Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaista on, jos muutamme hyvätuloisempien asuinalueelle ja itse emme ole yhtä varakkaita?

Vierailija
07.06.2024 |

Olemme lapsiperhe. Mietin, millaista olisi muuttaisimme alueelle, jossa on hyvätuloisia ja itse emme olisi yhtä varakkaita? Millaisiin ilmiöihin voisimme törmätä lapsen tullessa kouluikään?

Meillä ei tule koskaan olemaan mahdollisuutta noin korkeaan tulotasoon kuin asukkailla tuolla alueella keskimäärin on.

Kommentit (181)

Vierailija
41/181 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatte kutsuja illanistujaisiin joissa pahoitellaan että viini nyt vähän tällaista huonompaa 50€ pullo. Kysellään vaatemerkkejä ja käydään sitä kyllä laadusta oikeasti kannattaa maksaa hokemaa. Kun kutsutte vastavierailulle huomaatte pitkät säätivät katseet kun tajuavat että ettei ole samaa tulotasoa.

Lapsilla on koulussa kilpailu ja kun huomaavat tyyliin ekalla viikolla että lastenne vaatteet on parhaimmillaankin jotain tavisten Matimekkoa ja Calvin Kleiniä, niin tuntevat nahoissaan. Lukiossa sitten tää mun vanhemmat lupaa mulle Bentleyn tai Teslan kun saan kortin kisailu. 

Ei kannata pilata elämää tollasten seurassa.

Ihan kuin varakkaat keskustelisivat vaatemerkeistä. Kaikki oikeastikin varakkaat eivät edes välitä mistään statussymboleista, ei vaatteissa, autossa, sisustuksessa.. Nousukkaat ne haluaa tuoda rahojaan esiin. Joskus myös rah

Valitettavasti kaupungeissa varakkaiden alueilla asukkaat usein ovat juuri näitä käytöstavattomianousukkaita.

Vierailija
42/181 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatte kutsuja illanistujaisiin joissa pahoitellaan että viini nyt vähän tällaista huonompaa 50€ pullo. Kysellään vaatemerkkejä ja käydään sitä kyllä laadusta oikeasti kannattaa maksaa hokemaa. Kun kutsutte vastavierailulle huomaatte pitkät säätivät katseet kun tajuavat että ettei ole samaa tulotasoa.

Lapsilla on koulussa kilpailu ja kun huomaavat tyyliin ekalla viikolla että lastenne vaatteet on parhaimmillaankin jotain tavisten Matimekkoa ja Calvin Kleiniä, niin tuntevat nahoissaan. Lukiossa sitten tää mun vanhemmat lupaa mulle Bentleyn tai Teslan kun saan kortin kisailu. 

Ei kannata pilata elämää tollasten seurassa.

Ihan kuin varakkaat keskustelisivat vaatemerkeistä. Kaikki oikeastikin varakkaat eivät edes välitä mistään statussymboleista, ei vaatteissa, autossa, sisustuksessa.. Nousukkaat ne haluaa tuoda rahojaan esiin. Joskus myös rah

Tämä. Olen varakkaasta perheestä, ja hyvätuloinen itsekin, ja siksi myös tunnen monia hyvätuloisia, eikä kenellekään tulisi mieleenkään ostaa mitään 50 e viinipulloa johonkin tavalliseen naapureiden tapaamiseen (ehkä jollekin tyyliin 50-v lahjaksi). Mietitään tarkkaan kulutusta, eikä merkkitietoisuus ole pinnalla. Tosin ei me leikitä muutenkaan mitään jenkkejä ja pakoteta naapureita tutustumaan. Nopeasti "rikastuneilla" (eli heillä kenellä on yhtäkkiä noussut tulot ja otetaan sitten älyttömiä lainoja, että päästään esittämään maailmalle tulotasoa). 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/181 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta tuntuu että täällä vähän liiotellaan.

Jos viittaat tuohon minun kuvaukseen päiväkoti-ikäisen kavereista niin käsi sydämmellä vannon, että en liioittele. Alue on sellainen, jossa jo meidän vuokra-asunnon kokoinen asunto (60m2) maksaa noin 500k. Useat muut perheet täällä asuvat yli 100 neliön asunnoissa, ei tarvitse olla mikään nero laskeakseen, että sellainen vaatii aika paljon varallisuutta jo.

Asun itse vastaavalla alueella vuokralla enkä ole ikinä kohdannut tuollaisia "ongelmia". Katsos, moni muukin asuu vuokralla kuin sinä ja minä. Joillain älyttömästi velkaa. Joillain rahaa.

Miksi kirjoitat ongelmia lainausmerkeissä? Ehkä sinulla ei sitten ole lapsia tai et huomaa tällaisia pieniä asioita, joissa j

Kannattaa kasvattaa se pentu muuten kuin materialistiksi niin ei tule ongelmia noin mitättömistä asioista. 

Vierailija
44/181 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos viittaat tuohon minun kuvaukseen päiväkoti-ikäisen kavereista niin käsi sydämmellä vannon, että en liioittele. Alue on sellainen, jossa jo meidän vuokra-asunnon kokoinen asunto (60m2) maksaa noin 500k. Useat muut perheet täällä asuvat yli 100 neliön asunnoissa, ei tarvitse olla mikään nero laskeakseen, että sellainen vaatii aika paljon varallisuutta jo.

Asun itse vastaavalla alueella vuokralla enkä ole ikinä kohdannut tuollaisia "ongelmia". Katsos, moni muukin asuu vuokralla kuin sinä ja minä. Joillain älyttömästi velkaa. Joillain rahaa.

Miksi kirjoitat ongelmia lainausmerkeissä? Ehkä sinulla ei sitten ole lapsia tai et huomaa tällaisia pieniä asioita, joissa j

Minulla on lapsia ja kuten sanoin lapsen koulukavereista moni muukin asuu vuokralla. Et ole maailman ainoa vuokralainen. Kalliin alueen kaikkia asuntoja ei todellakaan omista varakkaat nuoret lapsiperheet :D Suurin ongelma taitaa olla ihan oma asenteesi.

Vierailija
45/181 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me asumme perheenä Helsingin keskustan hienolla alueella hieman pienemmässä asunnossa vuokralla, ja tämä on alkanut mietityttää itseänikin. Jo päiväkoti-iässä lapsen kaverit saavat harrastaa käytännössä ihan mitä vaan ja monta harrastusta (tennis, jääkiekko, purjehdus) kerralla: lapsi ihmettelee, miksi hänellä on vain jalkapalloharrastus. Kaverit saavat hammaskeijulta 50€ yhdestä hampaasta (aivan järjetöntä!), kun omani sai 50snt kolikon. Joku meillä kyläillyt kaveri kysyi, että miksi teillä on näin tyhmän pieni koti (oli 4 vuotias, ei tarkoittanut todennäköisesti pahalla) ja päiväkodin vanhempainyhdistyksen maksukin on 50€, per lapsi, siinä missä ystäväperheemme alueella kauempana se on 10€. 

Mietin muuttamista muualle ihan vain siksi, että kaikista näistä pienistä asioista on mielestäni helppo nähdä, mihin tämä johtaa teini-iässä. Ei ole kiva olla köyhin, enkä halua että teini-iän ryhmäpainee

Ei sinun ole pakko olla köyhin, voit valita ihan toisinkin. Ihan kuin jokin estäisi sinua rikastumasta ja se jokin olet sinä itse omine valintoinesi. Köyhyys suomessa on aina oma valinta.

Vierailija
46/181 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän eliitin seassa on parempi elää kuin roskaschlummissa... come on.

Suomessa ei (onneksi) ole slummeja. Jos luulet, että on, kannattaa perehtyä asioihin. Se, että ihmiset joutuvat asumaan slummeissa ei ole mikään vitsailun aihe. Toivottavasti koulusi on vielä kesken, muuten olen opettajiesi ammattitaidosta todella huolissani. 

Kyllä pks on jo niin räkäisiä ghettoja että slummi kuvaa niitä asiallisesti. Ja noihin fattaloihin en muuta kirveelläkään. 

Vierailija
47/181 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä elän toimeentulotuella ja asun mukamas varakkaiden alueella. Ainakin moni tällä alueella haluaa esittää kovinkin varakasta. Minustakaan ei päällepäin näy, että elän tuilla. Enkä luonnollisesti mainosta sitä naapureilleni. 

Vierailija
48/181 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella on kovin paljon velkaa ja visa vinkuu. Seinät ja auto voi olla hienot, mutta euroja lasketaan lainojen vuoksi. Älä usko kaikkea. Ne larppaa varakasta keskiluokkaa.  Ja yllättävän moni voi asua vuokralla. Siitä ei puhuta. Vain lähinaapuri ehkä tietää. 

Vierailija
49/181 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai yritän kasvattaa lapseni arvostamaan muita asioita, mutta jos meininki kaverien kesken jo päiväkodissa on se, että kenellä on uusinta, hienointa ja kalleinta, niin kyllähän sitä on vaikea 5-vuotiaan olla välittämättä siitä.

Sanoin vain, että tämän takia olen itse harkinnut muuttoa jonnekin vähän tavallisemmalle alueelle, vaikka tämä onkin todella rauhallinen alue ja lähikoulut ovat ilmeisesti aika lailla erinomaisia.

Vierailija
50/181 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Slummejahan luo poliitikot - huonolla linjallaan.

Slumminrakennusmestarit tulee vasemmalta, vihertäen...

Vierailija
51/181 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai yritän kasvattaa lapseni arvostamaan muita asioita, mutta jos meininki kaverien kesken jo päiväkodissa on se, että kenellä on uusinta, hienointa ja kalleinta, niin kyllähän sitä on vaikea 5-vuotiaan olla välittämättä siitä.

Sanoin vain, että tämän takia olen itse harkinnut muuttoa jonnekin vähän tavallisemmalle alueelle, vaikka tämä onkin todella rauhallinen alue ja lähikoulut ovat ilmeisesti aika lailla erinomaisia.

No miksi sä haluat pentusi tuollaiseen ympäristöön? Sinä vanhempana olet vastuussa, ei lapset. 

Vierailija
52/181 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisinpäin: asun salavarakkaana Olarissa kerrostalossa. Tykkään sopivasta rosoisuudesta.

Vierailija
53/181 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan tavannut 5-vuotiasta, jonka elämä pyörisi sen ympärillä, mikä on uusinta hienointa ja kalleinta. Ihan omasta päästäsi olet tuollaisia keksinyt. 

Vierailija
54/181 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallisia stereotypioita tässä langassa. Asun varakkaalla alueella, eikä täällä kukaan, yhtä nousukasperhettä lukuunottamatta, ole kiinnostunut muiden pankkitilin saldosta, eikä katso vinoon napureitaan.

Myös Lidlin, Tokmannin ja Puuilon muovikassit ovat täällä varsin yleinen näky. Aidan yli keskustellaan säästä, halvimmista perennojen taimista ja muusta vastaavasta.

Vierailija
55/181 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti varakkaissa perheissä ei ole tuillaista kilpailua. Niillä asioilla ei ole yhtään mitään väliä silloin kun niitä voi ostaa kuin roskaa miten halua.

Taidat olla vähän kujalla.

Vierailija
56/181 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun rikkaiden alueella suht hyvätuloisena, mutta ei täällä silti kukaan ole kiinnostunut toistensa asioista. Toki tervehditään naapureita ja vaihdetaan muutama sana joskus. Siinä se.

Kannattaa muuttaa. Elinympäristö ja tunnelma on ihan toista luokkaa kuin alempituloisten alueella. 

Vierailija
57/181 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me asumme perheenä Helsingin keskustan hienolla alueella hieman pienemmässä asunnossa vuokralla, ja tämä on alkanut mietityttää itseänikin. Jo päiväkoti-iässä lapsen kaverit saavat harrastaa käytännössä ihan mitä vaan ja monta harrastusta (tennis, jääkiekko, purjehdus) kerralla: lapsi ihmettelee, miksi hänellä on vain jalkapalloharrastus. Kaverit saavat hammaskeijulta 50€ yhdestä hampaasta (aivan järjetöntä!), kun omani sai 50snt kolikon. Joku meillä kyläillyt kaveri kysyi, että miksi teillä on näin tyhmän pieni koti (oli 4 vuotias, ei tarkoittanut todennäköisesti pahalla) ja päiväkodin vanhempainyhdistyksen maksukin on 50€, per lapsi, siinä missä ystäväperheemme alueella kauempana se on 10€. 

Mietin muuttamista muualle ihan vain siksi, että kaikista näistä pienistä asioista on mielestäni helppo nähdä, mihin tämä johtaa teini-iässä. Ei ole kiva oll

Tuo on totta.

Vapaus valita oma koulutustasonsa, oma ammattinsa, asuinpaikkansa ja niin edelleen. Moni vain tahtoo tehdä niitä vääriä valintoja kerta toisensa jälkeen. Valitaan puutarhakalusteen petsaajalinja amiksesta, sieltä siirrytään kortistoon koska ammattia vastaavia työpaikkoja ei ole. Siinä joutessaan sitten pyöräytellään pari tenavaa vaikka niiden elättämiseen ei ole varaa ja niin edelleen. Asumaan mennään ylihintaiseen vuokrakoppiin ja petytään kun valtio ei kustannakkaan kaikkia kuluja ja samalla valitetaan kun ympärillä asuu samanlaisia valintoja tehneitä luušereita.

On se surullista ja haikeaa se.

Vierailija
58/181 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingin keskustassa ei kannata asua. Oikeasti toivon, että saatte jostain idästä rauhallisen asunnon ja lapsenne saa tervettä kasvuympäristöä ympärilleen sekä tietysti ennenkaikkea terveitä kaverisuhteita. Ei todellakaan ole normaalia,  että "hammsskeiju" tuo 50€/hammas.

Elämä on joskus todella julmaa, mutta luopumalla jostakin saat jotakin tilalle. Itse olemme puolisoni kanssa molemmat eläneet lapsuutemme järvenrannalla omakotitaloissa, nyt kun lapsemme muutti pois kotoa, totesimme, että lukuunottamatta 1,5 vuotta lapsen elämästä, hän on asunut kerrostalossa "lähiössä". Kuitenkin tasapainoinen ja fiksu nuori aikuinen hänestäkin on tullut. Toki elämä on välillä koetellut vanhempia ja lastakin, mutta en siltikään osaa murehtia sitä, että muutimme suomalaisesta 70-/80-lukujen unelmasta isompaan kaupunkiin ja sen jälkeen vielä pk-seudulle. On oppinut itsekin ymmärtämään erilaisia elämänpolkuja ihan toisella tapaa. Ja omaisuus on kiinni jossakin muussa kuin hienoissa puitteissa. 

Vierailija
59/181 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asun rikkaiden alueella suht hyvätuloisena, mutta ei täällä silti kukaan ole kiinnostunut toistensa asioista. Toki tervehditään naapureita ja vaihdetaan muutama sana joskus. Siinä se.

Kannattaa muuttaa. Elinympäristö ja tunnelma on ihan toista luokkaa kuin alempituloisten alueella. 

Huvittava provo. Ihan kuin Suomessa ihmiset eivät voisi asua varallisuuteen katsoatta millä tahansa alueella. Ei siihen tarvita kuin mummon perintö niin köyhäkin pääsee Westendiin. Ja miljonääri voi asustella ihan hyvin vaikka Korsossa, jos ei halua esitellä rahojaan. 

Vierailija
60/181 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisipa Suomeenkin gated communityt, niin ei tarvitseisi pelätä, että milloinka hyvämaineisen naapuruston tulee pilaamaan joku sinne selvästi kuulumaton.