Työkyvyttömiä pakotetaan hakemaan töitä
Mitä töitä tämäkään oikein pystyisi tekemään?
Aivoinfarkti, sydänsairaus, kaksisuuntainen mielialahäiriö jne.
Kommentit (191)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työeläkelaitos on todennut työkyvyttömäksi ja sen perusteella hylännyt kuntoutuksen, niin miksi ei ole määräaikaisella tk eläkkeellä? Eikö ollut vielä tarpeeksi työtuloja kertynyt, muuta syytä en keksi?
Ei tarvitse olla työtuloja kertynyt, että saisi kuntoutustuen. Se olisi silloin takuueläkkeen suuruinen. Kerrassaan outo tapaus nyt.
Ei mitenkään outoa Olen itse samanlaisessa "välitilassa". Liian sairas töihin (kukaan ei todellakaan palkkaa), mutta ei riittävän sairas että saisi kuntoutustuen/eläkkeen. Kitkuttelen työmarkkinatuella.
Eli sinutkin on työeläkeyhtiö todennut työkyvyttömäksi niin kuin tämän 24-vuotiaan, mutta et saa kuntoutusta, kuntoutustukea etkä edes sairauslomaa?
Ei ole todettu työkyvyttömäksi mutta työkkärin ja lääkäreiden mukaan sitä olen. Haen 0 työpaikkaa/kk. Työtön työnhakija joka on liian sairas saadakseen töitä. Ihan hullu systeemi.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on kumma olettamus, että jos on pikajuoksija ja jalka amputoidaan, niin ei pystymihinkään muuhun työhön.
Sinä iloisesti maksat vammaiskuljetuksista työpaikalle ja takaisin kotiin ja avustajasta jotta amputoitu voi käydä vaikka kuntouttavassa 9€/päivä "töissä"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on outoa, ettei hänellä ole sairauslomaa, vaikka työeläkeyhtiössäkin on hänet todettu työkyvyttömäksi.
Kelan sairauspäivärahakausi kun tulee täyteen, joudut työttömäksi työnhakijaksi, vaikka olisit halvaantunut. Ja vaikka sinulla olisi kokoaikainen työpaikka, koska sairauslomakorvausvelvollisuutta ei ole työnantajallakaan. Se on ihan sairasta, mutta käytäntö. Itselläni oli silloin työpaikka. "Työttömyys" kun jatkuu aikansa, vaikka todellisuudessa olet sairauslomalla iha lääkärin määräyksestä, niin saat tuota pikaa pitkäaikaistyöttömän statuksen. Sitä varmemmin, mitä sairaampi olet, ja paranet hitaasti, tai et ollenkaan. Näin järjestelmän synnyttämät terveytensä menettäneet muuttuu puhekielessä työhaluttomiksi loisiksi. Ja vääjäämättä iästä riippuen jäävät köyhäksi, köyhdytetään, ja saadaan eläkekin alimpaan minimiin. Tällaisen "hyvinv
No ei tuo kyllä demareiden syy ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on outoa, ettei hänellä ole sairauslomaa, vaikka työeläkeyhtiössäkin on hänet todettu työkyvyttömäksi.
Kelan sairauspäivärahakausi kun tulee täyteen, joudut työttömäksi työnhakijaksi, vaikka olisit halvaantunut. Ja vaikka sinulla olisi kokoaikainen työpaikka, koska sairauslomakorvausvelvollisuutta ei ole työnantajallakaan. Se on ihan sairasta, mutta käytäntö. Itselläni oli silloin työpaikka. "Työttömyys" kun jatkuu aikansa, vaikka todellisuudessa olet sairauslomalla iha lääkärin määräyksestä, niin saat tuota pikaa pitkäaikaistyöttömän statuksen. Sitä varmemmin, mitä sairaampi olet, ja paranet hitaasti, tai et ollenkaan. Näin järjestelmän synnyttämät terveytensä menettäneet muuttuu puhekielessä työhaluttomiksi loisiksi. Ja vääjäämättä iästä riippuen jäävät köyhäksi, köyhdytetään, ja saadaan eläkekin alimpaan minimiin. Tällaisen "hyvinv
Niin mutta jos on sairauslomalla, ei tarvitse ainakaan töitä hakea. Mun lapsi on ollut nyt 2 vuotta sairauslomalla. Hän sai ensimmäisen vuoden sairauspäivärahaa, sitten kuntoutusrahaa ja nyt työmarkkinatukea. Mutta töitä ei tarvitse hakea eikä osallistua mihinkään kuntouttaviin työtoimintoihin yms.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se jotain työtä pystyy tekemään!
Niin, ehkä.
Mutta kukaan ei häntä ota töihin. Aina on joku terve, jonka työnantaja ottaa mieluummin.
Jännä juttu muuten, että sinäkään et koskaan kirjoita: Kyllä hänet joku palkkaa!
Ei nämä ulinat enää oikein uppoa, koittakaas nyt keksiä jotain uutta, onhan teillä "köyhillä" ja työtävieroksuvilla niitä selityksiä piisannut. nimim. kaikki mulle ilmatteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan sairauspäivärahakausi kun tulee täyteen, joudut työttömäksi työnhakijaksi, vaikka olisit halvaantunut. Ja vaikka sinulla olisi kokoaikainen työpaikka, koska sairauslomakorvausvelvollisuutta ei ole työnantajallakaan. Se on ihan sairasta, mutta käytäntö. Itselläni oli silloin työpaikka. "Työttömyys" kun jatkuu aikansa, vaikka todellisuudessa olet sairauslomalla iha lääkärin määräyksestä, niin saat tuota pikaa pitkäaikaistyöttömän statuksen. Sitä varmemmin, mitä sairaampi olet, ja paranet hitaasti, tai et ollenkaan. Näin järjestelmän synnyttämät terveytensä menettäneet muuttuu puhekielessä työhaluttomiksi loisiksi. Ja vääjäämättä iästä riippuen jäävät köyhäksi, köyhdytetään, ja saa
Niin mutta jos on sairauslomalla, ei tarvitse ainakaan töitä hakea. Mun lapsi on ollut nyt 2 vuotta sairauslomalla. Hän sai ensimmäisen vuoden sairauspäivärahaa, sitten kuntoutusrahaa ja nyt työmarkkinatukea. Mutta töitä ei tarvitse hakea eikä osallistua mihinkään kuntouttaviin työtoimintoihin yms.
En pidä tuota kummoisena etuna, "ettei tarvitse hakea töitä". Työmarkkinatuella on vaikea tulla toimeen, etenkin jos on perhettäkin. Ja sairaana hoito- ja lääkekulutkin on usein huomattavat. Elääkö sun lapsi itsenäisesti ja työmarkkinatuki riittää elämiseen?
Työmarkkinatuki on paljon pienempi kuin pienin mahdollinen eläke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työeläkelaitos on todennut työkyvyttömäksi ja sen perusteella hylännyt kuntoutuksen, niin miksi ei ole määräaikaisella tk eläkkeellä? Eikö ollut vielä tarpeeksi työtuloja kertynyt, muuta syytä en keksi?
Ei tarvitse olla työtuloja kertynyt, että saisi kuntoutustuen. Se olisi silloin takuueläkkeen suuruinen. Kerrassaan outo tapaus nyt.
Ei mitenkään outoa Olen itse samanlaisessa "välitilassa". Liian sairas töihin (kukaan ei todellakaan palkkaa), mutta ei riittävän sairas että saisi kuntoutustuen/eläkkeen. Kitkuttelen työmarkkinatuella.
Eli sinutkin on työeläkeyhtiö todennut työkyvyttömäksi niin kuin tämän 24-vuotiaan, mutta et saa kuntoutusta, kuntoutustukea etkä edes sairauslomaa?
On kyllä erikoinen tilanne tämä 24v jos ei saa kuntoutustukea jos on työeläkeyhtiönkin puolto työkyvyttömyydestä. Kuulostaa sille, että henkilön oma lääkäri ei ole tehnyt kuntoututtukihakemusta työeläkeyhtiölle jotta henkilö voisi saada kuntoutustukea. Sairauslomaahan ei voi saada samaan sairauteen kuin maksimissaan 300 päivää joten kuntoutustuen ehdot täyttyy siltäkin osin kun päivät on täynnä.
Työkyvyttömällä pitäisi olla 0 työpaikkahakua kun terveillä 30-40 vuotiaillakin saattaa olla vain 1-2 työpaikkahakua kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo "sairaan on haettava töitä" tuli muistaakseni Filatovin ollessa työministerinä. Kun sairauspäiväraha loppuu eikä pääse eläkkeelle, saa työttömyysetuutta.
Kysykää siis vasemmistolta, miksi noin.
Eikös nykyiset päättäjät pysty tekemään asioihin myöskin muutoksia?
Jostain kumman syystä Suomessa ei kyetä korjaamaan huonoja päätöksiä. Muutenkin kaikki menee koko ajan huonompaan suuntaan, olivat vallassa mitkä puolueet tahansa. Suomi on taantuva yhteiskunta.
Vierailija kirjoitti:
Ei nämä ulinat enää oikein uppoa, koittakaas nyt keksiä jotain uutta, onhan teillä "köyhillä" ja työtävieroksuvilla niitä selityksiä piisannut. nimim. kaikki mulle ilmatteeksi.
Jotenkin nyt haiskahtaa ettet itsekään kovin tuottava yksilö ole, paitsi trolliviestien kirjoittelussa 😁👍
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on ollut jo kauan. Selvästi työkyvyttömiä ihmisiä pidetään väkisin työttöminä työnhakijoina ihan vain en takia ettei heille tarvitse maksaa eläkettä. Ja kyllä hallitus (eduskunta) ohjaa kelan toimintaa joten turha sitä vastuuta on työntää kelalle. Kela toimii täysin ohjeistuksen mukaisesti.
Kurssitus-kuntoutus-koulutus on iso bisnes. Työtön tekee monensta virkaihmisestä tarpeellisen.
Eihän näitä voi päästää eläkkeelle! Menisi monelta työt ja bisnekset. Ja monella on kytkyt poliitikkoihin.
Eläkkeellä tosin moni voisi tehdä jotain hyödyllistä yhteiskunnallekin, mutta työttömänä ei passaa kun menee tuet.
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyttömällä pitäisi olla 0 työpaikkahakua kun terveillä 30-40 vuotiaillakin saattaa olla vain 1-2 työpaikkahakua kuukaudessa.
No näin se usein onkin mutta mitä järkeä tässä on että vaikeasti sairas on tilastoissa "työtön työnhakija"? Nämäkö motivoidaan töihin leikkaamalla tukia?
Vierailija kirjoitti:
Joo, anna mulle töitä sitten. Mutta ainiin, olen kroonisesti masentunut, estyneeseen persoonallisuushäiriöön sairastunut ja sen kaverina on paranoidisuutta, stressinsietokyky on rikki koska olen käynyt uupumuksen läpi + liiallinen paine aiheuttaa minussa itsetuhoista käytöstä ja ajoittaista unettomuuttakin löytyy :)
Kyllä, olen työkyvyttömäksi todettu psykiatrian erikoislääkärin lausunnoin (useammalta lääkäriltä), kuntoutustukea en saa koska Kelan velho "tietää" minun olevan työkykyinen ja sairaspäivärahat on käytetty jo ajat sitten eli olen pudonnut toimeentulotuen varaan :)
Se ei riitä, että itse kokee olevansa työkyvytön tai äiti.
Koittakaa nyt puupäät tajuta että on todella hankalaa päästä tk eläkkeelle ruumiin vammasta / mikä liittyy kroppaan mutta latva jos on laho niin vieläkin pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan sairauspäivärahakausi kun tulee täyteen, joudut työttömäksi työnhakijaksi, vaikka olisit halvaantunut. Ja vaikka sinulla olisi kokoaikainen työpaikka, koska sairauslomakorvausvelvollisuutta ei ole työnantajallakaan. Se on ihan sairasta, mutta käytäntö. Itselläni oli silloin työpaikka. "Työttömyys" kun jatkuu aikansa, vaikka todellisuudessa olet sairauslomalla iha lääkärin määräyksestä, niin saat tuota pikaa pitkäaikaistyöttömän statuksen. Sitä varmemmin, mitä sairaampi olet, ja paranet hitaasti, tai et ollenkaan. Näin järjestelmän synnyttämät terveytensä menettäneet muuttuu puhekielessä työhaluttomiksi loisiksi. Ja vääjäämättä iästä ri
Keskustelun otsikko on "Työkyvyttömiä pakotetaan hakemaan töitä". Ei pakoteta, jos saa sairausloman. Sitähän tässä on ihmetelty, miksi artikkelin naisella ei ole sairaslomaa, vaikka hänet on työeläkeyhtiötä myöten todettu työkyvyttömäksi. Se nyt ei ole mitään uutta, että eläkettä ei sairaille myönnetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näin se usein onkin mutta mitä järkeä tässä on että vaikeasti sairas on tilastoissa "työtön työnhakija"? Nämäkö motivoidaan töihin leikkaamalla tukia?
Näin on. Sairaat sairastuu entistä enemmän tukia leikkaamalla. Ei ole varaa käydä hoidoissa, lääkärissä eikä varaa kalliimpiin lääkkeisiin tai silmälaseihinkaan. Ei kaikki saa toimeentulotukea.
Eläkkeelle ei päästetä. Joittenkien työtävieroksuvien vuoksi kärsii ihan kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Olin työtön työnhakija samaan aikaan kun kävin sädehoidoissa. Oli sekin aika surkuhupaisaa. No sitten kun olin hoidon lopulla tarpeeksi huonossa kunnossa, sain pari viikkoa sairauslomaa.
Miksi et saanut sairauslomaa aiemmin? Vai olitko ollut jo enimmäismäärän 300 pv sairauspäivärahalla? Silloin pitää vuosi olla "työkykyinen" ennenkuin voi uudestaan saada sairauspäivärahaa. Sitä kun ei voi määrättömästi myöntää.
Onhan tuo nyt parempi saada esim ansiosidonnaista / työttömyyspäivärahaa jos et eläkkeelle pääse kuin olla kokonaan tuloton.
Muistakaa: ei yhtään ääntä noille enää.