Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaista on, jos muutamme hyvätuloisempien asuinalueelle ja itse emme ole yhtä varakkaita?

Vierailija
07.06.2024 |

Olemme lapsiperhe. Mietin, millaista olisi muuttaisimme alueelle, jossa on hyvätuloisia ja itse emme olisi yhtä varakkaita? Millaisiin ilmiöihin voisimme törmätä lapsen tullessa kouluikään?

Meillä ei tule koskaan olemaan mahdollisuutta noin korkeaan tulotasoon kuin asukkailla tuolla alueella keskimäärin on.

Kommentit (181)

Vierailija
21/181 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ette ole varakkaita, pysykää pois. Eihän teillä pitäisi olla edes varaa asua sellaisilla alueilla. Ja puutteet sosiaalisessa ja kulttuurisessa pääomassa (taloudellisten lisäksi) paljastaisi teidät joka tapauksessa jossain vaiheessa weeteiksi.

Vierailija
22/181 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän eliitin seassa on parempi elää kuin roskaschlummissa... come on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/181 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokkopa teitä siellä kukaan tuntee.

Vierailija
24/181 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä.Mutta ei kaikki välttämättä ole oikeasti varakkaita. Saattaa olla suuria lainoja ja rahaa käytössä melko normaali määrä. Muutama suurituloinen voi nostaa keskitulon suuremmaksi kuin se todellinen kulutukseen jäävä raha., Se asuinalue on teidän lapsille hyvä. Kaverit luultavasti ok. Toki riippuu henkilöistä. Osta merkkivaatteita vaikka käytettynä. Ja muutama laadukas sisustusesine.

Miksi pitäisi huijata olevansa jotain mitä ei oikeasti ole?

Ei pidäkään. Sen takia ap:n pitäisikin ymmärää pysyä pois varakkaiden alueilta.

Vierailija
25/181 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä.Mutta ei kaikki välttämättä ole oikeasti varakkaita. Saattaa olla suuria lainoja ja rahaa käytössä melko normaali määrä. Muutama suurituloinen voi nostaa keskitulon suuremmaksi kuin se todellinen kulutukseen jäävä raha., Se asuinalue on teidän lapsille hyvä. Kaverit luultavasti ok. Toki riippuu henkilöistä. Osta merkkivaatteita vaikka käytettynä. Ja muutama laadukas sisustusesine.

Miksi pitäisi huijata olevansa jotain mitä ei oikeasti ole?

Ei pidäkään. Sen takia ap:n pitäisikin ymmärää pysyä pois varakkaiden alueilta.

Ota huomioon, että sinäkin olet aina jonkun tulotasoltaan ylemmän mielestä ko. tilanteessa.

- Eri

Vierailija
26/181 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla sinne asumistuen ja toimeentulotuen saat kuin nykyiseenkin asuntoosi. 

Vierailija
27/181 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatte kutsuja illanistujaisiin joissa pahoitellaan että viini nyt vähän tällaista huonompaa 50€ pullo. Kysellään vaatemerkkejä ja käydään sitä kyllä laadusta oikeasti kannattaa maksaa hokemaa. Kun kutsutte vastavierailulle huomaatte pitkät säätivät katseet kun tajuavat että ettei ole samaa tulotasoa.

Lapsilla on koulussa kilpailu ja kun huomaavat tyyliin ekalla viikolla että lastenne vaatteet on parhaimmillaankin jotain tavisten Matimekkoa ja Calvin Kleiniä, niin tuntevat nahoissaan. Lukiossa sitten tää mun vanhemmat lupaa mulle Bentleyn tai Teslan kun saan kortin kisailu. 

Ei kannata pilata elämää tollasten seurassa.

Vierailija
28/181 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatte kutsuja illanistujaisiin joissa pahoitellaan että viini nyt vähän tällaista huonompaa 50€ pullo. Kysellään vaatemerkkejä ja käydään sitä kyllä laadusta oikeasti kannattaa maksaa hokemaa. Kun kutsutte vastavierailulle huomaatte pitkät säätivät katseet kun tajuavat että ettei ole samaa tulotasoa.

Lapsilla on koulussa kilpailu ja kun huomaavat tyyliin ekalla viikolla että lastenne vaatteet on parhaimmillaankin jotain tavisten Matimekkoa ja Calvin Kleiniä, niin tuntevat nahoissaan. Lukiossa sitten tää mun vanhemmat lupaa mulle Bentleyn tai Teslan kun saan kortin kisailu. 

Ei kannata pilata elämää tollasten seurassa.

Ihan kuin varakkaat keskustelisivat vaatemerkeistä. Kaikki oikeastikin varakkaat eivät edes välitä mistään statussymboleista, ei vaatteissa, autossa, sisustuksessa.. Nousukkaat ne haluaa tuoda rahojaan esiin. Joskus myös rahoja joita ei oikeasti edes ole (ollutkaan).

Vierailija
29/181 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme hyvätuloinen akateeminen perhe. Asumme pientaloalueella Hgissä ja meidän alue on sosioekonomisesti hyvin heterogeenistä. Akateemisia, taiteilijoita, yliopistolaisia, vihreän siirtymä ytrittäjiä. Olemme hyvin avoin, kansainväline ja suvaitsevainen naapurusto, joten tänne ei kannata muuttaa kansallismielisten persujen ja öykkäri kokkareiden.

No ettehän te sittenkään ole "hyvin avoin ja suvaitsevainen naapurusto" kun viimeiset sanat lukee.

On ne kansallismielisiä koskapa eivät ole muuttaneet pois Suomesta. Esittävät vain suvaitsevaista jos ympäristö on muuten hyvä. 

Vierailija
30/181 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme perheenä Helsingin keskustan hienolla alueella hieman pienemmässä asunnossa vuokralla, ja tämä on alkanut mietityttää itseänikin. Jo päiväkoti-iässä lapsen kaverit saavat harrastaa käytännössä ihan mitä vaan ja monta harrastusta (tennis, jääkiekko, purjehdus) kerralla: lapsi ihmettelee, miksi hänellä on vain jalkapalloharrastus. Kaverit saavat hammaskeijulta 50€ yhdestä hampaasta (aivan järjetöntä!), kun omani sai 50snt kolikon. Joku meillä kyläillyt kaveri kysyi, että miksi teillä on näin tyhmän pieni koti (oli 4 vuotias, ei tarkoittanut todennäköisesti pahalla) ja päiväkodin vanhempainyhdistyksen maksukin on 50€, per lapsi, siinä missä ystäväperheemme alueella kauempana se on 10€. 

Mietin muuttamista muualle ihan vain siksi, että kaikista näistä pienistä asioista on mielestäni helppo nähdä, mihin tämä johtaa teini-iässä. Ei ole kiva olla köyhin, enkä halua että teini-iän ryhmäpaineessa ajautuu tekemään tyhmyyksiä saadakseen samaa kuin muut.

Vierailija
31/181 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu että täällä vähän liiotellaan.

Vierailija
32/181 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varattomuus on vaikeampi peittää kuin varallisuus. Varakkaana vaatimattomalla alueella asuvana voi helposti samaistua muuhun väestöön ja olla tekemättä omaisuudestaan numeroa. Jos taas olet pienellä varallisuudella rikkaiden alueella,  joudut ottamaan velkaa pitääksesi yllä illuusiota varallisuudesta. 

Itse mieluummin asun tavallisten ihmisten keskellä ja pidän omaisuuden arvon piilossa. Sitten joskus testamentista ja perunkirjoituksesta selviää, että tietyt rahahuolet ystäviltä loppuvat.

Vierailija
33/181 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kyseessä on joku muu kaupunki kuin Espoo, niin tuskin tulee ongelmia. Espoossa joudutte valitettavasti tosi rankkaan NIMBYkilpailuun, jossa vaihtoehtoja kaksi: 1) kyllästytte ja lähdette pois 2) ette ota kuuleviin korviinne haukkumista ja arvostelua, joka kohdistuu teidän "varattomuuteen" , toki tämä tulee jatkumaan niin kauan kuin alueella asutte.

Ei kannata kyllä Tampereellakaan kalliimmilla alueilla. Ikäviä tilanteita tulee. Parempi muuttaa omaan seuraan.

Vierailija
34/181 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos viittaat tuohon minun kuvaukseen päiväkoti-ikäisen kavereista niin käsi sydämmellä vannon, että en liioittele. Alue on sellainen, jossa jo meidän vuokra-asunnon kokoinen asunto (60m2) maksaa noin 500k. Useat muut perheet täällä asuvat yli 100 neliön asunnoissa, ei tarvitse olla mikään nero laskeakseen, että sellainen vaatii aika paljon varallisuutta jo.

Vierailija
35/181 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän alueella ( kuuluu top 10 alueeseen tulojen perusteella) on paljon aso-asuntoja ja ei ole mitään eroa ihmisissä; ei lapsissa eikä aikuisissa. Kukaan ei tee mitään eroa tai puhu edes peitellysti rahasta.

Joten ei huolta. Muuttakaa vaan.

Vierailija
36/181 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos viittaat tuohon minun kuvaukseen päiväkoti-ikäisen kavereista niin käsi sydämmellä vannon, että en liioittele. Alue on sellainen, jossa jo meidän vuokra-asunnon kokoinen asunto (60m2) maksaa noin 500k. Useat muut perheet täällä asuvat yli 100 neliön asunnoissa, ei tarvitse olla mikään nero laskeakseen, että sellainen vaatii aika paljon varallisuutta jo.

Asun itse vastaavalla alueella vuokralla enkä ole ikinä kohdannut tuollaisia "ongelmia". Katsos, moni muukin asuu vuokralla kuin sinä ja minä. Joillain älyttömästi velkaa. Joillain rahaa.

Vierailija
37/181 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän eliitin seassa on parempi elää kuin roskaschlummissa... come on.

Suomessa ei (onneksi) ole slummeja. Jos luulet, että on, kannattaa perehtyä asioihin. Se, että ihmiset joutuvat asumaan slummeissa ei ole mikään vitsailun aihe. Toivottavasti koulusi on vielä kesken, muuten olen opettajiesi ammattitaidosta todella huolissani. 

Vierailija
38/181 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aso-asunnoissa ei asu köyhiä. Ei ainakaan pientaloissa. Kuukausimaksu on melko suuri. Ei köyhille.

Vierailija
39/181 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan täysipäinen ei mieti tuollaista. 

Vierailija
40/181 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun itse vastaavalla alueella vuokralla enkä ole ikinä kohdannut tuollaisia "ongelmia". Katsos, moni muukin asuu vuokralla kuin sinä ja minä. Joillain älyttömästi velkaa. Joillain rahaa.

Miksi kirjoitat ongelmia lainausmerkeissä? Ehkä sinulla ei sitten ole lapsia tai et huomaa tällaisia pieniä asioita, joissa joutuu tuottamaan lapselle pettymyksen, vaikka kaikki kaveritkin sitä ja tätä. Kyllä se on mielestäni ihan oikea ongelma, jos oma lapsi jää ulkopuolelle, kun kavereilla on aina enemmän kaikkea.