ydinperheenä sulahdimme joukkoon helposti, emmekä huomaa mitään ongelmia, pelkkiä hyviä puolia. Tunnelma voisi olla eri, jos olisimme köyhä, matalastikoulutettu, ei-valkoinen yh-perhe.
Ainoastaan köyhät larppaavat rikasta. Et siis tule törmäämään minkäänlaisiin ilmiöihin. Sinua kyllä tullaan karsastamaan jos vuorovaikuttaminen kanssasi on sitä että sinun pitää esitellä taaperollesi Klarnalla ostamaa kurahaalaria koska podet jotain alemmuuskompleksia. Tässäkin ketjussa on outoja käsityksiä keskiluokkaisista ja ylempää keskiluokkaa olevia kohtaan. He käyvät töissä, heillä on siis tärkeämpääkin tekemistä kuin keskustella naapureiden lasten vaatteista ja laitteista.
Vierailija kirjoitti:
Jos on varaa ostaa alueelta asunto niin eiköhän silloin sopeudu oikein hyvin joukkoon.
Ap ei tainnut sanoa, että ovat ostamassa, myös yksityisiltä saa asuntoja vuokrattua.
Lapsille jatkuvaa häpeää ja alemmuudentunnetta koska et pysty kustantamaan samanlaista elämää kuin muilla samanikäisillä on. Aikuisia joille ulkoinen hyvinvointi muiden silmissä on tärkeintä ja että elämään ei tule rosoja ikävistä asioista joita yhteiskunnassa on.
Vierailija kirjoitti:
Lapsille jatkuvaa häpeää ja alemmuudentunnetta koska et pysty kustantamaan samanlaista elämää kuin muilla samanikäisillä on. Aikuisia joille ulkoinen hyvinvointi muiden silmissä on tärkeintä ja että elämään ei tule rosoja ikävistä asioista joita yhteiskunnassa on.
Häpeä iskostetaan kylläkin kotoa. Varakkaissa perheissä ei olla holtittomia rahankäyttäjiä kuten köyhissä ollaan.
No siis miksi tarkalleen haluaisit muuttaa hyvätuloisten alueelle? Jos et ole hyvätuloinen, oletko muutoin hyväosainen? Koska asunnot ovat yleensä ko. alueilla hintavia, voi tulla tiukkaa vähäosaisena.
Me asumme hyvätuloisten alueella. Muutimme tänne, kun me vanhemmat olimme vielä työssäkäyviä opiskelijoita, mutta meillä oli varallisuutta. Käytämme paljon resursseja lapsen opettamiseen ja samaa olen havainnut lähipiirissä. Ja kyllä, Lidlissä käymme mekin. Sijoituksissa yli 200 tonnia, mutta näistä ei puhuta.