Hoitajilla vaikeuksia päästä työpaikan lääkelaaskutenteistä läpi. Onko kyse vaikeista laskuista vai miksi reputetaan?
Kaveri työskentelee sairaalassa ja heillä on laskut muutaman vuoden välein. Heillä ei kuulemma kukaan pääse tentistä läpi vaan joutuu yrittämään monta kertaa.
Kommentit (287)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääketentti pitää uusia viiden vuoden välein. Sisältää lääkelaskujen lisäksi teoria- osion , jokanon monivalinta ja lisäksi vielä näyttökokeen suonen sisäisestä nestehoidosta. Tentti pitää suorittaa, vaikka sairaanhoitaja ei tekisi mitään lääkehoitoon liittyvää työtehtävää. Palkanalennusta luvassa, jos ei suorita.
Olisikin seurauksena vain tuo palkanalennus. Meillä useampi ilmoitti, että jättää tentin tekemättä ja hyväksyy palkanalennuksen. Eipä kelvannut työnantajalle. Eikä syynä ollut se, että tentti on vaikea, vaan vastuuta olisi vähemmän.
Monethan jättä tentin tekemättä ja siirtyy siinä vaiheessa muualla kun ne lääkeluvat menee vanhaksi. Kyllä noi aika iso syy on nykyiseen hoitaja pulaan. Eläkeläise
Suurin osa hoitajista ei tykkää nykyisin työstään muutenkaan. Tuo vain on niin sanotusti viimeinen pisara.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahastusta nuo tentit on.
Loppupeleissä aika pieni hinta siitä että potilaat pääsääntöisesti pysyvät hengissä.
Niin se on se hinta mikä työnantajan pitäisi maksaa, ei työntekijän itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa perusduunareista olisi kusessa noiden laskujen kanssa. Nehän ovat tyyliä: Sinulla on 15 %:ta liuosta 150 ml. Kuinka paljon sitä täytyy antaa, jotta vaikuttavaa lääkeainetta saadaan 15 mg, kun tiputusnopeus on 50 ml/30 min. Ei sinne hoitsukouluun mitkään koulussa menestyneet hae. Matikka on kompastuskivi suurimmalle osalle peruskoulun läpäisseistä. Kannattaa muistaa mistä niitä Suomen hoitsujakin nykyään tuodaan. Ne eivät ole mitään peruskouluja käyneet eli eivät osaa edes suomea. Hyvää onnea sen kanssa mitä lääkettä saat itseesi ja kuinka paljon.
Onko nykypäivänä lääkkeitä pakko hoitajan jakaa? Apteekissahan ne nykypäivänä suurelta osin jaetaan koneellisesti annosjakelupusseihin?
No on. Osastolle tulee ja sieltä lähtee koko ajan potilaita, lääkitysohjeet muuttuu, iv-lääkkeet saate
Iv lääkkeiden osalta ei vielä voida kokonaan automatisoida lääkkeenjakoa. Paljon kyllä voisi jos siihen olisi haluja. Tablettien jaon osalta se on jo mahdollista ja osittain myös käytössä sairaaloissakin.
Ihmiset eivät yleisesti ottaen ole kauhean fiksuja, mikä tässä nyt oli niin yllättävää😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva hoitakien haukkumisketju taas.
Siinä tentissä on monta osiota. Muistaakseni verensiirto, epiduraalinja monta muutakin. Lääkelaskut ovat vaan yksi osio.
Ei meillä kellään ole jäänyt läpipääsemättä, vaikko joku joutuu parikin kertaa yrittää.
Itselleni on jäänyt ikuisesti mieleen, kuinka ERIKOISsairaanhoitaja ei osannut tai uskaltanut ottaa ihan tavallista verikoetta.
Nooo, minä olen erikoissairaanhoitaja ja olen ottanut verikokeita alle 10 ja viimeisimmän yli 10 vuotta sitten, todellakin laittaisin kokeneemman asialle jos mahdollista vaikka teoriassa osaankin. Ei kaikkiin (edes erikois)sairaanhoitajan duuneihin verikokeet kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva hoitakien haukkumisketju taas.
Siinä tentissä on monta osiota. Muistaakseni verensiirto, epiduraalinja monta muutakin. Lääkelaskut ovat vaan yksi osio.
Ei meillä kellään ole jäänyt läpipääsemättä, vaikko joku joutuu parikin kertaa yrittää.
Itselleni on jäänyt ikuisesti mieleen, kuinka ERIKOISsairaanhoitaja ei osannut tai uskaltanut ottaa ihan tavallista verikoetta.
Minä työskentelen erikoissairaanhoidossa enkä osaisi ottaa verinäytettä. Yhden kerran olen ottanut koulussa yli kymmenen vuotta sitten. Meillä käy labra ottamassa ne.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin lähihoitajien laskut on niin helppoja etten ymmärrä miten jotkut tahkoaa niitä moneen kertaan.
Puutteellinen kielitaito on ainakin yksi syy, miksi tentit eivät mene kerralla läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne laskut sinällään ole vaikeita. Joskus jotain kompajuttuja ollut, että tarkkaan kannattaa kyllä lukea mitä kysytään. Mutta se teoriaosuus! Kun on kysymyksiä jotka ei mitenkään liity omaan työhön, niin ei voi mitenkään tietää vastausta. Työaikana on lupa lukea tentteihin, mutta aika on aivan liian lyhyt kaiken opettelemiseen. Lukemista on paljon. Tämä kyllä riippuu siitä mitka kaikki osiot vaaditaan suoritettaviksi. Tämä vaihtelee. Joissain paikoissa vaaditaan mitä kummallisempien asioiden osaamista, vaikka koko aihealue ei liity mitenkään siihen erikoisalaan missä työskentelee.
Meidän hva:lla ei saa käyttää työaikaa tenttiin lukemiseen. Eihän ne laskut ole se ongelma vaan se teoria, jossa pitäisi osata jotain teho-osaston systeemejä, joista ei ole mitään kokemusta.
No siis tämä. Itse työskentelen nuorten aikuisten mielenterveyspalvelussa, jossa en käsittele tai jaa lääkkeitä, mutta toki seuraan lääkäri määräämien lääkkeiden vaikutuksia potilaan kanssa. Lääkevalikoima on suppea, ja sen tunnen hyvin. Mutta lääketenteistä meillä silti vaaditaan lääkehoidon perusteiden lisäksi mm. iv-lääkkeet ja verensiirrot, joiden kanssa en ole missään tekemisissä. Perusteissakin on paljon jotain nesteenpistolääkkeiden ja verenpainelääkkeiden ottoajankohtaan tai yhteisvaikutuksiin liittyvää nippelitietoa jolla ei ole oman työn tai asiakasryhmän kannalta mitään merkitystä eikä minulla mitään käytännön kosketuspintaa mihin tuon tiedon saisin tarttumaan. Tentit olen saanut aina kerralla läpi, mutta lukemiseen on vähän vaikea motivoitua omalla ajalla ja aika hutera olo on siitä mikä tässä ehkä on tentin kannalta tärkeää kun mikään ei ole työn kannalta tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin lähihoitajien laskut on niin helppoja etten ymmärrä miten jotkut tahkoaa niitä moneen kertaan.
Puutteellinen kielitaito on ainakin yksi syy, miksi tentit eivät mene kerralla läpi.
Suurempi syy mielestäni on motivaatio. Lääkelaskut koetaan täysin turhiksi eikä niiden opettelu motivoi kun käytännön työssä on kuitenkin paljon sellaisia asioita joilla on huomattavasti enemmän merkitystä eikä niihin saa mitään koulutusta tai perehdytystä. Ja kun se hoitotyö ei nykyisin ole muutenkaan mielekästä niin miten jotkut lääkelaskut motivoisi ketään.
Minä en suostu lukemaan tenttiin omalla ajalla. Käyn kokeilemassa vaikka kaksikymmentä kertaa, mutta vapaa-ajalla en lue työjuttuja.
"Käyn kokeilemassa vaikka kaksikymmentä"
Mutta kun niitä saa uusia vsin 3 kertaa.
Vierailija kirjoitti:
No jos ei ole hoitajia tarjolla onko työnantajalla oikein muuta mahdollisuutta kuin antaa uusia vaikka työuran loppuun saakka.
Vierailija kirjoitti:
Meillä saa uusia 5 kertaa, sitten tukiopetukseen ja lääkeluvat puoleksi vuodeksi katkolle, jonka jälkeen voi rumban aloittaa uudelleen. Toki sinne tukariin yleensä passitetaan, jos ei kolmannella pääse läpi
Ihmetyttää tämä nykyisin vallitseva hoitajapula. Tässäkin ketjussa on niin neroja ihmisiä, että hoitotyökin sujuu ilman koulutusta. Lääkelaskuja ei tarvitse edes opiskella, kun ne osataan jo. Lisäksi joku elämänkoululainen opettaa sairaanhoitajalle lääkelaskuja. Ei kun suoraan töihin vaan. Turha on enää valittaa, että Kelasta ei saa tarpeeksi rahaa. Palkatkin ovat jo suhteellisen kelvollisia siihen nähden, että me hoitajat istumme vain kahvilla ja juoruillaan. Ilmoittaa vaan rekrytoijalle, että olen itseoppinut hoitaja, kyllä töitä irtoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä saa uusia 5 kertaa, sitten tukiopetukseen ja lääkeluvat puoleksi vuodeksi katkolle, jonka jälkeen voi rumban aloittaa uudelleen. Toki sinne tukariin yleensä passitetaan, jos ei kolmannella pääse läpi
Voi miten kamala rangaistus. Itse olisin onnellinen, jos ei tarvitsisi kaiken kaaoksen keskellä lääkkeiden kanssa puljata. Meidän hva:lla ei ole mitään rajoituksia. Olisin tahalleen tyrinyt laskut, jos saisi olla puoli vuotta ilman lupia.
Vierailija kirjoitti:
Joka paikassa eri säännöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos ei ole hoitajia tarjolla onko työnantajalla oikein muuta mahdollisuutta kuin antaa uusia vaikka työuran loppuun saakka.
Tämä. Ei kukaan saa olla ilman lupia ja ketään ei ole vara potkia pihalle. Kaikki työnnetään läpi tavalla tai toisella.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää tämä nykyisin vallitseva hoitajapula. Tässäkin ketjussa on niin neroja ihmisiä, että hoitotyökin sujuu ilman koulutusta. Lääkelaskuja ei tarvitse edes opiskella, kun ne osataan jo. Lisäksi joku elämänkoululainen opettaa sairaanhoitajalle lääkelaskuja. Ei kun suoraan töihin vaan. Turha on enää valittaa, että Kelasta ei saa tarpeeksi rahaa. Palkatkin ovat jo suhteellisen kelvollisia siihen nähden, että me hoitajat istumme vain kahvilla ja juoruillaan. Ilmoittaa vaan rekrytoijalle, että olen itseoppinut hoitaja, kyllä töitä irtoaa.
En minä väitä, että peruslaskutoimitusten osaaminen tekisi minusta valmista sairaanhoitajaa.
Mutta väitän kyllä, että ihmisillä on ihan järkyttävän huonot matemaattiset taidot. Se osaamattomuus vaikeuttaa elämää laajemminkin kuin lääkelaskuissa. Tämä on todellakin tullut itselleni yllätyksenä ihan lukion lyhyen matematiikan suorittaneena: monet pitkänkään lukijat eivät osaa työelämässä edes tavallisia prosenttilaskuja. Ihmettelen todella paljon.
Toinen juttu, mitä ihmettelen, on se, että ei osata yhdyssanoja ja voidaan puhua ihan korkeakouluopiskelijoista. Mitä nämä ihmiset ovat oikein tehneet peruskoulussa, kun mikään perusasia ei ole jäänyt päähän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työntekijä jää osittaiselle työvapaalle niin, että hänen työaikansa on 60 prosenttia:
1. Kuinka monta tuntia ja minuuttia tämän työntekijän työaika viikossa on, kun kokoaikaista työtä tekevän työaika on 38,25 tuntia?
Tämän osa-aikaisen työntekijän työyksikössä tehdään säännöllistä päivätyötä ma-pe:
2. Kuinka monta tuntia ja minuuttia osa-aikaisen työntekijän pitäisi tehdä töitä viikolla, johon osuu arkipyhä?
Ihan tavalliset, suomalaiset, keski-ikäiset ihmiset eivät osaa laskea näitä omaan työaikaansa liittyviä hyvin konkreettisia laskuja. Niin onnea sitten vain niiden lääkelaskujen kanssa.
Okei, tuli jo selväksi neljästä aiemmasta viestistä. Sä osaat laskea noita työaikoja tosi hienosti, hyvä sinä, osaat työhösi liittyviä asioita paremmin kuin joku rändöm lääkäri. Sen sijaan kannattaisi panostaa tohon lu
Harmittaako sinua jotenkin nyt ihan kauheasti, kun et osaa laskea omaa työaikaasi?
No on. Osastolle tulee ja sieltä lähtee koko ajan potilaita, lääkitysohjeet muuttuu, iv-lääkkeet saatetaan käyttökuntoon juuri ennen antamista jne. Ei siellä ole päivystävää farmaseuttia tai apteekkia tekemässä tätä puolesta vaan se on sairaanhoitajan hommaa.