Hoitajilla vaikeuksia päästä työpaikan lääkelaaskutenteistä läpi. Onko kyse vaikeista laskuista vai miksi reputetaan?
Kaveri työskentelee sairaalassa ja heillä on laskut muutaman vuoden välein. Heillä ei kuulemma kukaan pääse tentistä läpi vaan joutuu yrittämään monta kertaa.
Kommentit (287)
Vierailija kirjoitti:
Tuon vielä ymmärrän että ei lääkelaskuja osaa sillä eihän ne hoitsut ole aina mitään ruudinkeksijöitä. Mutta sitä ihmettelin kun yksi sairaanhoitaja ihmetteli huuli pyöreänä minkä ikäinen minä mahdan olla kun ulkonäön perusteella on vaikea sanoa. Ja hoitsulla oli minun tietoni tietokoneella josta näkyi hetu ja syntymäaika. Hoitsu ei siis osannut edes syntymävuoden perusteella laskea ikää.
Näki todennäköisesti myös sen iän suoraan koneelta. Kunhan testasi muistiasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon vielä ymmärrän että ei lääkelaskuja osaa sillä eihän ne hoitsut ole aina mitään ruudinkeksijöitä. Mutta sitä ihmettelin kun yksi sairaanhoitaja ihmetteli huuli pyöreänä minkä ikäinen minä mahdan olla kun ulkonäön perusteella on vaikea sanoa. Ja hoitsulla oli minun tietoni tietokoneella josta näkyi hetu ja syntymäaika. Hoitsu ei siis osannut edes syntymävuoden perusteella laskea ikää.
Näki todennäköisesti myös sen iän suoraan koneelta. Kunhan testasi muistiasi.
Kyseinen hoitsu vaikutti että ei tosiaan tiennyt minkä ikäinen olen. Sanoi minua koko ajan tytöksi ja puhui kuin paljon nuoremmalle. Vaikka olen iän puolesta aikuinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Kauheaa! Varmaan ruudinkeksijänä ihmettelet silmät ymmyrkäisinä, huuli ihan pyöreää pyöreämpänä vielä pari vuotta eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahastusta nuo tentit on.
Loppupeleissä aika pieni hinta siitä että potilaat pääsääntöisesti pysyvät hengissä.
En ole hoitaja mutta sen verran tiedän että hoitajat ei päätä lääkeannostuksista yms, vaan lääkäri ne määrää ja määrät yms on valmiiksi tiedossa, jos hoitaja niitä potilaalle joutuu antamaan. Joten nuo lääkelaskutentit on kyllä rahastusta, täysin turhia. Kun päiväkodin työntekijätkin joutuvat niitä tekemään ihan turhaan.
"Luuletko siis, että koska 3,5-vuotinen AMK-sairaanhoitajakoulutus on vain puoli vuotta pidempi, kuin lähihoitajien kolmevuotinen ammattikoulutasoinen koulutus, että niillä ei ole eroa paljon? En aliarvioi, mutta tosiasiat on hyvä tuoda ilmi ja ymmärtää"
Jos tällä tavalla haluaa katsoa, että toinen on 3v ja toinen 3,5v niin tosiaan puoli vuotta vain eroa. Mutta sitten pitää jo seuraavaksi tulla mieleen, että eihän niitä noin voikaan verrata, eikös niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki oltava oikein, ei yhtään virhettä. Ei ne itse laskut vaikeita ole.
Yksi kysymys oli tyyliin kuinka monen vuorokauden jälkeen lääkekuuri on loppunut. Laskin keston joka oli 2,5 vuorokautta, oikein. Vastasin kolmen vuorokauden jälkeen, (kun kolmantena päivänä sai vielä lääkettä). Väärin. Oikea vastaus 2 vuorokautta.
No niinhän se onkin. 2 vuorokauden JÄLKEEN.
Käytännössä hän kuitenkin ymmärsi asian oikein, eli tiesi milloin lääkekuuri loppuu. Käytännön työllähän tässä kai on merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajat eivät ole sieltä älykkäimmästä päästä, varsinkaan matemaattisesti. Minun tytön kavereista ne menivät opiskelemaan hoitajiksi jotka eivät päässeet lukioon. Lukioon olisi päässyt 7 keskiarvolla. Eli siitä voi kyllä päätellä jotain.
Sekoitat nyt lähihoitajan ja sairaanhoitajan. Se on sama, kuin pitäisit rakennusmiehiä ja rakennusinsinööriä samana
Miksi alapeukut? Näinhän se on. Lähihoitajat ja sairaanhoitajat eivät ole sama, kuten eivät ole rakennusmiehet ja rakennusinsinööritkään. Saman verran eroa koulutuksess
Huono vertaus. Rakennusmiehellä ei välttämättä tarvitse olla mitään koulutusta, kun taas lähihoitaja istuu kolme vuotta koulunpenkillä. Joten lakkaa aliarvioimasta.
Rakennusalan peruskoulutus ja lähihoitajien koulutus, Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, ammattikoulussa ovat samantasoisia koulutuksia. Ettekö lähärit tiedä oman koulutuksenne tasoa?
Vierailija kirjoitti:
Mitä v ttua ne opettelee siellä kolme vuotta? Potilaan kohtaamista ja hoitopseudotiedettä?
Onhan se hoitajan työ paljon muutakin kuin lääkelaskut. Eikä se helpota toisten halveksinnan myötä. Ja kuka nykyään haluaa olla hoitaja? Kaikkien pitäisi kannustaa ja arvostaa sitä työtä. Se ratkaisee monen elämän , eikä siitä silti saa tarpeeksi kiitosta tai palkkaa. Hoitotyön ei ole mikään matematiikka ala. Siksi kaikki siellä ei välttämättä ole niin hyviä matikassa. Se on pieni tärkeä osa.
T. Alaa vaihtanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki oltava oikein, ei yhtään virhettä. Ei ne itse laskut vaikeita ole.
Yksi kysymys oli tyyliin kuinka monen vuorokauden jälkeen lääkekuuri on loppunut. Laskin keston joka oli 2,5 vuorokautta, oikein. Vastasin kolmen vuorokauden jälkeen, (kun kolmantena päivänä sai vielä lääkettä). Väärin. Oikea vastaus 2 vuorokautta.
No niinhän se onkin. 2 vuorokauden JÄLKEEN.
Käytännössä hän kuitenkin ymmärsi asian oikein, eli tiesi milloin lääkekuuri loppuu. Käytännön työllähän tässä kai on merkitystä.
Jos tosiaan katsotaan hoitotyötä, niin se kyllä on todellakin käytännön työtä. Ja monenlaisia tilanteita. Moni tässä lähestyy sitä kuin teoreettista matematiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajat eivät ole sieltä älykkäimmästä päästä, varsinkaan matemaattisesti. Minun tytön kavereista ne menivät opiskelemaan hoitajiksi jotka eivät päässeet lukioon. Lukioon olisi päässyt 7 keskiarvolla. Eli siitä voi kyllä päätellä jotain.
Sekoitat nyt lähihoitajan ja sairaanhoitajan. Se on sama, kuin pitäisit rakennusmiehiä ja rakennusinsinööriä samana
Miksi alapeukut? Näinhän se on. Lähihoitajat ja sairaanhoitajat eivät ole sama, kuten eivät ole rakennusmiehet ja rakennusinsinööritkään. Saman verran eroa koulutuksess
Huono vertaus. Rakennusmiehellä ei välttämättä tarvitse olla mitään koulutusta, kun taas lähihoitaja istuu kolme vuotta koulunpenkillä. Jo
Raksamies oppii käytännössä. Hoitaja ei voi kokeilla ja heittää susikappaleita roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahastusta nuo tentit on.
Loppupeleissä aika pieni hinta siitä että potilaat pääsääntöisesti pysyvät hengissä.
En ole hoitaja mutta sen verran tiedän että hoitajat ei päätä lääkeannostuksista yms, vaan lääkäri ne määrää ja määrät yms on valmiiksi tiedossa, jos hoitaja niitä potilaalle joutuu antamaan. Joten nuo lääkelaskutentit on kyllä rahastusta, täysin turhia. Kun päiväkodin työntekijätkin joutuvat niitä tekemään ihan turhaan.
Harhaa. Hoitaja voi päättää kun niin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono vertaus. Rakennusmiehellä ei välttämättä tarvitse olla mitään koulutusta, kun taas lähihoitaja istuu kolme vuotta koulunpenkillä. Jo
Kyllä tiedämme ja olemme ylpeitä koulutuksestamme, vaikka kuinka kateelliset, joilla ei kyseistä koulutusta ole, yrittäisivät latistaa. Palkkakin tällä hetkellä on lyhyehköllä koulutuksella 3500 euroa + lisät. Tuossa verrattiinkin rakennusmiestä ja lähihoitajaa. Rakennusmieshän voi olla täysin kouluttamaton, mutta lähihoitaja ei ole, eikä pääse ilman koulutusta töihin. Tiedän kyllä, että rakennusalalla on koulutettujakin ammattilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä muulla alalla on tällaisia natsikokeita viiden vuoden välein? Onko insinööreillä, pitäähän heidän osata laskea lujuuslaskeimia ym..?
Pelkkää simputusta ja rahastusta!
Riittää, kun koulussa suorittaa laskut, niin kuin muillakin aloilla. Aivan älyvapaa keksintö, joka ajaa hoitajia omalta osaltaan muille aloille.
Jos alalla on hoitajia jotka ei selviä ihan oman alansa peruslaskutoimituksista viidennelläkään yrityksellä niin noita sietäisi olla useamminkin. Ei tossa hommassa voi hyväksyä jotain "mutulla ja vähän sinnepäin" yritystä. Varsinkaan kun nuo ei ole mitään korkeampaa matematiikkaa vaan aika perusjuttuja pohjimmiltaan.
Usein syynä on et ei oo luettu tarpeeks tai joku hoitoalan muistisääntö on unohtunut. Ky
Tein skolen tentin ja siinä oli lääke laskuissa kaksi kysymystä. Mitä 1896 ja joku toinen on roomalaisille. Enpä olisi osannut arvata, että lähihoitajana minun pitää ihan vuosilukuja opetella roomalaisin. Ainoat, mitä tarvitsen, on reseptistä 7 vrk ja 14 vrk
Ei muuten mennyt eka kerralla läpi. En tehnyt toista kertaa, koska en siihen paikkaan halunnutkaan töihin. Toiseen paikkaan kelpasi medieco ja love, jotka kummatkin olin suorittanut ja olivat voimassa.
Eli alalla on hoitajia jotka on epäpäteviä töihinsä. Ja sitten nuo kiukuttelee sekä sitä että sitä pätevyyttä testataan myöhemminkin ja toisaalta kiukuttelee että miksi heitä kritisoidaan "kun eihän muillakaan aloilla tarvitse osata mitään kun on päästy koulusta" tjsp.
Vika on just siinä että kyllä muilla aloilla nimenomaan pitää työtä tehdessä osata ne asiat. Ei rekkakuski voi hukata ajotaitoaan tai näkökykyään kesken reissun ja olettaa että voi jatkaa ajamista. Raksamiehen on osattava omat hommansa ja vieläpä hyvin ja nopeasti koska virheet maksaa firmalle. Sama sähkö- ja putkimiesten kanssa. Jos sähkömies vetelee huoneiston sähköt miten sattuu kun "eihän näitä värejä kukaan muista" niin aika äkkiä tuo on entinen sähkömies kun tuo tekee hengenvaarallisia kytkentöjä.
Ja lääkelaskut nyt vaan on just sitä mitä hoitajan on osattava jos haluaa pitää lääkkeenjakopätevyyden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Farmaseutit ovat fiksumpia kuin sairaanhoitajat.
Sitä ehkä, mutta elävät myös eri maailmassa. Meillä on fiksu ja ihana farmaseutti, mutta on se lääkehoidon todellisuudesta iloisen pihalla. Hänen maailmassaan potilaat eivät ikinä sylje lääkettä kahvimukiin, pureskele debot tabletteja tai oksenna juuri saamaansa kipulääkettä. Siinä on hyvä miettiä, onko potilaalla omat multivitat mukana, kun vastaavaa vahvuutta ei sairaalasta löydy.
Lääkärien maailmassa kaikenlaista sattuu, mutta keskimäärin ovat iloisen pihalla muusta kuin oman erikoisalansa lääkehoidosta ja määräykset ovat luokkaa: Marevan alkaa kotiannoksella ja sokereita korjataan osaston ohjeen (jota ei ole, koska lääkehoitosuunnitelman mukaan lääkäri määrää lääkkeet potilaskohtaisesti) mukaan.
Kyllä farmaseut
Farmaseutit ovat siis psykoosissa ja heidät pitää hoitaa. Pakkohoitoa esim. saa missä tahansa päin maata juuri nyt, 9.6.2024 klo 11:45.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopp. Kun päiväkodin työntekijätkin joutuvat niitä tekemään ihan turhaan.
EIKÄ JOUDU!
Lähihoitajakoulussa on se yksi lääketentti josta tulee päästä läpi. Muuta ei ole.
Alalla 27v ollut.
nonii, siitä vaan matikan ihmelapset laskemaan kun ne on niiiiin helppoja! Anna palaa ja kerro, saitko kaikki oikein! Ekalla kerralla siis!
https://sites.google.com/site/laeaekehoidonperusteet/l%C3%A4%C3%A4kelas…
"Lopp. Kun päiväkodin työntekijätkin joutuvat niitä tekemään ihan turhaan.
EIKÄ JOUDU!
Lähihoitajakoulussa on se yksi lääketentti josta tulee päästä läpi. Muuta ei ole.
Alalla 27v ollut
EI ollut tullut näkyviin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono vertaus. Rakennusmiehellä ei välttämättä tarvitse olla mitään koulutusta, kun taas
Hoitajakin voi olla täysin kouluttamaton ja silloin heitä kutsutaan hoiva-avustajiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono vertaus. Rakennusmiehellä ei välttämättä tarvitse olla mitään koulutusta, kun taas
Hoitajakin voi olla täysin kouluttamaton kahden viikon perehdytyksellä, jolloin heitä kutsutaan hoitoapulaisiksi tms. Toki hoiva-avustajaksi näitä kielitaidottomia koulutetaan pidempäänkin