Hoitajilla vaikeuksia päästä työpaikan lääkelaaskutenteistä läpi. Onko kyse vaikeista laskuista vai miksi reputetaan?
Kaveri työskentelee sairaalassa ja heillä on laskut muutaman vuoden välein. Heillä ei kuulemma kukaan pääse tentistä läpi vaan joutuu yrittämään monta kertaa.
Kommentit (287)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin muuten, että kun kaikki täällä sanoo että katto niitä laskuja ja niin helppoja, et kaikki menis heillä läpi,
Oon ite lähihoitaja. Opiskelin sairaanhoitajaksi 2 jaksoa, mutta koronan tullessa jätin koulun kesken. En oo ollu laskutunneilla kummassakaan koulussa sen enempää, oon aina vaan käyny tekemässä kokeet ilman virheitä. Mun lääkelaskut on menny läpi ekalla, paitsi kerran.
Mitä sinä oikein nyt ihmettelet? Jos kerran itsekin olet koulusi keskeyttäneenä niin hyvä, että kokeet menee kerralla läpi, niin miksei muillakin menisi? Vai sekö sinua hämmästyttää, ettet olekaan kaikkei paras?
Ei vaan mua hämmästyttää, että av palstalla kaikki osaa roomalaiset numerot tietää sen kuin paljon se 20gtt on jne. Ja näinhän mä kommentissani sanoin, vaikka sä siitä sen osan pois muokkasitkin lainatessas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin muuten, että kun kaikki täällä sanoo että katto niitä laskuja ja niin helppoja, et kaikki menis heillä läpi,
Oon ite lähihoitaja. Opiskelin sairaanhoitajaksi 2 jaksoa, mutta koronan tullessa jätin koulun kesken. En oo ollu laskutunneilla kummassakaan koulussa sen enempää, oon aina vaan käyny tekemässä kokeet ilman virheitä. Mun lääkelaskut on menny läpi ekalla, paitsi kerran.
Mitä sinä oikein nyt ihmettelet? Jos kerran itsekin olet koulusi keskeyttäneenä niin hyvä, että kokeet menee kerralla läpi, niin miksei muillakin menisi? Vai sekö sinua hämmästyttää, ettet olekaan kaikkei paras?
Onpas erikoinen ajatuksenkulku. Ihan selvästi kirjoitettu, mutta lukijan ymmärrys tätä luokkaa.. "ettet olekkaan kaikkein paras?" No, aina joku jaksaa valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan mua hämmästyttää, että av palstalla kaikki osaa roomalaiset numerot tietää sen kuin paljon se 20gtt on jne. Ja näinhän mä kommentissani sanoin, vaikka sä siitä sen osan
Voi ressukkaa. Laitetaanpa tuo lausessi sitten tähän vielä uudestaan:
Ihmettelin muuten, että kun kaikki täällä sanoo että katto niitä laskuja ja niin helppoja, et kaikki menis heillä läpi, niin osaako kaikki oikeesti esim roomalaiset numerot?
Noin. Siinä se on. Sen jälkeen kirjoitit, kuinka sinulla on aina mennyt kokeet oikein, paitsi jonkun insuliinilaskun kohdalla. Et maininnut, mikäli siinä tarvittiin roomalaisia numeroita. Jos ei tarvittu, niin sittenhän sinä kehuit, kuinka aina osaat nekin oikein.
Eli uudestaan: Mikseivät muut muka voisi osata, jos sinäkin osaat?
Huomaatko, ettei sillä ollut mitään väliä, minkä osan tekstistäsi poistin, kun pointti oli se, että pidät itseäsi supernerona, ja kaikkia muita tyhmempinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajat eivät ole sieltä älykkäimmästä päästä, varsinkaan matemaattisesti. Minun tytön kavereista ne menivät opiskelemaan hoitajiksi jotka eivät päässeet lukioon. Lukioon olisi päässyt 7 keskiarvolla. Eli siitä voi kyllä päätellä jotain.
Sekoitat nyt lähihoitajan ja sairaanhoitajan. Se on sama, kuin pitäisit rakennusmiehiä ja rakennusinsinööriä samana
Miksi alapeukut? Näinhän se on. Lähihoitajat ja sairaanhoitajat eivät ole sama, kuten eivät ole rakennusmiehet ja rakennusinsinööritkään. Saman verran eroa koulutuksessa
"Huomaatko, ettei sillä ollut mitään väliä, minkä osan tekstistäsi poistin, kun pointti oli se, että pidät itseäsi supernerona, ja kaikkia muita tyhmempinä. "
Huomaatko itse kuinka katkera ihminen olet? Vai huono itsetunto? Luultavasti et ymmärrä, keskityt vain näkemään virheitä muissa. Syytteletkö aina muita kun keksit vaan ongelman. Ja näköjään olet hyvä keksimään.
Ei ole helppoa elämä sinulla. Kannattaa ehkä vähemmän olettaa ja kehitellä näitä päätelmiä, keskittyä asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajat eivät ole sieltä älykkäimmästä päästä, varsinkaan matemaattisesti. Minun tytön kavereista ne menivät opiskelemaan hoitajiksi jotka eivät päässeet lukioon. Lukioon olisi päässyt 7 keskiarvolla. Eli siitä voi kyllä päätellä jotain.
Sekoitat nyt lähihoitajan ja sairaanhoitajan. Se on sama, kuin pitäisit rakennusmiehiä ja rakennusinsinööriä samana
Miksi alapeukut? Näinhän se on. Lähihoitajat ja sairaanhoitajat eivät ole sama, kuten eivät ole rakennusmiehet ja rakennusinsinööritkään. Saman verran eroa koulutuksess
Huono vertaus. Rakennusmiehellä ei välttämättä tarvitse olla mitään koulutusta, kun taas lähihoitaja istuu kolme vuotta koulunpenkillä. Joten lakkaa aliarvioimasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä muulla alalla on tällaisia natsikokeita viiden vuoden välein? Onko insinööreillä, pitäähän heidän osata laskea lujuuslaskeimia ym..?
Pelkkää simputusta ja rahastusta!
Riittää, kun koulussa suorittaa laskut, niin kuin muillakin aloilla. Aivan älyvapaa keksintö, joka ajaa hoitajia omalta osaltaan muille aloille.
Jos alalla on hoitajia jotka ei selviä ihan oman alansa peruslaskutoimituksista viidennelläkään yrityksellä niin noita sietäisi olla useamminkin. Ei tossa hommassa voi hyväksyä jotain "mutulla ja vähän sinnepäin" yritystä. Varsinkaan kun nuo ei ole mitään korkeampaa matematiikkaa vaan aika perusjuttuja pohjimmiltaan.
Usein syynä on et ei oo luettu tarpeeks tai joku hoitoalan muistisääntö on unohtunut. Kyse ei oo siitä ettei osais "oman alansa" laskuja, k
Tein skolen tentin ja siinä oli lääke laskuissa kaksi kysymystä. Mitä 1896 ja joku toinen on roomalaisille. Enpä olisi osannut arvata, että lähihoitajana minun pitää ihan vuosilukuja opetella roomalaisin. Ainoat, mitä tarvitsen, on reseptistä 7 vrk ja 14 vrk
Ei muuten mennyt eka kerralla läpi. En tehnyt toista kertaa, koska en siihen paikkaan halunnutkaan töihin. Toiseen paikkaan kelpasi medieco ja love, jotka kummatkin olin suorittanut ja olivat voimassa.
Tällaisessa keskustelussa on helppoa sanoa että ompas yksinkertaista ja helppoa jne mutta on eri asia suorittaa ne. Pieni virhe voi sattua jo huolimattomuudesta vaikka osaisi. Tentit voi olla myös vähän erilaisia eri paikoissa koska niitä järjestää moni taho. Lisäksi henkilökunnan motivaatio tuskin on kovin suurta näihin kaiken kiireen ja vaatimusten keskellä. Ne ovat välttämätön pakko, tuskin niihin mennään innosta opiskellen ja kerraten. Yksi tyyli on yrittää lukematta kokeita ekan kerran.
Vierailija kirjoitti:
Nuo tentit on sellaisia, joista joku ei-päivääkään opiskellut pääsee läpi ja on huono matematiikassa. Kuten minä.
Pari juttua piti varmistaa googlaamalla (arvasinko jonkin vaikkapa nyt suonensisäisesti laitetun oikein lyhenteestä), mutta muuten aivan helppo. Sitten tuota selitellään sillä, kun se TENTTI jännittää siinä tilanteessa.
Miten helkutissa nuo kestää sitten OIKEAA TILANNETTA? Tai pientäkään stressiä ylipäätään? Huomaa, ettei ole kovin vaativaa työtä.
Toivottavasti kaltaisesi google-hoitaja ei koskaan hoida minua
Vierailija kirjoitti:
Mitä varten ne lääkelaskut pitäisi läpäistä?
Voisi jättää kokonaan pois. Ennen pärjättiin ilman mitään kokeita ja työt saatiin yhtä hyvin tehtyä. Tämän lisäksi tarvittaisiin 500€ kuoppakorotus palkkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukut? Näinhän se on. Lähihoitajat ja sairaanhoitajat eivät ole sama, kuten eivät ole rakennusmiehet ja rakennusinsinööritkään. Saman verran eroa koulutuksess
Huono vertaus. Rakennusmiehellä ei välttämättä tarvitse olla mitään koulutusta, kun taas lähihoitaja istuu kolme vuotta koulunpenkillä. Joten lakkaa aliarvioimasta.
Luuletko siis, että koska 3,5-vuotinen AMK-sairaanhoitajakoulutus on vain puoli vuotta pidempi, kuin lähihoitajien kolmevuotinen ammattikoulutasoinen koulutus, että niillä ei ole eroa paljon? En aliarvioi, mutta tosiasiat on hyvä tuoda ilmi ja ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Farmaseuttina en voi kuin ihmetellä noita. Alkeellista matikkaa.
Samaa olen ihmetellyt, nehän kyselee ohjeita täältäkin. Onko ne vain niin stnan tyhmiä?
-merkonomi ja yo
merkonomi amiskoulutus
Ei, vaan opistotasoinen tutkinto.
Sama taso
"Itselleni on jäänyt ikuisesti mieleen, kuinka ERIKOISsairaanhoitaja ei osannut tai uskaltanut ottaa ihan tavallista verikoetta."
Ajatella. Oikein ERIKOISsairaanhoitaja eikä osannut. Nykyään lähihoitajatkin voi halutessaan opiskella verikokeen oton.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa perusduunareista olisi kusessa noiden laskujen kanssa. Nehän ovat tyyliä: Sinulla on 15 %:ta liuosta 150 ml. Kuinka paljon sitä täytyy antaa, jotta vaikuttavaa lääkeainetta saadaan 15 mg, kun tiputusnopeus on 50 ml/30 min. Ei sinne hoitsukouluun mitkään koulussa menestyneet hae. Matikka on kompastuskivi suurimmalle osalle peruskoulun läpäisseistä. Kannattaa muistaa mistä niitä Suomen hoitsujakin nykyään tuodaan. Ne eivät ole mitään peruskouluja käyneet eli eivät osaa edes suomea. Hyvää onnea sen kanssa mitä lääkettä saat itseesi ja kuinka paljon.
Miten tiputusnopeus liittyy asiaan? Pitääkö lääke saada tietyssä ajassa kehoon? Jos kyllä, noin missä ajassa ja voiko laittaa useamman tipan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa perusduunareista olisi kusessa noiden laskujen kanssa. Nehän ovat tyyliä: Sinulla on 15 %:ta liuosta 150 ml. Kuinka paljon sitä täytyy antaa, jotta vaikuttavaa lääkeainetta saadaan 15 mg, kun tiputusnopeus on 50 ml/30 min. Ei sinne hoitsukouluun mitkään koulussa menestyneet hae. Matikka on kompastuskivi suurimmalle osalle peruskoulun läpäisseistä. Kannattaa muistaa mistä niitä Suomen hoitsujakin nykyään tuodaan. Ne eivät ole mitään peruskouluja käyneet eli eivät osaa edes suomea. Hyvää onnea sen kanssa mitä lääkettä saat itseesi ja kuinka paljon.
Tuossa pitäisi mainita montako milligrammaa 15%-nesteessä (150l). Helppo laskea. Esimerkkisi ei ole oikein.
Niin. Mutta jos esimerkki on oikein, ymmärrän hyvin miten tähän voi vastata väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki oltava oikein, ei yhtään virhettä. Ei ne itse laskut vaikeita ole.
Yksi kysymys oli tyyliin kuinka monen vuorokauden jälkeen lääkekuuri on loppunut. Laskin keston joka oli 2,5 vuorokautta, oikein. Vastasin kolmen vuorokauden jälkeen, (kun kolmantena päivänä sai vielä lääkettä). Väärin. Oikea vastaus 2 vuorokautta.
No varmaan oli väärin kun vastauksesi oli väärin. Voi älynväläys näitä tekijöitä. Pysykää terveenä, ettei joudu näiden neropattien armoille.
En oikein ymmärrä tätä hoitajavihaa, jota tälläkin palstalla jatkuvasti harjoitetaan. Osa haukkujista on hyvin ylemmyydentuntoista, tyyliin neljäsluokkalainenkin yksinkertaiset lääkelaskut hallitsee. Minun farmaseutti- tyttäreni ihmettelee, miten yksinkertaisia ovat jne. Joistakin paistaa kateus, monesta tietämättömyys, haukutaan kun muutkin haukkuu. Neropatit on sieltä kauneimmasta päästä halventamis-sanastoa. Ammatti on niin lytätty, että nuoret eivät enää hakeudu alalle ja siellä olevat hakeutuvat pois. Osastoja on pakko sulkea hoitajapulan takia. Ihmiset kuolevat hoitojonoihin, kun ei leikkauksia voida tehdä hoitajien puutteen vuoksi. Lääkäri on lääkäri, suutari on suutari , kunkin työpanosta tarvitaan. Kyllähän niitä kielitaidottomia, mutta suupielet korvissa -hoitajia saa tuotua tänne, eikä haukkukaan haittaa, kun eivät ymmärrä. Sitä saatte, mitä tilaatte. Tuskin halvemmaksi tulee. En ole hoitaja, mutta muutaman kerran sairaalassa käynyt synnyttämässä ja kerran leikattavana, että ei ammatin takia ole ns. oma lehmä ojassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono vertaus. Rakennusmiehellä ei välttämättä tarvitse olla mitään koulutusta, kun taas lähihoitaja istuu kolme vuotta koulunpenkillä. Jo
Aivan varmasti tiedän lähihoitajan ja sairaanhoitajan eron alalla olevana. Mutta ei myöskään rakennusmies ja lähihoitaja ole samantasoisia koulutukseltaan. Itselläni on neljä ammattia.
Osa laskuista voi olla hämääviä, kuten täällä on kerrottukin. Lisäksi itselläni on käynyt niin, että oli vaikea uskoa laskemaani tulosta. Kysyttiin, montako milligrammaa tiettyä lääkettä annetaan, jonka alkuperäinen pitoisuus oli x ja sitä pyydettiin laimentamaan lisäämällä 25% toista nestettä. Lääkärin annostus oli tietty määrä mg/ml jaettuna kolmeen annokseen vuorokaudessa. En voinut uskoa tulosta, koska mitään tietämäni lääkeliuosta ei anneta niin pientä määrää! Kyllä sitä yleensä laimennetaan niin paljon, että saadaan kunnolla mitattava määrä liuosta. Tarkoitan sitä, että ei mitään liuosta anneta tyyliin 0,5 ml, mikä on hankala mitata. Sitähän laimennetaan enemmän, siis niin paljon, että oikeasti pystytään mittaamaan vaikkapa 5 ml tai 10 ml. Juuri tuollaisten outojen laskujen takia käytännön työtä tekevän hoitajan hälytyskellot alkaa soida, jos lasku on epärealistinen suhteessa käytäntöön.
Vierailija kirjoitti:
Sehän se on kun lääkkeitä ei tarvitse laskea töissä. Ne on valmiina tai on valmiit ohjeet. Laskea ei tarvitse.
Niin, esim. minä pääsin sen lääkelaskutentin kolmannelle kerralla läpi. Toki olin jo lääkkeitä jakanut dosettiin teini-ikäisenä (isovanhemmat), minulla on myös kodinhoitaja koulutus ja sitä työtä tehneenä kaikenlaista on kippoihin jaeltu ohjeiden mukaan. Yhtään lääketenttiä en tule enää tekemään, joten siksi hoitakoot matematiikkanerot sitten kaikki tulevat vanhukset.