Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkyvyttömiä pakotetaan hakemaan töitä

Vierailija
06.06.2024 |

Mitä töitä tämäkään oikein pystyisi tekemään?

Aivoinfarkti, sydänsairaus, kaksisuuntainen mielialahäiriö jne.

https://yle.fi/a/74-20090265

Kommentit (191)

Vierailija
121/191 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyttömällä pitäisi olla 0 työpaikkahakua kun terveillä 30-40 vuotiaillakin saattaa olla vain 1-2 työpaikkahakua kuukaudessa.

No näin se usein onkin mutta mitä järkeä tässä on että vaikeasti sairas on tilastoissa "työtön työnhakija"? Nämäkö motivoidaan töihin leikkaamalla tukia? 

Erikoista on myös se, että sairauslomalla olevan viranhaltijan pitää olla työttömänä työnhakijana saadakseen rahaa sairauden aikana, jos ei eläkettä myönnetä. Siis ihmisen, jolla on työpaikka odottamassa. No nyt tietysti uusien päätösten myötä tällainen ihminen voidaan irtisanoa, jolloin hän onkin oikeasti työtön, mutta aikaisemmin virka pysyi ja ihminen työttömänä työnhakijana ansiosidonnaisella.

Ansiosidonnaista saa nykyään puolitoista vuotta ja se leikattiin, huhtikuussa lähti lapsikorotukset ja syksyllä se porrastetaan eli 2 kuukautta saa täyttä ja sitten 80 % ja sitten 75 % eli 2400 bruttopalkalla 2 kuukautta 1100 netto ja sitten porrastus ja 900 netto ja sitten porrastus ja 850 netto.

Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää tammikuussa. 

Vierailija
122/191 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tradenomi löysi sitten tämänkin ketjun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/191 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitenkään harvinaista, että eläkeyhtiö ei myönnä työkyvyttömyyseläkettä, sillä "työkykyä on vielä jäljellä". Mutta sama eläkeyhtiö kieltää uudelleenkoulutuksen työkyvyttömyyteen vedoten.

Miten saman tahon mielestä kukaan voi olla samaan aikaan työkyvytön ja työkykyinen.

Vierailija
124/191 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienillä palkoilla ei saa ansiosidonnaista kohta oikein ollenkaan, kun lapsikorotukset poistettiin ja ansiosidonnaista porrastetaan. Saa työmarkkinatuen verran. 

Vierailija
125/191 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, entä sitten. Noi on kaikki totta. 

Vierailija
126/191 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaista saa 60 % palkasta ja siitä menee vero. Työttömyyskorvauksen veroprosentti on isompi kuin palkan, koska ei saa vähennyksiä.

Ja lapsikorotukset lähti tuosta huhtikuussa ja syksyllä tulee porrastus. 

Vierailija
127/191 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin työtön työnhakija samaan aikaan kun kävin sädehoidoissa. Oli sekin aika surkuhupaisaa. No sitten kun olin hoidon lopulla tarpeeksi huonossa kunnossa, sain pari viikkoa sairauslomaa. 

Miksi et saanut sairauslomaa aiemmin? Vai olitko ollut jo enimmäismäärän 300 pv sairauspäivärahalla? Silloin pitää vuosi olla "työkykyinen" ennenkuin voi uudestaan saada sairauspäivärahaa. Sitä kun ei voi määrättömästi myöntää.

Onhan tuo nyt parempi saada esim ansiosidonnaista / työttömyyspäivärahaa jos et eläkkeelle pääse kuin olla kokonaan tuloton.

Joo mutta onko järkeä pakottaa näin sairaat työnhakijoiksi tilastoihin? Työttömien määrällä perustellaan poliittiset päätökset. 

Toisaalta taas tämä järjestelmä työttömyyspäivärahaan on jo valmiina. Pitäisikö keksiä taas uusi järjestelmä / tuki näille tällaisille työkyvyttömille. Kustannuksia sekin aiheuttaa. Nythän heidät voisi vain tilastoida eri tavalla, etteivät nosta pitkäaikaistyöttömien määrää.

Vierailija
128/191 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös työmarkkinatuesta menee vero. 

Sitä maksetaan 4 viikon jaksoissa 744 brutto - verot eli jää 595 netto.

Työmarkkinatuesta menee vero

https://www.kela.fi/tyottomyysetuuden-verotus

Vierailija
129/191 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tradenomi ei saisi löytää ketjua, ilmeisesti täällä on työnantajia tai yrittäjiä, jotka ei tykkää, että kerrotaan totuuksia. 

Irtisanomissuojaa heikennetään ja ihmiset saa itse nähdä, että kaikki on totta. 

Vierailija
130/191 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tradenomi ei saisi löytää ketjua, ilmeisesti täällä on työnantajia tai yrittäjiä, jotka ei tykkää, että kerrotaan totuuksia. 

Irtisanomissuojaa heikennetään ja ihmiset saa itse nähdä, että kaikki on totta. 

Ihmisten olisi hyvä tietää asiat, jotta tietäisivät säästää puskuria. 

Eikä ihmetellä miten maksan 850 netolla kaiken, kun en saakaan toimeentulotukea lisäksi. 

Ihmisillä on joku ihme käsitys, että kaikille pitää jäädä 580 toimeentulotukea ruokaan, ei se niin mene. Lainat ei ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä. 

Toimeentulotukea 580 saa vain yksin vuokralla asuva. 

Vierailija
131/191 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kertoisit joskus jotain uutta. Kaikki tietää nuo.

Vierailija
132/191 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tiedä. 

No, paikallinen sopiminen on nyt käsittelyssä eli saa tehdä myös töitä jatkossa alle tes-palkan.

Ja vakituisten irtisanomissuojaa heikennetään. 

Paikallisen sopimisen leviämisestä virkoihin ollaan huolissaan. 

Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa eikä saa muita tukia, jos on pienipalkkainen puoliso eli ihmisten on pakko tarjoutua pienemmällä palkalla töihin, että saa ruokaa. 

Vierailija
133/191 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on kumma olettamus, että jos on pikajuoksija ja jalka amputoidaan, niin ei pystymihinkään muuhun työhön. 

Aivoinfarkti on ihan eri asia kuin jalan amputointi! Vaikuttaa heikentävästi muistiin, JAKSAMISEEN, liikkumiseen, uuden oppimiseen ym. 

Vierailija
134/191 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ajatellut tarjoutua toimistötöihin pienemmällä palkalla, kun paikallinen sopiminen tulee voimaan. 1200 netto riittää minulle, ei ole isoja velkoja. 

Toinen lapsi kirjoitti ylioppilaaksi ja muuttaa pois kotoa. 

Tarjoutuminen pienemmällä palkalla töihin on ainut keino saada työtä. 

Vierailija
135/191 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ajatellut tarjoutua toimistötöihin pienemmällä palkalla, kun paikallinen sopiminen tulee voimaan. 1200 netto riittää minulle, ei ole isoja velkoja. 

1200 netto on parempi kuin 595 netto. 

Ansiosidonnaista ei hanki saada edes kerättyä, kun keräysaika pidentyi 12 kuukauteen. Ja ansiosidonnaista leikattiin. 

Vierailija
136/191 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavassa työtoiminnassa on tällä hetkellä vaikeasta keuhkoahtaumataudista kärsivä.

Hän joutuu vähän väliä istumaan ja hengittelemään syvään.

Sadistisossut katsoneet hänet jostain syystä työkykyiseksi.

Ei sossut päätä kenenkään työkyvystä yhtään mitään. Se on hoitava lääkäri kun kirjoittaa lausunnot sairaslomasta ja kuntoutustuen hakemisesta sekä eläkehakemuksen. Kelan ja/tai vakuutusyhtiön lääkärit päättää pääseekö eläkkeelle. Sossuilla on 0% merkitys tai osaa siihen prosessiin.

Näin ja se Kelan ja / tai vakuutusyhtiön lääkäri tekee sen päätöksen hoitavan lääkärin lausunnon perusteella. Eli jos sun hoitava lääkäri ei osaa tarpeeksi kattavasti kirjoittaa sinun työkyvyttömyyttä aiheuttavista sairauksista eikä niille ole lääketieteellisiä peru

Mutta kun on paljon sairauksia, joita ei pysty suoraan millään verikokeella tai kuvalla todentamaan, mutta ne silti ovat olemassa. Monien sairauksien toteaminen perustuu esimerkiksi muiden mitattavassa olevien poissulkuun  Nämä potilaat jäävät täysin limboon, kun sairaus on olemassa ja jopa invalidisoiva, mutta koska lääketiede ei vielä ole kehittynyt riittävän pitkälle, potilaat ovat virallisesti terveitä.

Tiedän esimerkiksi tapauksen, jossa suvussa on harvinainen perinnöllinen geenivirhe, mutta virallisesti perheenjäsenet ovat olleet terveitä, koska taudille ei ole ollut nimeä. Ja geenitutkimus on kehittynyt vasta viime vuosina niin pitkälle, että geenivirhe on löydetty. Ja vaikka löydös on nyt tehty, ei siltikään diagnoosia tietääkseni vieläkään ole saatu, koska kenelläkään muulla maailmassa ei ole samaa geenivirhettä. Ja kun kaikki byrokratia ja tuet riippuvat diagnoosista, jäävät lähes kaikesta ulos, kun virallisesti ovat "terveitä". 

Ei yhteiskunnan turvaverkot saa riippua täysin siitä satutko sairastumaan "oikean" vai "vääränlaiseen" sairauteen.

Vierailija
137/191 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tiedä. 

No, paikallinen sopiminen on nyt käsittelyssä eli saa tehdä myös töitä jatkossa alle tes-palkan.

Ja vakituisten irtisanomissuojaa heikennetään. 

Paikallisen sopimisen leviämisestä virkoihin ollaan huolissaan. 

Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa eikä saa muita tukia, jos on pienipalkkainen puoliso eli ihmisten on pakko tarjoutua pienemmällä palkalla töihin, että saa ruokaa. 

Jos saan töitä pienemmällä palkalla niin en kerro työkavereille mitä saan palkkaa niin ei tule kauheaa meteliä. 

Vierailija
138/191 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä lähde tuolle tielle. Töitä saa myös jos pystyy laskuttamaan työnantajaa.

Itse olen tehnyt töitä jo vuosikaudet sillä tavalla ja olen oikein tyytyväinen tilanteeseeni. Voin tehdä puolikasta työaikaa ja saan silti isomman nettopalkan kuin kokopäiväisenä palkkatyöläisenä. 

Välillä tulee hiljaisempia kuukausia, mutta ne voi ottaa loman kannalta kun muuten tienaa kivasti.

Vierailija
139/191 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisikohan köyhä saada, rahan keräysluvan. Kerjäisivät rahaa kadun kulmilla elättääkseen itsensä. Lahjoittasivat sitten ylimääräiset rahat kulujen jälkeen johonkin hyväntekeväisyyteen. 

Vierailija
140/191 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä lähde tuolle tielle. Töitä saa myös jos pystyy laskuttamaan työnantajaa.

Itse olen tehnyt töitä jo vuosikaudet sillä tavalla ja olen oikein tyytyväinen tilanteeseeni. Voin tehdä puolikasta työaikaa ja saan silti isomman nettopalkan kuin kokopäiväisenä palkkatyöläisenä. 

Välillä tulee hiljaisempia kuukausia, mutta ne voi ottaa loman kannalta kun muuten tienaa kivasti.

En pysty tollaseen ja paikallinen sopiminen antaa luvan etenkin yrityksissä sopia ohi työehtosopimuksen. Työehtosopimusta isompaa palkkaa on saanut maksaa jo 30 vuotta, mutta nyt tulee mahdollisuus pienempään palkkaan kuin tes. 

Monen on vaikea työllistyä ja pienempi palkka on jatkossa ainut keino. 

Vakituisten irtisanomissuojaa heikennetään, mutta vakituiset on koko ajan haukkuneet työttömiä. En voi ajatella vakituisten asuntovelkoja, on ajateltava omaa itseä ja että voi ostaa ruokaa ja vaatteita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme