Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaiset on huonoja lahjojen antajia?

Vierailija
06.06.2024 |

Olen asunut jo pitkään ulkomailla ja täällä on hyvin normaalia antaa ystäville pieniä lahjoja ja vastalahjoja. En tarkoita tällä synttärilahjoja vaan sellaisia ns. huvikseen annettavia sekä kiitoksenosoituksia.

Kun tulen käymään Suomessa niin eräs paikallinen tuttava lähettää kauttani minun sukulaiselleni lahjan. Mitä sukulainen tekee? Sanoo kiitos ja näyttää jokakerta yllättyneeltä. Minä ostan sitten suklaarasian tuolle paikalliselle tutulle ja sanon että sukulaiseni kiittää kivasta lahjasta. 

Eräs suomalainen kaveri halusi tilata kauttani paikallisen tuotteen. Lähetin sähköposteja ja viestejä valmistajalle, maksoin ja kuljetin Suomeen. Ja mitä tekee kaveri? Laskee laskimella hinnan, antaa tasarahan ja kiittää. Ymmärrän tietenkin että palvelus on vapaaehtoinen enkä yritä rahallisesti siitä hyötyä mutta mielestäni joku pienen pieni kiitoslahja olisi ollut paikallaan. Osoittanut kiitollisuutta siitä että näin vaivaa ja autoin.

Ymmärrän että lahjat ja muiden auttaminen ovat vapaaehtoisia juttuja mutta tuntuu että suomalainen lahjakulttuuri on jotenkin todella rajoittunutta ja ajattelu sen suhteen suppeaa. Aivan kuin se olisi itseltä pois jos toiselle jotain antaa. Enkä nyt puhu mistään kalliista lahjoista vaan vaikkapa juuri siitä suklaasta tai muusta halvasta pikkujutusta. 

Onko muilla samansuuntaisia kokemuksia?

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Eiköhän se johdu yksinkertaisesti siitä, että suomalaiset ovat oikeasti tosi pihejä. Huomaahan sen jo treffikulttuurissakin, että treffit eivät saisi maksaa mitään , joten halutaan mennä talvipakkasillakin mieluummin lenkille uuden treffikumppan kanssa kuin maksaa 10€ kahvista ja pullasta kahvilassa. Tai pyydetään tuntematon tyyppi kotiin kahville, ettei mene rahaa ulkona syömiseen.

Sä et hae nyt oikeasta paikasta.

Olet siis Tinderissä ja myös todella paljon Vauva-palstalla. Se muuttaa ihmistä. 

Haluatko että keskustellaan sinusta ja puretaan osiin se mitä sinulle tapahtui?

Vierailija
82/94 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomesta puuttuu tapakulttuuri. Tai ei puutu, mutta se toimii ihmisiä toisistaan etäällä pitävästi, ei yhdistävästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomesta puuttuu tapakulttuuri. Tai ei puutu, mutta se toimii ihmisiä toisistaan etäällä pitävästi, ei yhdistävästi.

Tässä ollaan oikeilla jäljillä. Kohtelias käytös on Suomessa sitä, että ihmisiä varotaan vaivaamasta. Ei rasiteta toisia turhalla tavaralla, raittiita viinillä, laktoosi-intolerantteja suklaalla jne. Varsinkaan tuttavia ja vieraampia ihmisiä. Oman suvun ja perheen kesken ollaan avoimempia ja viedään ne villasukat tai mustaherukka mehu. Mutta minusta niitä nyt ei mielletä lahjaksi, jonka takia täytyy rynnätä ostamaan vastalahja vaan itse tehdään vastapalvelus tai annetaan jotain ,mitä itsellä on ylimäärin. Näin kaupassa juuri siskoni lempiväriä olevan silkkihuivin ja ostin sen hänelle. En odottanut vadtalahjaa, kuitenkin viimeksi tavatessa sain häneltä isot pussit kuivattuja torvisieniä ja suppiksia.

Vierailija
84/94 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtio jakaa jo Suomalaisten varoja ympäri maailmaa, esim kehitysapuun on mennyt 10v 12-15 miljardia.

Vierailija
85/94 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toista voi huomioida esim. kortilla ja kirjoittaa jotain ystävällistä. Muuten on vain hyvä ettemme jaa lahjoja, jotka usein päätyvät roskiin/kierrätykseen. Syötävät olisivat hyviä, mutta eivät toimi rajoitusten vuoksi, joita monilla on paljon. Tarjoaminen olkoon lahjamme, kahvilareissu esim.

86/94 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Eiköhän se johdu yksinkertaisesti siitä, että suomalaiset ovat oikeasti tosi pihejä. Huomaahan sen jo treffikulttuurissakin, että treffit eivät saisi maksaa mitään , joten halutaan mennä talvipakkasillakin mieluummin lenkille uuden treffikumppan kanssa kuin maksaa 10€ kahvista ja pullasta kahvilassa. Tai pyydetään tuntematon tyyppi kotiin kahville, ettei mene rahaa ulkona syömiseen.

!

Vierailija
87/94 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

!

Sä et hae nyt oikeasta paikasta.

Olet siis Tinderissä ja myös todella paljon Vauva-palstalla. Se muuttaa ihmistä. 

Haluatko että keskustellaan sinusta ja puretaan osiin se mitä sinulle tapahtui?

Vierailija
88/94 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat vaatimattomia ja käytännöllisiä. 

Vierailija
89/94 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudessa muistan, että aikuiset toivat yleensä jonkin fazerin parhaat pussin tai tikkarit tai lakupötköt meille lapsille kyläilemään tullessaan. Äidille joku leikkokukka kimppu tai kahvipkt. 

Kyläilyt olivat sellaisia sunnuntaivierailuja. Samat ihmiset saattoivat viikolla kipaista muuten vaan kupposellisella tai tupakalla. Silloin ei tuotu tuliaisia.

90/94 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

?

Vierailija
91/94 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eri asia viedä kyläillessä jotakin. Tai kun yllättää ystävän. Mutta jos tuttu henkilö toistuvasti antaa lahjoja ihmisille, joita yrittää muutenkin manipuloida, jää lahjasta ikävä tunne. Läheisen ystävän antama lahjoja on eri asia.

Vierailija
92/94 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etenkään en ymmärrä sellaisia lahjoja, että koska toit minulle ruokaa kun jalkani oli kipsissä tai kävit kastelemassa kukkia kun olin matkalla, niin minäpä annan sinulle kiitoksena hapansilakkaa tai kukkavaasin. Paljon mieluummin toivoisin, että henkilö auttaisi vastavuoroisesti minua sitten joskus tulevaisuudessa jos minä tarvitsen apua eikä kuittaisi "kiitollisuudenvelkaa" jollain turhalla lahjalla.

no kun se vastavuoroisuus saattaa sitten jäädäkin. Toiset kyläilee jatkuvasti toisten luona, mutta eivät koskaa majoita itse vieraita. Kylään tullaan kahta kättä heiluttaen ison perheen kanssa ja täyttä palvelua odottaen. Lemmikki viedään hoitoon useasti samaan paikkaan olettaen että pelkkä lemmikin hoito on se palkkio. Ei voi vaatia ihan ruudinkeksijyyttä tuoda jotakin pientä esim. kahvia ja suklaata kiitoksena hoidosta. Mutta tässä pätee se vanha totuus että toiset tykkäävät vain saada(hyötyä muista) muttei koskaan antaa. Tai jos antavat, niin lahja on jostakin keittiön kaapin kätköistä viimeistä käyttöpäivää lähestyvä herkku :D Toki jos iso perhe tulee vierailulla, silloin olisi ihan fiksua tuoda enemmän..siinä uppoaa parin päivän ruokiin helposti satasia kun on kahvittelua ja välipalaa tms.

Vierailija
93/94 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin kulttuureissa se on selvästikin halu tai tarve jakaa omistaan, tapa. Venäläinen tuttu toi usein tiettyä ruokaa, kun olimme keskustelleet aiheesta. Lahja oli ikään kuin keskustelun jatkoa ja se, että hän oli pistänyt aterialta sivuun minulle oman annoksen, teki kyllä arvostetun olon. Toinen tuttu tuo usein suklaarasian tai useita, koska hän tietää minun niistä pitävän. Epäilen, että hänellä on sukua joko Venäjällä tai Virossa. Tuon ruoan tai tähteiden Tuominen juhlista, jota Suomessakin tehdään, on minusta kiva tapa. Ja se on tosiaan voimissaan Karjalassa enemmän, vieraanvaraisuus ja huomioonottaminen.

Vierailija
94/94 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole varaa jatkuvasti antaa lahjoja ympäriinsä. Jotkut voivat alkaa odottaa jatkuvasti lahjoja. Eihän sitä saisi muuta ku jatkuvasti lahjoa muita. Eihän siinä itellä olis kohta enää mitään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän